luistoneston käyttö

7 kommenttia

Kertokaas tyhmälle mikä siinä luistonestossa voisi rikkoa autossa kytkimen? Kiinnijäännissä tai kuormanvedossa kuulemma niitä on kärähdellyt, ja luistonesto on ollut korjaamon mielestä syyllinen, eikä mene takuuseen.Auto VW transp.4mot.tdi, 19 th km.

  
  • En ole tuollaisesta kuullut, mutta näin äkkiä mietittynä tilannetta, missä lähdetään liikkeelle, niin että toinen rengas alkaa sutimaan ja sellainen sutimisenesto mikä jarruttaa sutivaa rengasta, niin siirtää voimaa toiselle renkaalle jolloin voimansiirto joutuu luonnollisesti kovemmalle eiköstä juu? Ilman sutimisenestoa toinen rengashan vain sutisi kevyesti. Sitä nyt en sitten tiedä, että onko voimat niin suuria, että kytkin alkaisi luistamaan, mutta teoriassa näin voisi käydä.

      
  • Tällainen jarruja käyttävä luistonesto on tavallaan "köyhän miehen tasauspyörästön lukko". Ilmeisesti kyseessä oleva kytkimiä polttava auto on painavahko nelivetoinen. Jos kuormitus on tarpeeksi kova, ja mitkään muut (ts.renkaat) eivät luista, ja niin silloin kytkin luistaa. Ja sehän ei kovassa kuormituksessa luista kauaa ennen palamista. Tällaisissa tilanteissa kuskin kannattaa olla varovainen vedätyksen kasssa.

      
  • Eihän sen pitäisi vaikuttaa kytkimeen vaan tehoja rajoittamalla saada pito takaisin sille renkaalle joka sutii , toisakseen eikö kytkin ole koko ajan kiinni?
    Ja auto on iso wv tr 2,5 tdi 4 mod. -05.
    Elikkä tiedä näitä tekniikan ihmeitä mihin ne on tarkoitettu.

      
  • Tehoja rajoittamalla ei voida jakaa voimaa pyöräkohtaisesti, vaan se täytyy tehdä jarruja käyttämällä ja kun vahvaa moottoria poljetaan kaasu lattiassa kyllä siinä helposti kytkin alkaa luistamaan ja näissä olosuhteissa kohdistuvat voimat rikkoo sen varsin helposti ja myös jarrut on varsin kovilla jos pahassa paikassa joudutaan ajamaan pitkään.

      
  • Lainaus:
    08.08.2006 klo 19:30 hanski-58 kirjoitti
    Eihän sen pitäisi vaikuttaa kytkimeen vaan tehoja rajoittamalla saada pito takaisin sille renkaalle joka sutii , toisakseen eikö kytkin ole koko ajan kiinni?


    Mattlog ilmaisi asian varsin selvästi eli jos luistonesto estää renkaita pyörimästä tyhjää jarruttamalla aina sitä rengasta mikä alkaa pyöriä ja jos sinä vain painat lisää kaasua, niin jokin paikkahan siinä antaa periksi, jos vain myllyssä riittää voimaa.

    Kytkin on tietenkin kokoajan kiinni, mutta kitkapinnathan siinäkin vain kohtaa ja jossakin kohtaa sekin alkaa luistamaan ja ei varmasti tarvitse kauaa luistaa, kun on kypsä.

    EDIT: Olettaen tietenkin, että auto on hyvin jumissa tai jyrkässä mäessä.


    [Opelixi muokkasi tätä viestiä 09.08.2006 klo 11:11]
      
  • Lainaus:
    06.08.2006 klo 21:03 hanski-58 kirjoitti
    Kiinnijäännissä tai kuormanvedossa kuulemma niitä on kärähdellyt, ja luistonesto on ollut korjaamon mielestä syyllinen, eikä mene takuuseen.Auto VW transp.4mot.tdi, 19 th km.


    Outo juttu kaiken kaikkiaan. Tuntuu siltä, että jos kytkin palaa autosta, on se alimitoitettu.

    Mutta miten luistoneston toiminta voi vähentää takuun vastuuta tai voimassaoloa?

      
  • Kattelinpa tuota käyttöohjekirjaa, siellä kerrotaan mm, että ko. autossa on anturi joka ottaa jarrujen käytön luistonestossa pois päältä mikäli ne kuumenee.
    Lisäksi esp tulisi olla päällä aina vedettäessä perävaunua.
    Taitaapa olla korjaamon keksintöjä koko juttu jotta pääsisi luistamaan takuukorjauksta.
    Tekniikka on ihmeellistä kun sen insinööri tekee...

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit