Saabiko vain taitaa?

3 kommenttia

E85:ttä tai RE85:ttä Saab Biopowerin tankkiin.

Auto muuttuu tehokkaammaksi näillä aineilla.

Miksi ei myös muilla autoilla ole tuota teholisäominaisuutta.

(Poiminta HS:n autopalstalta 2.4.2011.)

  
  • Lähinnä kai siksi, että alkoholin korkeamman puristuskestävyyden tuomaa tehonlisää ei voi hyödyntää nostamatta puristussuhdetta (tai -painetta). Tavallisessa autossa tuo ei onnistu ilman sylinterinkannen irroitusta ja sitä seuraavia koneistustoimenpiteitä.

    Saabissa paineiden lisäys tapahtuu turboahtimen toimitaa säätämällä. Tästä heillä on jo pitkällinen kokemus APC-järjestelmästä alkaen. Saabihan pistää lisää 'pökköä pesään' jos bensan vaihtaa 95:sta 98:iin. Kun tankkiin lorotetaan viinaa niin turboruuvia kierretään entistä kireämmälle.

    Saabilla on ollut moottoritekniikka hanskassa, mutta valitettavasti taloudelliset resurssit eivät antaneet myöden kaikkien ideoiden markkinoille saattamiseen. Hienoimpana ideana pidän turbomoottoria jossa oli säädettävä puristussuhde. Siinä sylinterilohko oli saranoilla kiinni kampikammiossa ja lohkoa keikuttamalla voitiin säätää puristussuhdetta.

    Heja Swerige!

      
  • Suuremmat maksimiahtopaineet polttoaineen suuremman puristuskestävyyden ansiosta. Tuohon ei mitään sen kummempaa osaamista tarvita. Näinhän toimivat jo miljoonat moottorit.

      
  • Kiitos!

    Tuli sitä nyt ymmärrettyä.

    Kumma, ettei sitten muilla merkeillä noin.



    Ruotsin maaliskuun myyntitilastoissa Saab 9-3 on sijalla 7. (708kpl)

    Selvä myynnin lisäys edellisiin kuukausiin.

    Meillä ei mene nykyään kaupaksi. Helmikuun tilastossa vain 37kpl.

    Autosta pitäisi tuleman uusi malli ensi vuonna.



    RE85 autojen myyntiin tuloa olen seuraillut.

    (Ja jossain määrin asiaan tutustunut.)

    Autoja on jo monella merkillä, mutta polttoainetta saatavissa vain Helsingissä.



    NHB,

    onkos tuo HS:n juttu sitten täyttä potaskaa?

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit