Jarrujen laahaus

5 kommenttia

Mulla on ongelmana 626 Mazdassa (vm. 2000) toisen etupyörän jarrun laahaus. Eteen on juuri uusittu jarrupalat ja levytkin on hyvässä kunnossa. Laahaavaa ääni häviää kun painaa aavistukesen jarrupoljinta. Onko levyt kieroutuneet vai mistä mahtaa olla kyse, olisiko jollain kokemuksia?

  
  • Oliskohan satula jumissa? En tunne Mazdan jarruja, mutta yleensähän ne on yhdellä männällä ja ns uivalla satulla. Jos näin on, niin voit testata painamalla paloja enemmän irti levystä (varo ettei tule jaruunesteet ulos säiliöstä) ja kokeile liikuttaa jarrusatulaa, jos ei liiku niin jumissahan se.

      
  • Juuri uusittu jarrupalat? Voisko siis olla vaan ruosterantu, tai kulumaton, vahvempi kaistale jarrulevyn ulko- tai sisäreunassa? Paloja vaihtaessa on joskus syytä pitää viilaa tai muuta kovaa teräväreunaista esinettä jarrulevyn sisä- ja ulkokulmaa vasten ja pyörittää jarrulevyä. Siis "viilata" se ruosterantu pois.

    Jarrusatula, tai mäntä sylinterissä voi olla myöskin jumissa. Sen kyllä luulisi huomaavan paloja vaihettaessa. Tai ainakin paloja vaihdettaessa olisi syytä hieman herkistellä.

    Nosta pyörä ylös, vaihde vapaalla pyöritä pyörää. Miltä kuulostaa ja tuntuu? Pistääkö vastaan, kuuluuko hankaavaa ääntä "huomattavasti" Huomaa, että jonkinverran kuuluu aina varsinkin palojen vaihdon jälkeen ellei jarrulevyt ole ihan uudet. Kuinka paljon, siitä pitää vaan olla kokemus.

    Kokeilla voit myös ajaa pätkän maantietä isommin jarruttelematta. Sen jälkeen voit kokeilla kuinka lämpimät/kuumat ovat vanteet hetken paikallaanolon jälkeen. Ja kokeilla voi onko toisella pulella selvästi kuumempi. Normaalistikin pyörän navat ja sitä kautta vanteet ne lämpiävät jonkinverran. Varo, jos olet jarruttanut, jarrusatulat ja -levyt ovat sitten kuumat.

      
  • Jäipä edelisestä mainitsematta, jos kyseessä on vain hieman epätasaisesta (=uraisesta) jarrulevystä, niin palat sopeuvat siihen nopeasti. Pari-kolme tiukkaa jarrutusta ja se on siinä.

      
  • Saako korjattua?

      
  • Näillä vinkeillä (mazdoja tuntematta) kyse saattaisi olla myös siitä, että jarrupalojen uusinnassa ei ole jostain syystä uusittu sitä "jousilevyä" joka työntää paloja irti levystä lepoasennossa. Tällainen levy ruostuu jotakuinkin 5-8 vuoden aikana melko varmasti huonoon kuntoon ja saattaa vaurioitua lopullisesti juuri uudelleenasennuksessa. Asia kyllä selviää jos pyörän irrottaa. Levyä kiinnitystankoineen myytäneen mazdatiskilläkin nimellä jarrupalojen asennussarja.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit