VW 1,4 TSI:n kulutus eri autoissa

8 kommenttia

Havaitsin, että likimain samalla moottorilla varustetuilla Golf-sukuisilla menimillä on mitattu huomattavasti toisistaan poikkeavia tasanopeuden kulutuksia.



Mistä mahtaisi noin isot erot johtua? Liekö peräisin jostakin auton ominaisuudesta vai mittauksen epätarkkuudesta?



Jos mitään virhettä mittauksessa ei ole tapahtunut, niin ei ole kovin hyvin saksalaisilla insinööreillä tuotekehitys mennyt.



1. Skoda Octavia 1,4 TSI Ambiente 5-ov. (TM 6/2009)

Iskutilavuus: 1 390 cm3

Puristussuhde: 10,0;

Suurin teho: 90 kW (122 hv)/5 000 r/min

Suurin vääntömomentti: 200 Nm/1 500–4 000 r/min

Ahdin: pakokaasuahdin

Vaihteisto: 6v manuaali

Renkaat: 195/65 R15



2. Volkswagen Golf 1,4 TSI Highline DSG (TM 2/2009)

Iskutilavuus: 1 390 cm3

Puristussuhde: 10,0

Suurin teho: 118 kW (160 hv)/5 800 r/min

Suurin vääntömomentti: 240 Nm/1 750–4 500 r/min

Ahdin: pakokaasu- (BorgWarner) ja mekaaninen ahdin (Eaton)

Vaihteisto: 7v DSG

Renkaat: 205/55 R16

Testipäivän lämpötila: 4°C



3. Volkswagen Golf Variant 1,4 TSI Comfortline (TM 16/2007)

Iskutilavuus: 1 390 cm3

Puristussuhde: 10,0

Suurin teho: 103 kW (140 hv)/5 600 r/min

Suurin vääntömomentti: 220 Nm/1 500–4 000 r/min

Ahdin: pakokaasu- ja mekaaninen ahdin (Eaton)

Vaihteisto: 6v manuaali

Renkaat: 205/55 R16

Testipäivän lämpötila: 21°C



1.Skoda/2.Golf/3.Golf Variant

60 km/h: 4,4/5,1/3,3

70 km/h: 4,9/5,5/3,5

80 km/h: 5,2/6,0/4,3

90 km/h: 5,6/6,6/5,1

100 km/h: 6,2/7,2/5,9

110 km/h: 6,8/8,0/6,7

120 km/h: 7,5/8,9/7,6

EU-maantie l/100km: 5,0/5,2/5,7

Omapaino kg: 1340/1375/1440

  
  • 1 ja 3 on turboja ja manuaalivaihteisto

    2 on kaksoisahdettu mekaaninen+turbo ja dsg automaatti

    2 ja 3 välillä aika suuri lämpötila ero



      
  • Variantia mitatessa lämpötila on ilmeisesti ollut selvästi muita korkeampi. Se selittäisi muita pienempää kulutusta varsinkin alhaisissa nopeuksissa, koska hitaissa vauhdeissa vierintävastus on merkittävin vastus.

      
  • finman:

    1 ja 3 on turboja ja manuaalivaihteisto
    2 on kaksoisahdettu mekaaninen+turbo ja dsg automaatti
    2 ja 3 välillä aika suuri lämpötila ero




    Lisäsin alkuperäiseenkin viestiin tiedot ahtimista ja vaihteistoista. Kuvittelin virheellisesti kaikkien olevan kaksoisahdettuja, kun samalla nimellä kulkevat.



    Jos ero johtuu ahtimista, melko vähän on saatu lisää jynkyä hurjalla kulutuksen lisäyksellä.



    Jos ero on vaihteistoissa, ei DSG kovin taloudelliselta vaikuta.



    Jos lämpötilan vaikutus on noin suuri, on koko mittausten uskottavuus aika heikko, ja mittaukset tulisi tehdä vakio-olosuhdehallissa.

      
  • Eri olosuhteissa mitattuja tuloksia ei kannata kovin tarkkaan verrata. Olosuhteet vaikuttavat paljon. Mitkä renkaat noissa oli? Yki mahdollisuus on, että nopeimmassa versiossa on pitävämmät renkaat, joiden vierintävastus on suurempi.

      
  • NHB:

    Eri olosuhteissa mitattuja tuloksia ei kannata kovin tarkkaan verrata. Olosuhteet vaikuttavat paljon. Mitkä renkaat noissa oli? Yki mahdollisuus on, että nopeimmassa versiossa on pitävämmät renkaat, joiden vierintävastus on suurempi.




    Lisäsin renkaan profiilit, jotka on Golfeissa samat, vaikka 2. lienee talvi ja 3. kesänakki.



    Tuntuu, että TM:n mittaamat käyrät voisi vaikka lotota, kun melkein samojen autojen kulutus heittää 80 km/h nopeudessa vain 1,7 l/100km. Vanha totuus on, että mittaustuloksella, jolle ei ilmoiteta virhemarginaalia, ei tee mitään. Ei muuten taideta ilmoittaa EU-kulutuksillekaan, vaikka gramman tarkkuudella päästöt ilmoitetaan.



    Tuntuu, että luotettavaa tietoa autojen kulutuksista ei saa mistään. Varsinkaan pitemmässä maantiepätkässä ei juuri EU-kulutukset taida päteä. Maantienormissakaan ei muistaakseni malteta tasakaasulla ajella muutamaa kymmentä sekuntia kauemmin.



    Kaipaisin juuri vakionopeuksilla mitattuja kulutuskäyriä, jotka olisi mitattu vakio-olosuhteissa ja vielä joka mallille, että kävisi ilmi vaikkapa farmarin ero sedaniin jne.



    Maahantuojatkin paljon mieluumin kertovat vaihdekepin nupin materiaalin ja säilytylokeroiden lukumäärän tai jotakin muuuta yhtä vähän insinööripornoa.

      
  • TM 5/2008 vertailu, Golf 1,4 TSI Comfortline, pystyperäinen malli 6-v manuaalivaihteistolla.



    Kulutus vaihtelevassa maantieajossa 82 km/h: 6,6

    Kulutus vaihtelevassa kaupunkiajossa 40 km/h: 8,0

    Renkaat: 195/65R15 Hankook Optimo K406

    Mittausolosuhteista ei tietoa. Kuvien perusteella testi on tehty keväällä sulan maan aikaan, jolloin ei puissa vielä ole ollut lehtiä.



    Copypastena vielä em. tiedot listtynä aiemaan tilastoon:



    1.Skoda90kW/2.Golf118kW DSG/3.Golf Variant103kW/4.Golf90kW

    60 km/h: 4,4/5,1/3,3/4,6

    70 km/h: 4,9/5,5/3,5/5,0

    80 km/h: 5,2/6,0/4,3/5,7

    90 km/h: 5,6/6,6/5,1/6,2

    100 km/h: 6,2/7,2/5,9/6,9

    110 km/h: 6,8/8,0/6,7/7,6

    120 km/h: 7,5/8,9/7,6/8,8

    EU-maantie l/100km: 5,0/5,2/5,7/5,2

    Omapaino kg: 1340/1375/1440/1325



    Noista kiinnostavin vertailu käydään 90 kW Skodan ja VW:n välillä. Eroa tuntuu olevan, vaikkei pitäisi.



    Tarkistin vielä Skodan tietoja:



    Kulutus vaihtelevassa maantieajossa 82 km/h: 5,4

    Kulutus vaihtelevassa kaupunkiajossa 40 km/h: 7,6

    Renkaat: 195/65R15H, merkistä ei tietoa



    Skodan testistä ei selvinnyt auton välitykset, mutta artikkelissa suurinta vaihdetta ei pidetä loikkarina. Golfin nopeus 6. vaihteella 1000r/min on 41,1 km/h eli mielestäni todella pitkä.



    Kiihtyvyys 6. vaihteella 60-120 km/h:



    Skoda 603 m

    Golf 522 m



    Tuo taas ei tue käsitystä Golfin pitkistä vaihteista. Jotain outoa 5/08 kulutusmittauksissa täytyy olla, koska VW kuului testin taloudellisimpiin. Noilla luvuilla ei nykyaikana pitäisi kuitenkaan juhlia, koska jo 90-luvulla saman tasoiset tulokset olivat arkipäivää. Ehkä toimituksen kulutusmittarissa oli jotain vialla. Tai sitten excel-taulukkoon on lipsahtanut hiukan todellisuutta lyhyempi ajomatka kulutuskokeen kohdalle. Kuka noista tietää. Kaikki työelämässä olleet tietävät, kuinka helppoa virheitä on tehdä.

      
  • Herbert:

    Tai sitten excel-taulukkoon on lipsahtanut hiukan todellisuutta lyhyempi ajomatka kulutuskokeen kohdalle. Kuka noista tietää. Kaikki työelämässä olleet tietävät, kuinka helppoa virheitä on tehdä.


    Aika epäilyttäviä ovat varianttigolffin lukemat. EU:kulutuksen perusteella pitäisi olla janoisin maantienopeuksissa, ja aika hurjia lukemia varsinkin tuolla alapäässä. 3.3L? Olosuhteilla ja ajotyylilläkin voi toki olla merkitystä.



    Muistan joku vuosi sitten lukeneeni hesarista taloudellisuusajoexpertin seikkailuista Golfilla. Moottorimallia en muista, mutta 1.4L sekin todennäköisesti oli. Kulutuslukema oli muistaakseni 3.7 ja ajonopeudet luonnollisesti sieltä taloudellisemmasta päästä.



      
  • Vaikuttaa sille, että olosuhteilla voi olla merkittävä vaikutus kulutukseen.



    Voisi olla mielenkiintoista, jos mittauksissa olisi mukana jokin verrokkiauto, jonka kulutus mitattaisiin aina samalla kuin tutkittavan menopelin. Siitä nähtäisiin ainakin verrokkiauton kulutuksen vaihtelu olosuhteiden mukaan ja siihen voisi hiukka tutkittavankin auton lukemia suhteuttaa.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit