Kotimaisia renkaita Made in RUSSIA

29 kommenttia

Olen mahdollisuuksien rajoissa koettanut aina suosia kotimaista teollisuutta sekä työtä. Nyt sain autoni alle kotimaiset Nokian renkaat Made in Russia. Nokian sivuilla ei asiasta löytynyt mitään mainintaa. Seuraavat gummit onkin tehty vähintäänkin EU:n puolella. Otan varmaan silmälasit mukaan että voin tarkistaa ettei niissä lue Nokian taikka Russia.

  
  • Nokian on toki suomalainen tuotemerkki, mutta jos luulet tämän päivän tuotteissa valmistusmaan olevan sama kuin tuotemerkin kotimaa, elät pahenmman kerran menneisyydessä.



    Myytiinkö renkaat sinulle nimenomaan kotimaisina, vai kuvittelitko niiden olevan kotimaisia. Lainaus Nokain renkaiden nettisivuilta:



    Tuotantolaitokset:

    Omat tehtaat Nokialla Suomessa ja Vsevolozhskissa Venäjällä. Sopimusvalmistusta Indonesiassa, Kiinassa, Slovakiassa, Espanjassa, Intiassa ja USA:ssa.




    Pari muuta esimerkkiä: Ostat "kotimaisen" Nokian kännykän. Valmistusmaa todennäköisesti Unkari tai Romania.



    Ostat japanilaisen auton. Esim. Toyotan tapauksessa valmistusmaa on hyvin harvoin Japani. Priusta ja maastureita lukuunottamatta alkuperämaa onkin Englanti, Turkki, Tsekki, Ranska tai Etelä-Afrikka.

      
  • Olen ajanut paljon nokian renkailla,edelliset oli NRHI ja kun ostin uudet Hakka-nimiset kesärenkaat ne kulu "silmissä",jospa se se johtuu juuri siitä että ne eivät ole suomalaisia vaikka renkaassa niin lukee,kumiseos on selvästi liian pehmeä.Seuraava rengaskauppa on erimerkkinen.

      
  • Nokian Tyres valmistaa kyllä Hakka -MALLISIA kesärenkaita

    http://www.nokianrenkaat.fi/tuoteryhma?group=1.02



    Onko sinulla MERKKINÄ Hakka? Sehän olisi vähän eri juttu, eli tarkennatko?

      
  • Kiitokset Jubelle että palautti minut ajan hermolle :smile: Enpä ole moisia juttuja ennen kuullutkaan!

    Itse asiassa edelliset Nokialaiseni ovat olleet kaikki suomessa valmistettuja, siksi varmaan oletin että täällä myydyt ovat edelleen sitä. Nyt asiaa tarkemmin tutkittuani jopa Hakkapeliitta tehdään venäjällä, luin naapurin autotallissa silmilläni. (Nyt ostamani ovat Hakka i3)

    On sentään vielä puhelimeni Suomessa kasattu Made in Finland.

      
  • Edelliset kesikset oli suomalaiset, tosin valmistettu Indonesiassa! :smirk:

      
  • rengastesteissä eri lehdissä on aina Nokian töppösten kohdalla lukenut valmistusmaana Suomi. Nyt kun tuo totuus tarkkaavaisen kuluttajan toimesta paljastui, saattaa Nokian asema alkaa pikku hiljaa horjua. Nokian valttihan on ollut kotimaisuus ja muka hyvä tuntemus Suomen tieoloista. Noh, sehän tiedetään, kuinka säntillisiä ja tarkkoja venäläiset ovat näiden rengas-asioiden suhteen. Luulen, että lähivuosina Nokian asema tulee huononemaan merkittävästi, kun laajemmalti paljastuukin, että kysymyksessä on venäläinen rengas. Lopulta renkaan tuotemerkki myydään muutenkin venäjälle ja sen jälkeen siinä ei ole kotimaista mikään (ellei sitten Medved päätä liittää Suomea Venäjän keisarikuntaan). Mitäs mieltä olette kiinassa valmistetusta Solifer-skootterista taikka Kiinassa valmistetusta Nopsa-polkupyörästä? Onko laatu samalla tasolla kuin Suomessa aikoinaan valmistetuilla yksilöillä.

      
  • Olen jo muutaman vuoden ajanut venäläisillä Michelin X-Ice North-talvirenkailla. Ei valittamista valmistusmaasta huolimatta, vaikka hieman "järkytyin" kun renkaiden kyljestä tekstin "Made in Russia" luin.

      
  • Ei kannata valmistusmaasta niin järkyttyä. Vierailin noin vuosi sitten opiskelijaporukassa Nokian renkaiden Venäjän tehtaalla Pietarin lähellä, jossa myös omat talvirenkaani on valmistettu (huomasin asian kyllä vasta ko. vierailun jälkeen).



    Itselläni ei ole mitään yhteyksiä ko. yrityksen suuntaan, joten laitetaanpa tähän jotain pointteja:

    -Nokian renkaiden suunnittelutyö tehdään edelleen Suomessa. Venäjän tehdas rakennettiin tyydyttämään kasvanutta kysyntää erityisesti idän suunnassa (Venäjälläkin laaturenkaat ovat alkaneet käydä kaupaksi). Osa rengasmalleista ja koista tehdään Suomessa, osa Venäjällä - näin on järkevintä jo tuotantovaihdosten ja siitä aiheutuvien valmistusvirheiden minimoimiseksi.

    -Venäjällä käytetään Suomesta tuotuja muotteja ja raaka-ainetoimittajat ovat käsittääkseni samat niin Suomen kuin Venäjän tuotannossa.

    -Venäjän tehdas on suomalaisjohtoisesti rakennettu ja johdettu, ja rehellisesti sanottuna siistein "savupiipputeollisuuden" tehdasrakennus, jossa olen ikinä vieraillut. Esim. tupakointi tehdasalueella oli kielletty. Koneet ovat tietenkin uusinta mallia (eli siinä mielessä tehtaalla on paremmat edellytykset tasaiseen laatuun kuin Suomessa).

    -Laadunvalvonnassa pätevät samat periaatteet - sen muuten tekevät hyvin pitkälti robotit, jotka luultavasti Venäjän uudessa tuotantolaitoksessa ovat uudempaa mallia. Yrityksellä tuskin on varaa menettää laaturenkaan mainetta huonolaatuisten "venäjänkumien" takia.



    Täytyy sanoa että olin itsekin yllättynyt tuon vierailun jälkeen. Kaikki oli niin viimeisen päälle kuin olla ja voi, eikä "löyhä työmoraali" ainakaan tehtaalla pyöriessä näkynyt. Suurin miinus tuli surkean kuntoisesta paikalle vievästä tiestä, mutta tuskinpa renkaat rekkakyydissä silti hajoavat :wink:.

      
  • tuo tehdas on paljon nyky aikaisempi mitä suomen vastaavat sanoi tuttu rengas myyjä ja ei siellä todellakaan ole montaa työntekijää kun on automatisoitu kokonaan...

    itselläni on myös i3 mallit mitkä tehty venäjällä ja ei ole mitään huonoa kerrottavaa niistä...

    ihan sama missä maassa tehdas on jos on samat laatu standardit

      
  • Tuttu mopokauppias sanoi myös, että ne kiinalaiset Soliferin skootterit ovat paljon uudemmilla tehtailla valmistettu kuin ne 1970-luvulla Suomessa tehdyt Soliferin mopot. No totta hemmetissä ne Venäjän Nokian tehtaat ovat uudempia kuin Suomen vastaavat, koska ne ovat uusia tehtaita, jotka pikku hiljaa korvaavat Suomen tehtaat. Kunhan ensin saadaan ulkomaan kauppa laajennettua. Jollekin Ukrainalaiselle asiakkaalle on ihan sama onko rengas tehty Suomessa vai Venäjällä. Niinpä tuo tuntuu olevan monelle keskustelupalstan lukijalle, huolimatta työpaikkojen viemisestä ulkomaille. Nekin Venäjän tehtaat kun olisi tehty Suomeen niin johan olisi ollut työttömille töitä. Itse aloitin boikotoimaan Nokian rengasta tänään klo 1400. Mieluummin ostan edes eurooppalaisia renkaita, kun ei enää kotimaisia saa.

      
  • Sano nyt vielä, että takana on hallituksen salaliitto.



    Toivottavasti boikotoit myös mm. matkapuhelin-Nokiaa ja muita yrityksiä, jotka ovat laajentaneet toimintaansa ulkomaille. Nokian renkaat rakensivat tehtaan Venäjälle nimenomaan vastaamaan kasvaneeseen kysyntään idän suunnalla, eivät lopettaakseen tuotannon Suomessa. Kyllä siitä mukavat voitot ja sitä kautta verorahat Suomeenkin kotiutetaan. Venäjällä oli tässä tuotantopäätöksessä selkeä suhteellinen kilpailuetu monestakin syystä (edullisemmat tuotantokustannukset, lyhyemmät kuljetusmatkat, ei tulleja jne.)



    Se, että edullisemman tuotannon ja kasvaneiden volyymien takia yrityksellä menee paremmin kuin ikinä, tuskin on sinultakaan pois. Tuotanto Venäjällä ei tarkoita sitä, että tuotekehitystä ja tuotantoa oltaisiin viemässä Suomesta - päin vastoin. Tällaiset tuotantopäätökset ovat osa globalisaatiota, josta Suomi on laskentatavasta riippumatta suuri nettohyötyjä.



    P.S. Kerro toki yksikin merkittävä rengasvalmistaja, jolla ei ole tuotantoa myös ns. halpamaissa

      
  • Niinpä niin, ne vanhat käsitykset...



    http://www.kymensanomat.fi/Online/2008/09/04/Ven%E4l%E4isten+renkaat+paremmassa+kunnossa+vt+7:n+rengasratsiassa/200835820013/4



    Venäläiset ajavat nykyään paremmilla rekoilla, autoilla, renkailla, etc. Kannattaa väistellä siellä tien päällä niitä suomalaisia romuautoja ennemmin!



    Kohta ostavat metsäteollisuudenkin pois. Maailma muuttuu... Suomi on valitettavasti tippunut kehityksen kelkasta.

      
  • Ostin juuri mastaan Nokian Hakka V renkaat ,kyllä ne oli valmistettu suomessa.

    Nykyään ei tosiaan tuotemerkki enää kerro tavaran kotimaasta, ostit vaikka HK:n lihapullia ,ne on tehty ruotsissa, Poutun ulkofilee kotoisin saksasta ym ym.

    Uusi Kawasaki Ninja 250 tulee Thaimaasta (TM 16/08)

      
  • ["Riccardo"]



    Venäläiset ajavat nykyään paremmilla rekoilla, autoilla, renkailla, etc.



    Iso maa jossa jaetaan (öljy)tulot mahdollisimman pienelle porukalle tuottaa tietysti varakasta väkeä. Kun porukkaa on paljon, riittää pienestäkin osuudesta varakkaita meidänkin teillemme. Mikä on hyvä asia, kunhan siitä osataan ottaa hyöty irti. Kokonaisuutena menee kyllä vielä aika paljon aikaa ennenkuin ollaan lähelläkään mitään eurooppalaista tasoa, jos siihen edes pyritäänkään. Minua ei ainakaan kiinnosta vaihtaa omaa perusautoani ja 79 vuoden eliniän odotettani luksusmaasturiin ja 56 vuoden eliniän odotteeseen. Viime vuonna Suomen bkt/ asukas oli noin 35.500 taalaa ja Venäjän 14.600 taalaa.



    Kohta ostavat metsäteollisuudenkin pois.



    Taitaa olla ostajat vähissä?



    Suomi on valitettavasti tippunut kehityksen kelkasta.



    Ehdottomasti kannattaa vajota epätoivoon, olemmehan vain yksi maailman rikkaimmista maista jossa valtiontalous on poikkeuksellisen hyvässä tasapainossa ja joka on ihmeen hyvin välttänyt viime aikojen lamankin.



    Päinvastoin, pieni taantuma tulee mutta luulen että Suomi tulee jatkossa menestymään entistä paremmin. Meillä on paljon sellaista, joita ei suuressa osassa maailmaa saa edes isolla rahalla, varsinkaan tulevaisuudessa. Hakkaamaton metsäkin voi olla sellainen.



      
  • finman:


    ihan sama missä maassa tehdas on jos on samat laatu standardit




    Niinpä. Jos kaikki suomalainen tuotanto vietäisiin ulkomaisille tehtaille, niin aivan samahan se jos vain laatustandardit on samat? Jos myös kaikki suomalaiset olisivat suursijoittajia kuten varmaan kirjoittaja on.



    Jos kerran gummit tehdään venäläisillä tehtailla ja tuodaan sieltä Suomeen/EUhun niin kyllä minun järkeni mukaan se vie työpaikkoja Suomesta/EUsta. Mutta minä en olekaan suursijoittaja.

      
  • Jos suomalaisten tehtaiden kapasiteetti ei riitä vaan pitää laajentaa, ei se ole työpaikoista pois. Suomalainen tehdas edelleenkin tuottaa renkaita niin paljon kuin pystyy. Vaikka osa tuotaisiin venäjältä tänne, tarkoittaa se vain sitä, että tietyt mallit voidaan valmistaa suomessa.

      
  • ["AkiK"]



    Iso maa jossa jaetaan (öljy)tulot mahdollisimman pienelle porukalle tuottaa tietysti varakasta väkeä. Kun porukkaa on paljon, riittää pienestäkin osuudesta varakkaita meidänkin teillemme. Mikä on hyvä asia, kunhan siitä osataan ottaa hyöty irti. Kokonaisuutena menee kyllä vielä aika paljon aikaa ennenkuin ollaan lähelläkään mitään eurooppalaista tasoa, jos siihen edes pyritäänkään. Minua ei ainakaan kiinnosta vaihtaa omaa perusautoani ja 79 vuoden eliniän odotettani luksusmaasturiin ja 56 vuoden eliniän odotteeseen. Viime vuonna Suomen bkt/ asukas oli noin 35.500 taalaa ja Venäjän 14.600 taalaa.



    Esimerkkini oli ehkäpä hiukan liian kärjistetty. Tottahan se on että moni asia on Suomessa hyvin, ei pidä kyllä Iivanaakaan aliarvioida. Venäjällä pystyy nykyään vaurastumaan ihan rehellisellä työlläkin, maksavia asiakkaita kun löytyy n. 140 miljoonaa enemmän kuin Suomessa. Keskiluokka nousee kovalla vauhdilla. Moskova on nykyään aivan eri paikka kuin 10 vuotta sitten. Siinä ollaan samaa mieltä että täällä ollaan nukuttu liikaa maksukykyisten asiakkaiden saamiseksi.



    Taitaa olla ostajat vähissä?



    Itse uskon että Iivanalla on ovela juoni metsäteollisuuden ostamiselle pilkkahintaan. Puutullit eivät katoa vaan tulevat täysimääräisinä voimaan. Ensi vuonna kun koko ala on ajettu alas, on oiva tilaisuus ostaa "tietotaito" pilkkahintaan. Kas kummaa, puutullitkin häviävät samalla ja WTO-neuvottelut taas jatkuvat esteettömästi... Katsotaan miten mielipiteeni käy!



    Päinvastoin, pieni taantuma tulee mutta luulen että Suomi tulee jatkossa menestymään entistä paremmin. Meillä on paljon sellaista, joita ei suuressa osassa maailmaa saa edes isolla rahalla, varsinkaan tulevaisuudessa. Hakkaamaton metsäkin voi olla sellainen.



    Kyllä, Suomi tulee menestymään jatkossakin. Onhan Suomi huippuluokkaa keksinnöissä ja patenttien haussa, jos verrataan vaikkapa Venäjään. Tietyt alat vain katoavat täältä, tekstiiliteollisuus, metsäteollisuus, maatalous näissä olosuhteissa tukimiljardeineen täysin järjetöntä. Bulkkituotanto ei toimi täällä, keskitytään vain korkeaan teknologiaan ja huippulaatuun.



      
  • Herbert:

    Jos suomalaisten tehtaiden kapasiteetti ei riitä vaan pitää laajentaa, ei se ole työpaikoista pois. Suomalainen tehdas edelleenkin tuottaa renkaita niin paljon kuin pystyy. Vaikka osa tuotaisiin venäjältä tänne, tarkoittaa se vain sitä, että tietyt mallit voidaan valmistaa suomessa.




    Kyllä minun järkeni mukaan jos se laajennus tehtäisiin Suomeen, voitaisiin palkata myös lisää suomalaisia työntekijöitä, joiden ostovoima auttaisi yrityksiä. Ja jotka maksaisi lisää veroja, joilla voitaisiin nostaa kansan hyvinvointia palveluiden muodossa. Mutta enmää mitää varmaan ymmärrä

    :confused:

      
  • Venäjällä on puutullinsa...



    Tehdään me Nokian Renkaille palvelus ja vinkiksi tuotantoinvestointeihin myös Suomessa, että kaikkiin niihin kuljetuslaveteilla Hangosta itärajalle kulkeviin tuhansiin ja taas tuhansiin autoihin pitää asennuttaman Nokian kausirenkaat, muuten ei ole asiaa ajaa tulliin! :kiss:

      
  • Länskäri:



    Kyllä minun järkeni mukaan jos se laajennus tehtäisiin Suomeen, voitaisiin palkata myös lisää suomalaisia työntekijöitä, joiden ostovoima auttaisi yrityksiä.




    Enpä hoksannut, että otit vertailukohdaksi tilanteen, jota ei ole olemassakaan. Luulin, että puhuit nykyisten työpaikkojen viemisestä ulkomaille sanoessasi "Jos kerran gummit tehdään venäläisillä tehtailla ja tuodaan sieltä Suomeen/EUhun niin kyllä minun järkeni mukaan se vie työpaikkoja Suomesta/EUsta."

      
  • Emme ole ruotsalaisia ja venäläisiä meistä ei tule, siis olkaamme suomalaisia ja ostakaamme suomalaisia renkaita tai edes EUvostoliitossa valmistettuja? :xmas:

      
  • Lienemme siitä yhtä mieltä, ettei kotimaisia renkaita enää käytännössä ole olemassakaan. valitkaamme siis renkaamme muilla perusteilla. tosin Nokian töppöset ovat olleet perinteisesti kotimaisten auto- ja tekniikan alan lehtien vertailujen voittajia. En ole lukenut ranskalaisia, ruotsalaisia, saksalaisia taikka tsekkiläisiä alan lehtiä. Tiedä vaikka nekin olisivat valinneet parhaiksi renkaiksi juuri Nokian renkaat.

      
  • ddr5:

    tosin Nokian töppöset ovat olleet perinteisesti kotimaisten auto- ja tekniikan alan lehtien vertailujen voittajia.




    Rengastestin voittaja ei mielestäni välttämättä ole paras rengas. Painotukset menee pieleen ja lisäksi hinta sekä kulutuskestävyys jää testin arvioinnin ulkopuolelle.

      
  • itse ostan melkoisen usein niitä huokeampia renkaita. Missä renkaissa mahtaa olla hyvä kulutuskestävyys? Kerran ostin pinnatut renkaat, jotka maksoivat alle laitettuna 499 markkaa. ne kuluivat lähes loppuun yhdessä kesässä ja lopuksi yksi eturengas meni tohjoksi moottoritiellä. Ne olivat viimeiset pinnatut minun autossa. Uskoisin venäläisten nokian renkaiden olevan parempi vaihtoehto kuin pinnoitettu uusiorengas, vaikka ne Nokian renkaat olisivatkin testejä voittaneet. Renkaissa mm. rengasmelu ei minua haitta juurikaan niin kauan, kun stereoista lähtee kovempi ääni. Hinta/kulutuskestävyys/pito ovat omasta mielestäni tärkeimmät kriteerit. Esim. talvirenkaan pito kuivalla/märällä asfaltilla on aivan yhdentekevää minulle.

      
  • ddr5:

    Hinta/kulutuskestävyys/pito ovat omasta mielestäni tärkeimmät kriteerit. Esim. talvirenkaan pito kuivalla/märällä asfaltilla on aivan yhdentekevää minulle.




    Ole vain tuota mieltä, mutta ihmettelemättä logiikkaasi en voi olla.



    Jos kesärenkaissa pito asfaltilla on oleellinen seikka, miksei se talvirenkaassa enää olekaan? Muuttuuko liikkumistarpeet sinulla vuodenaikojen mukaan noin voimakkaasti? Talvirenkaan pito lähtökohtaisesti on kesärenkaan pitoa huonompi ja jos vielä valitaa asfaltilla liukas talvirengas, ero kasvaa entisestään.



    En tiedä, missä päin Suomea pääasiassa ajelet, mutta suurimmassa osassa maata märkä asfaltti on yleisin olosuhde, jossa talvella ajetaan.

      
  • Taitaa kaikilla tarvirenkailla olla riittävä pito sulalla talvinopeuksissa?

    Pito liukkaalla on tärkeämpi valintaperuste? :xmas:

      
  • Herbert:

    ddr5:
    Hinta/kulutuskestävyys/pito ovat omasta mielestäni tärkeimmät kriteerit. Esim. talvirenkaan pito kuivalla/märällä asfaltilla on aivan yhdentekevää minulle.


    Ole vain tuota mieltä, mutta ihmettelemättä logiikkaasi en voi olla.

    Jos kesärenkaissa pito asfaltilla on oleellinen seikka, miksei se talvirenkaassa enää olekaan? Muuttuuko liikkumistarpeet sinulla vuodenaikojen mukaan noin voimakkaasti? Talvirenkaan pito lähtökohtaisesti on kesärenkaan pitoa huonompi ja jos vielä valitaa asfaltilla liukas talvirengas, ero kasvaa entisestään.

    En tiedä, missä päin Suomea pääasiassa ajelet, mutta suurimmassa osassa maata märkä asfaltti on yleisin olosuhde, jossa talvella ajetaan.




    Märkä asfaltti yleisin olosuhde, jossa talvella ajetaan? Ehkä sellaiset olisuhteet voivat olla mahdolliset n. 50 km merestä sisämaahan päin. Tämä loppuosa suomesta, pinta-alaltaan 90% maapinta-alasta ajelee talvella edelleenkin talvisissa olosuhteissa. Tiedän kyllä, että Helsinkiläisen mielestä maailma loppuu siihen kehäykköseen. Näin ei kuitenkaan ole.

      
  • Länskäri:

    finman:

    ihan sama missä maassa tehdas on jos on samat laatu standardit


    Niinpä. Jos kaikki suomalainen tuotanto vietäisiin ulkomaisille tehtaille, niin aivan samahan se jos vain laatustandardit on samat? Jos myös kaikki suomalaiset olisivat suursijoittajia kuten varmaan kirjoittaja on.

    Jos kerran gummit tehdään venäläisillä tehtailla ja tuodaan sieltä Suomeen/EUhun niin kyllä minun järkeni mukaan se vie työpaikkoja Suomesta/EUsta. Mutta minä en olekaan suursijoittaja.


    en todellakaan ole mikään sijoittaja ssati rikas...

    tässä nokian tapauksessa on kyse päästä venäjän markkinoille

    ilman että tarvitsee maksaa suurta tuonti tullia ja saman syyn takia moni auto merkki on rakentanut tehtaan sinne

    ja sinulla on täysi mahdollisuus vaikutta ostamalla vain suomessa tehtyjä renkaita.

    ja kun ostat esim. jonkin uuden tuotteen niin et voi olla varma missä se on tehty vaikka merkki olisi mikä tahansa...

    tämä on sitä globaalia taloutta...



    itselle nuo venäjällä tehdyt renkaat tulivat käytetyn auton mukana...



      



  • en todellakaan ole mikään sijoittaja ssati rikas...

    tässä nokian tapauksessa on kyse päästä venäjän markkinoille

    ilman että tarvitsee maksaa suurta tuonti tullia ja saman syyn takia moni auto merkki on rakentanut tehtaan sinne

    ja sinulla on täysi mahdollisuus vaikutta ostamalla vain suomessa tehtyjä renkaita.

    ja kun ostat esim. jonkin uuden tuotteen niin et voi olla varma missä se on tehty vaikka merkki olisi mikä tahansa...

    tämä on sitä globaalia taloutta...



    itselle nuo venäjällä tehdyt renkaat tulivat käytetyn auton mukana...









    Tuohan on höpöpuhetta. Nokian renkaan tehtaat menevät Venäjälle säästääkseen palkkamenoja. Pian Suomen tehtaat ajetaan alas. Tänään oli uutisissa juttua että 1000 henkeä lomautetaan Suomen Nokian tehtailla pääasiassa, koska Venäjän vienti ontuu. Samaan aikaan ei Venäjän tehtailla ole tietoakaan lomautuksista.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit