Mikä maksaa renkaissa?

6 kommenttia

Uusia kesärenkaita valitessa alkoi ihmetyttää, että millä perusteella saman renkaan hinta voi vaihdella pienestä kokomerkintäerosta riippuen kymmeniä prosentteja. Vianorin verkkokaupassa 195/55 15" Bridgestone Turanza maksaa 115e kappaleelta kun pykälää matalampi saman levyinen eli 50/195 maksaa vain 75e kappale eli 40% vähemmän. Riittääkö kantavuus- ja nopeusluokkien välinen ero (55:t 85H ja 50:t 82H) selittämään hintaeron vai löytyykö jotain muuta selitystä?



  
  • Juuri asennutettiin vaimon autoon uudet Turanzat 205/55 16" a 104 euroa kpl + työ = 455€



    Heittoa on jo ketjujen hintojen kesken ihan riittävästi, nämä olivat tosin tarjouksessa. Se oli paras syy kilpaileviin tarjouksiin verrattuna, mutta ei kait se haittaa vaikka olivat "testivoittajiakin"...

      
  • Renkaan valmistaminen maksaa enemmän, koska koko 195/50-15 ei ole volyymimalli, jää valmistusmäärät pieneksi. Myös rengaskauppias haluaa enemmän katetta renkaasta minkä kiertonopeus on yleisempiä kokoja hitaampi kattaakseen tällaisen tuotteen korkeammat varastointi ja korkokulut.

      
  • slowgear:

    juster:
    Renkaan valmistaminen maksaa enemmän, koska koko 195/50-15 ei ole volyymimalli, jää valmistusmäärät pieneksi. Myös rengaskauppias haluaa enemmän katetta renkaasta minkä kiertonopeus on yleisempiä kokoja hitaampi kattaakseen tällaisen tuotteen korkeammat varastointi ja korkokulut.


    Eli siis 195/50 pitäisi kaiken järjen mukaan maksaa enemmän kuin 195/55. Mutta miksi se maksaa 40% vähemmän? Sama ero oli muuten Dunlopin SP Sport Fast Responseissa, joihin päädyin, rengas-online.com:ssa.




    Varmaankim huomasit, että tarkoitus oli kirjoittaa 195/55-15 ei 195/50-15

      
  • juster:



    Varmaankim huomasit, että tarkoitus oli kirjoittaa 195/55-15 ei 195/50-15




    No vaikea sitä on aina sanoa mitä kenenkin piti kirjoittaa ja mitä ei. Käypä vaikka korjaamassa se kirjoitusvirhe niin minä poistan turhan kommentin.

      
  • Periaate on edelleen voimassa eli volyymimallin valmistaminen suurissa sarjoissa tulee edellisemmaksi (jollei valmistaja hinnoittelulla tasaa muiden renkaiden suurempia kustannuksia). Volyymimallit lasketaan koko markkina-alueen oletetun myynnin mukaan, ei Suomen markkinoiden. Tässä tapauksessa siis matalampaa 195/50-15 rengasta valmistetaan enemmän ja myydään enemmän, paitsi ehkä Suomessa.

      
  • slowgear:

    Uusia kesärenkaita valitessa alkoi ihmetyttää, että millä perusteella saman renkaan hinta voi vaihdella pienestä kokomerkintäerosta riippuen kymmeniä prosentteja. Vianorin verkkokaupassa 195/55 15" Bridgestone Turanza maksaa 115e kappaleelta kun pykälää matalampi saman levyinen eli 50/195 maksaa vain 75e kappale eli 40% vähemmän. Riittääkö kantavuus- ja nopeusluokkien välinen ero (55:t 85H ja 50:t 82H) selittämään hintaeron vai löytyykö jotain muuta selitystä?




    Outo koko tuo 50/195? :innocent:

    Ostopaikka vaikuttaa jopa 50% renkaan hintaan?

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit