H7 - rikollista toimintaa

42 kommenttia
«1

Onhan se nyt p...kele, 60-luvulla saatiin mies kuuhun ja takaisin, mutta 2000 luvulla ei saada tehtyä auton valoja, jotka toimisivat! H-seiskat ovat nimittäin saaneet minun polttamaan päreeni ja kiroamaan sen saituuden hetken, jolloin uutta autoa ostaessani, jätin bi-xenonit auton varustelistalta.

Mun Passatista palaa vähintään joka toinen kuukausi (=12,000 km) jompi kumpi ajovalon lamppu. Sanotaan, että H7 on 30% kirkaampi kuin H4 ja siksi niitä on alettu käyttämään. Hevon p..... sanon minä, vara-osakaupan salaliitto, saadaan lamppuja kaupan, kun ne ei kestä kovin kauaa. Ja kun menet samaan kauppaan ostamaan uudet pyydät, että repikää te nyt vuorostanne rystyset lamppua vaihtaessa, niin palvelualttius loppuu kuin seinään.

Veljet, kuten huomaatte, tänään ottaa kupoliin. Jos jollakin olisi hyviä vinkkejä, kuinka selviän H7 kanssa (vaihtamatta) 2005 syksyyn, kunnes vaihdan auton (kuten aikaisemmin sanoin odottelen sitä uutta V6 Passattia), niin pullakahvit, ranskan kerman (lue: konjakki) kanssa tuli tienattua siltä seisomalta! :sleepy:

  
  • Oho.

    Itsellä mennyt pian 50tkm passat V6:lla ilman lampun vaihtoa. Ethän käytä aina ajaessasi valokatkaisinta? "Mittaristo pimeänä" ajaessa ajovalotkin ovat pienemmällä jännittellä.

      
  • Muistithan ollo koskematta paljaalla sormilla polttimon lasiin.
    Pidä joko puuvillahanskoja tai lampun sellofani lasin kohdalla
    paikallaan. Minulla kesti pari vuotta ajovalot Passatissani.

      
  • Meidän A4:ssa paloi lamput tiheää tahtia alussa, vuorotellen. No nyt sellaista enää ole... Mutta tuollainen on tosi ärsyttävää! :frowning:

      
  • Rauhoituttuani tein pienen empiirisen nettisearchin ja eteeni tuli ylistäviä lausuntoja GE Megalight plus H7 ja Phillips Vision Plus H7. Onko kokemuksia? Arvatkaas minkälainen maili on seuraava, jos laitan 55 euroa 4 lamppuun eikä homma toimi vieläkään.

    Vastaus Tuota: Itse asiassa yleensä kyllä käännän valonupin kaakkoon ajoon lähtiessä (tykkään vissiin noista sinisistä mittarivaloista). Pitäisi vissiin kokeilla olla koskematta.

    Vastaus Eno: Olen kyllä yrittänyt olla varovainen asentaessani, mutta passatin lampunvaihto on oikeasti rystysten repimistä, joten sormikin on voinut lipsahtaa. Pitää kokeilla puuvilla hanskoja, käykö villasormikkaat?

      
  • Veli wxyz, jätä ylistävät lausunnot esim. Philips Vision Plussasta omaan arvoonsa ja hanki Philips Long Life hooseiskat. Vision Plus on loistava (sic!) polttimo, mutta elinikä on tavallista lyhyempi.

    Ostin muutama vuosi sitten Vectraan Vision Plussat ja ne kestivät muutaman kuukauden (selvästi alle 10000 km). Tasalaatuisia olivat kyllä, paloivat peräkkäisinä päivinä. Näiden jälkeen hankitut long lifet osoittautuivat kestäviksi.

      
  • Olipa hyvä, että tuli kysyttyä!

    Teen seuraavasti:
    * haen pilipsin longlifet
    * asennan ne lamput villasormikkaat kädessä
    vaihdan kaikki neljä laakista
    ajan enemmän ilman sinisiä mittarivaloja

    Kerron talven mittaan kuinka äijän kävi.


      
  • Kannattaisi ehkä mitata jännitteet, jotka valoille tulevat; vähän epäilen että jotain piikkejä tulee jos valot eivät ole järin kirkkaat ja polttimoita menee tuota tahtia...

      
  • Polttomoissa vaikuttaa testin mukaan olevan melkoisia eroja jopa saman merkin ja mallin sisällä.

    http://www.vibilagare.se/produkttest.asp?guid=007C928B-8207-4872-879C-8DA0FFDBF02D

      
  • Minulla GE:n H7:t kestää paremmin kuin Phillipsin vastaavat. Vaihdan n. 6-9 kk välein.

      
  • Minulla oli leasingpelinä muutama vuosi sitten Opel Astra. Jos vaihtoi ehjän lampun uuteen, paloi jokin lampuista parissa päivässä. Aloin vaihdattamaan lamppuja merkkikorjaamolla leasingyhtiön piikkiin heti kun lamppu paloi. Ei kestänyt kauaa kun autoon asennettiin jännitteentasaaja ja ongelmat loppuivat siihen.

      
  • Olet oikeassa- ei kestä polttimot. Sanoisinko että olen polttimo kokeilija - eli kaikki mahdollinen on testattu. Megalight/Vision H7 kestävyys 18-24t/km. Kestävyydeltään parhaaksi olen todennut Hejalux-lamput, ainut ettei niitä ole oikein tarjolla, eikä teho ole sitä luokkaa kuin yllämainituilla. Valitin kerran Philipsille - lähettivät 3paria uusia!! - ovat kuulemma hyvin tietoisia onnettomasta kestävyydestä. Hyvä maadoitus ajovaloille on a ja o. Eli jos mahdollista niin lisämaadoitus on eduksi. Jännitteen alentimen laitto ei varmaan olis kovin kummonen asentaa, jos sitä ei ole valmiiksi. Sillä säästäisi lamppua aika paljon.

      
  • Yksi vanha hyvä neuvo on se, että kun toinen lamppu palaa, vaihda molemmat. Muuten palaa se toinenkin lyhyen ajan sisällä.

      
  • Kokeilepa Bosch-polttimoita!

      
  • vahingos tuli


    [JHonkamäki muokkasi tätä viestiä 02.10.2004 klo 16:31]
      
  • Meidän Nissukassa on H7:t kestäneet jo yli vuoden, empä ole havainnut niiden olevan herkempiä kuin H4:set. No voihan se olla tuuriakin.. :wink:

      
  • IEC810 standardissa on normitettu eri tyyppisten lamppujen kestoiät. H7 valoteho suurempi kuin H4 ja kestoikä vastaavasti lyhyempi.
    Tuulilasin testissä (3/2001) paremmuusjärjestys H7 polttimoille oli:
    General Electric, Würth, Philips, Hella, Osram

      
  • No jos joku omia autojaan kehuu niin minä myös...

    307:lla ajettu 2,5 vuodessa 80 tkm, vaihdettu KOLME H7-polttimoa... (no joo ja KOLME takavaloa myös, etu ja takapää on siis yhtä hyviä...kö?)

    Mondeolla ajettu kolmessa vuodessa 90 tkm, vaihdettu vain yksi H7-polttimo.

      
  • Lainaus:
    04.10.2004 klo 19:44 K Harris kirjoitti
    Tuulilasin testissä (3/2001) paremmuusjärjestys H7 polttimoille oli:
    General Electric, Würth, Philips, Hella, Osram


    Tuossa ruotsalaisten testissä johon täälläkin oli aiempana linkki, parhaiten pärjäsivät General Electric ja Ruotsissa Optifit-merkillä Toyotan liikkeissä myytävä lamppu joka on Philips Long-life. GE:n lampusta sanottiin että ei kannata ottaa Long-life vaan se tavallinen joka on halvempi ja kestää miltei saman ajan. Nuo edellämainitut kestivät 1000 tunnin paikkeille kun Osram ja Würth jaksoivat palaa vain noin 350 tuntia ja loput huonommat alla parinsadan tunnin.

      
  • Iselleni tuli juuri eteen toinen lampunvaihto 67tkm kohdalla - edellisen kerran H7:t (molemmat samalla kertaa) vaihdettiin Toyotan huollossa takuuaikana ilmaiseksi 31tkm kohdalla, kun auto oli reilun 2 vuotta vanha.



    Eli kyllä nuo aika hyvin kuitenkin kestävät yli 30tkm ja 2 vuotta 3kk... ei kai noidenkaan voi ikuisti olettaa kestävän...

    Seuraavaksi keulalle menee Philipsin long life, näitä kehuivat todetun hyviksi...

      
  • H7-lampppujen kestävyyttä moititaan huonommaksi kuin H4-lamppujen. Tottakin osittain laienee, mutta auto taitaa vaikuttaa enmmän. Itselläni on H4-lamput, vaimolla H7:t, samanlaiset Philips Vision Plus lamput molemmissa, niitä olen käyttänyt jo useamman vuoden. Kas kummaa, vaimon auton H7:t kestävät huomattavasti kauemmin kuin minulla H4:t. Mitataan sitten kilometreissä, tai ajassa. Valotehokin on "väärinpäin", minun H4:t ovat selvästi kirkkaammat. En ole mitatannut jännitettä lampun kannoilta, mutta ylläolevasta voisi päätellä että vaimon autossa on alhaisempi jännite. Minulla nuo Philipsin H4:t kestävät n. 16 000-18 000 km. Vaimon autossa H7 kestävyyden todellisia kilometrejä en edes osaa sanoa, tuntuvat kestävän "ikuisuuden". Olen vaihtanut siihen lamput kahden vuoden välein syksyllä vaikkei lamput ole silloin vielä kärähtäneetkään. Kahdessa vuodessa vaimolle tulee kilometrejä n. 30 000. Kummassakin autossa ovat päivä- ja yövalot yhtä kirkaat, ei siis päivävaloilla alennettua jännitettä.



    Olen eri merkkisiä lappuja aikanaan testaillut, parhaiten ovat kestäneet GE-lamput, sellaiset tehokkaammiksi mainostetut. Philpsejä käytän pimeänä vuodenaikana valotehon takia, kesällä GE:tä. Just tänään ostin GE:t, koska oletan kohta lampunvaihdon olevan lähellä ja valoisammat ajat ovat tulossa.

      
  • Joissain autoissa on "päivävaloilla" alennettu jännite ja kestävät pitkään koska suurin osa ajoista ajetaan valoisalla ja "yövaloja" ei tarvita? :xmas:

      
  • [quote="wxyz"



    Mun Passatista palaa vähintään joka toinen kuukausi (=12,000 km) jompi kumpi ajovalon lamppu. Sanotaan, että H7 on 30% kirkaampi kuin H4 ja siksi niitä on alettu käyttämään. Hevon p..... sanon minä, vara-osakaupan salaliitto, saadaan lamppuja kaupan, kun ne ei kestä kovin kauaa. Ja kun menet samaan kauppaan ostamaan uudet pyydät, että repikää te nyt vuorostanne rystyset lamppua vaihtaessa, niin palvelualttius loppuu kuin seinään.





    Se on sitä laadun tuntua. Pitäis olla oikeasti laatua, että jännite ei vaihtele ja polta polttimoa.



      
  • Metsähaka:

    Joissain autoissa on "päivävaloilla" alennettu jännite ja kestävät pitkään koska suurin osa ajoista ajetaan valoisalla ja "yövaloja" ei tarvita? :xmas:




    Mm. Audissa näin. Vastineeksi tosin saa ainakin aakuutosessa todella paskat ajovalot.

      
  • simppa:

    Metsähaka:
    Joissain autoissa on "päivävaloilla" alennettu jännite ja kestävät pitkään koska suurin osa ajoista ajetaan valoisalla ja "yövaloja" ei tarvita? :xmas:


    Mm. Audissa näin. Vastineeksi tosin saa ainakin aakuutosessa todella paskat ajovalot.




    Jaa, itse en ole havainnut että aakuutosessa olisi todella paskat ajovalot. Itse asiassa yllättävän hyvät, eikä ole xenonit.



    Se on muuten jo kauan tiedetty juttu, että molemmat ajovalopolttimot kannattaa vaihtaa kun toinen palaa. Tosin xenoneissa ei liene samaa ongelmaa....



      



  • Vinkki. Osta vahvistettuja polttimoita.

      
  • Touranilla ajettu nyt n. 55 tkm Philipsin Night Guideilla (H7). Irroitettu välillä tarkistusta varten , ja todettu, että lanka vielä hyvässä kunnossa. Valotehoakaan ei silmällä arvioiden ole hävinnyt. Mukana uudet, jos hajoaa, niin tuohon on helppo vaihtaa.

    Polon alkuperäiset kestivät 35 tkm, molemmat vaihdettu, kun toinen meni, ehjän lanka katkeamaisillaan. Laitettu tilalle Osramin teho H7, nyt toinen meni, kun ajettu 8 tkm. Laitoinpa tilalle jonkun käytetyn, kun pimeällä ajoa tuskin tulee; täytyy sitten loppukesästä laittaa Philipsit tai GE:t.

      
  • Ammattilainen:

    simppa:
    Metsähaka:
    Joissain autoissa on "päivävaloilla" alennettu jännite ja kestävät pitkään koska suurin osa ajoista ajetaan valoisalla ja "yövaloja" ei tarvita? :xmas:


    Mm. Audissa näin. Vastineeksi tosin saa ainakin aakuutosessa todella paskat ajovalot.


    Jaa, itse en ole havainnut että aakuutosessa olisi todella paskat ajovalot. Itse asiassa yllättävän hyvät, eikä ole xenonit.

    Se on muuten jo kauan tiedetty juttu, että molemmat ajovalopolttimot kannattaa vaihtaa kun toinen palaa. Tosin xenoneissa ei liene samaa ongelmaa....




    Ilmeisesti aakuutoseen on sitten jossain vaiheessa tehty jotain parannuksia valoihin? Itse autoa hankkiessani A6:den silloiset ajovalot olivat kyllä todella huonot kahden eri koeajoyksilön & lomalle sattuneen vuokra-auton voimin. Myös TM:n eri valomittauksissa ne menestyivät muistaakseni aika onnettomasti.



    Ultimate VW foorummillakin joku vaikeiroi ja pohti lisävalojen asentamista Audiinsa.



    Hienoa, jos parannusta on tässä asiassa tapahtunut!



    A6 kyllä jätti koeajolla kuitenkin kokonaisuutena positiivisen tunteen. Ei lainkaan hassumpi auto.

      
  • Piti oikeen ruveta kirjoittamaan terveisiä, kun pojat oli kaivanut tuon mun vanhan vuodatuksen esille. Asiat eteni sitten niin, että ajoin Marraskuuhun 2005 asti Passatilla vaihdellen hoo seiskoja aina tuon tuosta ja ostin a4:n bi - ksenoneilla. Nyt on 120 tkm mittarissa ja ksenojen polttimot vaihdettu kerran, n. 80 tkm kohdalla. Alkoivat kummallisesti välähtelemään, no kaitpa noi ksenotkin kuluvat.



    Ajelin tuossa viikonloppuna iltapimeällä Pudasjärveä kohti ja vastaa tuli muutamia vanhoja pakuja, joissa oli ihan jumalattoman kirkkaat lisäkaukovalot. Valo oli väriltään ksenojen tyylistä sinistä, mutta voi hyvä isä, että oli kirkkaat. Voisiko joku valaista tietämätöntä ja kertoa mistä oli kysymys ja mistä niitä saa.



    Kiitosta vaan etukäteen.

      
  • Kahdessa viimeisimmässä autossa toinen polttimo vaihdettiin jossain 40000 km:n kohdalla (ja toinen sitten toki samalla kertaa). Kun keskinopeus näyttää olevan jossain 45-50 km/h välissä, niin polttimon ikä on ollut reilut 800 tuntia ihan suoraan laskettuna. :innocent:

      
  • Eiköös tavallisen hehkulanpun ikä ole jossain 1000 tunnin (+-20%)paikkeilla?Jostain muistan lukeneeni.Autoissa on n10% (13-14V) ylijännite tavallinen moottorin käydessä,joka saattaa lyhentää hehkulanpujen ikää huomattavasti.Vastaavasti jännitteen alennus parilla voltilla lisää lanpun kestoa jopa yli tuplasti.

    Omassa Maanantaissani vaihdan kynttilät joka toinen vuosi Biltemalta ostamiini,eikä ole välillä tarvinnut vaihdella ja valoakin on riittänyt.

    PS. TM testasi tarvikelanppuja joku vuosi sitten???

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit