Maalipinnan suojakäsittely?

23 kommenttia

Mielipiteitänne please "kestovahoista" eli auton maalipinnan suojakäsittelyistä, Perma-shine, Ditec, Autosmart tai mitä niitä nyt onkaan? Toimiiko ne? Kannattaako laittaa?

  
  • Itselläni on ollut kahdessa autossa Finikorin Brilliant-peilikiiltokäsittely.
    Toinen autoista oli 5 vuotta vanha kun teetätin käsittelyn ja toiseen heti uutena (tai auto noin puoli vuotta käytössä).
    Vanhemmassa autossa pienet naarmut hävisivät ja kiillon sävy syveni. Uudempi auto oli väriltään tumman sininen ja peilikiilto oli todella syvä. Molempien autojen hoito oli helppoa, lika irtosi helpommin ja ja kiilto oli mielestäni parempi pesun jälkeen kuin tavallisilla vahoilla.
    Elikkä homman kannattavuus on kaksipiippuinen. Käsittelyt ovat hinnaltaan melko kalliita, mutta omat vahaukset saa unohtaa. kiilto on läpi vuoden sama. Kukin voi mielessään laskea hinnat omille vahauksille töineen ja vahoineen (Suomen keleillä vähintään 2-3 kertaa vuodessa ja huippuvahalla).
    Jos ylimääräistä rahaa olisi, laittaisin peilikiillon nykyiseen kärryynikin. Nyt vedin syksyllä tavallisen vahan pintaan ja täytyy sanoa että oli aika työläs homma kun ei ole pitkiin aikoihin tarvinut autoja vahata :wink:

      
  • Onko kokemusta kauanko esim. Brilliant käsittely kestää autossa? Onko se uusittava vaikka viiden vuoden välein tms.

      
  • Permashine käsittelyn otin pakuun keväällä ja tyytyväinen olen siihen ainakin toistaiseksi ollut.
    Pesu liuottimella saa auton aina loistamaan kuin juuri vahattu ja kesällä auto 'peseentyi itsekseen' aina kun satoi.

    Tilasin uuteen Touraniin myös tuon käsittelyn, kun edellistä Touran vahaillessa tuli todettua se melko työlääksi (tikkaita siinä tarvitsi ja paljon aikaa). Alunperin pakuun tuon halusin juuri siksi, että ajattelin pakun vahauksen liian työlääksi että aikaa löytyisi tehdä se 2-3krt/v.

      
  • Finikor Brilliant käsittelyyn jos halutaan firman takuun mukaan elää kuuluu vuoden kuluttua käsittelystä ilmainen tarkastus (tosin auton pesusta veloitetaan) ja kahden vuoden kuluttua kakkoskäsittely puoleen hintaan. Siinä laitetaan jotain kakkosainetta auton pintaan.

    Auton mukaan saa hoitoainepullon jota suositellaan lisättäväksi hiukka veden sekaan ja suihkutetaan (esim suihkepullolla) silloin tällöin pesun jälkeen auton pintaan ja huuhdellaan vedellä. Poistaa sähköisyyttä maalipinnasta.

    Käytännössä jos ostat esim uuden auton ja pidät sitä ehkä 6-vuotta, mielestäni riittää uutena tuo käsittely ja kahden vuoden kuluttua se puolen hinnan lisäkäsittely. Autoa ei tarvi kuin pestä tuona aikana ja kiilto kestää kyllä vertailun naapurin käsin vastavahatun kanssa.

      
  • Missä hintaluokassa tuollainen Brilliant-käsittely liikkuu?

      
  • Jaa... enpä osaa tarkkaa hintaa tähän hätään sanoa mutta 200 euroa voisi olla aika lähellä tavallisen kokoisella perheautolla. Ruostesuojauksen yhteydessä muistaakseni antavat ainakin alennusta kun ruostesuojaus käsittää jo valmiiksi hyvän auton päältäpesun.

      
  • Tampereella Finikorilla oli hiljattain -30% tarjous. Audi A4:n käsittely 220 euroa alennuksen kanssa. Teetin V70 Volvolle Brilliant-käsittelyn vuonna 2001 ja sen jälkeen ei ole tarvinnut (saanut) vahata ja maalipinta on kuin uusi. Tässä lausunnossa ei ole Lapin-lisää. Ei edes kiveniskemiä ole tullut. En tiedä onko se Volvon maalin vai Finikor-käsittelyn ansiota, mutta Volvosta viisastuneena otin käsittelyn myös Audiin. Kun auton pesee Finikorin pesuaineella, eikä vahaa sitä koskaan, lika lähtee helposti. Vaha päinvastoin kiinnittää sonnan maaliin kiinni, joten jos on vahannut auton esim pikapesussa, pitää vaha pestä pois liuotinpesulla. Auton pintoihin tarkoitetut liuotinpesut ovat riittävän mietoja että niillä uskaltaa pestä. Liuotinpesun jälkeen maalipinta taas kiiltää niinkuin pitääkin.

      
  • Minulla on kokemusta Finikor Brilliant -käsittelystä, Ditec-käsittelystä ja Perma-shine käsittelystä. Edellisessä autossani oli uutena teetetty Brilliant ja parin vuoden ikäisenä teetätin Ditec-käsittelyn, kun en ollut Brilliantiin tyytyväinen. Uusimmassa autossani on uutena teetetty Perma-Shine -käsittely.



    Brilliant-käsittelyä en voi omien kokemusten puolesta oikein suositella, koska auton kiilto on aika himmeä ja autoa pitäisi pestä mukana tulevalla Finikorin pesuaineella. Jotenkin lika tuntui tarttuvan autoon aika helposti ja autoa oli vaikea saada kiiltämään edes normaalin vahauksen veroisesti. Brilliant puolustaa paikkaansa lähinnä hintansa puolesta, koska se on noista halvin kertakäsittelyltään. Kuitenkin käsittely pitää uusia parin vuoden välein eli sen kesto on aika lyhytaikainen. Hinta on noin 200 € eli 4 vuoden auton pitoajalla hinta olisi noin 400 €.



    Ditec taas on erittäin hyvä, mutta myös erittäin kallis. Hintansa puolesta en sitäkään voi suositella, mutta kiiltonsa ja suojaavuutensa puolesta kylläkin. Sekin pitää uusia parin vuoden välein eli varsinaisen käsittelyn jälkeen parin vuoden päästä pitää tehdä täydennyskäsittely pintakalvon uusimiseksi ja siitä taas parin vuoden päästä pitää koko käsittely uusia. Volvo S80:een hinta olisi noin 800 € ja täydennyskäsittely noin 200 €. 4 vuoden auton pitoajalla hinta olisi siis noin 1000 €.



    Uusimmassa autossani Volvo S80:ssä on Perma-Shine käsittely, joka on hinnaltaan Brilliantin ja Ditecin välissä. Perma-Shine on myös pitkäkestoinen eli sillä on 5 vuoden takuu yhdellä käsittelyllä ilman mitään täydennyskäsittelyjä. Hinta Volvoon oli muistaakseni 360 € ja tuo on siis koko kustannus 5 vuoden auton pitoajalla. Vaikka siis kertakustannus on Brilliantia kalliimpi, niin se tulee noista halvimmaksi pitemmällä ajalla. Perma-Shine vaikuttaa myöskin erittäin hyvältä ja kiiltävältä maalipinnan suojalta ja puhtaanapito on helppoa. Käsittelyn tehneen firman edustajan mukaan erona Diteciin on se, että Ditec on maalipinnan päällä ja Perma-Shine taas menee maalipinnan sisälle.



    Voin suositella Perma-Shinea noista kolmesta omien kokemusten perusteella ja myös hinnaltaan se on järkevin pitkällä tähtäimellä. Brilliantia en oikein voi suositella, mutta kyllä sekin varmasti ajaa asiansa maalipinnan suojana, jos ei auton kiilto ja puhtaanapidon helppous ole niin tärkeää. Itse en aio autojani enää vahata, joten jatkossakin aion noita maalipintakäsittelyjä ottaa autoihini.

      
  • Värivahalla saa joskus helposti hyvää jälkeä! :xmas:

      
  • Tarttuukos näihin kalliilla käsiteltyjen autojen pintoihin piki talvella.

    Vahallahan sen kyllä saa pois, mutta työtä saa tehdä kovasti.

      
  • Kaikkeenhan se tarttuu, varsinkin kesällä, mutta hyvään vahakerrokseen tai vastaavaan muuhun "suojakerrokseen" tarttuva ei haittaa koska ei vaurioita maalipintaa ja helppo poistaa! :xmas:

      
  • jyväskylässä oon briljanttia peltiin laittanna jo vuosia..nyt kiinnostas tuo PERMA SHINE. missä ois lähin paikka missä tuota sais peltiin...asun siis keskisessä suomessa :smile:

      
  • Onko kellään kokemusta Zaino-tuotteista ?

      
  • Saako tällaisen kestosuojakäsittelyn tehdä jo ihan uudellekin autolle eli tuoreelle maalipinnalle?!?

    Uusi auto tulee heinäkuussa niin ajattelin ainakin ruosteenestokäsittelyn teettää - ehkä myös maalipinnan kestokäsittelyn...

    Onko ruosteenestokäsittelyissä samanlaisia eroja kuin näissä kestovahoissa eli toinen olisi toistaan kalliimpi mutta kolmas neljättä parempi?

      
  • Itse ainakin, jos seuraava auto on ns. normaalivärinen, teetätän sen käsittelyn heti uutena. Kas kun silloin se antaa parhaan suojan, eikä niitä naarmuja juurikaan pääse syntymään. Jos on vähänkin syvempiä naarmuja, ne ei kuitenkaan peity millään maalipinnan käsittelyllä, vaikka värin syvyys ja kiilto toki tuleekin takaisin käytetyssä pinnassa. Maalipinnan käsittely kun ei ole mitään maalausta....

      
  • Ajattelin ruostesuojan teettää Finikorin liikkeessä ja siellähän tehdään myös tuota Brilliant-käsittelyä... Mutta onko Perma-Shine sitten todellakin parempi? Haluan autooni vain parasta :wink:

      
  • Minulla kokemusta kolmen auton verran Ditec pinnoiteesta ja voin suositella sitä , auton pesu erittäin helppoa ja kiilto kestää hyvin sekä ainakaan minun autoihin ei ole tullut keulaan kiveniskuista jälkiä niin kun edellisiin autoihin joissa ei kyseistä käsittelyä ollut joten uskon myös että tuo käsittely vahvistaa hieman myös maalipintaa.

      
  • Permashine toimii - nykyisessä autossa 300tkm eikä vielä kertaakaan harjapesua. Ei ole vaha vaan polymeeri, joka hiotaan maalipintaan. Lopputuloksena on auton maalipinnan mikrohuokoisen pinnan sulkeminen ja käytännössä pysyvä muutos. Aivan toinen homma kuin joku vaha.



    Lisäkäsittelyt tai erikoispesuaineet on joko huonon alkuperäiskäsittelyn tai ahneuden tulosta.

      
  • Minä luotan käsinpesuun ja "värivahaan", hyvin menee ainakin 10v, pitempää en tosin ole kokeillut! :xmas:

      
  • Permashine on edullisin tapa pitää auto hyvässä vahassa 300 tkm. Samaan toiminnallisuuteen päästäkseen, tavallisen vahan saa vetää kerran viikossa ja jos laskee itselleen vaikka 10e/h palkan plus aineet päälle, niin itse vahaamisessa ei ole mitään järkeä. Permashineen ei vaikuta pätkääkään se, että uitat autoa puoli tuntia liuottimessa ja paahdat piet painepesurilla pois.



    Mercedeksellä on lisähintaan saatavana nano-pinnoitettu maalipinta, joka tekee saman homman ja lisäksi se kestää melkein mitä vain.

      
  • Ditec-käsittely on käsittelyistä paras! Ditec-käsittelyssä annetaan alle 12kk ikäsille autoille 6vuoden takuu käsittely systeemi. Yli 12kk autot käyvät saman käsittelyn läpi ilman "takuuta" Ditec on maalipinnan syväkäsittely (Vahauksen syrjäyttävä tuote) joka uusitaan puolentoista vuoden välein (viimeinen kerros) Toisin kun muut kuten Brilliant käsittelyssä annetaan asiakkaalle hoito ohjeet,joka lisää kustannuksia huomattavasti. Ditec kestää liuotin pesun,mutta puoltatuntia elä missään nimessä liuotinta pidä missään maalipinnassa! Permashine ei kestä 300tkm.. Mistä lienet tuollaista kuullut. :lol: Ditec ei ole halvin mutta suosittelen. Toinen mitä suosittelen on Lahega kestovaha. Ite tein autooni tuon,koska ditec käsittely olis menny ylitöiks. tutustukaa aiheeseen http://www.akkunelio.fi/ siellä on tietoa eri käsittelyistä yms..

      
  • Huono vaan kun esim. tuosta perma-shinesta ei löydy mitään valtakunnan kattavaa liikeluetteloa, että mikä liike omalla paikkakunnalla mahtaa tehdä...

      
  • Teetin omaan uuteen autooni Cartecin pinnoitteen ja sille sain kolmen vuoden kirjallisen takuun. Käytettyyn autoon saa 18kk:den takuun. Käsittelyssä lähtee naarmut pois ja kiillosta tulee todella syvä ja lika ei jää kiinni niin helposti.

    Normaali autoon käsittely maksoi 250€ ja paikka oli Tammiston Autovaruste vantaalla.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit