Autojen eri näytöt ja polaroid aurinkolasit

7 kommenttia


Aihe, jota ei ole autotesteissä näkynyt, mutta tulisi ehdottomasti ottaa mukaan on auton erilaisten näyttöjen ja polaroid aurinkolasien yhteensopimattomuus. :frowning:

Itse asiassa todella monessa nestekidenäyttöisessä vempaimessa on tyystin unohdettu polaroivien aurinkolasien käyttö.

Että näet auton nopeusmittarista selvästi lukeman, pitää aurinkolasit nostaa toviksi silmiltä jne. Samoin niiden radion/monitietonäyttö on hyvin yleisesti täysin musta, kun kirkkaalla ilmalla käyttää muuten parhaiten autoiluun sopivia polaroid laseja.

Pysähdypäs huoltoasemalla ja taas pitää kuikuilla lasien ohitse, että mitäpäs siinä näytössä oikein lukeekaan.

Ei ymmärrä! Pitäisi kaikille noiden näyttöjen/laitteiden suunnittelijoille olla tiedossa se, että missä tasossa polaroid auronkolasit päästävät valoa läpi ja missä kulmassa ei.
Jokaiset lasit merkistä välittämättä samalla lailla toimii, ei siinä sen kummenpaa, mutta...

Onkos muilla ollut ongelmia tästä asiasta? Itse se haittaa todella usein/paljon.

  
  • Hmmm.. Jospa sinulla lasien polarisaatio on aivan päin pyllyä :kiss:

    Omassa autossani ja useimmissa joita olen ajanut näkyy mittarit polaroidien kanssa, mutta kun vähänkin päätä taivuttaaa, niin jo menee pimeäksi (tosin näinhän sen kuuluu ollakin)

      
  • Lainaus:
    30.08.2006 klo 16:22 jk3 kirjoitti
    Hmmm.. Jospa sinulla lasien polarisaatio on aivan päin pyllyä :kiss:

    Omassa autossani ja useimmissa joita olen ajanut näkyy mittarit polaroidien kanssa, mutta kun vähänkin päätä taivuttaaa, niin jo menee pimeäksi (tosin näinhän sen kuuluu ollakin)

    ****************
    No ei nyt sentään ole linssit pyörineet glaseissa ja pääkin on suorassa :sunglasses:. Itse asiassaa sen huomaa muuten välittömästi, jos lasien linssit ovat 3-5 astetta eri kulmissa.

    Viimeksi eilen piti ajella kaverin pösö307SW'tä ja radio-/ajotietokonenäyttö täysin musta, jos ei kallistanut päätään enempi kuin 15 astetta. Omassa autossa ei ole isoa haittaa polaroideista, mutta ei siinäkään ole optimaalisen nuo lcd-näyttöjen polarisaatiotasot.

    Olen törmannyt ainakin neljään eri taskulaskimeenkin, joita ei voi polaroidien kanssa käyttää, kun näyttö on musta. Isompi osa toimii niistä ainakin sen verran, että näkee numerot, ilman, että tarvitsee vinoon niitä käännellä.

    PAnkkiautomaattien ja vastaavien lcd-näytöt kanssa aika usein just väärin päin. Grr..

    Jospa jk3:lla onkin vaan tavalliset lasit käytössä, kun ei haittaa ole näkynyt :tongue:

    [k-kuukkeli muokkasi tätä viestiä 30.08.2006 klo 18:17]
      
  • Ei ole koskaan ollut ongelmia autoissa ja automaateilla. :sunglasses:
    Pitääpä joskus kokeilla katsoa pää kierossa! :smile:
    Minulla on kyllä Instrusta ostetut aurinkolasit joten voi olla "tavallista" laadukkaammat. :smile:

      
  • Lainaus:
    30.08.2006 klo 22:24 JOXA kirjoitti
    Ei ole koskaan ollut ongelmia autoissa ja automaateilla. :sunglasses:
    Pitääpä joskus kokeilla katsoa pää kierossa! :smile:
    Minulla on kyllä Instrusta ostetut aurinkolasit joten voi olla "tavallista" laadukkaammat. :smile:


    "Laadukkaamat" tarkoittanee ehkä sitä, että lasisi eivät estä kaikkea tietyn värähtelytason valon läpipääsyä, jos et ole koskaan törmannyt asiaan, tai sitten et ole vain huomannut/katsellut mittareita. Eli eivät ole täysin polaroivia, kuten oikeat kunnolliset polaroidit (merkistä huolimatta) ovat. Ovatko edes lainkaan polaroivat? :open_mouth: Moni luulee sellaiset omistavansa, mutta...

    Tietysti olet voinut sattua sellaisten autojen kyytiin, joissa ongelmia ei ole, mutta useammassa kuin joka kymmnennessä autossa, jossa minä olen ollut kuskina tai matkustajana on jokin näytön osa ollut varsin huonosti tai kokonaan näkymättömänä.

    Bensaautomaattien näytöistä n. 20% näkyy tosi huonosti polaroid lasien kanssa. Alle puolessa ei ole lainkaan ongelmia. Loput siltä väliltä.

    Jopa numeronäyttöistä kelloa ostettaessa on oltava polaroid lasit mukana. Kaverl osti kellon, jota hän ei nähnyt, jos se oli vasemmassa ranteessa kellotaulu käden ulkoselän puolella, koska kellon näyttö oli siten polaroitu, että kello seitsemän (ja klo yhden) suunnnasta sitä lasien läpi katsottuna oli taulu täysin musta. Kello lienee kuitenkin ainakin 2/3:lla juuri tuollalailla kädessään, mutta eihän sen suunnittelijalla tietystikään labrassa ole polaroid laseja. Itselläni oli joskus kello, joka näkyi hyvin vasemmassa kädessä ollessa, mutta jos olisi ollut oikeassa, niin... mustaa ruutua olisi näyttänyt.

    Että tällaista edelleen. Eipä tästä ihmettelystä isoa apua varmaan ole, mutta jospa autojen kesto- ja pikatestaajat kokeilisivat pari minuuttia, että miltä näyttää polaroidien läpi, niin saataisiin ne loputkin autojen näytöt näkymään kaikille jossain vaiheessa. Kustannuseroja ei ole, vain tapa tehdä se hassusti.

      
  • Pitäisi Kuu-ukkelin kokeilla muitakin kuin tavallisia aurinkolaseja. :sunglasses:
    Omani ovat nimenomaan autoiluun suunnitellut erikoislasit ja niitä ei saa kuin optikkoliikkeestä, polaroinnista en tiedä, mutta häikäisyn poistavat täysin jos ajelen pää suorassa. :smile:

      
  • JUU-TUO OTSIKON VIESTI ON ASIAA

    Polaroivat lasit käsittääkseni toimivat kuin rakosuodatin. Jos sattuu pitämään päässään polaroivia aurinkolaseja joissa raot menee vaikka vaakasuoraan ja näytössä on pytysuoraan polaroivaa elementtiä, siitä syntyy MUSTAA.

    Ainakin järjestelmäkameran polarisaatiosuodaitn vetää kuvan mustaksi, kun linssiä kääntää tiettyyn asentoon.

    Autoillessa ei siis pidä käyttää polarisoivia laseja- vaan auronkolaseja, joissa ei ole tätä polarisointia.(Jos tuo näyttöjen musteneminen häiritseee)

    Minä en näe KÄNNYKÄN tekstejä, kun känny on autotelineessä ja päässäni polaroivat aurinkolasit (jotka taas veneillessä on mukavat...)


    :sunglasses: :sunglasses: :sunglasses:

      
  • Polaroid aurinkolasien tarkoitus on poistaa vaakasuorien pintojen,
    tien , veden pinnasta heijastuvia kiiltovaloja , jotka ovat itsessään polarisoituneita ja siten ristikkäisellä polarisaatiosuotimella poistettavissa. Samoin toimii järjestelmäkameran kierrettävä polarisaatiosuodatin , jolla voidaan täten myös tummentaa taivasta, mutta ei kuva mustaksi muutu, paitsi jos panee kaksi suodatinta päällekkäin ristiin. Sensijaan etsinkuva nestekidenäytöissä voi mennä mustaksi samasta syystä kuin auton nestekidenäytötkin.(Digikameroissa saattaa näin käydä, joten niissä käytetään ympyrämuotoon tehtyä polasuodinta.) Tällöin on auton nestekidenäyttö asennettu 90 astetta väärään kulmaan.
    En tiedä osaavatko autotehtaat tätä huomioon , mutta meneppä sanomaan tästä niin vastaushan on aina- ei ole kukaan valittanut.
    Tähän olen törmännyt monessa muussakin asiassa.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit