BMW 530 d turvatyynyongelma

6 kommenttia

Oikeanpuoleiset turvatyynyt räjähtivät kesken ajon ( ovet + katto)
Takuu ja valmistaja eivät kuulemma korvaa.
Onko vastaavia kokemuksia?
Onko tietoa valmistajien turvalaitteiden takuusta? Volkkarilla on kuulemma 5 vuotta. Korjaamo esittäisi 3400 juuros laskua, joka ei luonnollisestikaan kiinnosta
Auto on vm.2000.

  
  • En ole vastaavasta kuullut, vähemmästäkin säikähtää, onneksi ei sattunut sen johdosta kolaria. Mietityttää miten vanhempi turvatyynytekniikkaa toimii autojen ikääntyessä, esim. -90 luvun autot. Miten katsastuksessa? Onko turvatyynyt oltava toimintakunnossa, ja selviääkö konttorilla ettei esim. ole turvatyynyä jos on lauennut, eikä korjattu.

    Onneksi ei pamahtanut ratista silmille, se olisi voinut aiheuttaa vaikka mitä ja tyynystä ei ole enää silloin apua.

      
  • Kyllä pitäisi mennä takuuseen jos et kerta kolaroinut! Niiden pitäisi kestää ainakin 10v! :sunglasses:

      
  • Näin on. Ja nimenomaan niiden pitäisi kestää vähintään 10 vuotta täysin toimintakuntoisena eikä senkään jälkeen tai yleensä missään tapauksessa poksahdella itsekseen kesken ajon jos ei kyseessä ole kolaritilanne.

    Jos auto on vm-2000, pitäisi ilman muuta kuulua takuun piiriin tai ainakin valmistajan / maahantuojan tulla asiakasta vastaan. Homma on helppo todistaa jos autosta ei löydy mitään kolaroinnin jälkiä. Hurjimmallakaan jarrutuksella ei vielä pitäisi syntyä sellaista hidastuvuutta johon turvatyynyjärjestelmä reagoi.

    Tosin muistaakseni ohjekirjassa mainitaan kyllä jotain voimakkaan tärähdyksen vaikutuksen mahdollisuudesta esim monttuun ajettaessa. Tällöin kyseessä ei kuitenkaan ole ihan tavallinen maantiemonttu vaan jo melkoinen rytkäys jenkkielokuvien tyyliin.

    Kaikkiaan ikävä juttu jos normaalisti ajellessaan pitäisi pelätä tyynyjen lentoa silmille :frowning:

      
  • Mitäs auton manuaali sanoo tyynyjen tarkistus/vaihtoväliksi? Sen pitäisi olla jotain 10-15 vuoden luokkaa, joten minusta kuluttajan pitää voida olettaa, että ne eivät laukea sitä ennen. Kysy kuluttajaviranomasilta.

      
  • Peugeotilla on ollut joidenkin mallien kohdalla vastaavia itsestään aktivoitumisongelmia. Niihin tiedän auttaneen sen, että suomalainen auton omistaja on saanut käännettyä maahantuojan kannan etsittyään ulkomailta (netistä) viitteitä vastaavista aiemmin esiintyneistä ongelmista.

    Tuolla on jotain vastaavista ongelmista:

    http://www.mbmw.com/recalls.htm

    http://www.injuryboard.com/view.cfm/Topic=9963

    Valitettavasti muutaman minuutin etsimisellä en löytänyt vastaavia 500-sarjasta.

      
  • Takuu-käsitettä näihin ei voine soveltaa, koska ko. laitteet eivät viisi vuotta vanhassa autossa enää kuulu takuun piiriin. Ts. takuu on rauennut.

    Sen sijaan auton valmistajalla/maahantuojalla on kyllä edelleenkin korvausvastuu myymänsä tavaran virheettomyysvaatimuksen nojalla. Tällaisen turvalaitteen tapauksessa asia on perin selkeä ja kuluttajaviranomaisen lausunnot tukevat. Kuitenkin riitely virallisia kanavia pitkin vie huimasti aikaa, energiaa ja rahaa. Parempi olisi saada maahantuoja ymmärtämään asia.

    Mielenkiintoista brandinhallintaa BMW Suomelta. Yksi tyytymätön asiakas ehti jo levittämään negatiivisen viestinsä oletettavasti tuhansien potentiaalisten asiakkaiden luettavaksi. Heh. Kirjoita tehtaalle, jos Tuupakan porukka ei muuten taivu. Auttaa "takuulla".

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit