Katsastus

1 kommentti

Onko kukaan miettinyt mitä järkeä on polkea dieselkäyttöistä ajoenuvoa katsastuksessa rajoittimeen asti? Henkilöautoissa vähän merkistä riippuen moottorit kiertävät 5000 kierr/min. molemmin puolin. Mitä käytännön ajonopeutta huippukierrokset vastaavat?
Taas automalleista riippuen 160-250 km/h olevaa nopeutta! Ollaan aivan metsässä käytännön nopeuksien kanssa, ollaan törkeän laittomissa nopeuksissa. Mikäli halutaan pysyä laillisissa nopeuksissa lienee sellainen 3000 rpm jotenkin puolustettavissa oleva kierrosnopeus.

AKE:lta on tullut jo -04 ohjeistus katsastusasemille, että hieman ajoneuvomerkistä riippuen automaattivaihteista dieselajoneuvoa ei saa käyttää enemmän kuin 75% moottorin huippukierroksista. Automaatin valmistaja kieltää maksimikierrosten käytön P ja N-asennossa. Öljypumppu ei enää voitele näissä asennoissa samalla tavalla, ja vaurioita syntyy! Toisaalta, Saksassa pitäisi nimenomaan polkea lapa pohjaan, siellä saa vapaasti painaa mitä vehje kulkee.

Suomessa tämän poljennan järkevyyden ymmärtäminen on kovasti koetuksella. Sama koskee bensiinikäyttöisiä vähäpäästöisiä ajoneuvoja.

[SixPack muokkasi tätä viestiä 29.05.2005 klo 20:43]
  
  • Samaa mieltä, aivan järjetöntä hommaa. Tuon jotenkin ymmärtäisi, jos se tehtäisiin edes penkissä siten, että moottorilla olisi kuorma. Nykyinen vapaalla huudattaminen on kohtuutonta rääkkiä moottorille.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit