Autojen istuimet?

2 kommenttia

Lääkärikirjasta poimittua:



>>Saksalaiset autot ovat selän kannalta pahimpia>>, sano tri Roger Minkow, joka on työkseen parannellut lentokoneiden ja ja autojen istuinmalleja. >>Amerikkalaisetkin istuimet ovat aika huonoja, mutta niitä voi ainakin parannella. Japanilaiset istuimet ovat parhaat, ja toiseksi parhaat istuimet on ruotsalaisautoissa, Volvossa ja Saabissa"



Onko muilla samanlaisia kokemuksia? Itse en ole kokenut saksalaisautojen istuimia noin huonoiksi - paitsi siinä 90-luvun VW Ventossa, jossa tuntui kuin lapaluiden takana olisi ollut lankku poikittain. Siinä oli varmaan huonoin istuin, mitä olen autoissa kokenut, vanhimmatkin mukaanlukien. Uudemmat Volkkarit ovat paljon parempia ja varsinkin ajoasennon niissä saa hyväksi.



Täytyy myöntää kylläkin ettei ninun käyttämäni ajoasento ole aivan tavanomainen. Istuin on aika takana, mutta ratti niin lähellä kuin mahdollista ja istuin niin pystyssä että pään ollessa kiinni niskatuessa ja hartioiden selkänojassa ranteet yltävät kädet suoristettuina hyvin ratin kehälle eli kädet ovat selvästi koukussa ajettaessa. Useimmat ajavat selkänoja paljon enemmän kallistettuna. Samoin lantio on keskimääräistä lähempänä selkänojaa. Tarkoittaa siis sitä, että erilaisiin ajoasentoihin tottuneet varmaankin kokevat parhaiksi erilailla muotoillut istuimet, samoin kuin eri pituiset ja -paksuiset ajajat.



  
  • Saksalaiset pahimpia? Millaiseen tutkimukseen arvon tohtorin väite mahtaa perustua? Minun mielestäni saksalaisten istuimia on pidetty kyllä hieman kovina, mutta juuri siitä syystä vähemmän rasittavina, varsinkin pidempään ajettaessa.



    Kuten sanoit, istuinasennon huolellisella valinnalla on varmasti suurempi vaikutus, kuin itse istuimella. Nykyautoissa on kaikissa melko kattavat säätömahdollisuudet.

      
  • Omat kokemukseni "kuskinpukeista" rajoittuvat neljään Volkswageniin, kolmeen Volvoon, yhteen Escortiin, kahteen Fiatiin, yhteen Citroeniin, yhteen Audiin, yhteen BMW:hen ja kahteen Seatiin. Yhteensä kilometrejä on kertynyt pari miljoonaa tai vähän yli. Kaikissa muissa paitsi Audissa ja Citikassa oli mukavan tukevat ja suuret istuimet, joissa istuminen ei ole ollut rasittavaa. Citikan istuin petti ruhoni alla, joten sen arviointi on "hieman puolueellista". Audista tuli puutarhatuoli alle vuodessa.

    En hyväksy yleistystä, että jossain maassa tehdyt istuimet olisivat stereotypisesti tietyn laisia. Esimerkkinä vaikkapa Fiat-ryhmä, joista Alfaa en voi ajatellakaan, koska en mahdu voimakkaasti muotoiltuihin istuimiin, kun taas pikkuautoihin kuuluvassa Lineassa on oikein mielyttävä jakkara.

    p.s. Semmoinen 90-lukulainen Vento oli minusta vallan verraton matka-auto, vaikka tehoa puuttuikin muutamakymmenen kilovattia.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit