22.5.2006 lähtien saa tietyt edelletykset täyttävillä asuntoautoilla ajaa 100 km/h (ennen 80 km/h).
Korkeampaan nopeusluokkaan hyväksyttävissä matkailuautoissa on oltava vähintään lukkiutumattomat jarrut ja kuljettajan turvatyyny sekä turvavyöt kaikilla ajon aikana käytettävillä istuimilla. Kokonaismassa saa olla enintään 3,5 tonnia.
Auto on katsastettava ja siihen kiinnitetään enimmäisnopeutta osoittava keltamusta nopeuskilpi.
Miksi ehdoissa on mukana kuljettajan turvatyyny? Eihän sillä ole mitään tekemistä auton hallinnan kanssa. Kun turvatyyny laukeaa, on hallinta jo menetetty. Jos taas lainsäätäjä haluaa pelastaa ihmishenkiä, miksi vieressäistujan hengestä ei olla huolissaan?
Sama käytäntö on ollut pakettiautoissa jo pidempään. Eli 100km/h on maksiminopeus kun on autossa ABSit ja kuljettajan airbag. Matkustajan airbagin puuttumisessa lienee ideana se, että pakuissa ei voisi kuljettaa kuin aikuisia jos bagi on siinä matkustajan paikalla - bagi kun on hengenvaarallinen lapsille kunnes kasvavat riittävän pitkiksi. Matkailuautoissa tuo etumatkustajan bagi ei olisi ongelma lapsille kun ko. autoissa on muitakin penkkejä missä lapsia kuljettaa, mutta olisi ollut outoa asettaa eri vaatimukset matkailuautoille kuin pakettiautoille - samaa rakennettahan ne käytännössä käyttävät.
Ja mitä tulee itse bagiin niin sen tarkoitus on tietenkin lisätä autossa olevien henkilöiden mahdollisuuksia selvitä kolarista hengissä, siksi se on pakollinen tässä 100km/h nopeusrajoituksen saamisessa.
Minulla on vuoden 2004 Hymer Exsis (Fiat Ducaton alustalla), johon ei alunperin tilattu turvatyynyjä ollenkaan. Onko kellään hinta-arviota, mitä tuollaisen asentaminen jälkikäteen maksaisi?
Delta-auto vastasi kyselyyni, että he eivät asenna tai poista turvavarusteita.
Hinta arvio: "Noin suunnilleen varaosat kyseiseen operaatioon on 5000 euroa, joten taloudellisesti työ ei ole jälkikäteen järkevää."
Se siitä lainuudistuksen hyödystä sitten!
Mitä nopeutta ulkomailta Suomeen tulevat matkailuautot saavat ajaa? Muualla Eutoopassa ajavat liikenteen mukana ilman mitään tarroja. Ajavatko Suomessa liikenteen tukkona, vai hakevatko jotain tarroja, vai ajavatko niinkuin muuallakin? Kiinnijäämisen riski taitaa olla aika olematon!