E10:n vaikutus käytännön kulutukseen

6 kommenttia

Onko kukaan ehtinyt vertaamaan käytännön kulutuseroja E10:n ja entisen E5:n välillä?

  
  • Vaikea noita on käytännössä verrata kun E10:ssa voi olla etanolia 0-10%. E10:nä voidaan myydä 95,E5 ja E10 missä sekotussuhteessa tahansa.

      
  • Luin myös noista pitoisuuksista ja eipä voi muuta sanoa kuin, että kyllä me suomalaiset ollaan idiootteja.



    En kuitenkaan pyytänyt tarkkaa analyysia siitä, kuinka paljon tankkiin laitettu bensiini sisälsi etanolia, vaan ihan ajotietokoneen lukemia ennen vuodenvaihetta verrattuna siihen tähän hetkeen, kun on tankannut pistoolista missä lukee E10.

      
  • TM voisi nyt verrata kulutuksia 95E10 vs. 98E. Etanolipitoisuus pitää tietysti ensin vakioida kokeessa käytettävässä bensiinissä. Näin saataisiin selville, millä hintaerolla kannattaa käyttää 98E:tä, vaikka 95E10 kävisikin moottoriin.



    Kulutuksen lisääntymisellä 95E->95E10 on lähinnä akateeminen kiinnostavuusarvo, koska 95E:tä ei enää saa.

      
  • Mutta sillä akateemisuudella voidaan mitata, kuinka paljon meitä taas kusetettiin.

      
  • Kannattaako kulutuslisää sen kummemmin miettiä, itse laskin että omassa autossa kannattaa käyttää 98:sia vaikka hintaero olisi 7 senttiä, ja hyvästelin lopullisesti 95:sen autossa, moottoripyörässä, ja veneessä. Henkilökohtaisesti en suostu käyttämään syövyttävää ruostuttavaa, ja vain 60%:tia energiaa bensiinin verrattuna sisältävää roskaa, vain lisätäkseni luonnon kuormitusta ja valtion verotuottoja.



    Mikäli haluaa totaalisesti tuhota kaksitahtisen perämoottorin, niin kannattaa käyttää E10:tä tunnettu tosiasiahan on, että vesi on myrkkyä neulalaakereille ja alkoholi tunnetusti oikein kerää sitä jäätyään kampikammioon muhimaan seisonnan ajaksi, ja tuskin siitä nelitahtisissakaan mitään hyötyä on vaikka onkin liukulaakeroitu.



    Lähes kaikesta uutisoinnista jää sellainen maku, että asioita jää sanomatta eikä muutosta, ja haittoja tai kulutuslisää haluta tunnustaa kansalaisten reaktion pelossa.



    Uskoisin että pelko on turha, ja autoilijat ovat jo nähneet valehtelun läpi, valtaosa osaa laskea mikä kannattaa ja mikä ei. Koska vain haittoja on E10 käytöstä luvassa,niin miksi siis riskeerata kun mitään taloudellista hyötyä ei synny. Miksi siis lisätä luonnon kuormitusta, ja maksaa verovaroista tukiaisia idiootimaiseen tuotantoon, koska se tässä takana loppujen lopuksi on.

      
  • Uskon sinua enemmän kuin http://www.bensiinikauppiaat.fi/ :tä

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit