Viimasuoja

22 kommenttia

Autoja hyytyy tielle ennätystahtia.



http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Savon+Sanomat+Autot+hyytyvät+teille+kovan+pakkasen+takia/1135263942516



Suurin syy taitaa olla polttoaineissa ja niihin liittyvässä tekniikassa.



Hinauspalveluyrittäjät kehottavat laittamaan auton eteen viimasuojan.

Tälläinen viimasuoja on PSA:n autoissa vakiovaruste. :wink:

  
  • Näin on ollut PSA:n autoissa.



    Ei taideta tarpeeksi tehdä ennakkoon talviautoilun varalle.

    Syitä voi olla hyvin monia.

    Olisiko yksi tämän ajan paahteinen rytmi.

    Ei jää aikaa eikä ole voimia.









      
  • Nooh... eniten olen nähnyt viimasuojia VAG-tuotteissa ja nimenomaan uusissa Passateissa ja Golfeissa. Osa on ostettu merkkiliikkeestä, osa on itse viriteltyjä pahveja. Ja muutamat VW:n mallithan on jo todettu autolehtien koeajoissa kylmiksi matkustaa (Golf AutoBiltissä ja Sharan TM:ss&#228:wink:.

    Eikö kansanautomerkki osaa enää valmistaa yhdistelmää; dieselmoottori ja tehokas lämmityslaite? Kyllä minulla Laguna III 2.0 dCi:n matkustamo lämpenee näissäkin pakkaslukemissa, tosin moottori pyörii hiukan vajaalämpöisenä - siksipä lämmitän sitä ajon aikana Webastolla, mutta ilman sitäkin siis pärjättäisiin.

    BMW on ratkaissut asian sillä tavoin, että syylärin edessä on sälekaihdin -tyyppinen systeemi, joka kääntyy lämpötilan mukaan, sulkien tarvittaessa ilmavirran pääsyn jäähdyttimelle...miksei muissa automerkeissä? =paljon hyödyllisempi kuin vaikkapa käynnistys/pysäytysautomatiikka!!!

      
  • Ainakin uusissa 2,0 L turbomottorisissa (bensa ja diesel) Mondeoissa on vastaavanlainen aktiivinen sälekaihdin maskin alaosassa.

      
  • noissa PSA autoissa oli muistaakseni pakollista käyttää tuota suojusta joissakin malleissa koska huohotinputki jäätyy ja sen takia voi tulla moottori tuho...



    jo 1930 luvulla oli packardissa(joissain malleissa ) termostaatti ohjattu jäähdyttimen säleikkö eli ei uusi keksintö

      
  • Eiköhän suurin syy PSA-autojen maskinsuojaan ole syylärin edessä oleva tuuletin, joka lumen tukkiintumisesta lakkaa toimimasta tai vääntyessään rikkoo syylärin.

      
  • voihan se olla myöskin tuo mutta kyllä tuo huohotin ongelma on kai se pääsyy ainakin joissain malleissa



    http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/varo-huohottimen-jaatymista



    http://feed.ne.cision.com/wpyfs/00/00/00/00/00/03/9B/C0/wkr0002.pdf

      
  • FARwd:

    Ainakin uusissa 2,0 L turbomottorisissa Mondeoissa on vastaavanlainen aktiivinen sälekaihdin maskin alaosassa.


    Maahantuoja laittaa sen "aktiivisesti" kiinni talviajaksi.

      
  • Tuleeko myös avaamaan tarvittaessa ilmojen lämmittyä? Vai onko se kauko-ohjattava?

      

  • Maahantuoja laittaa sen "aktiivisesti" kiinni talviajaksi.


    Jep, se ohjaus ei toimi ja niinpä se lähinnä käsisäätöinen. Saapas nähdä koska saavat vian korjattua. Hienoa laatua. Tehdään hyvä fiitseri mutta ei saada sitä toimimaan. Wanhan ajan autoissa missä oli noita kaihtimia, oli sentään tanko/vaijeri kabiinin jolla kaihdinta säädeltiin lämpömittarin mukaan. Fordi jätti vaijerin pois mutta kaippa se lämpömittari sentään on vielä :smile:



    Tuo sälekaihdin on kyllä muissakn Motukoissa, ainakin Dieselissä.

      
  • FARwd ja finman,

    molemmat olette oikeassa.

    Tuo nyt ei kuitenkaan estänyt huohotinputken jäätymistä.

    Se kulki (kulkeee) moottorin etupuolitse alas öljypohjaan.

    Putkessa on alapäässä mutka, jossa tuo rähmä tapaa jäätyä.

    Myös yläpäässä tulee tukkeutumaa.

    Putkeen laitettiin heppoinen suoja, joka ei tuota ongelmaa poistanut.

    Sittemmin (ainakin Citroënin)maahantuoja lyhennytti huohotinputken lähtöä öljytilassa. Se ei yksin auttanut vaan öljyjä tuli jäätymisessä mittatikunkin kautta.

    Kokemusta on. Ei kovin mukava tilanne kovalla pakkasella.

    Putken "nuohous" oli pakko tulla tavaksi, jotta selvisi talvisin. :sunglasses:



      
  • Vois se volkkari ottaa oppia aiemmista malleistaan. Transportereissa/Caravelleissa oli dieselmalleissa automaattinen kaihdin joka sulki ilmavirran jäähdyttimen läpi.Toimi kuin kello, nousi lämmöt nopeasti ja pysyi tasaisena. Ja auto oli VW Caravelle 2.4D5 -91.

      
  • Pääsyy talvisuojaan PSA:n malleissa on tosiaan flektien sijainti, niin kuin täällä jo mainittiin, ei huohotinputki, tuohon ongelmaan ei todellakaan auta tuo puskuriritilän peittäminen, jos putki on täynnä sitä ruskeanharmaata vedensekaista töhnää, se on vain pestävä syksyisin noissa vanhemmissa XU/EW-koneissa, ja käytettävä hyviä öljyjä.

    Ja tuota suojustahan käytetään myös muiden moottoreiden yhteydessä, ei vain noissa.

    Ja näköjään niitä öljyjä jo näillä pakkasilla heittelee ulos myös Toyotatkin, näin kävi kaverin Diesel Picnicissä.

      
  • BMW KAIHDIN jäätyy aivan samalla tavalla kuin PSAn flekti! Joten se siitä hienoudesta.. sanoo nimimerkki "kokemusta on"

      
  • Noita huohottimia on jäätynyt myös muissa merkeissä kuten volvossa. Ei se huohottimen jäätyminen mitään täystuhoa tuo mutta ylimääräistä työtä kylläkin. Yhdestä volvosta jäätyi huohotin ja yskäisi öljyt imukanavaan ja auto sammui kuin seinään joten näitähän sattuu. Yksi mikä on pistänyt silmään on se että mersuissa melko monesti on etusäleikkö peitetty ja mitenkään asiaa häpeilemättä. Jotenkin tuntuu että mersukuskeilla riittää kanttia ottaa järki käteen ja tehdä se viimasuojaus vai onko mersu vaan muita jotenkin kylmempi. Oli se syy noihin PSA:n autojen viimasuojiin mikä tahansa niin ainakin se on toimiva ja koeteltu ratkaisu talviaikana eikä mielestäni mitenkään vanhanaikaista ja parempihan se on olla helposti kiinitettävänä varusteena kuin että sitä täytyy jostain pahveista alkaa virittelemään.

      
  • itsar:

    BMW KAIHDIN jäätyy aivan samalla tavalla kuin PSAn flekti! Joten se siitä hienoudesta.. sanoo nimimerkki "kokemusta on"




    Olin juuri sanomassa, että luuleeko joku, että esim. ranskalainen autovalmistaja osaisi tehdä luotettavasti pakkasella toimivan kaihtimen. Jos se ei Bemarilta suju niin kuinka sitten sitikalta? Tosin eihän bemarin sähköinen takaluukkukaan toimi pakkasilla.

      
  • 1065:

    Oli se syy noihin PSA:n autojen viimasuojiin mikä tahansa niin ainakin se on toimiva ja koeteltu ratkaisu talviaikana eikä mielestäni mitenkään vanhanaikaista ja parempihan se on olla helposti kiinitettävänä varusteena kuin että sitä täytyy jostain pahveista alkaa virittelemään.


    Juu autot on tehty sen verran hyvin sietämään lämpimiä ilmastoja, että kyllä se viimasuoja voi suomen olosuhteissa häpeilemättä siinä koko talven olla, vaikkei pakkasta olisikaan.

      
  • Tasan vuosi sitten aiheesta käytyä keskustelua:



    https://tekniikanmaailma.fi/keskustelu/t5853



    Tuolloin paljastui, että VAG:llä on ongelma turboissa, jota koitetaan ratkaista maskin peittämisellä.

      
  • 1065

    Ei se huohottimen jäätyminen mitään täystuhoa tuo mutta ylimääräistä työtä kylläkin.


    Tiedän ainakin Fiascon ja C5:n, joissa huohotin jäätyi, öljyt ulos öljytikun reiän kautta, mittarivalot eivät erottuneet auringon kiiltäessä ja n. 50 km ajon jälkeen moottorista alkaa veto loppua. Nokka-akseli, männänrenkaat ja laakerit loppu.

      
  • Kyllähän silloin tulee täystuho jos ajelee ilman öljyjä mutta onko se sitten enää huohotinputken jäätymisen vika jos kuski ei pysty havaitsemaan mittariston valoja (voisihan oljyt lähteä koneesta muustakin syystä ) ja c5 ainakin vielä herjaa merkkiäänellä. Sen verran myös tulee ohjaamoon puhaltimen kautta katkua että jo sen pitäisi kertoa että jotain on vialla. Tiedän myös tapauksen jossa tojokuski ajeli autolla välittämättä mittaristoon syttyneestä öljynpainevalosta ja stopvalosta. Aikansa ajeltuaan kone kilahti kiinni ja kaveri syyttämään huoltoliikettä koska öljyt tuli ulos huonosti asennetusta suotimesta. Kuski ei mielestään ollenkaan ollut syyllinen vaikka olikin valoista välittämättä jatkanut matkaa. On se ihminen välillä merkillinen eläin silloin kun oma virhe pitäisi myöntää.

      
  • Minä en ymmärrä, mitä hankalaa on käyttää aaltopahvia nokalla, kun kelit on yli 20 astetta pakkasella??? Helvetin paljon mukavampaa ajaa kun kone lämpiää hetkessä normilämpöön, ikkunat pysyy auki 7h autossakin? Ehkä uusavuttomille on ylivoimaista selvityä talvesta hengissä? Uusavuttomille on ylivoimaista saada diesel autot toimimaan pakkasella? Olen autoillut 15 vuotta pelkästään dieseleillä, enkä kertaakaan ole hinurilla lähtenyt tienpäältä pois!! Näille urpoille jotka rämpii dieseleitten kanssa joka normaali talvi, sanoisin vaan että huoltakaa suodattimet ennen pakkasia ja kun pakkaset tulee, niin kattokaa mitä tankkaatte. Useimmille tuntuu olevan ylivoimaista tankata edes naftaa bensan sijaan.. Jopa sekin..

      
  • itsar:

    BMW KAIHDIN jäätyy aivan samalla tavalla kuin PSAn flekti! Joten se siitä hienoudesta.. sanoo nimimerkki "kokemusta on"


    Ihan mielenkiinnosta kyselen, kun en ole tuollaisesta aiemmin kuullut:



    Minkälaisissa olosuhteissa tuo ilmeni?

    Miten huomasit kaihtimen toimimattomuuden? Huomasitko lämpömittarista (salavalikosta)?

    Varoittiko mittaristossa/ajotietokoneessa? Jättikö vikakoodia muistiin?



    Ajon aikanahan tuon toimimista on kai vaikea havaita ja paikallaan oltaessa se on käytännössä aina kiinni (lämpimällä ilmalla ruuhkassa seisomista lukuunottamatta). Vai jäätyikö se auki-asentoon ajossa kuumalla moottorilla?

      
  • Huohottimen jäätymiseen liittyy käsittääkseni vähän muutakin kuin pakkanen ja ilmavirta. Nimittäin ellei moottori huohota pahasti, niin mikä siellä huohottimen liekkiloukussa silloin voi jäätyä? 40 tkm välein vaihdettavan liekkiloukun olen 10 kertaa avannut ja pari kertaa vaihtanut, koska en ole nähnyt järkeä vaihdella kirkkaan puhdasta siivilää joka kerta. Puhallan kerran läpi ja kun kirkasta tulee eikä roskia tai töhnää ole, niin laitan saman takaisin. Ei kai 400.000 km ajettu kone vielä saa huohottaa sen vertaa että sillä olisi mitään käytännön merkitystä talviajoon? Tämä tositarina siis nimimerkkini autosta.



    Seittenneliskanttisessa samoin kuin uudemmassa S80:ssa ison bensakoneen turvin tarkenee kyllä, mutta nokkapahvin osalta kyse ei olekaan siitä tarkeneeko. Tarkenee tietenkin, tai auto vaihtoon ellei takapenkillä ole kiva istua sukkasillaan -25 asteessa.



    Mutta miksi tuhlata polttoainetta ja kiusata autoa tarpeettomasti kovalla pakkasella? Juuri siksi maski lähtee irti 2 sekunnissa, että sen sisäpuolelle voi napata syksyn tullen mattamustaksi maalatun levyn jolla säleikkö tukitaan kokonaan.



    S80:ssa ei tietenkään 2 sekuntia riitä mihinkään, mutta siinä ei toisaalta riitä säleikön tukkiminenkaan. Eihän se talven kulutuslisä tuota kautta tule.



    Vaan sen alemman ilmanottoaukon, joka oikeassa talvessa pitää automaattivaihteiston pakkaskäynnistysmoodissa ensimmäiset 30 km.



    Sen kun vetäisee roudarinteipillä kokonaan tukkoon, niin alkaa momentinmuuntimen lukituskin toimia ennen kuin ehtii mökiltä kotiin.



    Vaikka ilman nokkapeittoakin voi ajaa, niin miksi kiusata itseään ja autoaan?

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit