Sähköisen ohjaustehostimen luotettavuus

16 kommenttia

Äitini Pololla vm 2002 on ajettu 75000 km.

Autosta petti sähköisen ohjaustehostimen keskusyksikkö. Varaosan hinta yli 600 €. Siis koko tehostin piti uusia.

Onko muilla vastaavia kokemuksia Polon tai muiden autojen sähköisistä tehostimista?

Ko. laite sijaitsee auton alla etypyörän edessä. Siis huonoin mahdollinen paikka herkille sähkölaitteille.

  
  • Olen miettinyt monesti ko. tehostimien kestävyyttä.

    Volkkarin entisenä omistajana en pidä yllätyksenä että polosessa sellainen vika on, mutta olisi mukava kuulla, onko muissakin merkeissä ollut vastaavia ongelmia?

      
  • Polossa ei liene sähköistä ohjaustehostinta, vaan sähkömoottorilla toimiva hydraulinen tehostin? Sama jos vanhanmallisessa tehostuksessa menee hihna poikki, niin tehostus lakkaa??

      
  • Juuri näin. Esitteessä muistaakseni sanottiin että sähköinen tehostin.

    Siinä on myös keskusyksikkä tai ohjain, eli tietokone, jota ei voi erikseen vaihtaa. Ja tämä kaikki siellä auton alla.

      
  • Sähköinen hydraulipumppu?! No on tuotekehittely huipussaan... Saahan sillä tavalla toki monta uutta vikakohtaa eikä lopputulos ole yhtään kummempi.

      
  • Kyllähän hydraulisetkin pettävät, ainakin Opeleissa. :)

    Tutulla petti kaarteessa kun tehostimen hihna hankasi oljyputken läpi ja niinpä molemmat petti samaan aikaan!

    Sähköiset tietty ovat uudehko asia, joten vakiintuneet ja kunnolla testatut ratkaisut vievät aikansa.

      
  • Ratkaisu kuulemma säästää polttoainetta. On kyllä vähän kallista säästöä, n. 1 c/km.

      
  • Kyllähän se hydraulinenkin voi joskus mennä rikki tai hihna katketa, mutta hyvin se on omassanikin 16v pyörinyt...

    Polttoainetta tuollainen sähköinen malli VOI toki säästää, jos pumppua pyöritetään vain silloin kun tarvitaan. Toisaalta eihän perinteinenkään pumppu paljoa rasita silloin, kun se saa vapaasti pyöriä.

    Noh, tämä on sitä nykyaikaa, että pienen säästön takia polttoaineenkulutuksessa tai muussa vastaavassa tehdään monimutkaiset ja kalliit ratkaisut.

      
  • Minkälainen on ohjusvaste kun autossa on virrat pois ns. täyssähköisellä tehostimella varustetussa autossa? Voisi kuvitella, että kyseessä on normaali hammastanko, jota sähkömoottori avustaa? Olen varmaan väärässä, mutta eikö sähköisen tehostuksen breikattua ole jäljellä normaali tehostamaton ohjaus menneiden vuosikymmenten tapaan? Ainakaan Polon sähköhydraulinen ei sitä ole vaan ohjaus on julmetun jäykkä? Mutta miten sähköiset?

      
  • Mistä tiesit, että ohjaus on julmetun raskas? Se nimittäin ON. Sullakin on siis ollut vikaa siinä?

    Minusta se ei ole ihme. Autohan painaa saman kuin Volvo Amazon aikoinaan, renkaat leveämmät ja ratti puolta pienempi. Eikä ohjausgeometriaa ole suunniteltu käsin käännettäväksi.

      
  • Empä ole vielä tavannut sellaista autoa missä ratti ei olisi raskas, kun tehostin on pois pelistä. Sähköiset tehostimet voi tosiaan olla erijuttu, kun tuntuu siltä että hydraulinen tehostaja panee hanttiin silloin kun se ei ole toiminnassa.

      
  • "Sullakin on siis ollut vikaa siinä?" Ei penintäkään ongelmaa, mutta on tullut testailtua ohjausta ilman tehostimen toimintaa! Sen vuoksi olisin halunnut tietää täyssähköistettyjen vastaavasta tilanteesta?

      
  • Voisiko joku luetella niitä autoja missä on tämä täyssähköinen ohjaustehostin.

    Olen kyllä tähän asti hieman kuvitellut juuri Poloa sellaiseksi syystä että VWn huolto-ohjelmassa määrätään ohjaustehostimen öljymäärän tarkastus tapahtuvaksi 60.000 km välein, ohjelmaa siteeraten: 'paitsi Polo'.

    Ohjaustehostimen ja sen öljysäiliö kuitenkin löysimme itse (varsin hankalasta paikasta). Öljymäärässä oli melkoinen vajaus, tikun alapäässä oli tippa öljyä. Auto on huollettu merkkiliikkeessä, viimeksi n. 20000 km sitten. Öljyn lisäys ei kuitenkaan auttanut ongelmaan.

      
  • Lainaus:
    16.09.2006 klo 17:52 Opelixi kirjoitti
    Noh, tämä on sitä nykyaikaa, että pienen säästön takia polttoaineenkulutuksessa tai muussa vastaavassa tehdään monimutkaiset ja kalliit ratkaisut.


    Ennemminkin niin, että käytetään valmistajalle halvempia ja yksinkertaisempia ratkaisuja. Samalla laskevaa kulutusta voi käyttää myyntiargumenttina.

      
  • Olen kysynyt pariin otteeseen sitä, millainen on täyssähköisellä tehostuksella varustettu auto silloin kun kone ei hyrrä ja virrat on pois päältä. Ilmeisesti palstalla olevat ajavat vanhakantaisilla autoilla ja ne joille autoilu on vaan tapa liikkua ajavat uusilla autoilla, joissa aika monessa on tehostus sähköinen? Toivoisin kommentteja asiaan??

      
  • Itellä uusi corolla, jossa täys-sähköinen tehostin. Ohjaustuntuma on juuri sellainen kuin kuvailit, eli semmonen kuin vanhaan aikaan autoissa jossa ei tehostinta ollut.

    Jos polossa olisi täys-sähköinen niin mitä se siellä ulkona tekis?(saksalaista insinööri taitoako?) Itsellä ainakin on asennettu ohjaus pylvääseen sisällä, varmaankin hieman pitkä ikäisempi siellä.

      
  • Lainaus:
    17.09.2006 klo 22:16 Rampe2 kirjoitti
    Olen kysynyt pariin otteeseen sitä, millainen on täyssähköisellä tehostuksella varustettu auto silloin kun kone ei hyrrä ja virrat on pois päältä.


    Se on juuri sellainen mikä auto on ilman ohjaustehostusta.

    Sähköisiä tehostimia on tällä hetkellä jo todella monissa perheautoissa. Enemmän poikkeavuuksia alkavat olla ne joissa sitä ei ole. En ole ainakaan kuullut, että niistä olisi erityistä harmia ollut. Ajotuntumakin alkaa olla uudemmissa versioissa ihan hyvä.

    Ja eikös tuollainen sähköpumppu ole itse asiassa aika yksinkertainen laite?

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit