Ford, tyhjäkäyntiongelma

10 kommenttia

Minulla on ford escort vm. 98 farmari. Tyjäkäynti tekee outoa hyppelyä ja sahaamista, kun on jonkin aikaa ajellut. Vaikea selittää, mutta tekee sellasta trn trn trn ääntä ja aika kova ääni onkin. Vähän kun antaa kaasua, niin käynti tasaantuu. Huollatettu on ihan tässä kuukausi sitten. Tuolla kun olen käynyt katselemassa keskusteluja, niin on puhuttu lämpötilaantureista ja tyhjäkäyntisolenoideista.. Mutta minä haluisinkin nyt tietää, että missäköhän voisi olla vika ja mitähän se korjausliikkeessä maksaisi, jos veisi ja ne siellä tämän vian paikantaisi ja korjaisi.. Osaako kukaan heittää arvioo? Nykimistä ei ole ollut, ainoastaan tuo tyjäkäynti on tuollainen.. Eikä ole sammunutkaan, vaikka tyhjäkäynti hyppii tuolla tavalla.

[Sanjuska81 muokkasi tätä viestiä 09.11.2006 klo 12:47]
  
  • Kyllä tuo vika viittaa juuri siihen tyhjäkäyntisolenoidiin. Erittäin tyypillinen vika vm.91-98 escorteissa. Alkuperäisosa on muistaakseni satasen korvilla. työt siihen päälle niin veikkaisin että 200-250€ selviät korjaamolaskussa.

    [sharmala57 muokkasi tätä viestiä 09.11.2006 klo 13:25]
      
  • Luultavasti tuo joutokäyntisäädin tai miksi sitä haluaakin kutsua on ihan puhdistettavissa ettei sitä välttämättä tarvitse vaihtaa uuteen, mutta toki se vaatii irroittamisen ja pesemisen jollain liuottimella tai esim. bensalla...

      
  • Ooppelin tyhjäkäyntimoottorin kyllä pystyy vielä jarrukliinerillä elvyyttää noin vuodeksi mutta ei fordin. testattu on moneenkin kappaleeseen.

      
  • Itselläni oli 90-luvun puolella myös tyhjäkäynnin heijaamista. Syy löytyi imusarjasta jarrutehostimelle menevästä kumiputkesta, siis putken liitos jarrutehostimeen vuoti. Kaveri huollossa nappasi pihdeillä putkesta kiinni ja puristi putken kiinni, kas kummaa käynti tasaantui heti.

      
  • Tuttu ominaisuus tyttäremme 90-luvun Fiestassa ja nyt uudehkossa Fiat Puntossa. Olipa sama häiriö myös vaimon Meganessa. Onko se tämä tyhjäkäyntisolenoidi/-säädin/-moottori se, joka aukoo imuputken läppää?
    Jossakin aiemmassa keskustelussa ehdotettiin myös puhdistusta ja todettiin merkkiliikkeiden huolto ja osanvaihtovimma kalliiksi? Vinkkejä odottelee täälläkin utelias.

      
  • Ohivirtausvena, tyhjäkäyntivena, tyhjäkäyntimoottori, tyhjäkäyntisolenodi jne. Onhan tuolla monta nimeä mutta tehtävänä säädellä ilmamäärää tyhjäkäynnillä mutta joskus pahoin jumittuneena tai epäkuntoisena vaikuttaa myös kierroksilla, yleensä kierrokset jää "roikkuun" toviksi tai pysyvästi kunnes uudelleen käynnistetään. Syynä yleensä likainen tai hajonnut vena, huono johtoliitos tai ECU sekoilee itsekseen tai jonkin anturin virhesingaalin takia. Voi yrittää putsata jossain liuottimessa pitämällä muutaman tunnin mutta sähköpuoli kannattaa jättää kuiville. Joissain maksaa reilun satasen mutta joissain voi olla kalliimpikin. Kun itse viimeksi vaihdoin vaimon pirssiin niin muistaakseni oli jotain 120€ merkkiliikkeessä. Jos tuolla hinnalla saa niin suosittelen uuden vaihtoa kun on joissain niin vaikeassa paikassa että ei viitsi moneen kertaan irroittaa. Alkupään Voorteissa, siis Zeteceissä oli yläpuolella ja helppo irroittaa, mutta ainakin -96 mallissa oli alapuolella ja vaikea irroittaa, siis ainakin minun nakkisormilla! :sunglasses:

      
  • Eli, käytin auton korjaamolla, kattovat vikakoodit ja vika löytyi joutokäynnin säätöventtiilistä.. Se vaihdettiin (sekä tiivisteet) ja sitten myös huohotin venttiili puhdistettiin. Korjaus osineen ja töineen tuli maksamaan n. 260 euroa. :neutral: No, mutta onpahan vika korjattu!

      
  • Voi kauhia! :innocent:
    Unohdin nimilistasta tuon joutokäynnin säätöventtiilin! :smile:

      
  • Noo.. Saat anteeksi! :smile: Minä se nyt autoista en tajua juurikaan yhtään mitään!

      
  • -96 1,6 litran Escort ja siinä tyhjäkäynnin ongelmat teki viallinen happitunnistin.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit