Renkaiden koko ja paino?

5 kommenttia

Tietääkö joku mistä saisi tietoja renkaiden painoista eri rengaskoille ?
Ajan Jeep Grand Cherokeella ja ensiasennusrenkaina on 245/65 kumit 17" aluvanteilla. Renkaat tuntuvat monessa tilanteessa aika raskailta eivätkä pysy terävissä töissyissä oikein kiinni tiessä. Ajattelin, että ongelma voisi vähentyä vaihtamalla kevyempään rengastukseen, mutta en löydä netistä tietoja renkaiden painoista. Olisiko esim. 245/55 19" kevyempi rengastus ja jos niin kuinka paljon? Onko ajatukseni ylipäätään järkevä ? Vastaavasti vanteista ei löydy tietoja niiden painoista.
Jos joku tietää hyvän linkin tai vinkin, niin olisin kiitollinen.

  
  • Eikös paremmat iskarit auttais tuohon asiaan?

      
  • Asiaa varsinaisesti tietämättä epäilen suuresti, että moinen rengastus tilannetta muuttaisi. Minun järkeni epäilee, että matalampi profiili saattaisi jopa pahentaa asiaa.

    Kyllä isoillakin pyörilä kulkeva auto voi selvitä kuopista ja töyssyistä paljon nätimmin kuin Grand Cherokee tekee, mutta alusta vaan pitäisi tehdä toisin. Sitä en tiedä olisiko jotain konstia, jolla GC:n alustan saisi tässä suhteessa toimimaan paremmin.

    Itseki olen joskus GC:llä ajellut ja sehän muljauttaa perää tosi häijysti, jos mutkassa ajaa kuoppaan tai töyssyyn. MOntaa muutakin nykymaasturia olen ajanut, eikä niistä mikään ole käyttäytynyt noin, vaikka olisi alla raskaampikin rengas. Ilmaisesti GC:ssä on painotettu oikeita maastokykyjä, pyörien sisään ja ulosjoustoja, ja tämä sitten verottaa tieominaisuuksia. Tässä on kyllä aika huvittava ristiriita etenkin bensakoneisten versioiden älyttömään suorituskykyyn.

      
  • juu, vaikuttaisi siltä, että auton vaihto on oikea lääke tähän pulmaan.

      
  • Vanhoissa Grand Cherokeissa on jäykät akselit mutta uudessa 2006 mallisessa asia on muuttunut. Jäykät akselit selittävät raskaat joustot – tosin ensiasennusrenkaat eivät ole ne parhaat. Jäykät akselit antavat hyvät maasto-ominaisuudet hyvällä kestävyydellä. Itse suosittelen uusia renkaita jolla saat aavistuksen paremmat maantieominaisuudet. Kannattaa myös harkita uudet jäykemmät iskunvaimentimet – tosin mitään urheiluauton ajo-ominaisuuksia et parin tonnin painoiseen ”oikeaan maasturiin” saa. Harkitse X5 tai Q7 jos haluat paremmat ajo-ominaisuudet.

    Tsiigaa ideoita 
    http://www.wjjeeps.com/jmenu.htm

      
  • Vanteiden painoissa on kovastikin eroja, mutta valitettavasti mitään tiettyä nettisivua ei painojen vertailuun ole olemassa. Esim. OZ:n jotkut vanteet ovat kevyitä, ja muidenkin laatumerkkien vanteet.

    Yksi seikka mikä vaikuttaa tuohon "läpilyöntiin", ovat puslat. En tiedä, onko autoosi saatavilla jäykempiä alustan puslia, mutta kannattaa selvittää. Vaikka jouset ja iskarit olisivat uudet ja "jäykät", voivat pehmentyneet tai alun perin huonot puslat pilata vaimennuksen.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit