Minulla olisi kysymys Meganen tai ylipäänsä muidenkin merkkien ilmastoinnista. Onko mahdollista, että ilmastointi ei mene päälle jos ilman lämpötila on esim. alle 10 astetta? Pitäisi nimittäin testata ilmastoinnin toimivuus ja se on aika vaikeata tässä kylmyydessä. Onko kenelläkään varmaa keinoa mistä näkisi toimiiko ilmastointi vai ei?
Onko kyseessä automaatti vai manuaali?
Käsitykseni "automaatista" on että se on päällä kun käynnistätä auton, ja manuaali kun olet taas painanut sen napista päälle?
Ilmastoinnin toiminta loppuu yleensä ulkolämpötilan laskiessa neljän - viiden plusasteen alapuolelle. Ilmastoinnin toimivuuden voit testata kylmemmälläkin ilmalla lämpimässä parkkihallissa. Jos lämpöä on yli viiden asteen, väännä lämmityslaite täysille ja kokeile viileneekö puhallus ilmastoinnin kytkennän jälkeen.
Kyseessä on manuaali-ilmastointi eli napista päälle. Ulkoilmassa en ainakaan tunne eroa puhallusilmojen välillä. Ilmastointivalo kuitenkin palaa ja ajotietokone ei kerro mistään viasta.
Ilmeisesti pitää ajaa jonnekin lämmitettyyn parkkihalliin testailemaan.
Laita ilmastointi päälle. Jos toimii, niin suuttimista tuleva ilma on kylmempää ja rutikuivaa.
Ei ilmastoinnin kuulukkaan toimia noin kylmällä. Tämä pätee ilmeisesti kaikkiin automerkkeihin. Ainakaan minua vastaan ei ole tullut yhtäkään ilmastointia, joka toimisi alle 5...7 lämpöasteen.
Automaatti-ilmastoinnissakaan ilmastoinnin kompura ei pyöri aina, vaan lähtee vain tarvittaessa päälle. Sen kuulee äänestä (naksahtava ääni), myös manuaali versiossa, kun ilmastoinnin kompura kytkeytyy.
Kylläpä kait se ilmastointi toimii myös talven kylmissä, varsinkin jos on automaatti. Se ei vain jäähdytä ilmaa, vaan kuivattaa sitä. Juuri siksi ilmastoiduissa autoissa saa talvella ikkunoista nopeammin huurtee pois.
Kompressori ei varmaankaan käy siksi, että kun siellä ulkona on muutenkin ihan riittävän kylmä.
En tiedä asiaa varmasti, vaikka minulla onkin ollut ilmastoitu auto jo vuodesta -98. Yritin vain ajatella loogisesti.
Miten ilmastointi toimii, jollei se jäähdytä ilmaa? Ilman kuivaaminen perustuu nimenomaan sellaiseen ilmiöön, että ilmankosteus jäädytetään ilmastoinnin kennolle.
Kompressori ei varmaankaan käy siksi, että kun siellä ulkona on muutenkin ihan riittävän kylmä.
En tiedä asiaa varmasti, vaikka minulla onkin ollut ilmastoitu auto jo vuodesta -98. Yritin vain ajatella loogisesti.
Ilmastointilaite toimii samalla periaatteella kuin kompressorijääkaappi, jollaisia kaikki nykyaikaiset kotitalouden jääkaapit ovat. Koska auton sisätilat ovat huomattavasti jääkaappia suuremmat, ja ilma vaihtuu nopeasti, kompressorin on oltava on luonnollisesti paljon tehokkaampi kuin jääkaapissa. Kompressorin käyttäminen lisää polttoaineen kulutusta n. 0,4-0,5 l /h. Tuloilman jäähtyminen tiivistää siinä olevan kosteuden vedeksi, joka kesäoloissa poistuu harmittomasti maahan, jokainen lienee nähnyt "lätäkön" ilmastoidun autonsa alla. Pakkasilla vesi kuitenkin jäätyisi aiheuttaen vakavia ongelmia, joten kompresssori ei suostu toimimaan +5 - -5 asteen lämpötilaa kylmemmässä - automallista riippuen. Pakkasilla ei siis ole merkitystä, onko "ilmastointi päällä" vai ei. Kompressorin kylmäaineessa on mukana voiteluainetta, jonka tarkoitus on voidella kompressoria sen käydessä. Talvisin kannattaakin kompressoria käyttää jonkin aikaa n. kerran kuukaudessa. Jos kylliksi lämpimiä ilmoja ei kuukauden aikana satu vastaan, auto olisi vietävä johonkin lämpimään tilaan, jotta kompressori käynnistyisi.
EDIT: muistinpa juuri, että eräissä uusissa autoissa, mm. BMW:ssä, kompressori pyörii "tyhjäkäyntiä", vaikka ilmastointi ei olisi päällä. Tällöin ei tietenkään kompressorin erillistä talvikäyttöjaksoa tarvita.
Ilmeisesti pitää ajaa jonnekin lämmitettyyn parkkihalliin testailemaan.
Riittävän lämpimään kokeilemaan. Auton ulkopuolelta kompressorin käynnistymisen kyllä kuulee selvästi ja samalla moottorin kierrokset nousevat hetkeksi (näkyy tietenkin myös mittarista) tasaamaan ilmastoinnin aiheuttamaa kuormaa.
Tosin tuo kierrosten nousukaan ei kerro, onko kylmäainetta järjestelmässä tarpeeksi, joten parempi vaan odotella viileän ilman sisään virtausta.
Ilmastoinnin toimimisen saa selville panemalla digitaalisen lämpömittarin anturin ilmastointikanavan ritilään, panemalla ilmastoinnin päälle ja puhaltimen kohtalaisen pienelle. Sitten liikkeelle. Sisään tulevan ilman pitäisi jäähtyä selvästi ulkoilmaa kylmemmäksi - vaikkapa +3:n asteen paikkeille. Joidenkin automerkkien jäähdytyskompressori käynnistyy niinkin kylmässä kuin +2, mutta sitä kylmemmässä en tiedä kompressorin käynnistyvän.
Minullakin on Vectra-B -98:ssa seuraavaa murhetta.
Talven jälkeen kompressori ei käynnistynyt ilman kylmäaineen lisäämistä...kaikki häipynyt, mitään ei saatu talteen entisestä (samalla lisättiin myös väriaine... lähiaikoina tarkistetaan vuodot). Nyt kompressori kyllä käy, mutta ilmastointi on tehoton (viilennystehoa tuskin huomaa) ja sen ollessa päällä kuuluu outo "kaikuvan kohiseva" ääni...aivan kuin putkenpätkän läpi kuuntelisi jotain kohinaa. Ääni häipyy viiveellä ilmastoinnin pysäytyksen jälkeen. Käynnistyksen jälkeen ääni on voimakkaimmillaan. Onko kellään esiintynyt vastaavaa ? Missä mahtaa olla vika ?
Mahdollisesti tiivisteet kuivuneet talven aikana ja päästävät kylmäaineen harakoille. Ei auta kuin tiivisteiden vaihto.
Ilmastointilaitetta tulee käyttää talvellakin ainakin kerran kuukaudessa kymmenen minuutin ajan. Juuri tuon tiivisteiden voitelun vuoksi. Tämän tulee tapahtua esim. lämpimässä parkkihallissa, jotta kompressori käynnistyy.
Tietenkin voi olla myös reikä lauhduttimessa tai letkuissa jne. Itseltäni hajosi lauhdutin kun ohiajaneesta autosta lensi kivi moottoritilaan. Volvossa kun ei ollut mitenkään kummemmin suojattu tuota aukkoa.
tuplat pois