Lumiketjut

11 kommenttia

Millaisia kokemuksia on lumiketjuista erilaisissa olosuhteissa ja käyttötarkoituksissa? Vene pitäisi saada huonolla (melko jyrkkä ja sorapintainen) rampilla ylös etuvetoisella autolla. Onko ketjuista tällaisessa paikassa iloa? Voi olla, että paketti tulee ylös ilman apuja, mutta vaikeuksiakin voi olla tiedossa. Parasta siis pelata varman päälle. Ja voihan ketjuista olla iloa joskus muulloinkin, jos se on käyttökelpoinen systeemi.

Kuinka työläät ketjut oikeasti on asentaa päälle ja pois?

Nelivetoisen auton hankinta tuntuu jotenkin liioittelulta siksi, että muutaman kerran vuodessa ehkä ominaisuuksia tarvitsisi.

  
  • Sen asian ainakin opin kantapään kautta, että ketjuja kannattaa käyttää pahasta paikasta selviytymiseen, ei sinne pääsemiseen. Rehjustin kerran paksussa lumessa hiton syvälle metsään auraamattomia metsäautoteitä lumiketjujen voimin, kun toinen katkesi. Pitkä tarina (ja päivä) lyhyesti; olihan askarta ajaa takavetoisella autolla takaperin ilman ketjua reitti jonka oli nippa nappa päässyt ketjujen kanssa etuperin.

    Veikkaan että ketjut, nimenomaan JÄÄketjut, auttavat sorapinnalla nousussa, mutta ne joutuvat alttiiksi kovalle rasitukselle. Minunkin ketjut katkesi kun jauhoin lumen pois ja ketjut rouhivat karkeaa jäistä soraa. Oletko kokeillut laskea eturenkaista reilusti ilmanpainetta, ainakin lumessa se tuo yllättävän paljon lisää pitoa.

      
  • Itsellä etuveto Diesel jossa voimaa riittää mutta pitoa ei, meillä on lisäksi mökillä nurmialusta jossa ei koskaan ole pitoa tarpeeksi. Itse ratkaisin ongelman siten että ostin 800kg kestävän veivattavan vinssin ja vetopesän joka tarkoitettu perävaunuihin. Sopivalla RHS-palkilla yhdistin osat toisiinsa. Nykyään ei tarvi enää rääkätä kytkintä tai renkaita hajalle kun auto toimii ainoastaan maa-ankkurina.
    Vene+Traileri nousee kevyesti veivaamalla turvallisesti ylös. Meillä on meressä kivet veden alle laitettuna (jotta paketti ei valu mereen koska traileri on jarruton..), joita vasten peruutan trailerin ennen ylös nostamista, sitten ajan auton noin 8 metriä eteenpäin ja kiinnitän vinssilaitteen autoon koukun traileriin ja alan veivata.
    Kun vene on tarpeeksi tasaisella kiinnitän trailerin+veneen autoon ja ei kun menoksi.
    isäni kaveri on ahkera kalamies, joka revitti kesässä TDI-Passatin kytkimen remonttikuntoon. Suosittelen itse lämpomästi vinssiä.

      
  • TeeCee: "Oletko kokeillut laskea eturenkaista reilusti ilmanpainetta, ainakin lumessa se tuo yllättävän paljon lisää pitoa."

    En ole. Se ei ole käyttökelpoinen tapa, ellei sitten ole mukana kompressoria, jolla saa renkaat täyteen maantieajoa varten. Aisapainon jättäminen negatiiviseksi luulisi myös auttavan, mutta todellista hyötyä on vaikea mitata. TM voisikin tehdä artikkelin aiheesta, jossa kokeiltaisiin erilaisa tapoja päästä liikkeelle.

    Disukka: "Suosittelen itse lämpomästi vinssiä."

    Varmaan ihan hyvä konsti, kunhan kärryssä on nokkapyörä. Olen kuitenkin nähnyt kerran rampilla upean jännitysnäytelmän, jonka pääosassa oli nimenomaan vinssi. Kaveri tosin teki sen virheen, että yritti hinata sekä autoa että venettä ylös. Ilmeisesti vehkeet oli alimittaiset tai sitten huonossa kunnossa, koska liina katkesi ja koko paketti oli vähällä päätyä mereen.

    Mutta tarkemmin ajatellen suosittelemasi tapa ei toimikaan. Kun vene pitää saada milloin mistäkin luiskasta alas ja ylös, ei kiviä voi laittaa sopiviin kohtiin. Sitäpaitsi nytkin meren pinta on metrin normaalia ylempänä, joten ei ne kivet kuitenkaan olisi oikeassa paikassa.

    Lisätään tähän taysin aiheeseen kuulumaton juttu. Aisapainosta vain tuli mieleeni.

    Huollossa sattui silmiini Thulen mainos uudesta kuljetuslaatikosta. Esitteessä luvattiin kantavuudeksi 50 kg. Mahtaa olla varsinkin etuvetoauton ajettavuus erinomainen tämän jälkeen.

    http://www.thule.com/Thule/Page____4519.aspx


    [Herbert muokkasi tätä viestiä 21.01.2007 klo 14:38]
      
  • Herbert: ” Se ei ole käyttökelpoinen tapa, ellei sitten ole mukana kompressoria, jolla saa renkaat täyteen maantieajoa varten.”

    Juu, kompura pitää olla. Minä ostin Biltemasta 12 V:n lelun, jolla ei ole muuta virkaa kuin että sen turvin pääsee huoltoasemalle. Ainakin sylinteri, ehkä mäntäkin, on muovia, joten minun ei varmaan kannata olla ihan hirveän yllättynyt kun joku kaunis kerta nilkutan metsästä kotiin renkaat lintassa.

      
  • Törmäsin tuossa netissä surffatessani tällaisiin:

    http://www.hilavitkutin.com/2007/01/11/suihkutettavat-lumiketjut-spraypurkissa/

    ideana siis on, että kitka-ainetta pursotetaan purkista renkaan pinnalle pahasta paikasta pääsemiseksi.

    voisi olla apua ehkä lähinnä hiekkasäkin korvaajana. Hauska idea ainakin.

      
  • Herätetään tämä ketju henkiin, ajattelin että saattaisi olla kätevämpi käyttää lumiketjutyyppisiä viritelmiä joskus lapioimisen sijaan esim. kadunvarsipaikalta lähdössä?



    Kuten nämä:

    image





    Tuntuu turhalta lapioida vain siksi että juuri ja juuri ei pääse vallin yli. Toisaalta ei ole edes tänä talvena tarvinnut kuin pari kertaa lapioida, joten en tiedä onko vaivan ja rahan arvoista ostaa tuollaisia, etenkään kun en tiedä kuinka hyvin toimivat.







    Lumiketjujen ansiosta näyttää pärjäävän ilman nelivetoa alpeilla tällaisellakin:

    image



      
  • Putput



    Mistä löysit tuollaisen "pätkäketjun", onko hintatietoa?



    Lähinnä kiinnostaisi kelpaako nuo "lumiketjuiksi" alppiteillä.

      
  • FARwd:

    Putput

    Mistä löysit tuollaisen "pätkäketjun", onko hintatietoa?

    Lähinnä kiinnostaisi kelpaako nuo "lumiketjuiksi" alppiteillä.




    http://www.ottinger.de/



    Sieltä "Produkte" -> "Anfahrhilfen"



    Sivustolta löytyy jotain tietoa lumiketjusäännöksistä oikealla olevasta laatikosta "Schneekettenpflicht". Vain Itävallan osalta kerrotaan tarkemmin ettei tuollaiset Anfahrhilfe:t kelpaa, mutta luulen ettei kelpaa missään lumiketjupakkoalueilla.



      
  • Putput:

    Herätetään tämä ketju henkiin, ajattelin että saattaisi olla kätevämpi käyttää lumiketjutyyppisiä viritelmiä joskus lapioimisen sijaan esim. kadunvarsipaikalta lähdössä?




    En tiedä, millainen homma on asentaa lumiketjut hangessa makaavaan autoon. Tuskin sen helpompaa kuin lapioiminenkaan tukevalla (kenttä )lapiolla.



    Suomessa lumiketjut taitaa olla niin harvinainen ilmiö, ettei niistä paljon tietoa ole. Tämä on sinänsä omituista, koska meillä on perinteisesti ollut autot kalliita. Luulisi nelivetoa korvaavien menetelmien olleen suosiossa, jos huoli kalleudesta olisi ollut aito.



    Tietääkö joku jossain ulkomaalaisessa lehdessä aihetta käsitteleviä testejä tai artikkeleita? Mikä on etenemiskyky esim. verrattaessa kaksivetoista ketjuilla ja nelivetoista ilman ketjuja?



    Ketjujakin näyttää olevan monenlaisia. On lumiketjuja ja jääketjuja. Toisissa renkaan yli kulkee paljon ketjua, toisissa vähemmän. Materiaalissakin on eroja ainakin paksuuden, luultavasti myös laadun osalta. TeeCee sanoi jo katkaiseen ketjunsa, joten asia ei ole merkityksetön. Ja varmaan myös asentamisen työläydessä on eroja. Onnistuuko asentaminen, kun auto on jo kaivautuneena vai pitääkö homma aina ennakoida.



    Edelleen asiasta jotain tietävät, kertokaa toki aiheesta.

      
  • Herbert:

    Putput:
    Herätetään tämä ketju henkiin, ajattelin että saattaisi olla kätevämpi käyttää lumiketjutyyppisiä viritelmiä joskus lapioimisen sijaan esim. kadunvarsipaikalta lähdössä?


    En tiedä, millainen homma on asentaa lumiketjut hangessa makaavaan autoon. Tuskin sen helpompaa kuin lapioiminenkaan tukevalla (kenttä )lapiolla.




    Tuohon tarkoitukseen tarkoitinkin tuota lumiketjutyyppistä viritelmää eli Anfahrhilfeä, josta liitin kuvan. Mietin että jos olisi nopeampaa laitta yhden tai kaksi tuollaista kiinni.



    En rupea alle satastakaan kuitenkaan siitä maksamaan ilman että tiedän onko täysin hyödyttömiä vai ei, ja huolettaa hankaako vannetta myös.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit