Riittäkö Nokian laatu?

15 kommenttia

Kun Tekniikan maailma ei kykene tekemään kulutuskestävyystestejä, niin Tapsa tekee ne itse.



Nokian Hakkapeliitta 1, kokoa 195-65-15, ostettu 2 kpl (HUOM)

1.2.2000 hintaan 1250 mk




Vuosi km km yht. Kulutuspintaa mm Nastoja pois yht.

Keväällä 2000 6358 6358 10 0

Keväällä 2001 14047 20405 9,5 0

Keväällä 2002 2269 22674 9 0

Keväällä 2003 3623 26297 8,5 0

Keväällä 2004 2859 29156 8 0

Keväällä 2005 4173 33329 7,5 1

Keväällä 2006 4859 38188 7 12

Keväällä 2007 4604 42792 6,5 84

Keväällä 2008 4943 47735 6,5 173



Näyttää siltä, että Nokian romahtaa n. 30 tkm ajettuna ja/tai 5.-6. talvena.

Meillä liukasteltu siis kaksi viimeistä etelän talvea.



Kumeja on pidetty vuoroin etu, vuoroin taka-akselilla etuvetoisessa autossa.

Toisen gummin tekoaika on 039 ja toisen 518, joissa merkinnöissä lienee ensimmäiset kaksi osoittamassa viikkoa ja sitten vuosi (eli 3. viikko 1999).



Onko Made in Finland tekstille katetta renkaan kyljessä?

Kustannukset 139mk/talvi ja tai 0,026 mk/km. HUOM vain 2 rengasta!



Paljonko maksat vielä 65 % pintaa omaavista kotimaisista talvirenkaistani?

Tarjouksia otetaan vastaan - ilman alarajaa...





:smile: :smile: :smile:

  
  • Tapio Taula:

    Paljonko maksat vielä 65 % pintaa omaavista kotimaisista talvirenkaistani?
    Tarjouksia otetaan vastaan - ilman alarajaa...


    Saatat sitten hyväksyä tarjoukseni joka on: ei punaista puupenniäkään! Ja vanhat gummisi saat viedä ihan itse kierrätykseen.



    Sinua huolettaa ilmeisesti että nastat ovat lähdössä kuin hiukset kaljusta tai rotat uppoavasta laivasta. Jos olet akuutissa tarpeessa niin lahjoitan tarvittaessa 4x setin Nokia Hakkapeliitta Q:ta oikealla koolla. Niillä on ajettu vuodesta -98 alkaen noin 100tkm ja ympärivuotisesti -01 lähtien. Henkisellä puolella kokemaasi romahdusta näiden kanssa ei ole odotettavissa, sillä nastat ei näistä karise. Ihan kohtalaisen hyvät renkaat saat seuraavan talvirengaskauden todellisessa alussa, sillä nämä sattuvat olemaan myös hyvin kelvot kesärenkaat. Niitä en siis ole aikeissa luovuttaa ennen seuraavaa pysyvää lunta.



    Jos tosin ajokkisi on jokin muu kuin jatkuvalla nelivedolla varustettu, niin unohda koko juttu ellet halua parantaa kesärenkaitasi.

      
  • Nokialaiset on aina olleet huonoja kulutuskestävyydessä vaikka muut ominaisuudet on OK! :xmas:

      
  • "Nokialaiset on aina olleet huonoja kulutuskestävyydessä vaikka muut ominaisuudet on OK! "



    Tuo ei ainakaan pidä paikkaansa! Itse en käytä Nokialaisia niiden epätasaisen laadun vuoksi! Tasapainotus heijaa jatkuvasti, eli joka vuosi renkaat täytyy käyttää tasapainotuksessa! Kestävyys on mielestäni erittäin hyvä ja nastat pysyvät!

      
  • Kulutuskestävyys on meillä ollut ainoa negatiivinen juttu, mutta riippuu monesta asiasta, siis muut jutut? :xmas:

      
  • Kulutuskestävyyskö hakkapeliitoilla huono? Itse olen ajanut sittareilla syksystä 99 alkaen kuusi talvea ja nyt nastojen repisen jälkeen jo kolmanneksi kesäksi alle ja pintaa vielä 5-6 mm. Ajomäärä n. 15000 km vuosi, puolet kesäisin puolet talvisin.

      
  • Tapio Taula kirjoitti:



    Keväällä 2006 4859 38188 7 12

    Keväällä 2007 4604 42792 6,5 84

    Keväällä 2008 4943 47735 6,5 173



    Näyttää siltä, että Nokian romahtaa n. 30 tkm ajettuna ja/tai 5.-6. talvena.

    Meillä liukasteltu siis kaksi viimeistä etelän talvea.




    On pakko vastata, että voi herranen aika! Seitsemän (7) vuotta vanha talvirengas on väkisinkin niin kovettunut, että nastat alkavat irrota. Renkaathan eivät ole viimeisenä talvena kulunut yhtään, mutta nastat ovat jonnekin paenneet. Noin vanhan talvirenkaan pito on jo huonompi kuin uuden kesärenkaan.



    Tervetuloa todellisuuteen!

      
  • Jo on nuukuus huipussaan, jos mies ajaa kahdeksan talvea samoilla talvirenkailla ja nekin vain toisella akselilla! Kuinka vanhat ne toiset sitten on? Ei kannata Tapsan ainakaan hehkuttaa Volvon turvallisuutta, jos alla on ikivanhat ja kivettyneet renkaat. Eikä ainakaan kannata ottaa osaa kitkat vs nastat keskusteluun.

      
  • Misukoilla ajelee 8 talvea mutta pito kylläkin heikkenee! :cry:

      
  • Haloo Jube, jouduin syksyllä 2006 ajamaan kesärenkailla Turku-Helsinki välin lokakuun räntäsateessa. Voin vakuuttaa, että nuo 8 talvea ajetut Nokian Hakkat ovat paljon, paljon kesärenkaita paremmat. Mielestäni yllättävän hyvät. Eikä se gummi mitenkään sanottavasti "kivety". Voisin uskoa, että maaseudulla ( Tampere- Kouvola -akselin pojoispuolella...) monet ajelee vielä useamman talven nastarenkailla, kun ei ole paljasta asfalttia talvikautena niin paljoa kuten täällä etelässä.



    Opelixille tiedoksi- ei nämä gummit ole Volvossa olleet. Nuukuutta ei mielestäni ole se, että käyttää tuotteet loppuun - se on ekoteko. Siinä V70:ssä on Michelin North Ice nastarengas mallia 2007. Ja siitä satsista ei ole vielä yhden talven jälkeen yhtään nastaa pois. Katsotaan 8 talvea eteenpäin...





    :sunglasses: :sunglasses: :sunglasses:

      
  • Kivettyy ne, se on nuukuutta eikä se todellakaan ole mikään ekoteko.

      
  • Continentalin sivuilta:

    "Ikääntymisen vaikutus tuntuu selvimmin Pohjoismaisissa, pehmeäseoksisissa talvirenkaissa. Käytännössä, jos renkaita kausivarastoidaan oikein, rengas on menettänyt parhaat talviominaisuutensa noin viiden vuoden kuluttua siitä, kun rengas on otettu käyttöön. Riippumatta siitä, kuinka paljon kulutuspintaa on jäljellä."



    http://www.conti-online.com/generator/www/fi/fi/continental/ajoneuvo/teemat/rengasvinkkeja/tyre_age_fi.html

      
  • MatLog:

    Continentalin sivuilta:
    "Ikääntymisen vaikutus tuntuu selvimmin Pohjoismaisissa, ...


    Pitää varmaankin paikkansa. Suomalaiset kesäasfaltit rouhivat Continentalin testimenestyjä-EcoContactit niin nopeasti vaihtokuntoon, että niiden välttäminen on aivan varmasti ekoteko. Ja lyhyen elämänsä lopulla liukkaalla kelillä niiden kanssa tulee varmasti peltisepälle asiaa.



    Nokian Hakkapeliitta Q:sta minulla on taas niin hyviä kokemuksia jopa ympärivuotisessa käytössä, että epäilyttää onko Nokian kannattanut tehdä seuraajista enää yhtään yhtä hyvää. Mutta seuraavissa talvirenkaissa en lähde "kokeilemaan" muita merkkejä.

      
  • mikahe :


    Nokian Hakkapeliitta Q:sta minulla on taas niin hyviä kokemuksia jopa ympärivuotisessa käytössä, että epäilyttää onko Nokian kannattanut tehdä seuraajista enää yhtään yhtä hyvää. Mutta seuraavissa talvirenkaissa en lähde "kokeilemaan" muita merkkejä.




    Oman kokemukseni mukaan Q:t eivät olleet erityisen hyvät ominaisuuksiltaan. Kestävyys oli kitkarenkaalle suht normaali, saman verran ajoin myös Contin kitkoilla. Oikean talvikelin pito oli Q:ssa hyvä, muu pito sitten ei kummoinen. Ajo-ominaisuudet aika vetelät ja tunnottomat.



    Uudempi RSi on eri luokan rengas kokonaisuutena, oikein hyvä kitkarengas kaiken kaikkiaan.



      
  • No nyt jos nää gummit on sitten yhdeksän (Huom laskutaidottomat!) talven jälkeen kivettyneet eikä kulukaan enää yhtään, niin nastat nyppimällä saa näistä sitten ikuiset renkaat. Pidosta viis, mutta kestää, kestää ja kestäää



    Joko tulee ostotarjouksia....

    :smile: :smile: :smile:

      
  • Ei kannata myydä "ikuisia renkaita"? :sunglasses:

    Kyllä nastattomilla nastarenkailla pärjää hyvin kesälläkin Suomen rajoituksilla? :xmas:

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit