Navigaattorit silmätikuksi!

17 kommenttia
  • Seuraavaksi varmaan haluavat poistaa kuljettajan puolelta meikkipeilin, etteivät vain armot rouvat laittaisi liikenteessä ripsiväriä ja/tai huulipunaa.

    Jos autossa on lisäpeili takapenkin tilannetta seuraamaan, niin siitäkin voisi sakottaa, kun katse viipyilee väärään suuntaan.

    Puhumattakaan näistä juomapullotelineistä, nehän vasta vaarallisia ovat, kun ensin pitää sokkona haroa sitä mukia ja sitten katsoa, jotta missä se olikaan.

    Koko helkutin ministeriön voisi lakkauttaa ja laittaa turhat virkamiehet ihan oikeisiin töihin lapion varteen.

      
  • Itse pidän navia tuulilasissa auton keskilinjasta hieman kuskiin päin ja niin alhaalla kuin mahdollista, jopa niin että ottaa kojelautaan hieman kiinni. Eikä se siinä kyllä haittaa yhtään näkyvyyttä, jää oikeastaan pyyhkimen (autossani on yksi pyyhin) "taakse". Mutta sitten on tullut vastaan pari tällaistakin tapausta, missä navi on läntätty suoraan kuljettajan eteen naaman korkeudelle. Sakon paikka ehdottomasti. Nämä ovat olleet yksittäistapauksia, mutta sellaisia on paljon jotka eivät tajua käyttää navin kirkkauden yöasentoa, vaan pitävän pimeälläkin ajaessa sen päiväasennossa jolloin laiteen näyttö on kaikista kirkkaimmillaan ja vähintäänkin sokaisee kun siihen katsoo. Näitä näet todella usein kun pimeällä ajelet. Itse laitan yöasetukselle jo vähänkin hämärämmällä, paljon miellyttävämpi käyttää näin.

      
  • Kun kerran väärin asennettu ja/tai käytetty on, kuten ministeriössäkin mainitaan JO LAITONTA JA RANGAISTAVAA niin MITÄ H****TTIÄ lisäkielloilla tehdään? Miksi jo kielletty täytyy kalliisti, sadoilla suojatyöpaikkalaisten kalliilla (varsinkin työn laatuun nähden) työtunneilla kieltää uudelleen?

    Täytyykö kaikki kieltää sekä perusteiden kautta (kuten kuuluu ja on järkevää) SEKÄ vielä erikseen joka ikinen mahdollinen variaatio ja yksittäistapaus kirjoittaa lakiin rautalangasta vääntäen? Eikö poliisit muuten tajua valvoa tai uskalla sakottaa?

      
  • kas vain, voitaisiin määrätä vaikka siten ettei jälkiasenteisia naveja saa käyttää.Ja mitä valtio tästä hyötyisi: vakiona ostettavista saa mukavamman siivun veroa....No voisi olettaa että ko. laitteen yleistyminen muualla maailmalla aiheuttaa autojen vakionavien hinnan alentumisen kuitenkin


    Ainakin joissakin volvoissa navi nousee vakionakin kojelaudasta tuulilasille eli se pitäis olla sallittu paikka pitää. :sunglasses:

      
  • Minulla on pelkääjän puolella alhalla ja ei häiritse näkyvyyttä, katsoakkaan ei tarvitse koska pelkkä ääni riittää. On automaattinen "yökytkin". :sunglasses:
    Paljon helpottaa oudossa paikassa liikkumista kun voi keskittyä vain liikenteen tarkkailuun, ei osoitteiden! :smile:

      
  • Noitten nykyajan koohotuksien lisäksi pitäisi kieltää myös tuulilasi autoissa.Mikään ei sen pahemmin estä liikenteen seuraamista kuin lumisateesta tai jostain muusta syystä likaantunut tuulilasi.
    Tämä on vihjeeksi liikenneministeriölle eikä varsinaiseksi keskustelun aiheeksi.
    Mitähän muita haittaavia laitteita autoista voisi kieltää??

      
  • Roomassa aikoinaan tutkivat ihan vakavissaan, miten paljon kolarit lisääntyvät siinä vaiheessa kevättä, kun naiset alkavat katukuvassa pukeutua ns. kesäisesti. Tulokset olivat tilastollisesti merkittäviä.

    Ei muuta kuin innovoimaan asiaan liittyviä kieltoja ja maksuja..! :grin: :wink:

      
  • Varmaan ihan aiheellista.
    Ensimmäisenä ajokorttivuotenani onneksi tramppasin jarrut pohjaan nähdessäni repsikan kauhistuneen ilmeen.Itse katselin minihameista kaunokaista jalkakakäytävällä ja olin lähellä antaa siniselle bussille lisävauhtia.

      
  • Saman minäkin olen kokenut! :innocent:

      
  • Lainaus:
    26.10.2007 klo 13:22 salo-m kirjoitti
    Noitten nykyajan koohotuksien lisäksi pitäisi kieltää myös tuulilasi autoissa.Mikään ei sen pahemmin estä liikenteen seuraamista kuin lumisateesta tai jostain muusta syystä likaantunut tuulilasi.
    Tämä on vihjeeksi liikenneministeriölle eikä varsinaiseksi keskustelun aiheeksi.
    Mitähän muita haittaavia laitteita autoista voisi kieltää??


    Navi on kylläkin oikeastikin hyödyksi kun joutuu pimeässä tai huonossa kelissä etsiin jotain osoitetta? :smile:
    Lisäksi varoittaa ylinopeudesta ja telkkien pesimäpaikoista, vielä kun varoittaisi poliiseista, niin olisi "täydellinen"? :sunglasses:

      
  • Lainaus:
    27.10.2007 klo 00:00 JOXA kirjoitti
    Lisäksi varoittaa ylinopeudesta...


    Mikä sellainen laite on, joka ylinopeudesta varoittaa?

      
  • Lainaus:
    27.10.2007 klo 07:25 Herbert kirjoitti
    Lainaus:
    27.10.2007 klo 00:00 JOXA kirjoitti
    Lisäksi varoittaa ylinopeudesta...

    Mikä sellainen laite on, joka ylinopeudesta varoittaa?


    TomTomeissa on ainakin kahdessa viimeisimmässä versiossa (v6.5.x ja v7.x) ollut tuo ylinopeudesta huomautus. Tosin karttapohjan nopeustiedot ovat puutteellisia ja virheellisiä, joten huomauttelee usein väärin tai jättää huomauttamatta.

      
  • Lainaus:
    27.10.2007 klo 08:01 mla kirjoitti

    TomTomeissa on ainakin kahdessa viimeisimmässä versiossa (v6.5.x ja v7.x) ollut tuo ylinopeudesta huomautus. Tosin karttapohjan nopeustiedot ovat puutteellisia ja virheellisiä, joten huomauttelee usein väärin tai jättää huomauttamatta.


    Jossain pilapiirroksessa oli kuvattu, kuinka ennen vaimo nalkutti miehen ajamisesta. Nyt sen tekee navigaattori. Kun tiedämme, että epävarmuus vaivaa joskus reitin opastamisessa ja jos sama koskee vielä nopeudesta huomauttamistakin (tottakai koskee, kun ei kaikkia muutoksia millään saada navigaattorin tietoon alkaen muuttuvista rajoituksista päättyen talvirajoituksiin ja työmaiden kohtiin), on siinä melkoinen kakkosvaimo monelle. Yksi syy lisää olla hankkimatta sellaista!

      
  • Lainaus:
    27.10.2007 klo 08:25 Herbert kirjoitti
    Jossain pilapiirroksessa oli kuvattu, kuinka ennen vaimo nalkutti miehen ajamisesta. Nyt sen tekee navigaattori. Kun tiedämme, että epävarmuus vaivaa joskus reitin opastamisessa ja jos sama koskee vielä nopeudesta huomauttamistakin (tottakai koskee, kun ei kaikkia muutoksia millään saada navigaattorin tietoon alkaen muuttuvista rajoituksista päättyen talvirajoituksiin ja työmaiden kohtiin), on siinä melkoinen kakkosvaimo monelle. Yksi syy lisää olla hankkimatta sellaista!


    Olen lukenut juttuja siitä kuinka monilla navi nimenomaan on poistanut riidat lähes kokonaan automatkoilta. Ei riitoja kartanluvusta - ei riitoja.

    Reitin pystyy aina tarkistamaan ennen lähtöä ja järkevä sen aina varmistaakin (ettei aja väärän kaupungin saman nimistä katua kohti), yksinkertaista. Jos jokin LISÄominaisuus kuten tuo nopeusvaroitus ei toimi niin eikun pois päältä. Muutenkin aina jos jokin ei navissa miellytä niin on maailman helpoin asia laittaa pois päältä, esim. vain äänenkin saa pois jos haluaa. Vaimon suhteen tuo ei ole ihan niin helppoa...

    Minä en näe yhtään syytä olla hankkimatta navia jos ajaa usein vieraisiin osoitteisiin tai alueille.

      
  • Lainaus:
    27.10.2007 klo 08:25 Herbert kirjoitti

    Kun tiedämme, että epävarmuus vaivaa joskus reitin opastamisessa ja jos sama koskee vielä nopeudesta huomauttamistakin (tottakai koskee, kun ei kaikkia muutoksia millään saada navigaattorin tietoon alkaen muuttuvista rajoituksista päättyen talvirajoituksiin ja työmaiden kohtiin), on siinä melkoinen kakkosvaimo monelle. Yksi syy lisää olla hankkimatta sellaista!


    Kyllä nuokin tiedot saadaan navigaattoriin liikennetiedotuspalvelulla (TMC), mutta suomalaisen kateus- ja rahastusmentaliteetin takia Destialla tämä palvelu on salattua ja mikään navigaattori ei tätä tue.
    Maksullisuuden ymmärtää suurten liikennemäärien maissa ja miljoonakaupungeissa, mutta Suomessa...

    [clacson muokkasi tätä viestiä 28.10.2007 klo 06:25]
      
  • "Jossain pilapiirroksessa oli kuvattu, kuinka ennen vaimo nalkutti miehen ajamisesta. Nyt sen tekee navigaattori. Yksi syy lisää olla hankkimatta sellaista!"



    Ei näin. Nimenomaan päinvastoin. Huomattavasti vähemmän tuo navi tekee virheitä tai aiheettomia huomautuksia. Vaimon lukiessa karttaa oli aina seurauksena tappelu ja reitiltä eksyminen. Oli satunnaista kumpi tuli ensin.



    Nyt navin kanssa pysyy jonkinmoinen rauha autossa.



    Ja navista saa äänet pois päältä...



    Eli täältä pinnat naville, on ainakin meillä hintansa arvoinen mötikkä.

      
  • Minulta pitäsi kyllä kieltää työpapereiden selailu / käsittely ajonaikana , sekä muutamalta muultakin lehtien selailu , ennemminkin kuin navigattorin käyttö.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit