Land Rover Freelander 2 - turmanloukku?

14 kommenttia

Omistan vm. 2007 Land Rover Freelander 2 TD4 SE:n. Olen ostanut auton n. vuosi sitten

jolloin sillä oli ajettu n. 130000km Autolla on nyt ajettu n. 160000km ja se on huollettu huolto-ohjelman mukaisesti.



Muutama viikko sitten auton tekniikka petti aivan yllättäen aiheuttaen vakavan vaaratilanteen. Ajaessani tasaista 80-85km/h nopeutta auton etupyörät lukkiutuivat yllättäen! Sain onneksi pidettyä auton tiellä, eikä takana ollut ketään. Olin kuitenkin noin puoli kilometriä aiemmin meinannut lähteä rekan ohi, mutta onneksi näkyvyys ei aivan riittänyt. Muuten en varmaankaan olisi kirjoittamassa tätä.



Viaksi paljastui vaihdelaatikon (manuaali, 6v) täydellinen pettäminen hajonneen laakerin vuoksi. Tämä johti peruutusvaihteen itsestäänkytkeytymiseen ajon aikana ja sitä kautta

voimansiirron jumiutumiseen. Korostaisin, että ko. vika ei antanut MINKÄÄNLAISIA

oireita tai varoittanut mitenkään etukäteen, eikä kyseessä ollut vaihteenvaihtotilanne!



Land Roverin maahantuojan (Inchcape) mielestä heillä ei ole mitään vastuuta asiassa,

jos 160000km ajetun auton vaihteisto pettää aiheuttaen potentiaalisen onnettomuuden.

Jos itse ajaisin tai olisin suunnitelmissa hankkia ko. auton (tai vastaavalla vaihteistolla olevan Range Rover Evoquen), miettisin vakavasti uudelleen.

  
  • Auton ikä on 6 vuiotta ja sillä on ajettu 160000 km.



    Valmistaja vastaa vain valmistusvioista, joten nyt on kyse siitä, onko kyseessä valmistukseta johtuva vika vai käytöstä johtuva vika.



    Kuukeli käytöön, ja selvitä onko kyseessä em auton tyypillinen vika vai onko kyseessä ns harvinainen vika.



    Vaihdelaatikko on ilmeisesti purettu, koska tiedät vian aiheutuneen 6-vaihteen pettäneen laakerin vuoksi?



    Mikä laakerissa petti? onko se kulunut loppuun vai pettikö materiaali muutoin hyväkuntoisen näköisestä laakerista?



    Jos laakeri on kulunut, korvauksen saanti on vaikeaa, sillä 6-vaihteen kulumat viittaavat yleensä siihen, että autolla on vedätetty 6-vaihteella pienillä moottorinkierroksilla (se polttoaineensäästö mieless&#228:wink:.



    Käytettynä ) 130000 km mittarissa) ostetulla autolla on kaikki väärästä ajontavasta johtuvat rikkoutumiset mahdollisia, joten en veikkaa kovinkaan suuria mahdollisuuksia saada auton valmistajalta korvausia, varsinkin kun kyseessä on ns maastoauto, jolla on mahdollisesti ajettu maastossa tai vedetty raskasta perävaunua.

      
  • Noita suurimman vaihteen rikkoutumisia on kuulemma joissain autoissa tapahtunut, mutta en oikein osaa ymmärtää manuaalivaihteiston hajoamista noilla kilometreillä millään ajotavalla?



    Totta kai suora vaihde on teoriassa kestävämpi, mutta normaaleilla mitoituksilla ei tuolla luulisi olevan merkitystä noin vähillä kilometreillä, jos ne ajomäärä on todellinen?



    Minusta yllättävä suhtautuminen maahantuojalta, ellei auton huoltohistoriassa ole jotain hämärää.

      
  • Ei sillä ole mitään tekemistä hajoamisen kanssa onko välitys suora vai ei. Nuo isoimpien vaihteiden hajoamiset liittyivät siihen, ettei öljy voidellut kunnolla kun akselit pyörivät hitaasti. Mutta en kyllä ole kuullut noin uusissa laatikoissa olleen tuollaisia ongelmia. Jos jollakin on tietoa tästä, niin olisi mielenkiintoista nähdä jotain tietoa näistä ongelmista nykyaikaisissa laatikoissa.

      
  • Matkailuautopuolella noita isomman vaihteen laakerivikoja on ollut melkoisesti, kun vedätetään raskasta ajoneuvoa lian pienillä kierroksilla.



    Vika on yleensä kuljettajalähtöinen, kun ei ymmärretä miten vääntävällä dieselillä pitää ajaa.

      
  • Lähinnä minua kummastuttaa tuo pyörien lukkiutumisen aiheuttanut täysin varoittamaton hajoaminen! Onko ko. vaihteistossa mahdollisesti perustavaa

    laatua oleva suunnitteluvirhe, joka tekee autosta vaarallisen itselle ja muille?!



    Omassa tapauksessani autossa oli iskemätön koukku (jos ei ole sitten vaihdettu aiemmin) ja mitään painavampaa vetäessäni olen aina käyttänyt max. nelosvaihdetta. (kuorma aina reilusti alle sallitun max. rajan ja yhteensä vain noin 1000km vetoa).

      
  • Laatikko lienee Getrag M66 EH50, jota ilmeisesti esim. Volvo käyttää 2.5T ja D5 moottorien yhteydessä V70:ssä?

      
  • maavara:

    Matkailuautopuolella noita isomman vaihteen laakerivikoja on ollut melkoisesti, kun vedätetään raskasta ajoneuvoa lian pienillä kierroksilla.

    Vika on yleensä kuljettajalähtöinen, kun ei ymmärretä miten vääntävällä dieselillä pitää ajaa.


    Tai sitten vain vaihteiston suunnittelija ei ole osannut ottaa jotain huomioon. Vähän luulen, että syy on joko huono voitelu tai alhaisilla kierroksilla esiintyvä väännön vaihtelu. Tuota vastaahan nykyisin asennetaan värähtelynvaimentimia. Taloudellisuuden vuoksi moottorien pyörintänopeudet ovat laskussa. E-Mersun kutosdieselin 1350 rpm @ 120 km/h kertoo mihin ollaan menossa.



      
  • Matalilla kierroksilla oleva suuri vääntömometti lisää vaihteiston rasitusta, joten mitoituskysymyshän tuo loppupeleissä on.



    Suurempi vääntö vaatii vain vahvemmat paikat ja haittapuolena on laatikon koon ja painon kasvu (hinnan lisäksi).

      
  • Jos autoon pannaan vääntävä moottori, jolla polttoaineensäästömielessäkin pitäisi voida ajaa pienilläkin kierroksilla, pitäisi vaihdelaatikkokin mitoittaa sen mukaan. Vai?

      
  • Olen samaa mieltä Zagaratin kanssa. Kuitenkin nykyään autot tehdään myös polttoaineen kulutuksen ehdoilla ja matalat kierrokset ovat ehtona pienelle kulutukselle, joten olisi kohtuullista, että tekniikka kestäisi myös sen.

      
  • Mun vanhemmilla on Land Rover Freelander V6 koneella. Ja tämäkin auto hukkaa jonnekin Jäähdytysnestettä. Yritetty vuotoa korjata korjaamolla jo kerran ja epäonnistuttu, vuotaa yhä.
    Onko muilla vastaavia kokemuksia????

    On huomattavasti tarkemmin ajettava ainakin talvikelissä kuin Volvon farkku V70.

      
  • Freelander 2 Getragin vaihteistoa ei pidetä mitenkään heikkona. Tuollainen kuvaamasi pettäminen ilman ennakkovaroitusta voidaan varmaan laskea yhden käden sormin.

    Freelander V6 hukkaa ajan myötä vettä termostaatin tai vesipumpun kautta. Syylarin vuoto voi olla myös yksi syy. Nuo on helppo todentaa. Kannetiivistevikoja oli alkuaikojen V6 -moottoreissa, mutta ei enää pitkään aikaa. Jos ei ole öljyä veden joukossa niin ei ole kannentiviiste.

    Freelanderin huono maine johtuu lähinnä ykkösarjasta, Freelander 2 oli kokonaan ihan eri auto. Ja nykyisin autosta on niin hyvä tuntemus Land Rovereihin erikoistuneilla liikkeillä, että heikot kohdat tiedetään ja myös miten ne korjataan ennen kuin mitään ihmeempää sattuu.

      
  • Freelander V6 kannentiiviste vaihdettu, vesipumppu vaihdettu, termostaatti vaihdettu ja yhä hukkuu Jäähdytysnestettä.

      
  • Oiskohan aika viedä auto Karaasiin?

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit