Kalliskaan auto ei ole suojassa?

10 kommenttia

Aamulehden Auto & Liikenne-palstalla oli kirjoitus joka minusta oli enemmänkin häläreitä myyvän liikkeen mainos kuin informatiivinen lehtijuttu. Siinä kirjoitettiin mm. näin:

'2000-luvun autojen ajonestolaitteiden ohittamisia on raportoitu Euroopasta ja Baltian maista. Kotimaiset vakuutusyhtiöt eivät hevillä myönnä, että näin olisi tapahtunut Suomessa. ... Ajonestojärjestelmän purkulaitteen saa pimeiltä markkinoilta 5000 dollarilla. Rikos perustuu avaimessa olevan mikrosirun sekä sen oikeaksi tunnistava auton lukon transponderin välisten koodien kaappaamiseen'

Onko tälle väitteelle perusteita? Ovatko nuo nykyaikaisten autojen ajonestolaitteiden koodien purkamisjutut vain urbaaneja legendoita vai onko tuollainen oikeasti vielä vuosimallin 2006 autossa mahdollista? Onko joku tietävinään, että suomessa olisi näin tapahtunut?

  
  • Ei ne kai ihan huhuja ole.
    Tukholmasta häipyy huomattava määrä ihka uusia ökyautoja vuosittain,mikä on saanut vakuutusyhtiöt ja poliisin yhteistyössä perustamaan erikoisyksikön autojen jäljittämiseksi.Ovat aika monta autoa löytäneetkin, mutta niiden palauttaminen on ollut,jollei mahdotonta niin ainakin vaikeaa .Uusien EU maiden kanssa asiat joskus etenee,mutta venäläisten kanssa ei.
    Autojen katoamisessa on tapauksia joissa on myös vahva "insider" epäily,auto kun on saatu varastettua vain tunnin parin päästä asiakkaalle luovutuksen jälkeen.Ja kaikenlaiset paikannus- ja hälytyslaitteet on saatu vaiennettua jo vaikka kuinka kauan, vaikka ajamalla auto kontaineriin.Ompa käynyt jopa niinkin että vakuutusyhtiö on yrittänyt evätä korvauksen maksua kun autokauppias on väittänyt auton varastamista mahdottomaksi.
    Tosi ammattilaista ei pysäytä edes sähköaita,munalukoista puhumattakaan.

    [salo-m muokkasi tätä viestiä 24.09.2006 klo 17:45]
      
  • Ajonesto on onnistunut 99%:sti autojen varkaudenestona. Yhtään Ajonestolla varustettua autoa ei ole Suomessa varastettu "huviajeluun" niin, että olisi ohitettu ajonestojärjestelmä. Joten 90-luvun puolenvälin jälkeen tehdyt autot ei kiinnosta tavallisia varkaita ja huviajelijoita.
    Mutta sitten tilaustyönä tehtävät varkaudet. Se onkin sitten oma lukunsa. Ei taida olla montaa tapausta, missä ajonesto olisi ohitettu siinä varkausvaiheessa.
    Yleensä autoon on etukäteen hommattu sopiva avain (käyty autoliikkeestä pöllimässä etukäteen auton toinen avain tai käyty koeajolla teettämässä toinen avain ja ohjelmoitu se autoon sopivaksi).
    Varastettu auton avaimet koti- tai liikemurron yhteydessä ja sitten viety auto. Varastettu auto liikennevaloissa tai parkkipaikalla väkivaltaa hyväksi käyttäen (Etelä-Afrikassa Johannesburkissa varastetaan kuulemma joka 10min auto tällä tavalla).
    Sitten on vielä hinuri, jolla varastettava auto siirretään parempaan paikkaan, jossa sitä voi rauhassa operoida.
    Joten kyllä se ajonesto on hyvä keksintö, mutta tähän pätee se vanha viisaus: mikä on ihmisen tekemä, on ihmisen purkama.

      
  • Lainaus:
    23.09.2006 klo 22:47 Niilonpoika kirjoitti
    Aamulehden Auto & Liikenne-palstalla oli kirjoitus joka minusta oli enemmänkin häläreitä myyvän liikkeen mainos kuin informatiivinen lehtijuttu.


    Kyllähän autohälyttimessä on hyvä olla kolme ajonestoa ja sen tulee olla modulaarinen (keskusyksikkö ja sireeni eri paikoissa), ettei keskusyksikköä voi paikantaa hälytysäänen perusteella, mutta ennen kaikkea niissä on oltava

    a) kunnon esivaroitustoiminnot
    b) hälytyksensiirto omistajalle

    Esivaroitustoimminnot siksi, että potentiaalinen automurtohenkilö vakuuttuu siitä, että autossa on hälytinjärjestelmä, eikä Bilteman vilkkuledi.

    Hälytyksensiirto omistajalle siksi, että omistaja on varmasti ainakin yksi henkilö, jota lauennut hälytinjärjestelmä kiinnostaa.

    Näillä kahdella ominaisuudella varustettu autohälytinjärjestelmä on erittäin hyvä suoja automurtoja ja varkauksia vastaan, mutta ainahan auto voidaan vetää vinssillä tiiviiseen merikonttiin jne. mutta keskimäärin varsin tehokkaaksi tavaksi on sellainen järjestelmä osoittautunut.

    Kolmas erittäin hyödyllinen ominaisuus on kaappauksenestotoiminto. Autokaapparilla voi olla hallussaan auton avaimet, mutta auto pysähtyy tien varteen näkyvälle paikalle hallitun turvallisesti ja vakuutusyhitiöiden ja AKE:n ja EU:n hyväksymällä tavalla.

    Haittaa ei myöskään ole puhemoduulista ja kaukokäynnistyksestä.

    Mainos tai ei mutta kyllä amerikkalaiset tietävät, mitä autohälyttimeltä tänä päivänä voi vaatia. Markkinoilla on autohälyttimiä viime vuosituhannelta ja myös tältä vuosituhannelta. Kannattaa vertailla, millä laitteella kalliin autonsa suojaa ja mihin hintaan. Kaikki voidaan varastaa, mutta todennäköisyys kannattaa minimoida.

    Nämä faktat tuskin ahdistavat muita kuin huonompien ja EU:n ajoneuvojen varkaudenestolaitedirektiivin 95/56 vastaisten vanhentuneiden laitteiden kauppiaita. Kuluttajan ja autonomistajan luulisi olevan tyytyväinen saadessaan asioista tietoa muualtakin kuin Suomen vakuutusyhtiöiltä, jotka eivät edelleenkään noudata EU:n asetusta 358/2003 ajoneuvojen varkaudenestolaitteiden hyväksyntämenettelynsä suhteen. VAT-hyväksyttyjen laitteiden luettelossa http://www.autokorjaus.fi/Halyttimet/halytinluettelo.htm tulisi em. EU-asetuksen mukaan olla maininta siitä, että vakuutusyhtiöt voivat myöntää alennuksia myös muilla kuin VAT-hyväksytyillä laitteilla. Luettelossa on kyllä myös erittäin hyviä laitteita. Kannattaa katsoa merkintöjen selitykset ja valkata ominaisuuksiltaa parhaat laitteet. Varmista, että luettelossa on maininta siitä, että hälyttimessä on vakiona hälytyksen siirto-ominaisuus.

    Jos haluat Niilonpoika tarkkaa tietoa siitä tehdasajoneston ohituksesta, niin katso tuolta:

    http://rfidanalysis.org/

    Siellä on aika pintapuolisesti kuvattu ensimmäisen laitteen proto ja käyttö. Nykyisin tuosta on melko varmasti jo pienempi mobiiliversio olemassa. Vakuutusyhtiöt ovat todellakin joskus yrittäneet evätä korvauksia sillä perusteella, että autossa "on idioottivarma ajonestolaite, eikä sitä voi varastaa". Surkuhupaisaa tässä on se, että korvauksen eväämisperusteena käytetään yleensä jotain päinvastaista, kuten autossa ei ole ollut riittävää varkaudenestoa.

    EU:n ajoneuvojen varkaudenestolaitedirektiivi:
    http://tinyurl.com/2ushv

    EU:n asetus 358/2003:
    http://tinyurl.com/rw9e

    Hauskoja lukuhetkiä!


    [Halytin muokkasi tätä viestiä 07.10.2006 klo 01:56]
      
  • Tai laittaa karhuraudat kuskin jalkatilaan? Ei ainakaan pimeässä ilman ääntä viedä? :sunglasses:

      
  • Halytin kirjoittaa pitkän pätkän jopa ihan uskottavaa tesktiä, mutta sitten tulee Vakuutusyhtiöiden Keskusliitto, jonka tutkimuksessa sanotaan näin:

    "Suomessa ei tähän mennessä ole tullut vakuutusyhtiöiden ja poliisin tietoon ainuttakaan tapausta, jossa vuonna 1998 tai sen jälkeen rekisteröidyn auton ajonestolaite olisi kyetty ohittamaan teknisin vippaskonstein.

    Uudehkon auton saa luvatta käyttöönsä Suomessa edelleenkin vain auton omalla alkuperäisavaimella tai sen kopiolla, Karhunen vahvistaa.

    Mediassa on esiintynyt hiljattain tietoja, joiden mukaan pimeillä markkinoilla olisi tarjolla elektronisia apuvälineitä ajonestolaitteen ohittamiseen. - Suhtaudumme suurella varauksella vippaskonstien toimivuuteen, toteaa Karhunen."

    Niin, tarkoituksenani ei ole kinata periaatteista, van yrittää selvittää, kuinka mahdollista käytännössä on pölliä nykyaikainen ajonestolla varustettu auto.

      
  • Onhan se kumma juttu ja onni teille, jos ei vakuutusyhtiöt ole huomanneet yhtään uuden auton varkautta,autonomistajana tuskin on kiva olla.
    Jotain kuitenkin ajonestojen,paikantamis- ja muiden hälyttimien nykyarvosta kertoo se että täkäläinen Folksam ei enää anna mitään alennuksia niille.
    Toisaalta saattaa olla ettei täälläkään ole kakarat vielä oppineet hupiajeluun uutta autoa ottaa,mutta turhasta yrityksestäkin tulee pahaa jälkeä ja paha mieli omistajalle.Ja toistaiseksi riittää Opelia ja Golffia vielä joitakin vuosia ettei lasten kävellä tarvii.

      
  • Kaljapöhnässä pakkaa tuo lukihäiriö vaivaamaan enempi, joten selvennäpä hieman tuota "Ja toistaiseksi riittää Opelia ja Golffia vielä joitakin vuosia ettei lasten kävellä tarvii."-kommenttiasi. Miten se liittyy tuohon ajonestoasiaan? Pitäiskö tuo ymmärtää niin, että vanhemmista autoista ei ole enää muita kuin Ooppeleita ja Golffeja jäljellä vai Ooppeleissa ja Golffeissa ei ole ajonestolaitteita?

      
  • Se tarkoittaa sitä että etenkin vanhemmat Ooppelit ja Golffit on niin helppoja varastaa että vähänkään kokeneempi "autonlainaaja" lähtee niillä liikkeelle melkein nopeammin ilman avainta kuin omistaja avaimilla.
    Joskus pari vuotta vanhassa tilastossa ne olivat myös jonkun japsin kanssa selvästi kärjessä.
    Ja poliisin kanssa yhteistyössä tehdyssä kokeessa pääsi Golffiin alle 10 sekunnin.Ooppeli tais olla pari sekunttia hankalampi,mutta mitään murtojälkiä ei autoihin jäänyt.
    Ihan viimeisimpiä automalleja ei julkisesti ole testattu,mutta lukkojen heppoisuudesta kyllä on arvostelua. Yleinen mielipide, myös vakuutusyhtiöissä on; miten on mahdollista että puolen miljoonan (SEK) autoon pääsee naulalla tai rautalangan pätkällä?

      
  • Jos autossa on ajonestolaite, rautanaulalla sisäänmurtautuminen ei vielä saa autoa liikkeelle.

    tässä muutamia teesejä, joiden perusteella minulle on vakuuteltu, ettei autoa voi pölliä ilman asiaankuuluvia avaimia.

    Ajonestolaitteella ja ovien lukkopesillä ei ole yhteisiä tekijöitä ts. oven avaaminen ei mahdollista vielä mitenkään käynnistämistä.

    Jokaisella "boxilla" oma määrätty tunnuskoodinsa, jonka saa autoon ainoastaan merkkikorjaamosta ja jokainen kysytty koodi taltioidaan vuosiksi eteenpäin. Näin mahdollisissa varkaustapauksessa tiedettäisiin heti, kenen hallussa koodi on.

    Auto ei liikahda mihinkään vaikka ohjainlaite ja virtalukko vaihdettaisiin toisesta autosta !

      
  • Tässä pari vaihtoehtoa menettelytavoista:
    Kytätään kun omistaja on lähdössä ja "isketään" avaimet ,puhelimet ym. ja häivytään autolla.
    Tavalla tai toisella huijataan autokauppiaalta avain ja häivytään autolla.
    Auto viedään hinausautolla,pakataan konttiin ja auto häipyy,sitä ennen on osattu mykistää hälytin.
    Sisäpiirin kautta ollaan tietoisia jonkun erikoisauton luovutushetkestä
    ja napataan auto omistajalta kun tämä pysähtyy ,kotiin tai muualle ensimmäisen ajomatkan jälkeen.
    Missään näistä tapauksista ei ole ajonestoa vippaskonstein ohitettu joten niin pitkälle ollaan samaa mieltä.
    Mutta sitten on tiedossani muutama mystillinen varkaus:
    VW farmari W-8 neliveto ja kaikki mausteet 40 profiilirenkain jne katosi samasta tallista kuin Maanantaini seisoo inahtamatta.
    Löytyi poltettuna ilman moottoria ja renkaita , kaikki muukin erikoinen oli viety ennen sytyttämistä.
    Taxi Volvo farmari jonka omistaja ajoi kotiin Bilialta oli kadonnut omistajan pihasta tämän käydessä vaihtamassa vaatteita.Ei ole löydetty ja omituista on että autossa oli kaikki taksivarusteetkin asennettuna.Kellekkääs nekin kelpaa, keräijijöille??
    Audi V-8 , itsetuotu Saksasta,katosi viikko ruotsiin tulon jälkeen.On lyödetty Puolasta eikä taideta saada takaisin ihan helpolla.
    Kaikille näille on yhteistä että autot vietiin ajonestoista ja hälytyksistä huolimatta .

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit