Saab käytti kuolleita testeissä

7 kommenttia

http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/200805097631700_ul.shtml



Maailmalla taas mölistään; Saab on käyttänyt vainaja-ainesta kolaritesteissä. Minusta tuo nyt ei ole mitään uutta ja ihmeellistä, yleensä kun Saabin näkee niin vainajahan siellä ajelee.. sen verran nuorekas on Saabin imago...



No, mutta vitsailu sikseen: minusta tuossa ei ole mitään tuomittavaa. Tuskin se herra vainaja tuota pahakseen pistää. Mieluummin testataan sitä kolariturvallisuutta kuolleilla kuin elävillä, eikö? Mikä siinä on niin kauheaa?



Onhan meillä elinluovutuksiakin. Tässähän on kyse samasta asiasta, vainaja/omaistaho antaa kehon käyttöön ihmiskunnan hyväksi. Vaikea on delanneille muutakaan hyötykäyttöä keksiä. Eiköhän tuo ole siitä parhaasta päästä. Siinähän moni tekee hyödyllisempää työtä Tuonelan asukkaana kuin elävänä konsanaan..



Joskus muuten Volkswagenkin käytti kalmoja nukkeina. Siitäkin kitistiin ja vilauteltiin jopa natsikorttia koska Volkkari on saksalainen! Eläinkokeet eivät voi tällaista tutkimusta korvata. Jos säkkiin tungetaan 28 majavaa ja säkki laitetaan vöillä testiauton penkkiin niin eivätpä ne sinkoilevat ja litistyvät majavanraadot tuo sitä tietoja, mitä vainaja viimeisellä (auto)matkallaan. Ja siitähän vasta poru syntyisi jos vallan elukoilla tehtäisiin jokin koe; onhan se sentään arvokkaampi kuin ihminen, tuntuu moni tuumivan.



Tämä meni jo vähän arvofilosofian puolelle, mistä pyydän anteeksi niiltä, joiden pään täyttää vain moottoriöljyn haju. Ja kun kerran kysytte: kyllä, minun kehoni saa laittaa auton testipenkkiin sitten kun henkeni on siitä erkaantunut. Mutta laittakaa kravatti kaulaan ja tukka hyvin. Eihän sitä tyttövainajia muuten kehtaa kohdata Tuonen virran takana.



  
  • Kuollut käyttäytyy toisin kolaritilanteessa kuin elävä?

    Lisäksi huonompi vaihtoehto kuskiksi, siis kolaririski kasvaa? :xmas:

      
  • Juu, kyllähän tuolla tien päällä kun ajelee niin huomaa, että aika monen automobiilin rattia vääntelee ruumis, sen verran henkisesti kuollut on ainakin liikennesilmä ja toisten huomiointi. Joillakin on jo rigor mortis eli kuolon kankeus edennyt siihen pisteeseen, ettei pää taivu oikealle ei vasemmalle ja jäykkä koipi painaa kaasupedaalia aina samaan tapaan olosuhteista piittaamatta. Yleensä kaikki ajavat minun ohitseni talvella ja kesällä minä taas ajan kaikkien ohi, moni muu ajaa pönöttää aina samaa 65 kilometriä tunnissa kesät talvet taajamat valtatiet. En tiedä sitten, pitäisikö tätä maanteiden suunnatonta vainajain armeijaa kunnioittaa hatunnostolla aina kun sellaisen ohittaa vai mitä? Keskisormea olen joskus näille kalman pojille näyttänyt ja joku nytkähdys sieltäkin on takaisin tullut, olisiko silmä pudonnut auton matolle? Ainakaan se ei päässä ole kovinkaan usein.

      
  • Anders-Simo:

    http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/200805097631700_ul.shtml

    Maailmalla taas mölistään; Saab on käyttänyt vainaja-ainesta kolaritesteissä. Minusta tuo nyt ei ole mitään uutta ja ihmeellistä, yleensä kun Saabin näkee niin vainajahan siellä ajelee.. sen verran nuorekas on Saabin imago...

    No, mutta vitsailu sikseen: minusta tuossa ei ole mitään tuomittavaa. Tuskin se herra vainaja tuota pahakseen pistää. Mieluummin testataan sitä kolariturvallisuutta kuolleilla kuin elävillä, eikö? Mikä siinä on niin kauheaa?

    Onhan meillä elinluovutuksiakin. Tässähän on kyse samasta asiasta, vainaja/omaistaho antaa kehon käyttöön ihmiskunnan hyväksi. Vaikea on delanneille muutakaan hyötykäyttöä keksiä. Eiköhän tuo ole siitä parhaasta päästä. Siinähän moni tekee hyödyllisempää työtä Tuonelan asukkaana kuin elävänä konsanaan..

    Joskus muuten Volkswagenkin käytti kalmoja nukkeina. Siitäkin kitistiin ja vilauteltiin jopa natsikorttia koska Volkkari on saksalainen! Eläinkokeet eivät voi tällaista tutkimusta korvata. Jos säkkiin tungetaan 28 majavaa ja säkki laitetaan vöillä testiauton penkkiin niin eivätpä ne sinkoilevat ja litistyvät majavanraadot tuo sitä tietoja, mitä vainaja viimeisellä (auto)matkallaan. Ja siitähän vasta poru syntyisi jos vallan elukoilla tehtäisiin jokin koe; onhan se sentään arvokkaampi kuin ihminen, tuntuu moni tuumivan.

    Tämä meni jo vähän arvofilosofian puolelle, mistä pyydän anteeksi niiltä, joiden pään täyttää vain moottoriöljyn haju. Ja kun kerran kysytte: kyllä, minun kehoni saa laittaa auton testipenkkiin sitten kun henkeni on siitä erkaantunut. Mutta laittakaa kravatti kaulaan ja tukka hyvin. Eihän sitä tyttövainajia muuten kehtaa kohdata Tuonen virran takana.




    Varmaan SAABin toiminta jakaa mielipiteitä. Toisaalta nämä vainajat ovat testamentanneet itsensä tieteellisiin kokeisiin ja he ovat etukäteen tienneet, että myös kolaritestit ovat mahdollisia.



    Tulee mieleen, että jos omassa piirissä sattuisi vakava auto-onnettomuus vaatien läheisen hengen, voisin itsekin hyvin harkita vastaavaa testamenttia. Tällaiset tapahtumat vaikuttaa. Ilmeisesti testeissä SAAB on käyttänyt 10 vainajaa.



    Mielenkiitoista olisi tietää mitä SAAB hyötyy näillä oikeilla "nukeilla" ? Saadaanko jotain tietoa mitä ei muutoin saataisi simuloimalla ja nukkeja käyttäen ? Tutkijana kyllä mieluummin analysoisin kuminukkeja kuin aitoja ruumiita!



    Sinänsä näyttää, että SAABilla on kovat piipussa tällä alueella ja ehkä juuri turvallisuus on asia, joka saisi itseni valitsemaan kyseisen merkin. SAAB on kyllä pärjännyt todellisten onnettomuuksien tilastoissa loistavasti ja EURO-testeissäkin on näköjään kaikilla malleilla hyvät pojot ja 5 tähteä.

      
  • No uskoisin, että oikealla ihmisellä saadaan tarkempia tuloksia kuin kuminukeilla....



    Toki itsekin hieman hätkähdin kun tuon jutun näin, mutta toisaalta, jos nämä ihmiset ovat itsensä "luovuttaneet" erilaisiin kokeisiin, niin miksikäs ei.

      
  • Mielestäni Iltalehden jutussa sanottiin GM:n tehneen kyseisiä testejä, ei Saabin. Kohu Ruotsissa on syntynyt koska Saab sattuu kuulumaan ko. konserniin. Näin siis tuon lyhyen jutun perusteella, siinähän ei kerrottu kuka ja missä testejä on tehnyt.

      
  • Jos ette tiedä autojen kolaritestauksen historiaa niin tuo saattaa kuulostaa karulta, mutta alunperin testinuket olivat vainaita joiden kasvot peitettiin nykyisien nukkejen tyyliin, koska se vei inhimillisiä piirteitä pois. Näin huomattiin, että autot eivät olekkaan kolaritilanteissa kovin hyväksi elävälle ihmiselle ja kolaritestausta alettiin lisäämään ja autojen törmäyskestävyyttä parantamaan.



    Vainaiden ainut huonopuoli on heidän kestävyys.. parin törmäyksen jälkeen ne alkoivat olemaan niin muussia, että nykyinen törmäysnukke oli pakko kehittää. Joten ainut homma joka mietityttää tässä on, että mistä he löysivät ne "vapaaehtoiset" vainajat tähän hommaan.

      
  • Asuin 90-luvun alussa Saksassa, silloin siellä kohistiin GM:n teettämistä kolaritesteistä kuolleilla. Testit oli tehnyt Heidelbergin yliopisto. Tuskin ovat pitäneet 20 vuotta taukoa välillä.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit