Hätäjarrutehostimen hyöty?

5 kommenttia

Mitä hyötyä hätäjarrutehostimesta on koska nykyautoissa renkaat menisivät kevyelläkin jarrutuksella "suttiin" jos ABS ei estäisi? :innocent:

  

  • Kaikilla ihmisillä ei ole tarpeeksi voimaa painaa jarru poljinta. ABS toimii sitä paremmin mitä enemmän painetta on jarrujärjestelmässä.



    Siksi hätätilanteessa kannattaa painaa jarrupoljinta kaikin voimin, jos auto ei ole varustettu hätäjarrutehostimella, vaikka ABS toimisikin pienemmälläkin paineella

      
  • Metsähaha: taas yksi todiste siitä että ajokortin omaavat eivät suinkaan osaa edes ajamisen perusteita, edes 'autoista kiinnostuneet'. Luulisi että jarruttaa edes osaisi, mutta ei.



    ABS-jarrut eivät toimi tehokkaimmillaan ellet tosissaan runno niin kovaa kuin pystyt, moni heikompi ei edes pysty painamaan jarrua niin kovaa että auto pysähtyisi niin nopeasti kuin voi.



    Tällaista se on se liikenteessä sekoilevien taso, ja Metsähaka uskoakseni on selvästi keskiarvon paremmalla puolella tiedoissaan ja taidoissaan...

      
  • Ennen jarrua painettiin tarpeen mukaan? :smile:

    Nykyään ABS estää "tehokkaan" jarrutuksen? :cry:

    Polokasen nykyään niin lujaa että pysähtys ilman tehostintakin kun kerta voi ja ABS rajoittaa, mutta miten "hätäjarru" estää ABS:n "velttoilun"? :xmas:

      
  • Metsähaka:

    Ennen jarrua painettiin tarpeen mukaan? :smile:
    Nykyään ABS estää "tehokkaan" jarrutuksen? :cry:
    Polokasen nykyään niin lujaa että pysähtys ilman tehostintakin kun kerta voi ja ABS rajoittaa, mutta miten "hätäjarru" estää ABS:n "velttoilun"? :xmas:




    Autojen jarrupolkimen herkkyys ja liike on säädetty eri automerkeillä vähän eri tavoin; joillakin automalleilla ei pienessä nopeudessa tarvitse todella kovinkaan paljon jarrua painaa, kun auto jo "töksähtää" pysähdyksiin.



    Toisin on suuremmissa nopeuksissa. Kolaritutkimuksissa on todettu, että "kokematon täysjarruttaja" ei yleensä paina jarrupoljinta tarpeeksi hätätilanteessa, eikä autoa siten saada hidastumaan maksimaalisesti. Raju jarrupolkimen painallus olisi vähentänyt vahinkoja tai jopa estänyt onnettomuuksia. Tähän ongelmaan on "keksitty" hätäjarrutehostin, joka tunnistaa nopean jarrupolkimen painalluksen ja lisää jarrujärjestelmään riittävät paineet.



    ABS- järjestelmähän estää pyörien täydellisen lukkiintumisen ja auttaa näin säilyttämään auton ohjautuvuuden myös rajuissa jarrutuksissa. Ennen ABS-aikaa ongelmana oli, miten yhtä aikaa jarruttaa maksimaalisesti ja säilyttää auton ohjautuvuus.

    Erilaisia "höyhenjarrutus" - ja "viime hetken väistölöysäys" -oppeja jaettiin kansalle, mutta vasta ABS- jarrut toivat todellisen ratkaisun.



    Nykyaikaisten ABS-järjestelmien toimintataajuus on todella nopea, toiminta on pikemminkin "hurinaa" kuin "raksutusta", ja siten jarrutusmatkat eivät juuri poikkea "jarrutusammattilaisen" ilman ABSia tekemien jarrutusten jarrutusmatkasta. Poikkeuksena lähinnä kitkarenkaat jäisellä maantiellä.

      
  • Muistinvaraisesti Volkswagenin ohjekirjasta:

    Häräjarrutehostin tarkkailee jarrupolkimen painamiseen käytettävää nopeutta ja voimaa. Useimmat kuljettavat painavat hätätilanteessa poljinta tarpeeksi nopeasti, mutteivat tarpeeksi voimakkaasti jotta jarruttaminen olisi tehokasta. Havaitessaan tällaisen hätäjarrutehostin lisää jarrutuksen voimaa, joilloin jarruttamisesta saadaan ABS -jarruilla mahdollisimman tehokasta.



    Ja omasta kokemuksesta:

    Saatuani uuden Passatin alle, kyseisen tehostimen toiminta oli minulle outo. Tuli tutuksi, kun meinasin pari kertaa lyödä otsani rattiin. :smirk:

    Vielä 50 tuhannen ajetun kilometrin jälkeen huolimattomasti nakkas jalan jarrupolkimelle ja auto otti ja pysähtyi siihen, kiitos tehostimen.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit