Onko kellään tietoa miten auton ilmastoinnin kennon puhdistus oikeaoppisesti tapahtuu? Aineitahan tähän löytyy esim.Liqui Moly,Forte jne. Purkin tekstit ei kerro tarkemmin itse hommasta esim. Liqui Moly sumutetaan kyllä ilman sisänottoaukosta mutta onko ilmastoinnin oltava päällä ja puhallin täysillä ja sisäkierto vai miten toi homma oikein tehdään että kenno puhdistuu? Suosittelevat kumminkin kerran vuodessa puhdistusta.
Jos minä myisin noita purkkeja niin voisin jopa suositella useamminkin! Mistä olet saanut ajatuksen puhdistaa kennon? Itse olen ajanut nyt 3 vuotta yli 160,000 km volkkarilla eikä ilmastoinnin toiminta ole muuttunut uudesta eli en ole nähnyt tarvetta edes ajatella moista ja kun huollossa tarkistavat kylmälitkut, niin voila!
Jos tiedät indikaatioita milloin pitäis puhdistaa, niin kerro, kiitos.
Olen kuullut puhuttavan, että ilmastoiduissa autoissa ilmastoinnin kennossa rupeaisi kasvamaan jotakin bakteerikasvustoa, joka hajuhaitan lisäksi aiheuttaisi tarpeeksi suurina altistuksina vastaaviin sairauksiin kuin homeinen talo.
Miten se ilmastointi muka vaikuttaa bakteerien kasvuun? Vähemmän tullut biologiaa opiskeltua, mutta minun käsitysteni mukaan bakteerit kuolevat liian kuivassa ja kylmässä ilmassa. Ilmastoinnin kennon lämpötilahan on pakkasen puolella kun laite on päällä, eli bakteerien pitäisi kuolla.
Ainoa hajuhaitta minkä minä olen huomannut ilmastoiduissa autoissa on tupakka ja märkä raitisilmasuodatin. Jälkimmäiseen auttaa suodattimen vaihtaminen ja ensimmäiseen ei auta ilmastoinnin putsaaminen.
Vuosi sitten (noin) oli tämän lehden eräässä numerossa ilmastoinnin huoltofirmojen testi, siinä jutussa myös selvitettiin ilmastoinnin toimintaa ja muuta siihen liittyvää. Kannattaa kaivaa artikkeli esille (vaikka kirjastosta), niin perusasiat selviävät.
Se hajuhaitta syntyy siitä kun auto sammutetaan ilmastoinnin ollessa päällä jolloin kenno jää märäksi ja siihen tarttuneet itiöt yms. rupeaa kehittymään..
Puhdistus aine on tälläisten tapausten puhdistamiseen
Joissain autossa puhallin jää pyörimään auton sammuttamisen jälkeen ja kuivaa kennon jolloin kosteus poistuu kennosta.
Jotkut suosittelee että ilmastointi pitäisi sammuttaa 5min ennen autoa jotta kenno olisi kuiva
Oma autoni oli 6-vuotias kun oireita bakteerikasvusta alkoi ilmestyä; kyllästyin viime kesänä ilmastoinnista tunkevaan epämiellyttävään hajuun, ja tein pikapuhdistuksen Forte:n kemikaalilla. Haju lähti pois, joten bakteeriporukka varmaankin heitti veivinsä. Kanavista tulviva ilma kyllä haisi muutaman viikon ajan "kemialliselle", vaikka tuuletin auton ohjeiden mukaan ja paremminkin. Jos nyt ei bakteerien jätösten hönkiminen ole terveellistä, niin ei varmaan pieneliöitä tappavan myrkynkään.
Kannattaa muuten olla tarkkana millaisen spraypullon ostaa. Niitä on ainakin kahdenlaisia; ensimmäisen mallin voi sijoittaa sisäilmankierron imusuuttimen viereen tyhjenemään ja kaikki tapahtuu sen jälkeen lähes itsestään. Toisessa mallissa (esim. LiquiMoly LQM4087) on 1/2m pitkä muoviputki mukana, jonka päässä oleva suutin pitää saada ujutetua ilmastoinnin kennolle asti. Ei välttämättä onnistu kotikonstein, edessä on ties mitä läppää ja ainakin näköesteitä. Pitäisi purkaa rakenteita, vaikka purkin kyljessä päinvastaista mainostetaan. Jälkimmäistä mallia ei voi "soveltaen" käyttää ensimmäisen tapaan, koska se ei muodosta riittävän hienoa suihkua, jonka imuilma jaksaisi rykäistä mukaan kennolle.
Kiitos kaikille vinkeistä ja kommenteista. Luin että tätä asiaa on vasta nyt ruvettu tutkimaan ja legioonalaisbakteeriakin on jopa löydetty ja tää Norjan homma pisti ajatteleen ja siksi lähdin kyselemään. Omassa autossani ikä noin 5 vuotta tuntuu "vanhan jääkaapin haju" ja vaikka kaikkeen tottuu niin ajattelin että jos homman voi hoitaa pois niin miksi ihmeessä terveyttään vaarantaisi.
No kiitos ja hyvää kesää kaikille.
Otanpa osaa tähän keskusteluun.
Luin tässä taannoin paikallislehdestä, Hämeen Sanomista, jutun, jossa kerrottiin juuri tästä ilmastoinnin huollosta. En muista tarkalleen mitä siinä sanottiin, lehdestäkään on paha tarkistaa se kun luultavasti on jo uusiokäytössä.
Mutta kuitenkin, joku alan ekspertti kertoi, että ilmastointia pitäisi huollattaa vuosittain, merkkikorjaamossa käynti ei ole välttämätöntä. Ilmastointilaitteen huoltamista kotona ei muistaakseni suositella, koska huollossa monenlaisia vaiheita, jotka vaativat asiaan kuuluvia apuvälineitä.
Oikeastaan pääsenkin hiukan helpommalla tällä tavalla:
Kolmessa vaiheessa Huoltaminen tapahtuu kolmessa vaiheessa, ja sitä varten on olemassa automatisoituja laitteita. Ensimmäisessä vaiheessa järjestelmästä poistetaan kylmäaine. Aine suodatetaan ja kerätään huoltolaitteen säiliöön, ja laite punnitsee poistetun ainemäärän. Tämä vaihe kestää noin 10 minuuttia.
Seuraavassa vaiheessa järjestelmä alipaineistetaan. Tämän tarkoitus on poistaa järjestelmästä kosteus. Asiantuntijat suosittelevat, että alipaineistuksen kesto olisi vähintään 15 minuuttia, jotta kosteus saataisiin mahdollisimman tarkoin pois. Alipaineistuksen lopuksi tehdään vuototestaus, jossa tutkitaan, pysyykö järjestelmässä alipaine. Paineen nousu paljastaa vuodon olemassaolon.
Kompressoria voiteleva PAG-öljy imee hanakasti itseensä kosteutta ilmasta. Niinpä yhdestä öljypullosta saa lisätä öljyä normaalisti vain yhteen autoon, elleivät lisäystä kaipaavat seiso rivissä valmiina. Lisäys tapahtuu joko huoltolaitteella tai käsikäyttöisellä puristimella.
Seuraavaksi järjestelmä täytetään kylmäaineella. Auton tiedoissa on ilmoitettu aineen oikea määrä. Edistyneemmillä huoltolaitteilla täyttäminen tapahtuu automaattisesti, kun määrä on ohjelmoitu.
Kylmäaineen mukana järjestelmästä poistuu myös hieman öljyä. Huoltolaite kerää sen keruuastiaan. Lopuksi järjestelmään syötetään saman verran öljyä. Se ei saa olla lainkaan ilman kanssa tekemisissä. Öljy syötetään joko huoltolaitteella kylmäaineen mukana tai jälkikäteen käsikäyttöisellä puristimella.
Järjestelmässä havaitut vuodot pitää korjata ennen kylmäaineen lisäämistä. Jos järjestelmä on ollut täysin tyhjänä, pitää kuivain lisäksi uusia. Uusiminen on tarpeen, jos järjestelmä on ollut tulppaamatta yli kymmenen minuuttia. Niinpä esimerkiksi kolarikorjauksissa se pitää yleensä aina vaihtaa uuteen. Kuivaimen uusiminen saattaa muutenkin tulla ennen pitkää eteen, mutta se selviää huollossa.
Lainattu Tuulilasin nettisivuilta(julkasitu Tuulilasissa 5/2004)
Ja kaiken lisäksi tämä pitää paremmin paikkansa kuin minun muistini. Mutta sellaistajan elämä on.
Tuo on ilmastointilaitteen huolto, ei juurikaan liity lauhduttimen kennon puhdistukseen, mistä alunperin puhuttiin. Mutta noilla vaiheilla se huolto menee. Eikä sitä kotikonstein tehdä, se kun vaatii laitteet ja ilman koulutusta on vielä laitontakin. Kyseessähän ovat kovat ympäristömyrkyt.
Vuoden väli on turhan taaja, haaskaat rahojasi. Huoltoon kannattaa varata aika jos a) ilmastointi tuntuu "väsyneeltä", sieltä ei tule enää kylmää kunnolla tai b) lähemmässä tarkastelussa ilmastoinnin tarkistussilmästä ainetta on järjestelmässä vähän vaikka kohta a ei vielä perstuntumalla tule esille. Jos vuoden välein pitää käydä täyttämässä/huoltamassa niin siellä on vuoto. ~3v on ollut normaali huoltosykli.
Luin tässä taannoin paikallislehdestä, Hämeen Sanomista, jutun, jossa kerrottiin juuri tästä ilmastoinnin huollosta. En muista tarkalleen mitä siinä sanottiin, lehdestäkään on paha tarkistaa se kun luultavasti on jo uusiokäytössä.
Mutta kuitenkin, joku alan ekspertti kertoi, että ilmastointia pitäisi huollattaa vuosittain, merkkikorjaamossa käynti ei ole välttämätöntä. Ilmastointilaitteen huoltamista kotona ei muistaakseni suositella, koska huollossa monenlaisia vaiheita, jotka vaativat asiaan kuuluvia apuvälineitä.
Oikeastaan pääsenkin hiukan helpommalla tällä tavalla:
Kolmessa vaiheessa Huoltaminen tapahtuu kolmessa vaiheessa, ja sitä varten on olemassa automatisoituja laitteita. Ensimmäisessä vaiheessa järjestelmästä poistetaan kylmäaine. Aine suodatetaan ja kerätään huoltolaitteen säiliöön, ja laite punnitsee poistetun ainemäärän. Tämä vaihe kestää noin 10 minuuttia.
Seuraavassa vaiheessa järjestelmä alipaineistetaan. Tämän tarkoitus on poistaa järjestelmästä kosteus. Asiantuntijat suosittelevat, että alipaineistuksen kesto olisi vähintään 15 minuuttia, jotta kosteus saataisiin mahdollisimman tarkoin pois. Alipaineistuksen lopuksi tehdään vuototestaus, jossa tutkitaan, pysyykö järjestelmässä alipaine. Paineen nousu paljastaa vuodon olemassaolon.
Kompressoria voiteleva PAG-öljy imee hanakasti itseensä kosteutta ilmasta. Niinpä yhdestä öljypullosta saa lisätä öljyä normaalisti vain yhteen autoon, elleivät lisäystä kaipaavat seiso rivissä valmiina. Lisäys tapahtuu joko huoltolaitteella tai käsikäyttöisellä puristimella.
Seuraavaksi järjestelmä täytetään kylmäaineella. Auton tiedoissa on ilmoitettu aineen oikea määrä. Edistyneemmillä huoltolaitteilla täyttäminen tapahtuu automaattisesti, kun määrä on ohjelmoitu.
Kylmäaineen mukana järjestelmästä poistuu myös hieman öljyä. Huoltolaite kerää sen keruuastiaan. Lopuksi järjestelmään syötetään saman verran öljyä. Se ei saa olla lainkaan ilman kanssa tekemisissä. Öljy syötetään joko huoltolaitteella kylmäaineen mukana tai jälkikäteen käsikäyttöisellä puristimella.
Järjestelmässä havaitut vuodot pitää korjata ennen kylmäaineen lisäämistä. Jos järjestelmä on ollut täysin tyhjänä, pitää kuivain lisäksi uusia. Uusiminen on tarpeen, jos järjestelmä on ollut tulppaamatta yli kymmenen minuuttia. Niinpä esimerkiksi kolarikorjauksissa se pitää yleensä aina vaihtaa uuteen. Kuivaimen uusiminen saattaa muutenkin tulla ennen pitkää eteen, mutta se selviää huollossa.
Lainattu Tuulilasin nettisivuilta(julkasitu Tuulilasissa 5/2004)
Ja kaiken lisäksi tämä pitää paremmin paikkansa kuin minun muistini. Mutta sellaistajan elämä on.
Kiitos seikkaperäisestä selvityksestä ilmastoinnin huollosta mutta rajoitan ilmastoinnin huoltohommat vain tähän kennon puhdistukseen
tiedot ja laitteet ja aineetkin puuttuvat mutta mielenkiintoista luettavaa kumminkin.