Navigattoria hankkimassa

11 kommenttia

Tervehdys arvon autoilijat!



Olen ajatellut hankkia navigaattorin, sillä autoiluni on laajentanut reviiriään jatkuvasti minulle ennestään tuntemattomille seuduille - eikä hapuilu/töppäily ole kivaa.

Nytpä kyselenkin sitten käytännön kokemuksia ja neuvoja navin valinnassa.

Kriteereinä olisi helppokäyttöisyys, luotettavuus, ohjeiden selkeys sekä edullinen hinta.

Mitään koko maailmantiekarttaa, mp3-soittimia, televisioita tms turhaa en laitteelta kaipaa.

Tarkat pohjoismaiden kartat riittävät ja se, että laite ohjaa minut näppärästi ja selkeästi perille. Myöskin helppo päivittäminen on tärkeää.

TomTom olisi varmaankin valmistajista mieluisin vaihtoehto - sellainen malli, jossa olisi se kaistanvalintaneuvonta ettei tarvitse tehdä hätiköityjä ja vaarallisia kaistanvaihtoja viimetipassa.

Mikähän moinen laite mahtaa olla ja onko se oikeasti pätevä matkakumppani?

  
  • Garmin, Tom ja Mio kait ainoat vaihtoehdot?

    Garminissa oli ennen huonommat kartat mutta tietääkseni ei enää.

    Garmin paras vaihtoehto jos liikkuu vesillä ja samoilee metsissä, siis taas minun lukemaani/kuulemaani kun on vain todellista kokemusta Miosta.

    Mio ollut pari vuotta ja olen ollut tyytyväinen, en ole eksynyt edes Hesassa kuten ennen joskus.

    Kaikki nuista riittävän hyviä ja riippuu omista mieltymyksistä/tarpeista minkä valitsee! :xmas:

      
  • Mitä jäisin paitsi jos hankkisin edullisemman TomTom One v3 enkä uudempaa v4:sta?

    Mitä eroa puolestaan One v4:llä ja XL:llä sitten on - muuta kuin näytön koko? Ja nythän on XL:stäkin jo vaikka mitä versioita olemassa...

    Eihän näissä pysy perässä vaikka haluaisikin... :weary:

      
  • Itselläni on navi puhelimessa, mutta siitä viis.



    Oma vinkkini on, että hommaa sellainen malli, jonka telineen saa muuallekin kuin keskelle tuulilasia, kuten ällistyttävän usealla näyttää olevan. Mieluiten keskikonsoliin, esim. tuuletusritilöihin jollakin adapterilla tms?



    Toinen vinkki on se, että siinä pitäisi olla joko manuaalinen tai automaattinen yövaloasetus, ettei toteudu se toinen ällistyksen aihe: pimeässä loistaa melkein pari-kolme auto taaksepäin jonkun navi päiväasennossa. Minkälainen "hehku" mahtaa ollakaan siinä autossa jossa laite on!!? Näkeekö sieltä enää ulos? :open_mouth:

      
  • Itse tein valinnan TOM TOMin ja Garminin kesken. Valitsin TOM TOMin koska oli jotenkin helpompi logiikka ja sitten hands free toiminne on

    hyvä käytössä kun paljon ajelen. Kumppanin mainitsema kiinnitys on hyvä idea. Se jäi itseltäni pois ja nyt häiritsee pikkuisen tuulilasikiinnitys.

      
  • Eiköhön ne yövaloasetukset, sekä automaattinen, että käsivalinta ole jo kaikissa, halvimmassakin malleissa. Pimeällä kirkkaana loistavia naveja kyllä usein näkee, lienevätkö sitten vanhoja malleja. Luulen, että taitaa osassa olla syynä ettei ole perehdytty laitteen ominaisuuksiin.



    Mio C220 on minulla, halpa ja hyvä. Siis on muutoin hyvä, mutta nopeuskamerahälytykset ja niiden päivitykset ovat huonosti toteutettu. Tuo malli on jo poistunut myynnistä, mutta käsitykseni mukaan samaa nopeuskameratietokantaa käyttävät uudetkin Mio-mallit.

      
  • Mulla on Garmin. Olen tykänny kovasti. Siinä on myös ns. automaattinen yövaloasetus ihan vakiona päällä.



    Puutteina on ääkköset. Kun laittaa osoitetta, niin ääkköset pitää hakea valikon takaa. Osaisin uudelleenkin samanlaisen vaikken ole kokeillut juuri muita...

      
  • Itselläni on TomTom ja olen ollut tyytyväinen. Netistä on helppo ladata POI:t eli kiinnostavia kohteita ym. Taitaa näissä uudemmissa halvemmissa TomTom:eissa olla kartat sisäisessä muistissa ja muistikortti näin ollen puuttuu. Ei siinä mitään, jos esim. pohjoismaiden kartat riittää, mutta jos tarvetta liikkua kauemmaksi ilmenee, niin silloin muistikorttipaikasta olisi hyötyä...

      
  • Meillä on TomTom GO720T, koska kotimaan lisäksi tulee vuosittain ajeltua Europaassa ja joskun kauempanakin. Se kiinnitetään Broditin ajoneuvokohtaiseen ProClip-telineeseen jossa on alkuperäinen kiinnike tai Broditin lataava, jos ollaan pitemmällä reissulla. Laina-autoihin on lisäksi aikoinaan hankittu joutsenkaula, joten saa kiinni mihin tahansa eikä peitä näkymää eteenpäin. :sunglasses:



    Tuo GO-sarja silloin reilu vuosi sitten tuntui olevan se oikea, vaikka olikin hieman arvokkaampi kuin XL tai One. Nyt viimeisen karttapäivityksen jälkeen tuo kaistaopastus on aika mielenkiintoinen ominaisuus.

    Karttakorjaukset ja nopeuskamerat tulee päivitettyä viikoittain. Lisäksi muutamia omia POI-ryhmiä. Kaiken kaikkiaan olemme tyytyväisiä ja on vaikea löytää parempaa.

      
  • Mulla on samainen tyyppi, mutta mistä saa tilattua tuon Broditin Proclipin. Vai saako sen täältä Suomesta jostain kaupasta?

    Ostaisin heti

      
  • Itse olen tilannut pariin otteeseen Broditit täältä http://www.servcat.com/document.asp?id=proclip-fi&gclid=CK3foJPOuJcCFUwb3godU0cUSA.



    ps. oli ihan pienen guuglauksen takana jälleen...

    hakusanana käytin "Brodit autoteline", tuli ylimmäksi

      
  • Thanks, täytyy kokeilla. Tarve on kova.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit