Onko hyvä vaiko paha juttu jos auto on painava ?

7 kommenttia

Auton painohan on haitaksi kiihtyvyyden ja kulutuksen kannalta, mutta toisaalta tuntuisi siltä, että painavalla autolla olisi turvallista ajella. Toisaalta taas kevyt auto voinee olla turvallinen, sehän saattaa saada maksimimäärän Euro Ncap - pisteitä. Mutta ilmeisesti törmäystilanteessa painosta on hyötyä, sen vuoksi kai porukka usein ajaa hillittömän suurella maasturilla. Moottoripyörällä en kyllä ajaisi ikinä.

  
  • Kolarissa painava/raskastekoinen vs. kevyt on yleensä mukavampi olla edellisessä, kuten esim. >tässä<. Varsinkin jos edellinen ajaa jälkimmäisen kylkeen, ja jää itse naarmuitta.



    NCAP- yms. kolaritestit ajetaan enimmäkseen päin seinää, joten niissä em. painoeron merkitys ei tule esiin. Siksi kannattaa mieluummin lukea esim. Svenskien Folksam(?)-kolaritilastoja, joissa on tilastoitu oikeissa kolareissa loukkaantumisherkkyyttä eri autoissa ja -malleissa.



    Motskarimiehet eivät pääosin tajua liikenneturvallisuudesta mitään. Sen takia tuo hauska harrastus on muuntunut turhaksi rahastukseksi, jos noita sääntöjä haluaa noudattaa pilkulleen. Halvempaahan se on ajaa kypärättä ensimmäinen suora pitkäksi koivua pahki EDIT: ilman vakuutusta tottakai.

      
  • Painavampi on turvallisempi, kevyempi taloudellisempi. Rahalla saa turvaa.

      
  • Sitten kun opettelee jouhean, ennakoivan ja pysähdyksiä sekä kiihdytyksiä välttelevän ajotavan, jonka nuorena muuten oppi hyvin raskaankaluston kanssa, ei tuo massa ole ongelma kulutuksenkaan puolesta. Painava auto ei tosiaankaan sovi hötkyilijöille, jos pelkää suurempaa kulutusta. Ruuhkissakin kun jättää väliä edellä ajavaan niin ei sitä jarrua tarvi pumpata juuri yhtään..

      
  • Ei ennakointi ole raskaiden autojen etuoikeus. Kevyt auto samalla ajotyylillä kuluttaa vähemmän.



    EDIT: Viestisi on muuten aika tavalla ristiriidassa aikaisempien kirjoitustesi kanssa. Aiemmin olet moneen kertaan kehuskellut kuinka hienosti ohittelet sivuluisussa ja olet valolähtöjen kingi.

      
  • NHB:

    Ei ennakointi ole raskaiden autojen etuoikeus. Kevyt auto samalla ajotyylillä kuluttaa vähemmän.


    Kevyellä pystyy ajamaan taloudellisuusajoa paremmin olematta tientukko. Esim. risteykseen saapuessa voi nostaa kaasun myöhemmin, koska ilmanvastus vähentää vauhtia tehokkaammin. Taloudellinen kiihdytys sujuu myös ripeämmin. Kevyt on yksiselitteisesti näppärämpi ja taloudellisempi kaupunkipyörityksessä. Matka-ajossa painolla ei ole isompaa merkitystä kulutukseen, ja ylimääräinen massa tekee autosta vakaamman etenijän.

      
  • Painavassa ei kuorma tunnu samalla tavalla kuin kevyessä.

      
  • EDIT: Viestisi on muuten aika tavalla ristiriidassa aikaisempien kirjoitustesi kanssa. Aiemmin olet moneen kertaan kehuskellut kuinka hienosti ohittelet sivuluisussa ja olet valolähtöjen kingi.




    Köhh.. Talvella joskus yksin ajellessa lapsettaa.. :wink: Paljon kivempaa ajaa lumella muuten kuin kesällä kuivalla! :kiss:



    Painavassa ei kuorma tunnu samalla tavalla kuin kevyessä.




    Täysin samaa mieltä!! Perävaunukaan ei hirveästi muuta kulkua suuntaan tai toiseen. Ehkä joskus ajan sitten pienemmällä nelivetoisella kuin nyt, kun ammatin mukanaan tuoma kuljetustarve hellittää(?) Nelivedosta en luovu, varsinkin jos näitä "ilmastonmuutos"-talvia tulee jatkossakin. Kolmas talvi muuten, jolloin vetotavasta on iloa ja todellista hyötyä. Kaksivetoisella perävaunujen kanssa olisi Helsingissä kokoajan kusessa mäkisillä ja täysin auraamattomilla kaduilla. Ihan Oikeasti, siellä ne jää kiinni jokapäivä, joku jossain ilman perävaunuakin näköjään..

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit