Suorakytkentävaihteistot

3 kommenttia

Kyselisin asiaan perehtyneiltä suorakytkentävaihteistoista.



Kyselyn syy on se, että mulla on tosi hankala piha, jossa ahdas, mutkikas ylämäki, jonne joudun asuntovaunun peruuttamaan. Pakko mennä hiljaa, kytkintä luistattaen, ettei satu vahinkoja, ja ainakin mun taidoilla se tuntuu olevan kytkimen surma.



Taas iski autokuume, ja ajattelinkin perinteistä automaattivaihteista, mutta kun nykyään niin monella merkillä on vaan tämä suorakytkentämalli.



Eikös siinä tule ihan sama ongelma eteen kun manuaalillakin, tosin muistelen lukeneeni jostain että jollain merkillä olisi vähän vastaava momentinmuunnin vai mikä sen nimi sitten olikaan, kuin perinteisissä automaateissa. Onkohan totta vai muistanko väärin?



Eli sellanenhan ei kävisi kytkimen/kytkimien päälle.



Jos jollain on oikeasti tietoa, voisin laajentaa valikoimaani huomattavasti.



Lehden postilaatikkoon laitoin joskus kesällä samaisen kysymyksen ja pyynnön artikkelista jossa muutenkin käytäisiin eri vaihteistot tarkemmin läpi (suorakytkentä, robootti, perinteinen automaatti ja manuaalivaihteisto) hyvine ja huonoine puolineen, mutta mitään vastausta ei koskaan kuulunut, eli tietoa ei kai ole heilläkään riittävästi. Automyyjätkään ei oikein varman oloisesti tunnu vastaavan kun mennään vähän yksityiskohtaisemmalle tasolle.

  
  • Tätä olen myös pohdiskellut ja koeajoilla myyjiltä kysellyt. Olen siinä luulossa tai tiedossa, miten vaan, että yhdelläkään valmistajalla normaali perheautoissa ei ole momentinmuunninta tuplakytkin vaihteistossa (mitä varmaan tarkoitit kysymykselläsi ).



    Ja samaan tapaan olen todennut hitaan peruuttamisen, jopa ilman mitään kärryä vaikeaksi ainakin VW konsernin DSG vaihteistolla.

    Olen koeajanut Volvon Sport-shift vaihteiston ja Mitsubishi Outlanderista löytyvän version. Niissä vaihteiston toiminta on lähempänä perinteistä momentinmuuntimella varustettua. Mutta niistäkään ei ole kyllä kytkimien kestosta mitään tietoa.



    Itse en vaunun vetoon uskaltaisi kyllä harkita muuta kuin perinteistä automaattia. Ne ovat niin vanhaa sekä hyväksi havaittua tekniikkaa ja kohtuullisen luotettavia, myös vetohommissa. Hyvä manuaalikin ajaa hienosti asiansa. Mutta ilmeisesti automaattia haet koska asiaa kyselet.



    Esimerkiksi Subarun Foresterit vanhoine 4-vaihteisine laatikoineen on todella hyviä ja suosittuja vetureita. Tosin manuaalinakin vanhemmat mallit alennusvaihteistolla on erittäin käyttökelpoisia ja toimivia ratkaisuja.



    TM:n testit on kyllä kertoneet DSG tyyppisten laatikoiden hyvistä ja huonoista puolista. Vetoautoksi arveluttaisi kyllä siis sellaista hankkia koetun ja luetun perusteella.

      
  • tosi hankala piha, jossa ahdas, mutkikas ylämäki, jonne joudun asuntovaunun peruuttamaan. Pakko mennä hiljaa, kytkintä luistattaen, ettei satu vahinkoja, ja ainakin mun taidoilla se tuntuu olevan kytkimen surma.




    Ei ole kuin yksi ratkaisu: Momentinmuunnin, alennusvaihde ja kitkalukko takana ja etupään hoitaa elektroniikka. Peruutetaan käytännössä suurella voimalla melkein joutokäynnillä. Ei tarvitse vinguttaa yhtään mitään ja mikään ei käryä eikä savua. Noin 1500-1900 kg painava kärry, joka pitää vielä taittaa mutkaan ja samalla ylämäkeen. (huonolla kelillä myös!!) Toi on oikeasti vaativa ja hankala paikka mille vehkeelle tahansa, mutta em. autoille paljon helpompi!

    Takavetoisissa vaunun aisa keventää vielä perää takaperin mennessä, joten pito loppuu jopa asfaltilla, vaikka voima riittäisikin. Etuveto on kusessa taas toisinpäin.

    Monissa manuaalivaihteisissa henkilöautoissa on lisäksi jostain täysin älyttömästä syystä peruutusvaihde välitetty aivan liian pitkäksi tarkkaa ja voimaa vaativaa peruuttamista varten.

    Kyllä siinä tavalliset kitkakytkimet laulaa viimeisiä laulujaan kärryjä peruutellessa. Korjaamolla päällikkö huutaa hoosiannaa kun asiakkaalle laskua kirjoitellaan tavallisilla vehkeillä..

      
  • Myös VAG 6v DSGssä (öljyssä uivat kytkimet) on pakki turhan pitkäksi välitetty. Nyt kun Skodassa on takajarrut jäässä melkein joka aamu, auto ei lähde peruuttamalla katoksesta vaan on ensin ajettava eteenpäin 10cm jotta jarrut pamahtaa auki. DSGeissä ykkönen hyvin lyhyt jotta hyvin hitaassa luistatuksessa kytkimen välittävä momentti olisi mahdollisimman pieni ja sitäkautta lämmön tuotto pienempi.

    Jos kärryä pitäisi DSGllä vetää niin tämä 6v öljyssä uivilla kytkimillä oleva ilman muuta. Öljy siirtää lämpöä kytkinlevyiltä aivan kuten moottoripyörien kytkimissä.



    Minulla on ennen nykyistä ollut pari oikeaa automaattia ja muutama seikka on tullut huomattua.

    - DSG vaihtaa ajossa oikein nätisti

    - DSG on yhtä tuskaa hitaasti peruutettaessa ihan jopa ruudusta lähtiessä jos on tarkka paikka

    - kovalla pakkasella kylmänä DSG ei toimi likikään yhtä hyvin kuin Tojojen perinteiset, niissä kun ei -25 pakkasta huomannut mitenkään. DSG taas riepoo vaihtaessaan kunnes aski alkaa lämmetä.

    - aski pitää kalibroida 6kk välein jotta pysyisi pehmeästi vaihtavana.

    Askin kestosta en osaa sanoa mitään kun ollut vasta pari vuotta ja päälle tusinan kertaa pajalla milloin mistäkin syystä. Just tänään jäi kaasupoljin jumiin pohjaan toisen kerran vuoden sisään. viime kerralla jäi kaasu täysille mutta nyt sai seistä pedaalilla, että auton sai liikkeelle ja nitkutettua pajalle.

    Huollossa oli just saapunut pedaali kahteen muuhunkin saman merkkiseen. Näitä kaasupedaaleja menee takuuna jatkuvasti tässä merkissä joka ei ole Tojota.



    Sorry eksyin aiheesta mutta oli pieni fidutus taas tänään päällä tämän pari vuotiaan testivoittajan kanssa.



      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit