TSI-moottorin jakoketjuongelmat

294 kommenttia
1356710
  • Vikoja kaikkialla. Netin mukaan maailmassa ei ole yhtään toimivaa automallia.



    Todennäköisyyksiäkin kannattaa siis miettiä ja selvittää. Mielellään huolella. Simpan lähteiden mukaan Toyotan linjalta lähteneissä 2.2-dieseleistä joka toisessa oli "se EGR-vika" joka siis oli yhtä kuin karstoittuminen. Toyotan kattavaa testitoimintaa, kun joka toinen kone on karstoitettu umpeen jo tehtaalla? Saman koneen ahtoilmaputkia murtui Suomessa puolen kymmentä, mistä johtuen moottori laitettiin jopa toimituskieltoon kunnes ongelma ja sen laajuus saatiin selville.



    Juuri tuossa on se keskeinen ero. Volkkareita työnnetään maailmalle huoleti, vaikka niissä olisi todettu millaisia vikoja. Kun kilahtaa, niin sitten selvitellään. Toyota laittaa autoja toimituskieltoon ja kutsuu jo toimitettuja autoja takaisin.



    Vag-filosofiasta tyyppiesimerkki: vanhan 20-venttiilisen 1.8t-koneen sytytyspuolissa oli todella iso erä viallisia sytytyspuolia. Ei huudeltu autoja takaisin maailmalta, ei edes vaihdeltu puolia määräaikaishuoltojen yhteydessä. Ajatettiin, kunnes puola petti. Sitten vaihdettiin, mutta sittenkin vain juuri se yksi hajonnut puola. Ja pari kymmentä tuhatta myöhemmin sitten toinen, se kun petti vasta sitten. Kivaa ontua kolmepyttyisellä autolla pitkin maakuntia huoltamoon kahdesti ihan vaan siksi, että filosofiaan ei kuulu "toimivien" osien vaihtaminen.



    Vapaasti hengittävä bensakone. Siinä oma valintani, jos oikeasti huolettomasti haluaa ajaa. Ei nekään kaikki ole huolettomia, mutta ne todennäköisyydet on simppelin vaparin puolella. Käyttöominaisuuksistakin löytyy paitsi huonoja, myös hyviä puolia ahdettuihin verrattuna.

      
  • Opelixi:



    Corolla vastaa ostajansa odotuksia, koska on niin suosittu ja näin ollen Corolla on siis laadukas?

    Laadun tärkeimpinä kriteereinä on kestävyys. Samahan se on kaikissa muissakin laitteissa. Jos ostat alan liikkeestä kalleimman pesukoneen, missä on kaikki mahdolliset toiminnot, sekä hyvä energiatehokkuus ja jos se ei kestä käytössä vuotta pidempään, niin tuskin sinäkään sitä laadukkaaksi alkaisit väittämään?




    No näinpä juuri! Laatu on subjektiivinen käsite. Jos Corolla on ostajansa mielestä mitä mainioin auto ja vielä viatonkin, niin onhan se hänen käyttöönsä laadukas kuin mikä. Turha sitä silloin on muita merkkejä katsella, ja hyvä niin.



    Jos auto kestäisi vain vuoden, en sitäkään laadukkaana pitäisi. Kyllä kestävyys on laadun osa, jota jotkut painottavat enemmän, toiset vähemmän. Toistaiseksi kaikki autot ovat kestäneet yli vuoden.



    Voi myös ajatella, että pitäisitkö itse laadukkaana pesukonetta, joka on pomminvarma, mutta pesutulos surkea. Pyykit ovat aina likaiset, kun otat ne koneesta ulos. Ei tuollainen laite laadukas ole.

      
  • Onko sitten sinusta esim. Mersun korityö laadukasta?



    Kaikkihan tietävät miten esim. C- ja E-sarja mätänee käsiin.



    Ei taida samanikäisiä Toyotia olla mistä mätävikaa löytyy.



    Ja kyllähän laadun yksi suurimpia kriteereitä on kestävyys. Ainakin omalla alallani.



    Eikä varmaan naisenne/miehenne pidä kestävyyttä huonona asiana. :sunglasses:

      
  • Ketjun aloittajan kanssa pitkälti samaa mieltä autolehtien

    kyvyttömyydestä/haluttomuudesta tuoda esiin automerkkien ja

    mallien varmasti tiedossaan olevat negatiiviset asiat,kuten

    tämä VW:n jakoketju ongelma.Ylistetään vaan jotain laatuvai-

    kutelmaa tms. ja testivoittoja samoille merkeille saadaan jatkuvasti! Mutta asiaa: Itsekin testeihin uskoneena ja juuri eläkkeelle siirtyneenä jo seniori-ikäisenä ajattelin hankkia

    eläkepäiviksi tämän ylistetyn saksalaisen "laatu-auton" (VW:n)

    No niinhän talouteen sitten 2008 keväällä tulikin Golf variant

    1.4 TSI ja vieläpä niin kehutun dsg:n kera. No menihän siinä

    tuollaiset 10000km aluksi uutuuden hurmassa kohtalaisen kivasti,mutta sen jälkeen alkoikin tapahtua. Ensin alkoi dsg :n

    toimesta varsinainen kenguruhyppely jota yritettiin ties millä päivityksillä parantaa tuloksetta.Lopulta (onneksi takuu-aikana)

    ja osan n. kuukauden odottelun jälkeen saavuttua vaihtoivat dsg:n mekatroniikka yksikön,(lienee järjestelmän aivot).No sitten menikin (tosin öljyä n.3L lisäillen)kohtalaisen hyvin n.20000km ja taas alkoi tapahtua.Mittaristoon syttyi lähes kaikki mahdolliset varoitusvalot( mm.kehoitus pajalle välittömästi) ja samalla ohjaamo täyttyi savusta ! No kärry kuitenkin kävi ,ja tuuletuksen jälkeen ikkunat huurussa ja palellen (climatronic mykkänä,ja talvi) saatiin laite verstaalle. Noin kolmen päivän tutkimisen jälkeen syyksi ilmoitettiin jonkun sisäilma-anturin oikosulku.Takuu ei enää voimassa ,sovittelun jälkeen itselle maksettavaksi jäi 1/3 eli n.350e .Ja taas mentiin hetki ,kunnes havaitsin auton alla hangessa punaisen läikän, jäähdytysnestettähän tuo vuoti ! Tästä onneksi selvittiin viemällä auto pikkupajalle ,jossa vuotava anturin tiiviste vaihdettiin ja selvisin muutama kympin kustannuksella.Samoihin aikoihin aloin ihmettelemään käynnistyksen yhteydessä ilmenevää metallista pärinää joka asiaa selviteltyäni mm.(VAGarena.fi)johtui jakoketjusta ! No sitä remppaa en enää jäänyt odottelemaan ja maksamaan , vaan VW lähti kiertoon ja nyt ajellaan (toistaiseksi ongelmitta 20000km)eräällä japanilaisperäisellä ei testivoittajalla ja tyytyväisenä !

















      
  • Todennäköisyyksiäkin kannattaa siis miettiä ja selvittää.

    Mielellään huolella. Simpan lähteiden mukaan Toyotan linjalta lähteneissä 2.2-dieseleistä joka toisessa oli "se EGR-vika" joka siis oli yhtä kuin karstoittuminen. Toyotan kattavaa testitoimintaa, kun joka toinen kone on karstoitettu umpeen jo tehtaalla? Saman koneen ahtoilmaputkia murtui Suomessa puolen kymmentä, mistä johtuen moottori laitettiin jopa toimituskieltoon kunnes ongelma ja sen laajuus saatiin selville.




    Taidat nyt kaunistella, sillä noita koneitahan meni läjäpäin vaihtoon Suomessakin. Tiedän yhden Oulun lähellä olevan kunnan taksit, jossa oli näitä Tojo-taksareita ja taisi melkein kaikilla mennä kone uusiksi. No se siinä hienoa, että takuu toimii. Aika samalta tämä näyttää nyt VAG:llakin.

      
  • Nasse:

    Todennäköisyyksiäkin kannattaa siis miettiä ja selvittää.
    Mielellään huolella. Simpan lähteiden mukaan Toyotan linjalta lähteneissä 2.2-dieseleistä joka toisessa oli "se EGR-vika" joka siis oli yhtä kuin karstoittuminen. Toyotan kattavaa testitoimintaa, kun joka toinen kone on karstoitettu umpeen jo tehtaalla? Saman koneen ahtoilmaputkia murtui Suomessa puolen kymmentä, mistä johtuen moottori laitettiin jopa toimituskieltoon kunnes ongelma ja sen laajuus saatiin selville.


    Taidat nyt kaunistella, sillä noita koneitahan meni läjäpäin vaihtoon Suomessakin. Tiedän yhden Oulun lähellä olevan kunnan taksit, jossa oli näitä Tojo-taksareita ja taisi melkein kaikilla mennä kone uusiksi. No se siinä hienoa, että takuu toimii. Aika samalta tämä näyttää nyt VAG:llakin.




    Sinä taidat nyt puhua mutulla. EGR:n tukkeutuminen ei johda mihinkään muuhun kuin ko. venttiilin puhdistamiseen tai vaihtamiseen. Ahtoilmaputken murtuminen johtaa ahtoilmaputken vaihtamiseen. Haluatko esittää edes jonkinlaisen teorian, miten ja miksi näiden ongelmien myötä on vaihdeltu läjäpäin moottoreita?

      
  • Taisi niissä olla paljon vakavampaakin, mutta Toyo on osannut hoitaa asiat aina. Mutta eikö se ole tehnyt sopimuksen BMW:n kanssa uusista dieseleistä?

      
  • Nasse:

    Taisi niissä olla paljon vakavampaakin, mutta Toyo on osannut hoitaa asiat aina. Mutta eikö se ole tehnyt sopimuksen BMW:n kanssa uusista dieseleistä?




    Ei tainnut olla, kun ei sinultakaan sellaisista tietoa löytynyt.



    Miten tuo äskettäin tehty yhteistyösopimus BMW:n kanssa liittyy 6-7 vuoden takaisiin tapahtumiin?

      
  • VWG:n onneksi tuota TSI:tä ei myydä jenkeille. Sikäläiset kuluttajajärjestöt on aika hanakoita kattomaan omiensa perään. Esim. tiettyjen vuosimallien DSG-laatikoille myönnettiin 10v/160 tkm "DSG extended warranty" kun ei laatikko miellyttäny laatuvaikutelmallaan US citizenejä.

      
  • simppa:


    Voi myös ajatella, että pitäisitkö itse laadukkaana pesukonetta, joka on pomminvarma, mutta pesutulos surkea. Pyykit ovat aina likaiset, kun otat ne koneesta ulos. Ei tuollainen laite laadukas ole.




    Hyvä pointti. Toyotan pesemä pyykki ei kuitenkaan ole likaista, mutta puhtaan pyykin aikaansaamiseksi on saattanut mennä hieman pidempään, kone on pitänyt vähän suurempaa ääntä ja sitä on ohjannut perinteinen mekaaninen ohjelmakoneisto.



    Alamme siis olla hyvin pitkälle samaa mieltä siitä, mitä "laatu" autoista puhuttaessa tarkoittaa. Kestävyys on siis varsin olennainen osa laatua.

      
  • Löytyy kovastikkin näitä Toipotan 2.2 dieseljuttua ihan tältä keskustelupalstalta muutamia vuosia takaapäin.

      
  • Miten tuo äskettäin tehty yhteistyösopimus BMW:n kanssa liittyy 6-7 vuoden takaisiin tapahtumiin?




    Ei ole mennyt homma putkeen, jos yhteistyökumppania tuon kokoluokan valmistaja moottorinvalmistuksessa tarvitsee.

      
  • Nassella oli selvästikin vahvat perusteet Toyotaa vastaan. :tongue:

      
  • Kerrohan Nasse, että pitikö sen Toipotta-merkkisen autonomistajan tietää joku koodi, jolla kustannukset sai pois omalta kontolta tai pitikö sen odottaa tehtaalle lähetettyyn kyselyn vastausta kustannusten jaosta?

      
  • Kerrohan Nasse, että pitikö sen Toipotta-merkkisen autonomistajan tietää joku koodi, jolla kustannukset sai pois omalta kontolta tai pitikö sen odottaa tehtaalle lähetettyyn kyselyn vastausta kustannusten jaosta?




    Osaat kysellä, vaikka et näköjään osaa lukea? Kiltisti sanottuna; voisit lukea kysymäsi asian aikaisemmista kommenteistani.

      
  • Kirjoitit suurin piirtein, että hienoa kun Toipotan takuu toimii ja samalta näyttää nyt VAG:läkin. Onhan noissa kuitenkin hurja ero kun toiselle sanotaan, että takuuseen menee ja toisen on osattava kertoa jotain koodia tai odotettava tehtaan vastausta kustannusten jaosta.

      
  • Tulipa mieleen kysymys(-ksi&#228:wink:? Miksi VAG ja Kesko eivät haluaisi olla asiakastyytyväisyydessä ja -palveluissa markkinoiden parhaita? Miksi yrittää aina tehdä hyvää katetta/tulosta asiakastyytyväisyyden kustannuksella?

    Miksi valita aina halvin alihankkija toimittamaan paskaa?

    Itse olen omalle asiakaskunnalle sanonut usein; "jos sun pitää ostaa hyvä ja halpa, niin osta sitten kaksi, toinen hyvä ja toinen halpa"

    Autoissa tämä ei näytä kuitenkaan toteutuvan vaan kalliskin pystyy olemaan paska ja kallis loppuun saakka, myös ylläpitää..



    Mutta mitä silti jos VW:n tuotekehitys vaan päättäisi joskus olla se paras?

    Ilmeisesti tässä eivät samaa mieltä ole koskaan osakkeen omistajat, jotka haluaa vaan parasta tuottoa sijoituksilleen ja halpojen suunnittelijoiden ja alihankkijoiden käyttö saa jatkua.

    Nämä tuli mieleen tästä(kun joku pystyy olemaan vuodesta toiseen paras, ja saamaan huomattavalla piste-erolla kilpailijoihin nähden voiton vuodesta toiseen) Miksi muut ei halua syrjäyttää Lexusta ykköspaikalta:

    http://www.automerkit.fi/uutiset/automerkit/artikkelit/taehaen-automerkkiin-on-kuluttajat-ovat-kaikista-tyytyvaeisimpiae.html?SC=1

    "Lexus-jälleenmyyjät pyrkivät jatkuvasti nostamaan palvelulupaustaan ja tarjoamaan asiakkailleen alan johtavaa asiakaspalvelua. Heillä on väsymätön

    tahto ylittää asiakkaan odotukset joka ikinen kerta. Sen ansiosta Lexuksen saama asiakastyytyväisyysindeksi on jälleen korkein. Kaikkiaan Lexus-brandi

    on sijoittunut ykköseksi jo 15 kertaa, useammin kuin mikään muu brandi" totesi Lexus USA Groupin varatoimitusjohtaja Mark Templin.



    Vuoden 2012 asiakastyytyväisyystutkimus perustuu vuosimalleilla 2007–2011 autoilevien henkilöiden vastauksiin. Tutkimus toteutettiin loka-joulukuussa

    2011. Lexus on sijoittunut ykköseksi 15 kertaa vuosina 1991–1995, 1997–2001, 2006 ja 2009–2012.



    Myös suomalaiset Lexus-autoilijat ovat olleet tyytyväisiä merkkiinsä. Tuulilasi-lehden teettämän Merkkien Merkki -tutkimuksen Lexus voitti vuonna

    2011 jo neljännen kerran peräkkäin. "



    Miten se on niin vaikeaa autoalalla palvella asiakasta hyvin, ilman vittuilua? Onko väärät ihmiset valikoituneet asiakaspalvelutehtäviin??

      
  • Nasse taisi suuttua kun kalahti omaan nilkkaan.



    Tosiasia on se että autoliikkeillä käytettyjen autojen kanssa tulee eniten takuuhuolia VW-konsernin romujen kanssa. Menkää vaikka kysymään. Se on kuin AIDSia myisi kun tarjoaa TSI:tä ja DSG:tä.



    Olen aikoinaan 90-luvulla, tyhminä nuoruusvuosina erehtynyt Audi A4:seen. Parivuotiaasta "laatuautosta" Hajosi virtalukko, bensamittari, ovenlukot, alipaine imi bensatankin lyttyyn, puolavikoja, jarruosat luokattoman huonoja.



    Kas kummaa, rouvan nykyisessä japanilaisessa nelivetomaasturissa ei ole ollut mitään näitä 267 tkm mennessä. Tämä onkin se maailman arvostetuin autobrändi. Audinromu oli hävitettäessä 145 tkm ajettu...

      
  • Riccardo:

    Onko sitten sinusta esim. Mersun korityö laadukasta?


    Riippuu korimallista, vuosimallista ja laatukriteereistä.

      
  • Maastovälitys:



    Mutta mitä silti jos VW:n tuotekehitys vaan päättäisi joskus olla se paras?
    Ilmeisesti tässä eivät samaa mieltä ole koskaan osakkeen omistajat, jotka haluaa vaan parasta tuottoa sijoituksilleen ja halpojen suunnittelijoiden ja alihankkijoiden käyttö saa jatkua.
    Nämä tuli mieleen tästä(kun joku pystyy olemaan vuodesta toiseen paras, ja saamaan huomattavalla piste-erolla kilpailijoihin nähden voiton vuodesta toiseen) Miksi muut ei halua syrjäyttää Lexusta ykköspaikalta:
    http://www.automerkit.fi/uutiset/automerkit/artikkelit/taehaen-automerkkiin-on-kuluttajat-ovat-kaikista-tyytyvaeisimpiae.html?SC=1




    No eipä tuo tutkimuksesi nyt niin kovin pahaa Volkkarista kerro. Se kun löytyy sijalta 7 luokassaan. Taakse jäivät mm. kaikki Japanilaiset merkit. Jännästi menee tulokset ristiin konsernien sisälläkin. Mini on kansanautoluokan voittaja, mutta BMW on selvästi keskitasoa heikompi luksusautojen luokassa. Lexus taasen on luksuksien kingi, mutta Tojo jää hieman kansanautojen keskiarvosta ja Scion löytyykin yllättäen peräpäästä. Jaguar löytyy kunniakkaalta kolmannelta sijalta, mutta Land Rover on selvästin huonoin luokassaan.

      
  • Opelixi:

    Alamme siis olla hyvin pitkälle samaa mieltä siitä, mitä "laatu" autoista puhuttaessa tarkoittaa. Kestävyys on siis varsin olennainen osa laatua.


    Kaipa tässä väiteltiinkin siitä, onko kestävyys yksinään riittävä laatukriteeri?



    Voisiko järjellinen kriteeri olla mahdollisimman suuri luotettavuus ja kestävyys niiden rakkineiden kesken, jotka täyttävät toiminnalliset vaatimukset?



    Ei siksi, että hienompi varustetaso olisi hyväksyttävä syy lisätä vikoja, vaan koska se rajaa vertailut edes samana aikakautena samaan tarkoitukseen tehtyihin malleihin.



    Jos pelkkä vikojen välinen ajomatka ratkaisee, saattaa maailman paras auto löytyä joukosta Volvo 144, Opel Kadett C, Toyota Crown 1965 ja Mercedes W123 200D. Tai sitten aika kultaa muistot?



    Omistajan kannalta muuten toimivan paketin yksittäinen laatuvirhekin on useimmiten hyväksyttävissä, mikäli valmistaja hoitaa tilanteen hyvin ja asiakkaan murheet ja kustannukset minimoiden.

      
  • 740 GLE:


    Kaipa tässä väiteltiinkin siitä, onko kestävyys yksinään riittävä laatukriteeri?




    Simppa kirjoitti: "Laatu on eri asia kuin kestävyys." Saatoin ymmärtää tuon väärin, mutta nyt olemme Simpan kanssa kuitenkin laadusta samaa mieltä, joten ei tästä sen enempää.



    740 GLE:


    Jos pelkkä vikojen välinen ajomatka ratkaisee, saattaa maailman paras auto löytyä joukosta Volvo 144, Opel Kadett C, Toyota Crown 1965 ja Mercedes W123 200D. Tai sitten aika kultaa muistot?




    Taitaa olla aika tehnyt tehtävänsä ainakin muiden osalta, mutta tuo W123 dieseli voisi hyvinkin olla voittaja.

      
  • Opelixi:

    Taitaa olla aika tehnyt tehtävänsä ainakin muiden osalta, mutta tuo W123 dieseli voisi hyvinkin olla voittaja.




    Tuosta W123 minulla on semmoinen muistikuva 20 vuoden takaa, että joka toisessa autonmyynti-ilmoituksessa luki: "venttiili/kansiremontti tehty". Tuttavalla oli tuollainen mese, mutta hänellä ei ollut mainittua ongelmaa, eikä tiennyt taustoja. Siihen aikaan MB oli maineessa, että autoista ei tekniikka ajamalla loppuun kulu, pellit kyllä.

      
  • Kyllähän noissa vanhoissa autoissakin omat harminsa oli. Tuo ruostuminen on yksi suuria heikkouksia. Sen lisäksi nyt ainakin perushuoltoja sai suorittaa kovin usein ja systysosiakin kului paljon kilometreillä. Eipä moottorin perustekniikkakaan erityisen pitkäikäistä ollut.

      
  • Opelixi:


    Taitaa olla aika tehnyt tehtävänsä ainakin muiden osalta, mutta tuo W123 dieseli voisi hyvinkin olla voittaja.


    Kyllähän niitä vikoja oli W123 Mersuissakin, mutta ne olivat harvoin sen laatuisia että olisivat aiheuttaneet tienpäälle jäämisen.

    Bensakoneissa kului nokka-akselista nokat, jouset katkeilivat ja ruoste raiskasi. Matka jatkui sivunojassa ja nakutuksen saattelemana.

    Vikoja tulee kaikkiin autoihin. Se miten asiat esitetään (tai kuka esittä&#228:wink: vaikuttaa paljon mielikuvaan.

    Volkkareissa on paljon hienoa tekniikkaa (TSI+DGS) joka varmasti särkyy ajan mittaan. Se suurin ongelma onkin huollon ja maahantuojan toiminta.

    Itse tätä "palvelua" kokeneena ei tee mieli enään Volkkarin omistajaksi, vaikka hyviä autoja ovatkin. Sääli.

      
  • Pauli Petteri:


    Taitaa olla aika tehnyt tehtävänsä ainakin muiden osalta, mutta tuo W123 dieseli voisi hyvinkin olla voittaja.




    Kyllähän niitä vikoja oli W123 Mersuissakin, mutta ne olivat harvoin sen laatuisia että olisivat aiheuttaneet tienpäälle jäämisen.

    Bensakoneissa kului nokka-akselista nokat, jouset katkeilivat ja ruoste raiskasi. Matka jatkui sivunojassa ja nakutuksen saattelemana.



    Bensakoneet ovat eri juttu, minä puhuin dieselistä. Jousien katkeilukin on pientä monen nykyauton nivelongelmien kanssa.



    Pauli Petteri:


    Vikoja tulee kaikkiin autoihin. Se miten asiat esitetään (tai kuka esittä&#228:wink: vaikuttaa paljon mielikuvaan.




    Tottahan toki. Sellainen ei vain voi mennä rikki, mitä ei autossa ole. Vanhassa vapaastihengittävässä dieselissä on potentiaalisia vikapaikkoja vain paljon vähemmän, kuin nykymoottoreissa.



    Pauli Petteri:


    Volkkareissa on paljon hienoa tekniikkaa (TSI+DGS) joka varmasti särkyy ajan mittaan.




    Hienoahan se on, mutta kyllä vaihteiston pitäisi kestää pidempään kuin 100tkm.

      
  • Opelixi:


    Bensakoneet ovat eri juttu, minä puhuin dieselistä. Jousien katkeilukin on pientä monen nykyauton nivelongelmien kanssa.




    W123:ssa kuten monessa aikalaisessaan ruostuminen oli varsin eeppistä.

    Tehtaalla pohjaan oli levitetty paksu kumimainen suojamassa. Valitettavasti täällä haastavissa olosuhteissa kosteus pääsi massan ja pellin väliin tuhoisin seurauksin. Pelti kaikkosi ja jäljelle jäi joustava "kumipohja".

    (siis myös diiseleiss&#228:wink:



    Opelixi:


    Hienoahan se on, mutta kyllä vaihteiston pitäisi kestää pidempään kuin 100tkm.




    Tästä ollaan samaa mieltä.

    Ja jos vaihteisto pettää alle 100tkm, ei pitäisi olla mitään epäselvää kuka vastaa kustannuksista.

      
  • Minulla on juuri tuollainen Lexus LS400 josta puhuttiin aikaisemmin ja onhan se on ihan hyvin tehty auto. Mukava ja hiljainen ajella, tosin ei mikään ihan pieniruokainen. Kyllä vanhalla Lexuksellakin tulee korjattavaa, ei siitä voi välttyä ja osa remonteista maksaa aika reippaasti, esimerkiksi startin vaihto on älyttömän iso työ ja jakohihnaakin saa yksi mekaanikko helposti päivän kulumaan, kun sitä vaihtaa.



    Lisäksi alustan osat kuluu tässäkin autossa, eikä ne välttämättä ole ihan ilmaisia, esimerkiksi ylätukivarret edessä kuluvat vaihtokuntoon vääjäämättä, koska keula on aika painava autossa.



    Toisaalta, mun auto on vm 1998 ja sillä on ajettu n. 255tkm ja auto toimii hienosti. Laatikko on alkuperäinen, samoin moottori eikä esim öljyä kulu yhtään vaihtovälillä, laatikko vaihtaa hienosti ja tuntuu että tekniikan puolesta autolla voisi ajaa pitkään.



    En itsekkään oikein Lexuksesta ollut innostunut, mutta kun olin tuota autoa ostamassa niin kävin lukemassa netistä kommentteja autosta, englanniksi tietty kun suomessa ei moni tästä mitään tiedä. Luettuani kehuja kehujen jälkeen aloin miettiä että autossa jotain ideaa voisi olla ja sellaisen sitten hankin ja toin muuttoautona suomeen.



    Olen nyt vuoden ko. autolla ajanut ja alan vähitellen ymmärtää mistä Lexus kehunsa on saanut, eli auto on mukava ja se toimii, eipä se sen monimutkaisempaa ole.



    Jokainen ajaa millä parhaaksi näkee, mutta esim minulle Golfin omistajan mainitsemat 7000e korjauskulut ovat kauhistus, entä jos takuu ei korvaa? Auto on pakko korjata koska siitä ei saa rikkinäisenä mitään ja omistaja on täysin merkkiliikkeen armoilla. Ei kiitos, minulle ei tuollainen sopisi yhtään.



      
  • Ongelma kasvaa Saksassa, viimeisin päivitys Autobildistä:



    http://www.autobild.de/artikel/vw-tsi-motorschaeden-3342557.html



    Jopa lähestulkoon uusiin 1.2 TSI moottoreihin on jouduttu vaihtamaan ketjuja alle 20tkm.

      
  • Ei tsiisus mitä paskaa VW suoltaa linjoiltaan! Tekninen edelläkävijyys on hyvästä muttei hinnalla millä hyvänsä!!! Tekisivät nyt edes vähän kehitystyötä ennen kuin työntävät uutta tekniikkaa kuluttajille. Takuukäytännöt tod.näk taas taattua VW laatua eli ostaja maksaa kaiken...

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit