Tärisevä varis

7 kommenttia

Auto Yaris verso 1.4 dieseli -04, ajettu 94000km ja takuun loppu häämöttää. Tapahtui seuraavaa:

Jouduin syksyllä tekemään hirven takia erittäin kovan jarrutuksen, jonka jälkeen jarruttaessa tuntui selvää tärinää. Vaikka tärinä vaimeni, vaihtoi huolto takuuseen uudet jarrulevyt (siitä pisteet toyotalle). Ratissa tuntui kuitenkin jatkuva pieni tärinä ja tärinän jatkuttua myös talvirenkailla menin huoltoon. Renkaissa oli epätasapainoa 10gr ja ne tasapainotettiin....tärinä jatkui ja otin uudelleen yhteyttä huoltoon, jolloin kaikki vanteet pestiin ja tasapainotettiin. Tämä ei kuitenkaan poistanut tärinään, joka on pientä mutta nopeudesta riippuen häiritsevää.

Eli ratti tärisee nopeudesta riippuen joko vähän tai sitten enemmän. Lisäksi urat, epätasaisuudet yms tuntuu selvästi ratissa (ainakin on sitä paljon puhuttua tuntumaa tiehen :-). Aikaisemmin kun on ollut epätasapainoa renkaissa, se on tuntunut ainoastaan tietyillä nopeuksilla (65, 120), nyt koko ajan (myös tyhjäkäynnillä). Onko ideoita, mikä tuolla olisi voinut mennä rikki / väljäksi? Ei millään kehtaisi mennä kolmatta kertaa huoltoon tuosta tärinästä jos ei ole edes jonkinlaista teoriaa mikä siinä voisi olla...

  
  • Itselläni oli vuosia sitten vähän vastaava ongelma, ajoin melko isoon töyssyyn soratiellä. Ohjaustuntuma muuttui, ja vein auton huoltoon. Siellä todettiin etupalkin painuneen vähän pussille, se korjattiin onnistuneesti. Suosittelen pyöränkulmien tarkistusta, luulisin vian löytyvän sieltä.

      
  • Olitko tehnyt aikaisemmin yhtään täysjarrutusta? Aika outoa jos Varis ei kestä kunnon jarrutuksia.

      
  • Joo aika paljon autolla tulee ajettua, mutta ensimmäinen kerta kun jouduin vetämään "liinat kiinni" yli satasen vauhdista melkein nollaan. Ratti täristi tämän jälkeen jonkin aikaa ja koska olin juuri muutenkin tilaamassa huoltoa varattiin varmuuden vuoksi uudet levyt. Koska ratti täristi hieman vaihdettiin ne, mikä olikin hyvää palvelua. Tosin ei se vissiinkään mitään ainutlaatuista ole, että toyon jarrulevyt vaihdetaan takuuseen.
    Alusta tarkistettiin silmämääräisesti tasapainotuksen yhteydessä, mutta mitään ei löytynyt.

    Voisiko raidetangossa oleva väljyys aiheuttaa tuollaisen pienen tärinän? Vai olisiko moottorin kiinnityksissä jotain joka resonoi eteenpäin vetoakseleille?


      
  • Olen sitä mieltä edelleen, että jos tuntuma tiehen on muuttunut, niin pyörien asento on pielessä. Aurauskulmat ym. Silmämääräinen tarkistus ei vielä kerro mitään. Merkkihuollossa on tarkistukseen sopivat mittalaitteet. Ratin täristys tyhjäkäynnillä ihmetyttää, Olisiko moottorin kiinnityksessä jotain?

      
  • Todella mystistä että ratti täristää myös tyhjäkäynnillä. Ainoo mikä tulee mieleen on ohjaustehostin/hammastanko


    [sharmala57 muokkasi tätä viestiä 09.11.2006 klo 13:47]
      
  • Joo, itse asiassa tuo kiisseli yaris on aina resonoinut moottorista rattiin (toisin kuin aikaisempi omistani bensamallin verso). Vaiva on kuitenkin pahentunut ja tärinä tuntuu välillä aika kovanakin.

    Käy toki mielessä, että pikkuauton alusta+ noin painava kori+ diesel-motti ei ehkä ole se kaikkein paras yhdistelmä...

      
  • Hmmm.... Voihan se tietysti olla mahdollista että moottorin kannattimet on ottanut itseensä. jos noin kovasta vauhdista painaa liinat kiinni niin kyllähän se painava dieselmoottori aikamoisella massalla pyrkii eteenpäin.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit