halpavaraosien laatu

22 kommenttia

Ostatteko autoonne osia merkkiliikkestä vai uskaltaako tyytyä varaosaliikkeiden halvempiin osiin?
Esimerkiksi, onko jopa tavarataloissa myytävistä hihnoista, tulpista, öljyn - ja ilmansuodattimista oikeasti mihinkään? Öljyn hyvä kuntohan on moottorille elintärkeää, joten ainakin öljynsuodattimen tulisi varmaan olla laadukas! Onko näitä mahdollisesti jossain testattu?
Niin, auto on Opel, joten huolto-ohjelmassa myös jakohihnan vaihto lähestyy . Tätä en itse uskalla/osaa tehdä, mutta voiko luottaa muiden korjaamojen työn sekä hihnojen laatuun??

  
  • Varaosaliikkeiden tarvikeosat ovat halvan hintansa lisäksi joissakin tapauksissa myös huomattavasti parempaa laatua. Itselläni ei ole esiintynyt mitään ongelmia, vaikka öljyn- ja ilmansuodattimet, tulpat, ym. osat on hankittu tarvikeosina. Lähes kaikki "alkuperäisosat" ovat juuri niitä samoja osia joita tarvikeliikkeet myyvät. Tarvikeosasta vain puuttuu kyseisen automerkin leima ja leiman tuoma hinnan korotus.

    Tarvikeliikkeestäkin oikeasti huonoa tavaraa, joten kannattaa olla tarkkana. Yleensä kaikkeista huonoimmat osat poistetaan myynnistä, mutta jotkut liikkeet pitävät ne valikoimissa ja myyvät niitä halvemmalla kuin muita vastaavia osia. Eli hyvää ja halpaa ei ole olemassakaan, mutta kalleinkaan ei välttämättä ole parasta.

    Ns. "nyrkkipajaa" sitoo kuluttajansuojalaki samalla tavalla kuin merkkikorjaamoa. Työllä ja osilla on takuu, vaikkei sitä suoraan kerrottaisikaan korjaamolla. Näitäkin pikkupajoja on moneen mäkeen: oikeasti hyviä, parempia kuin merkkikorjaamot, mutta vastavuoroisesti löytyy kaiken maailman puoskareitakin. Eli tarkkana pitää olla.

    TM vertaili taannoin Volvoon myytäviä tarvike- ja alkuperäisjarrupaloja. Alkuperäiset voittivat vertailun yhdessä Juridin kanssa. Toisaalta syykin on selvä; alkuperäispalat ovat Juridin toimittamat, vain pakkaus oli eri. Tässä tapauksessa alkuperäinen oli paras, mutta aina näin ei ole.

      
  • Öljynsuodattimia on testattu TM:n numerossa 2/2003.

    Opetelkaas nyt hyvät ihmiset käyttämään tuota arkistoa :smile:

    [jalkkis muokkasi tätä viestiä 04.05.2005 klo 11:42]
      
  • Opelista sen verran että Motonet (ei maksettu mainos) myy paljon varaosia joissa ihan avoimesti on Opel logo. Pitää kuitenkin muistaa että kuten Opelilla, myös Motonetilla on samalla nimikkeelle esimerkiksi 4 eri toimittajaa, eli tarkkana pitää olla. Motonetin Turun piste (päävarasto) kuitenkin voi auttaa asiassa mikäli todella haluat varmistaa että tietyn valmistajan osa tulee itseäsi lähimpään myymälään.

      
  • Halpajarrupalojen laadusta on omakohtaista kokemusta. Remsa merkkisillä jarrupaloilla tein kolme jarrutusta 140-60 ja neljäs meni pitkäksi, koska pala ei kestänyt lämpöä. Onneksi oli T-risteys, jossa oli varaa mennä suoraan. Testasin paloja vielä radalla. Uudet palat kestivät Ahvenistolla huimat 15km! Materiaali suli kokonaan, mustan savun saattelemana, levyyn kuin olisi voita levitetty.

    Normaaliautoilija tuskin olisi Suomessa huomannut mitään eroa noiden ja alkuperäisten välillä. Mutta entä, jos matka olisi suuntautunutkin Alpeille? Ja perässä vielä asuntovaunu?

    Palat luvattiin lähettää takaisin tehtaalle tarkempiin tutkimuksiin, mutta maahantuojasta ei luonnollisestikaan kuulunut enää mitään.

      
  • Paremmasta laadusta en tiedä, mutta itse en ole vanhaan Ooppeliin ostanut mitään merkkiliikkeestä. Kaikkea muuta voit huolettaa ostaa tarvikkeina, mutta jos Ooppelisi on uudemman mallin 16-venttiilinen niin nokkaremmin vaihdattaisin merkkiliikkeessä, missä saat takuun työlle. Toisaalta jos autosi sattuu olemaan iäkkäämpää sorttia, niin nokkaremmi on helppo vaihtaa myös itse eikä katkeamista tarvi pelätä ja vanhemmissa ei ole pahemmin niitä katkeamisia muutenkaan sattunut.

    Joskus merkkiliikkeestä saa varaosia halvemmallakin kuin tarvikkeina (näin olen ainakin kuullut). Mutta ainakin paikallinen Ooppeli liike on niin kallis pulju, että en sinne jalallani astu.

      
  • Aikoinaan, kun ajelin Opelin jakohihnahirviöllä, tein havainnon, että (Pirellin) tarvikehihnat olivat alkuperäisiä parempia, sillä ne eivät venyneet. Alkuperäiset venyivät, ei sekään ongelmaksi koitunut, kunhan muisti kiristää ja vaihtaa kerran vuodessa. Vaihtovälisuositus 30000km. Hinta-eroa ei kyllä ollut. Jotain antureita ei esim. kannata merkkiliikkeestä ostaa, ei niitä valmistajia kovin montaa ole, saattavat tulla samalta tehtaalta. Merkkiliike sanoi aikoinaan lambda-anturin hinnaksi 1000mk ja vaihtotyö päälle. Ostin tarvikkeesta 400mk ja vaihdoin itse alle puolessa tunnissa. Enpä ole paremmille tuntipalkoille päässyt. :wink:

    [ Väinö muokkasi tätä viestiä 19.05.2005 klo 21:44]
      
  • Lainaus:
    19.05.2005 klo 21:39 Väinö kirjoitti
    Alkuperäiset venyivät, ei sekään ongelmaksi koitunut, kunhan muisti kiristää ja vaihtaa kerran vuodessa. Vaihtovälisuositus 30000km.


    Mikähän Ooppeli teillä on ollut, kun vaihtovälisuositus on ollut vain 30tkm ja olet vaihtanut niitä vuosittain?

      
  • Kysykää seuraavan kerran kun asioitte merkkikorjaamolla onko käytetty valmistajan alkuperäisosia, uskon nimittäin että he käyttävät aika usein halpaosia ja veloittavat alkuperäisosien hinnan, eli kate kasvaa, mutta onko kyseessä petos??

    Miksi niin moni ajaa automerkeillä jotka käyttävät vanhanaikaisesti jakohihnaa, fiksut valmistajat ovat aikaa sitten kääntyneet harhapolulta takaisin jakoketjun käyttäjäksi. Jakohihna on kuluttajan kannalta kallis ratkaisu joka sisältää riskin totaalisesta konerempasta.

      
  • Mikähän Ooppeli teillä on ollut, kun vaihtovälisuositus on ollut vain 30tkm ja olet vaihtanut niitä vuosittain?

    Se oli 80-luvun lopulla valmistettu 1,6 l gt kadett, 8 venttiilinen. Alkuperäinen vaihtoväli oli 60000 km, mutta maahantuoja puolitti sen, eikä silti hihnat kestäneet. Itselläni ei ollut ongelmia, eikä hihnan katkeaminen olisi rikkonut moottoria ja vaihtotyö oli aika helppo ja halpa (ei ollut kiristimiä eikä rullia, jotka olisi tarvinnut vaihtaa). Luulen, että osasyy hihnaongelmiin oli se, että ko. moottorissa ei ole hihnankiristäjää ollenkaan. Epäkeskovesipumpulla kiristettiin jakohihna, josta siitäkin tuppasi mennä laakerit aina välillä joskus varsinkin, jos kiristi liikaa. Ostin sen 100 tkm ajettuna ja ajoin siihen 150 tkm lisää, korjasin tarvikeosilla, ei ollut mitään isoja ongelmia, pikkuvikoja kylläkin. Eikä muuten ruostunut, vaikka aikoinaan mua peloteltiin ko. vehkeistä!

    :confused:

      
  • Lainaus:
    21.05.2005 klo 17:50 Opelixi kirjoitti
    Lainaus:
    19.05.2005 klo 21:39 Väinö kirjoitti
    Alkuperäiset venyivät, ei sekään ongelmaksi koitunut, kunhan muisti kiristää ja vaihtaa kerran vuodessa. Vaihtovälisuositus 30000km.

    Mikähän Ooppeli teillä on ollut, kun vaihtovälisuositus on ollut vain 30tkm ja olet vaihtanut niitä vuosittain?


      
  • Lainaus:
    21.05.2005 klo 20:13 misar kirjoitti
    Miksi niin moni ajaa automerkeillä jotka käyttävät vanhanaikaisesti jakohihnaa, fiksut valmistajat ovat aikaa sitten kääntyneet harhapolulta takaisin jakoketjun käyttäjäksi. Jakohihna on kuluttajan kannalta kallis ratkaisu joka sisältää riskin totaalisesta konerempasta.


    Taitaahan se ketju olla kaikilla käytössä kaikilla autovalmistajilla nykyään. Ehkä tuossa aikaisemmin puhuimme hieman vanhemmista autoista, eihän uusiin mitään varaosia vielä tarvitse edes ostaa...

    Eikä tuo hihna mikään kallis ratkaisu noissa vanhemmissa autoissa ollut. Varsinkaan kun vertailee sen aikaisiin ketjuihin. Eihän remmi maksa kuin 20-25e esim. omaan Opelixiini ja sen vaihtaa 30min itsekkin eikä katkeamisen aiheuttamaa konerikkoa tarvitse pelätä, kun sitä ei tapahdu.

    On kyllä totta, että näihin uudempiin remmillä oleviin moottoreihin sitä on aika V-mäinen vaihtaa ja merkkiliikkeellä teetettynä maksaa vielä mansikoita.

      
  • Kesti opelissa hihna 3tkm, sitten lähti, siis opeli meiltä! :sunglasses:

      
  • Lainaus:
    21.05.2005 klo 23:18 JOXA kirjoitti
    Kesti opelissa hihna 3tkm, sitten lähti, siis opeli meiltä! :sunglasses:


    No voi voi. Katkesko vaihdon jälkeen vai jo uutena, mikähän Ooppeli oli kyseessä ja mikä vm?

      
  • Varaosien laatu vaihtelee. Tiedän tapauksen, jossa pari, kolme vuotta vanhaan autoon oli ostettu varaosaliikkeestä öljynsuodatin, joka sitten todistettavasti rikkoi koko koneen. Suodattimen valmistaja joutui tottakai korvaamaan koko homman, autoon vaihdettiin koko kone. Eli niinkin voi sattua.

      
  • Muistatko suodattimen valmistajan ja mikähän auto oli kyseessä?

      
  • Muistan ja tiedän molemmat, mutta en lähde niitä tässä sen kummemmin yksilöimään, jotta ei aleta vetää johtopäätöksiä asioista.

      
  • No mikä suuri salaisuus se nyt on? Onhan täällä ennenkin haukuttu ja kehuttu ties mitä ja jos kerran näin on käynyt, niin minkäs sille voi.

      
  • Käytetty Astra oli, hihna vaihdettiin merkkiliikkeessä! :sunglasses:

      
  • Lainaus:
    22.05.2005 klo 22:39 JOXA kirjoitti
    Käytetty Astra oli, hihna vaihdettiin merkkiliikkeessä! :sunglasses:


    Mitä vuosimallia, millä koneella ja miten sille kävi? Tuohan meni luonnollisesti takuuseen.

      
  • -93. Takuuseen meni koko yläkerta uusiksi. Töpeksivät jotenkin kasauksessa tai kannen koneistuksessa, katkes venttiili parin viikon päästä, taas meni takuuseen, kerran tuolla välilläkin käytin pajalla kun oli jättäneet yhden letkun kiristämättä, nesteet katos. Tuo oli tosiaan minulle liikaa koska yleensä alakertakin kärsii kun venat iskee mäntiin täydessä vauhdissa. Tarvitsen kulkupelin päivittäin, joten reilu viikko pajalla kahden viikon välein on liikaa! :sunglasses:

      
  • Lainaus:
    23.05.2005 klo 23:02 JOXA kirjoitti
    -93. Takuuseen meni koko yläkerta uusiksi. Töpeksivät jotenkin kasauksessa tai kannen koneistuksessa, katkes venttiili parin viikon päästä, taas meni takuuseen, kerran tuolla välilläkin käytin pajalla kun oli jättäneet yhden letkun kiristämättä, nesteet katos. Tuo oli tosiaan minulle liikaa koska yleensä alakertakin kärsii kun venat iskee mäntiin täydessä vauhdissa. Tarvitsen kulkupelin päivittäin, joten reilu viikko pajalla kahden viikon välein on liikaa! :sunglasses:


    No joo, mutta eihän tuo nyt autosta johtunut eikä varaosista vaan työnsuorittajasta. ..

      
  • Ensimmäinen oli ehkä "ominaisuus", loppu törttöilyä, luottamus kuitenkin meni! :ashamed:

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit