MIKÄ AUTO TALOUDELLISIN MOTARINOPEUKSILLA?

14 kommenttia

Tuli ajeltua vauhdikkaasti moottoritiellä juuri, kun olin täyttänyt auton tankin ja nollannut ajotietokoneen.

Matkaa tuli hieman alle 100 km -siis pelkkää moottoritieajoa.
Lukemat ajotietokoneen mukaisesti olivat:

KESKINOPEUS: 135 km/h
KESKIKULUTUS: 9,6 l/100km

Auto: Volvo V 70, 103kW,bensa, manuaali

Mikä on sinun käsityksesi mukaan taloudellisin auto, kun pidetään reipasta moottoritievauhtia yllä?


:innocent: :innocent: :innocent:

  
  • Hupsista! Jos keskinopeus on 135 km/h niin hetkittäin on tainnut tulla pyyhällettyä aika lujaakin. Uskoakseni kysymys on ajelemisesta jossain muualla kuin Suomessa...

      
  • Noin mahdotonta kyytiä en sentään ole ainakaan Suomessa ajanut, mutta suurin piirtein rajoitusten mukaan ajamalla pääsen nykyisellä 103 kW 2.0 TDI:lläni motarillakin kuuden litran paikkeille sadalla :wink:

      
  • AutoBild lehti teki (Saksassa) jonkinlaista tutkimusta siitä, miten paljon auto kuluttaa täyskaasulla, mukana toki vain rajoitettusti automalleja. Löysin siitä oheisen kuvakertomuksen, jossa mielenkiintoisinta antia ovat vertailevat kulutuskäyrät. Painamalla
    oikealla alhaalla "weiter" pääsee kuvissa eteenpäin:
    http://www.autobild.de/projektor/galerie.php?pos=0&artikel_id=11378

      
  • KIITOS MATTLOG !!!

    Hieno linkki AutoBildin sivuille. Löytyy mitattua tietoa, eikä mitään mutua !


    :sunglasses: :sunglasses: :sunglasses:

      
  • Todella vähällä näkyy menevän C180kompressor: 10l/100km keskinopeudella 180km/h! Kova tulos, vrt mm.uusi hyper mullistuksellinen VW golf TSI samalla keskinopeudella..

      
  • Lainaus:
    04.09.2006 klo 12:54 Tapio Taula kirjoitti
    Mikä on sinun käsityksesi mukaan taloudellisin auto, kun pidetään reipasta moottoritievauhtia yllä?

    'Reipas' tarkoittanee suurinta sallittua. Sellainen auto, jolla ei voi ylittää tätä rajaa on monessakin mielessä taloudellisin. Nimittäin autonkuljettamisen kustannukset nousevat neliöllisesti nopeuden suhteessa, toisinaan jopa enemmän.

    Nyt tietenkin halutaan esimerkkejä autoista, jotka eivät ole epätaloudellisia. Ensimmäiseksi tulee mieleen Kupla vm. -68, jolla kokeiltiin 70-luvulla epätaloudellisen ajonopeuden varoitinta.

      
  • Mielenkiintoinen tulos Tapiolla. Olen lukuisia kertoja mittaillut omalla Volvollani (S60, 125 kw, automaatti) kulutusta Tampereen ja Helsingin välisellä moottoritiellä.

    Kun laitan vakionopeudensäätimen mittarinopeuteen 135 km/h voi nopeutta juurikaan muuttelematta ajaa etenkin hiljaiseen kellonaikaan Lempäälästä Keimolaan yhtäsoittoa. Mitä nyt Hämeenlinnassa kertaalleen tiputtaa alemmas.

    Käytännössä keskikulutus oman seurantani mukaan on hieman yli 8 l/100km. Esimerkiksi 8,3 l/100km. Talvinopeusrajoitusten aikaan samalla tavalla, mutta asetusnopeudella 115 km/h keskikulutus tippuu hieman alle 8 l/100km.

    Tällaisella ajotavalla esim. tuulen suunta ja nopeus vaikuttavat kulutukseen. Samaten yhteen suuntaan on enemmän ylämäkeä ja toiseen alamäkeä. Tämän huomasin joskus samaa väliä keskikokoisella motskarilla sahatessani. Sen moottori kävi kesänopeuksissa jo selvästi epätaloudellisella kierroslukualueella, vastatuuli ja ajosuunta (Hki-Tre / Tre-Hki) vaikuttivat selvästi. Vääntävämmällä moottorilla varustetussa autossa tätä ei takapuolituntumalla niin selkeästi havaitse.

    Yhtäkaikki, ainakin näissä mainitsemissani ajoneuvoissa kulutus kasvaa selvästi siirryttäessä 100-100 km/h nopeusalueelta 120-130 km/h alueelle. Ilmanvastus, katsokaas.

    [PropJock muokkasi tätä viestiä 07.09.2006 klo 10:10]
      
  • Itsekin tulee ajeltua paljon Hki-Tre väliä vm. -97 322tkm ajetulla Peuget 306 TD:llä ja viimeisen tankkauksen keskikulutus 965km matkalla, jossa moottoritieajoa oli n. 80% ja loput kaupunkiajoa ja sekalaista ajoa pienemmillä maanteillä, oli 5,65L/100km. Matkavauhdiksi säädän motarilla yleensä cruisella 115km.

      
  • En tiedä mikä on taloudellisin, mutta itsekkin olen tuota ajotietokoneella mittaillut, kun tulee usein Tampereen moottoritietä ajettua mökille.

    Luvut ovat ajotietokoneen ilmoittamia, eikä todellisista tankkauksista laskettuja, yleisesti ajotietokoneeni näyttää verrattuna todellisiin tankkauksiin 0,2-0,4 litraa todellista pienempää kulutusta. Mittarinopeus heittää 100 km/h vauhdissa 2 km/h, en tiedä mitä heittää 130 km/h vauhdissa, tod näk 3-4 km/h. Autona 328Ci, eli 2,8 litrainen kuutonen.

    Keskinopeus ajotietokoneen mukaan 128 km/h, kulutus 8,2 litraa sadalla. Talvella keskinopeus 116 km/h, kulutus 7,9 litraa sadalla, joten ei hirveästi mielestäni kulutus alene, vaikka nopeutta lasketaankin. Noihin kulutuslukemiin vaikuttaa se, että välitykset ovat aika pitkät, tuo ottaa mittarin mukaan noin 250 km/h viitosella (Saksassa kokeiltu), huipuiksi luvataan 240 km/h.

      
  • Motarilla menee 7-8 nopeudesta riippuen, muilla maanteillä 6,5-7. :smile:

      
  • Itse ajelen 315 tkm ajetulla diesel-astralla motarilla cruisella 130 km/h mittarinäyttämää ja kulutus 5,7-6,0 l/100km, Keimola-Kehä 1 ruuhkista riippuen.

      
  • Pari kesää sitten ajoin säännöllisesti Tampere-Helsinki väliä. Ajotietokoneessa köllötti tuona kesä tyypillisesti 3.7-3.9l/100km lukema. Moottoritiellä koitin pitää mittarin mukaan noin 130 nopeutta. Auto on Audi A2 1.2TDI. Suomalaisilla nopeuksilla tuo vie tavallisilla teillä siinä 3 litraa ja kesällä vähän alle. Moottoritie nostaa kulutuksen näköjään tuonne lähelle 4 litraa.

      
  • Minä ajelen pensalla ja siksi lukemat suuria! :sunglasses:

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit