Automaatti vs. neliveto vs. teho

4 kommenttia

Termos,
Mietin uuden auton hankintaa ja valinassa vastaan tulee yo. vaihtoehdot.
Jokatapauksessa valintani on dieselfarkku, mutta joistakin yo. valinnoista joutuu tinkimään...

Itse aattelin 125kw manuaalia, ilman nelivetoa, mutta toisaalta automaattikin olisi mukava vaikkakin 103kw tehoilla.
Neliveto on neliveto, vain Skodan 103kw malleissa, mutta vain manuaalivaihteistolla.

Eli otanko tehot manuaalilla, vai automaatin, vai nelivedon, siinä kysymys?
Käyttöäkokemuksia, +/ - ???

  
  • Automaatti ilman muuta. Siitä on iloa ja hyötyä koko ajotapahtuman ajan.
    Neliveto ja teho ovat toki myöskin hyödyllisiä ja kannatettavia ominaisuuksia, mutta niitä tarvitaan todellisuudessa aniharvoin. Ylivoimaisesti suurin osa ajosta tapahtuu pitävällä pinnalla ja kyllähän vaikkapa tuo Passatin 55kW diesel vuodelta 1982 riittää nykyliikenteen rytmiin :smile:

      
  • Riippuu aikatavalla siitä miten ja millaisessa ympäristössä enimmäkseen ajelet.

    -Jos suhaat enimmäkseen kaupungissa on valinta ilmanmuuta automaagi.

    -Jos haluat, että auto liikahtaa talvellakin kuin kesäkelillä ikään - myös jäisen ylämäen liikennevaloista - kannattaa harkita nelivetoa.
    Helpottaa hieman elämää pahoissa paikoissa talvella. Etuvedolla tosin normioloissa pärjää mainiosti.

    - Tehoja ei tässä maassa juuri tarvita. Paitsi ehkä maantiellä rekkoja ohitellessa.

    Itsellä on sekä automaagi että neliveto. Tyytyväinen molempiin. Kahtasataa hevosta sensijaan tulee hyvin, hyvin harvoin käytettyä täysmääräisesti.

    :innocent:

    [Engineeri muokkasi tätä viestiä 30.10.2006 klo 03:21]
      
  • Tuokin on vähän siitä kiinni mistä ite tykkää. Neliveto on ehdottomasti paras talvella, automaatti mukavin ajaa ja tehokkaan manuaalin kanssa ei tarvitse pelätä jäävänsä jalkoihin. Huonoja puolia tietenkin löytyy esim. suomen maalla ei tehoja paljoa tarvitse kun ei niitä pääse käyttämään ellei käy radalla ajelemassa. Itsellä on n. 150-155 hv auto ja niitäkään kaikkia ei pääse käyttämään. Automaattivaihteisto saattaa vaatia aika usein öljyjen vaihtoa (riippuen autosta ja auton iästä). Nelivedosta on kyllä paha mitään negatiivista keksiä... :grin:

      
  • Viimeisimmät autoni:
    - Mondeo 1.8 etuveto manuaali
    - Volvo XC70 2.4T naliveto (visko) automaatti
    - nyt Skoda Octavia 1.9TDi neliveto manuaali

    Näitä vertaillen voisin sanoa, että neliveto on todella hyvä. Ei sitä kesällä kaipaa (kun asfaltilla ajaa), mutta talvella todella hyvä. Vakauttaa ajamista eikä muutenkaan tarvitse jäädä sutimaan. Automaatti kadottaa tuntumaa ja varsinkin talvella toisinaan kaipaa sitä tuntumaa jonka manuaali tuo. Talvella ei hyvä, jos vaihteiden vaihtaminen tapahtuu kaasulla. Varsinkaan tuolla Volvolla, jossa ei ollut ESP:tä. Skodalla aika vähän kokemusta talviajosta, mutta alku on ollut vakuuttava. Manuaali + neliveto + ESP tuntuu olevan paras yhdistelmä talveen. Skoda on vaan laiska kuin mikä tällä 1.9TDi koneella varsinkin 200hv Volon jälkeen. Kannattaa ostaa 2.0TDi nelivedolla. Tai jos rahasta ole kiinni osta Volvo XC70 Diesel, koska erittäin hyvä, hiljainen ja mukava tuo Volvo.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit