BMW vei pisteet kotiin...

10 kommenttia

BMW on aika päällikkö moottorien saralla. International engine of the year - on valinnut jälleen parhaat.



http://www.ukipme.com/engineoftheyear/winners_08/winner.html



Eipä jää paljoa jossittelun varaa. Efficient dynamics.

  
  • Tuo kyllä kertoo samaa, kun autolehtien koeajot ja omat kokemukset, mikään valmistaja ei tällä hetkellä pääse yleisesti lähellekkään Bmw malliston moottoreita. On lisäksi minusta hienoa, että suoria kuutosia, mistä Bmw on tunnettu, jaksetaan kehittää ja näin kulkea moottoritekniikan edelläkävijänä. Tuo kommentti on aika tyhjentävä:



    “There is something simply magical about BMW’s in-line six. It has a creamy smoothness that makes velvet feel like sandpaper. good use of available technology to lower fuel consumption and provides smooth and strong power delivery”



    Saa nähdä koska tuosta älyttömän hienosta koneesta tulee pikkuveli. Olisi aika optimaalinen kone noin 2-2,5 litrainen tuplaturbo suora kuutonen. Myös tehojen nostaminen tarvittaessa olisi ilmeisesti aika helppoa, koska markkinoilla on tuohon kolmelitraiseen useita bokseja, joilla tehoa saataisiin lisää yli 70 hv ja vääntöä yli 80 nm.



    Hyvin kuvaavaa on myös se, että 2,5-3 litraissa kuuden parhaan moottorin joukossa on kolme Bmw:n suoraa kuutosta.



    Uutta tänä vuonna oli, että kaikkien aikojen eniten palkintoja voittaneen moottorin titteli on vaihtunut, aiemmin se oli Bemarin 343 hv:n 3,2 litrainen, nyt 507 hv:n V10 vei tuon tittelin.



    Yleisesti on tuloksissa nähtävissä VAG:n moottorien lisäys kun taas Toyota on mielestäni hiukan hävinnyt asemiaan. Subaru taas on noussut usealle listalle. Hondan ja Toyotan 2,2 litraiset diesel koneet ovat hiukan menettäneet asemiaan, vaikka luokassaan edelleen löytyvätkin kuuden parhaan joukosta. Jenkkikoneita tuolla ei taas näy ollenkaan, vaikka isoin prosentuaalinen osa 32 maan joukon tuomareista tulee Jenkeistä.

      
  • huomioitavaa on myös kuinka jälleen on subarun 2.5 kone palkittu, ja arvostettu aivan huippujen joukkoon tuossa yleisessä moottorikokoluokassa.



    Myös uusi diesel on kaikenmaailman ''dieselboxerpettymysten'' ja muista provoista huolimatta rankattu parhaimmistoon.



    Tämän palstan subarun-vastaisen pahan-akselin mukaanhan näillä subarun koneilla ei tee juuri mitään, ja yhdenkin pässinpään mukaan ''subaru on kaikessa jäljessä kilpailijoita'', heh.



    :innocent:

      
  • Petos, se muuten Subarun myyjä kertoili mulle viimevisiitillä, että tuloillaan ois epävirallisten huhujen mukaan kaksi uutta dieseliä. Kutos-boxereita. Minä odotan kieli pitkällä, ja uskoisin että muutama muukin. Toisella yrittämällä (kun on jo omasta dieselistä hieman kokemuksia) tuo Subarun diesel vakuutti minut totaalisesti.



    Värinöiden puuttuminen ehkä hienoin piirre siinä koneessa. Voi vain kuvitella mitä siitä tulee jos tekevät jotain 2.5l kutos koneen samalla tekniikalla. Subarun agressiivisella hinnoittelulla luulisi valtaavana alaa pikkuhiljaa markkinoilla.



    Hieman aiheen sivusta. Esim tuo BMW:n hieno kaksoisahdettu diesel. Aivan loistava moottori. Miksi ihmeessä ei Baijerin nahkapöksyt voi asentaa sitä konetta X-driven kaveriksi. Ihan kuten Mersulla arastellaan 200/220CDI + 4matic yhdistelmää. Saabilla netliveto vain 2.8 litraiseen säälittävään Opel-mooottoriin. Audilla on pikku bensanelosia quattroina, muttei automaatilla, ja A6 luokassa ei pikkudieseleitä ollenkaan nelivetoina. CO2 päästöt ei vielä tarpeeksi paina vaakakupissa. Mutta tilanne tulee muuttumaan ihan lähiaikoina. Se vain, että mikä valmistajista oivaltaa tämän "rightsizing" idean myös nelivetojen kera ensimmäisenä on vielä kysymysmerkki.



    Vai antaako ne Subarun huseerata ihan yksikseen tällä, varmasti kasvavalla sektorilla?

      
  • Aeronautti:



    Petos, se muuten Subarun myyjä kertoili mulle viimevisiitillä, että tuloillaan ois epävirallisten huhujen mukaan kaksi uutta dieseliä. Kutos-boxereita. Minä odotan kieli pitkällä, ja uskoisin että muutama muukin. Toisella yrittämällä (kun on jo omasta dieselistä hieman kokemuksia) tuo Subarun diesel vakuutti minut totaalisesti.

    -samoin olen minäkin kuullut, ja myös noiden yhteyteen 6-vaihteinen automaatti. saas nähdä.



    Värinöiden puuttuminen ehkä hienoin piirre siinä koneessa. Voi vain kuvitella mitä siitä tulee jos tekevät jotain 2.5l kutos koneen samalla tekniikalla.


    -jep, siinä saattaa ruveta paatuneenkin bensamiehen alahuuli väpättämään..

    tämä juuri tullut dieselihän on mallistossa aivan tavallinen alkaen-diesel kone, ja varmaan huippumallia pukkaa jatkossa.



    Vai antaako ne Subarun huseerata ihan yksikseen tällä, varmasti kasvavalla sektorilla?

    -subarulle on kyllä hallelujaa nämä dieselit -kenties merkin suurin peikko näinä aikoina eli kulutus on näin kurissa.

    Jonkun lehden koeajotestissä ( jota en muista ) pääsivät noihin huiman alhaisiin kulutuksiin, ja 0-100 meni muistaakseni 8.5 sekunttia :tongue: .

    Asiasta toiseen, tulipa muuten tehtyä mielenkiintoinen havainto Pietarin reissulla: siellä oli silmämääräisesti paljon Subaruja. Suomessa kun näkee aina yhden silloin tällöin.
      
  • Täällä oli ketju jossa ihmeteltiin Bemun hinta-laatusuhdetta.



    Moottorit ovat ainakin loistavia, kuten tämäkin palkintosade osoittaa.



    Tiettyjen merkkien tuotteet loistavat tässä ''gaalassa'' poissaolollaan, joten miksei bemu saisi maksaakkin enemmän.





    Myös Sammakkoproffa arvasi sään oikein, mitä tuli subaru dieseliin.. ?

    :lol:

      
  • petos:


    Myös Sammakkoproffa arvasi sään oikein, mitä tuli subaru dieseliin.. ?
    :lol:




    Viittaatko jutusteluun Autobildin testistä? Enpä olisi uskonut, että noin ko. lehden puolesta hehkutat. Tosin täkäläinen sammakkomies sanoi, että vappuna on koleaa. Ei ollut. Eikä mies enää lehdessä paukutellut hekseleitä toisin kuten viime kesänä, jolloin arvaus meni oikein.

      
  • Yhtään BMW:tä väheksymättä on sanottava, että tuo Engine of the Year ei mielestäni ihan täysin ole aina onnistunut. Eniten ihmetyttää, että Ferrarin koneet loistavat poissaolollaan. Jo F430:nen pata on sellainen laitos, että oksat pois! Ja jos joku älähtää, niin kehoitan koittamaan kyseistä myllyä. Yhtä hienoa konetta en itse ole koittanut. Edes bemarin kymppi ei kykene vastaaviin väristyksiin.



    Toinen kummallisuus on, että vetten LS7 ei ole palkintoa saanut. Verrattuna vaikkapa bemarin loistavaan kymppikoneeseen on LS7:



    - ulkomitoiltaan pienempi (reippaasti)



    - kevyempi (n. 40kg)



    - saman tehoinen



    - vääntää kuin junan veturi (roimasti enemmän kuin puimuri kaikilla kierrosalueilla)



    - toimii kuin junan vessa, ja kestää viritystä kutakuinkin loputtomiin.





    Omasta mielestäni on myös plussaa, että LS7 tarjoaa tehoa jatkuvasti, eikä vain tehonapin painalluksella.



    Miksi tehdä kaikki vaikeimman kautta, kun työntötankokoneellakin pääsee loistavaan lopputulokseen, kuten edeltä näkee. Mielestäni faktojen valossa LS7 on parempi kone. En ole koskana ymmärtänyt, että miksi tekniikkaa pitää tehdä vain tekniikan tekemisen ilosta.

      
  • Herbert:



    Viittaatko jutusteluun Autobildin testistä? Enpä olisi uskonut, että noin ko. lehden puolesta hehkutat.






    en minä minkään lehden puolesta hehkuta, kun niiden tuomiot eivät minua kiinnosta läheskään siinä määrin kuin monia muita täällä.



    Huvittava tapaus kuitenkin :wink:

      
  • taitaa olla bmw satsannut viime aikoina eniten uusiin mootoreihin ja

    saanut ne hyvään aikaan markkinoille...

    itse olisin eritäin kiinostunut näkemään 5sarjan keulalla

    tuon 3litraisen tuplaturbo bensan

    en usko että tulee koska taitaisi loppu 540/550 mallien myynti...

    sama pätee myös 2litraiseen tuplaturbo dieseliin...

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit