Apukäynnistin, vai mikä neuvoksi.

6 kommenttia

Onko turvallista käynnistää apukäynnistimellä nykyauto?

Niitä näkyy olevan myynnissä 40-60 euron hinnoilla.



Meni tässä luotto autoon (2200km ajettu), kun piti lähteä pitkälle matkalle, mutta ei ollut akussa virtaa enää tunti sen jälkeen, kun ajoin auton tallista ulos.

Hankala olisi tilanne esim. lauttamatkan jälkeen Tukholman päässä.

  
  • No jos (uudessa?!) autossa on tuollainen sähkövika, joka tyhjää akun hetimmiten, niin parasta on korjauttaa se ennen mitään autoilua. Toisen auton tai muun apuakkusysteemin avulla auton saa varmaankin melko turvallisesti käyntiin, mutta hieman epäkäytännöllistä se on. (Tästä pulmasta on jonkin verran ikävää kokemusta VW:n merkkihuollossa suoritetun sisälämppäripistokkeen asennuksen yhteydessä, josta pysyvänä muistona on vasemman takakaiuttimen mykistyminen).

      
  • Kävin tutkituttamassa. Vikaa ei löydetty, mutta aika änkkä oli saada käyntiin, kun testeriajo oli valot päällä tehty. Selvitellään ainakin vielä asiaa.

    Akku on nyt latauksessa. Pitää kai sen nykyautonkin kanssa pelkällä akulla pärjätä.

    Eli jätän tuon apukäynnistimen hankkimatta.



    Kiitokset "mikahe" kommenteistasi.

      
  • Jos autossa on jokin "oikosulku", niin kytkemällä yleismittarin (virta-) akun ja virtajohdon väliin voi todeta sen. En nyt kyllä ulkomuistista osaa sanoa normaalia kulutustasoa, joka aiheutuu esim. käynnistysestosta, radiosta tms. toiminnoista, mutta ne voi tietysti laskea missä ajassa akku menisi tyhjäksi ja onko se normaalia vai ei. Sulakkeita yksi kerrallaan poistaen voi haarukoida vikaa ja jos se ei ole ohjekirjan mukaan kriittisissä toiminnoissa voi saada sulakkeen irrottamalla autosta jopa toimintakuntoisen.



    EDIT: Oman auton saksankielisessä korjausoppaassa mainittiin hyväkuntoisen akun napajännitteeksi vähintään 12.5 V. Hyväksyttävää vuotovirran tasoa en löytänyt. Omassa episodissa meni yhden talven aikana ensiasennusakku uusiksi, joten tähänkin kannattaa varautua.



    EDIT2: Mittauksissa kannattaa tietysti irrottaa mieluummin akun maa- eli miinuskaapeli mittarin kytkemissä kipinöinnin ja oikosulun välttämiseksi.

      
  • Olisihan se varmasti kiinnostavaa koettaa selvittää.

    Tänään akkua testattiin ja siitä ei sitten saatu esille vikaa. Sitten testattiin auton muu järjestelmä.

    Ilmeiseti homma lopetettiin tältä erin, kun työpäivä läheni loppumista.

    Oma kantani on ja olen saksalaiselta forumilta lukenut samasta vaivasta muillakin, että autossa on surkeatasoinen ensiasennusakku. Akku olisi vaihdettava parempitasoiseen. Pitänee hankkia omakustannushintaan, jos takuuseen ei saa muuta kuin samaa kuraa.

    No se on nyt ainakin latautunut.

      
  • Mistä tiedät akun olleen tyhjä ? Jospa olikin muu vika ?

    Pyörittikö ollenkaan, vai oliko ihan mykkä startatessa ?

    Paloiko edes ajovalot ? Olisiko ajovalot jääneet päälle ? Himmenivätkö ajovalot startatessa?

    Onko sen jälkeen tehnyt vastaavaa ?



    Monta kysymystä aasinsiltana ja muutenkin. Kyllähän akku pitäisi olla helppo alan liikkeessä mitata kuormittamalla sitä testerillä. Samoin toimiiko lataus oikeasti.



    Minulle on tullut parin kokemuksen perusteella käsitys, että nykyakut saattavat simahtaa kerrasta. Akku pyörittää starttia kotona ihan iloisesti, mutta kun käyt kaupassa, niin kaupan pihassa ei ole enää henkeä ollenkaan. Ei edes startin solenoidi napsahda. Ennenvanhaan akut hiipivat vähitellen, varoittivat. Mutta auto on ilmeisesti kokolailla uusi, eihän siinä akun pitäisi olla sökö (ellei ole valmistusvika).

      
  • No onhan tuo kokolailla uusi. Viime huhtikuussa hankittu.

    Akussa se vika oli eli ei ollut virtaa.

    Luvassa on uusi akku tilalle.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit