Auto:
Renault Laguna 2.2 diesel 6 vaihteisella manuaali laatikolla varustettuna. Vm. 2004 ja 92500 ajettu.
Liikkeesä tekivät "esi-diagnoosin" ja totesivat vian olevan vaihdelaatikossa ja suosittelivat uuden laatikon laittamista.
Nyt odotetaan maahantuojan kommenttia korjauksiin.
Mikä on maahantuojan vastuu?
Liikkeessä epäilivät "suuren" kilometrimäärän aiheuttavan minulle isommat kulut, koska olen saanut vanhasta lootasta niin paljon hyötyä. Jos edes maahantuoja viitsii osallistua kuluihin.
Onko kokemuksia kenelläkään?
Automaatti on voimakasvääntöisen dieselin yhteydessä turvallisempi valinta. Se suojaa sekä moottoria, että itseään käyttäjän vääriltä toimilta. Kun tuolla diesel manuaalilla ajetaan jatkuvasti alhaisilla kierroksilla ja painetaan ohitustilanteessa kaasu pohjaan kuutosvaihteella 1500 rpm alkaen, niin eipä aikaakaan, kun ongelmana on laatikon rikkoutuminen.
Hirvittää istua kaverin kyydissä, kun tämä vaihtaa jyrkkään parkkihallin katolle vievään ramppiin ajettaessa heti kakkosen silmään. Siinä sitten mennä jurnutetaan 1100 rpm mittarissa katolle asti. Eikös noissa VW:n dieseleiden laatikoissa ollut enemmänkin noita ongelmia? Maahantuojakin eväsi takuun, jos autossa oli virilastu.
Noilla kilometreillä ei voi vielä levitä loota. Ota suoraan maahantuojaan yhteys ja sovi asiasta. Muuten mielestäni kuluttaja-asiamiehelle asiaa...
Itsellä oli -04 Lagunan 1,9dCi farkku ja viime jouluna meni moottorista välijäähdytin ja turbo. Maahantuoja vetkuttelun ja pienen neuvonpidon jälkeen vaihtoi kokonaan uuden moottorin: Veloituksetta!
Eikö tuossa ole enää takuu voimassa? Jos ei, niin kauaa ei voi olla umpeutumisesta. Älä maksa senttiäkään korjauksesta! Pitää mennä takuisiin...
Miksiköhän Laguna on laatu- ja katsastustilastoissa aina siellä häntäpäässä?
A Tapio: "Miksiköhän Laguna on laatu- ja katsastustilastoissa aina siellä häntäpäässä?"
Niinhän tuo on näköjään ollut. Mielenkiintoista sikäli, että oma Lagunani (-04, ajettu 118 tkm), joka on eka Relluni, on ollut tähän astisista autoistani vähävikaisin. Autoja on ollut yli kymmenen erilaista saksalaista, japanilaista ja ruotsalaista ja niillä kilometrejä yhteensä takana pitkälti yli miljoona.
Olin eilen ulottumattomissa, mutta nyt infoa asian kehittymisestä kiinnostuneille:
Kustannusarvio 3400
1. ehdotus kustannusten jakautumisesta eri osapuolille:
0% myyjälle, 20 % maahantuojalle ja 80% ostajalle.
2. ehdotus kustannusten jakautumisesta eri osapuolille:
40% myyjälle, 20% maahantuojalle ja 40% ostajalle.
3. ehdotus kustannusten jakautumisesta eri osapuolille:
odotetaan vielä.
Aina sitä yritetään kyykyttää ja sitten ollaan niin reiluja, että oikein autetaan vähän kustannuksissa. Odotan vielä sitä 0% kuluttajalle ehdotusta, mutta se taitaa tulla vasta kuluttaja hommien jälkeen.
Hirvittää istua kaverin kyydissä, kun tämä vaihtaa jyrkkään parkkihallin katolle vievään ramppiin ajettaessa heti kakkosen silmään. Siinä sitten mennä jurnutetaan 1100 rpm mittarissa katolle asti. Eikös noissa VW:n dieseleiden laatikoissa ollut enemmänkin noita ongelmia? Maahantuojakin eväsi takuun, jos autossa oli virilastu.
ei liity liity tähän tapaukseen suoranaisesti mutta,
tosta tulikin mieleen pari esimerkkiä kuinka ihmiset todellakin suorastaan raiskaa autojaan
tuttava ajaa täydessä lastissa olevaa ( suunnilleen jouset pohjassa ) transportteri 1.9 tyylillä: kävelyvauhdissa jo kolmosta ja vitosta heti viidenkympin jälkeen... ja auto suorastaan vaikeroi... vaikka on diisseli niin...no joo omapahan on autonsa
toinen kaverini ajaa vanhalla 1.5 lancerilla orjallisesti vaihto AINA nopeuksissa 20-40-50-60, oli minkälainen tilanne tahansa (jyrkkä ylämäki, raju kuorma kyydissä jne) vasta kun kone on totaalisen kuolemassa, saattaa heittää pienemmän pykälän. samoin jos hidastaa ihan melkein pysähdyksiin, ei laita ykköstä vaan jatkaa kakkosella, painaen vastaavasti vähän kaasua enemmän, ja taas auto oikein vaikeroi.
todella käy sääliksi noita autoparkoja
tosi monet kaikenlisäksi tekee tätä, ajaa ihan liian pienillä vaihteilla.
ps. en väitä että lagunalla olisi näin tehty! mistäs sitä minä tietäisin...
Niinpä, 1.0 bensa koneella en varmaankaan olisi ykköstä ja kakkosta rikki saanut...
No, myyjä Kuopion Avain-Vaunu ei enempiä vastuita ota onhan auto sentään jo noin paljon ajettu. Eli pysyvät ehdotuksessaan, jossa 20% vastaa maahantuoja, 40% myyjäliike ja 40% ostaja. Kustannus arvio oli n. 3400 eli minulle 1360 (ja arviohan aina ylittyy salaperäisesti). Ja tämäkin myyjäliikkeen osuus ihan vaan hyvästä tahdosta.
Kuluttajaneuvojalle sitten huomenissa.
Takuuseen pitäisi mennä nuin vähillä kilometreillä!
Toisaalta pikkupaja korjaa tonnilla, mutta kaikki silloin asiakkaan piikkiin!
Näin minäkin tämän ymmärrän.
Renault ja avain-vaunu kuopiosta sanovat että no can do.
Ilmeisesti vain boikotti auttaa.
http://www.kuluttajavirasto.fi/user_nf/default.asp?site=34&tmf=6475&lmf=0&mode=readdoc
Ja tuolta apuja tarvittaessa.
Sinun pitäisi saada selkeästi hyvä korvaus korjauksesta koska loota kesti selvästi lyhyemmän aikaa, kuin perustellusti voi autolta odottaa.
Koko remonttia maahantuoja ja myyjäliike ei kuitenkaan ole velvolinen maksamaan. Jos ajatellaan, että laatikolta voi perustellusti odottaa 300 000 kilometrin käyttöikää, niin sillä on nyt ajettu noin 30% kohtuulliseksi katsotusta eliniästään.
Sanoisin, että kohtuullinen kompromissi sinun ja maahantuojan välille olisi sellainen, jossa sinä maksat tuon 30% uuden laatikon (tai tarvittavien osien) hinnasta, mutta et maksa pätkääkään korjauksen työkuluja (koska niitä ei olisi alunperinkään syntynyt,jos laatikko olisi kestänyt kohtuulliseksi katsotun ajan). Laatikkoa olet kuitenkin kiistattomasti kuluttanut jo lähes 100 tuhannen kilometrin ajomäärän. Jos maahantuoja pistettäisiin maksamaan tuokin osuus - olisi auton käyttö laatikon osalta ollut sinulle täysin ilmaista.
Näin menetellen maahantuoja ei joudu maksamaan sinulle aina 100 tuhannen välein uutta laatikkoa hajonneen tilalle, vaan oma osuutesi määräytyy sen perusteella kuinka paljon lyhentänyt käytöllä laatikon elinikää. (näinhän pitää ollakin, vai mitä? Ilmaisia lounaita ei ole).
Vasta 300000 kilometrin kohdalla olet siis joutunut maksamaan laatikon hinnan kokonaan vaikka laatikko hajoaisi kuinka monta kertaa siihen mennessä.
Tuo 300000 km on siis ihan hatusta repäisty "kohtuulliseksi katsottava vaihdelaatikon käyttöikä". Numeroksi siihen voidaan toki laittaa joku muukin, jolloin myös vastattavaksesi tuleva summa muuttuu.
Kyllä kuluttajan asema on melko huono näissä yllättävissä rikkoontumisissa. Omalta kohdaltani voin kertoa, että omistin VW Golf 1,4 vm 2001 mallia olevan auton, jonka olin hankkinut uutena. 55.000 km:n kohdalla kytkin hajosi ja kun autoliikkeen (merkkiliike) ja maahantuojan kanssa asiaa selvitettiin, he totesivat kylmän rauhallisesti, että VW:n kytkimelle ei pidempää käyttöikää voi kuvitellakaan, vaan korjaus menee täysin minun piikkiini.
En lähtenyt asiaa käräjöimään, vaan laitatin autoon uuden kytkimen ja sen jälkeen ajoin sen toiseen autoliikkeeseen ja vaihdoin merkkiä.
Olenkin vakaasti päättänyt, että autolehtien ylistämistä VW-autoista minulle ei enää tässä elämässä kelpaa yksikään yksilö. Sen verran huonoa autolaatua ja palvelua sain osakseni, että rahani ei uuteen kokeiluun enää riitä.
Minullekin huonoja kokemuksia VW:sta. Yksi riitti. Audi oli parempi, mutta vikojen suhteen vain keskitason kärry. Sukulaisilla ollut noita Volkkareita - ja pirun kalliita vikoja!
Rellun laatukaan ei vakuuta, mutta voihan se olla, että niissä yksilövaihtelu on suurempaa. Silti esim. arvonlasku on huimaa ja huollot kuulemma kalliita.