Lasinpesunesteet

23 kommenttia

Äsken huoltoasemalla käydessäni sattui silmiini eräs lasinpesuneste, jota mainostettiin suurella kyltillä: Tutkitusti turvallisin, ei aiheuta pahoinvointia tai allergiaa jne...

Jotenkin mainoksen laatu ja pesunesteen nimi Iceman tai jotain sinnepäin herätti aiheen epäillä metanolipohjaista ainetta. Mainoksen sävystä huolimatta purkin takana olikin sitten pääkallon kuva, teksti "myrkyllinen" ja maininta "sisältää metanolia".

Vähän jäin miettimään tuota mainosta. Mitä mahtoi olla tutkittu ja miten, mitään lähdetietoa ei myöskään ollut. Taisi olla todellinen villapaitatutkimus. Harmi vain että jollekin, joka ei asiasta ymmärrä yhtään mitään, saattaa jäädä valheellinen kuva koko tuotteesta. Kummallista on myös tuollainen tv-shopin tyylinen aliarviointi kuluttajia kohtaan. Itselleni ainakin tuli koko jutusta negatiivinen käsitys enkä tuotetta osta. Ehkä potentiaalisia mainoksen uhreja on kuitenkin niin paljon, että Iceman menee kaupaksi.

  
  • Metanolipohjaisten lasinpesunesteiden myrkyllisyys on sitä luokkaa, että ne tulisi kieltää. Denaturoitu etanoli on parempi vaihtoehto, ei toki haitaton sekään. Kannattaa olla tarkkana, että ei käytä metanolia.

      
  • Lasinpesunesteiden pakkaskestävyydestä ja yllättävän suurista metanolipitoisuuksista oli juttua taannoin Kuningaskuluttaja - ohjelmassa:

    http://kuningaskuluttaja.yle.fi/node/1263

    Linkki tutkimuksiin:

    http://www.ttl.fi/NR/rdonlyres/95DF581C-34AD-452A-890E-16C0407E5DDC/0/riala.pdf

      
  • "Kova myrkky

    Pitkäaikainen altistuminen metanolille voi vahingoittaa keskushermostoa aiheuttaen muun muassa päänsärkyä ja näköhäiriöitä. Puolitoista desilitraa suun kautta tappaa. Ja tätä kamaa suihkitaan tuulilasiin ja kaasua hengitetään ohjaamossa."


    Minä en MISSÄÄN NIMESSÄ osta metanolimyrkkyä.

    Olin aikeissa tällä viikolla kirjoittaa samasta aiheesta, kun ostin lisää pesuaineita.

    Vertailun vuoksi TARJOUSTALON hinnat kahdelle etanolipohjaiselle lasinpesunesteelle:

    KORREK 5 L astiassa 3,45€/kpl josta saa 10 L nestettä, joka kestää -15C
    LASOL 2 L astiassa 6,50€/kpl, josta saa 6 L nestettä, joka kestää -15C

    Litrahinnaksi Lasolille 1,083€/ L ja Korrekille 0,345€/ L, kun kesto on -15 C


    :sunglasses: :sunglasses: :sunglasses:

      
  • Kyllähän etanoliin kuolee Suomessa ainakin satamääräinen joukko ihmisiä verrattuna metanoliin. Tällä perusteella ei ole mitään perusteita olla käyttämättä metanolia. Ette varmaan sitten käytä autossanne jarru ja ohjaustehostimen nesteitäkään. Eihän kenenkään ole pakko juoda niitä. Metanolipohjaiset vaan sattuvat olemaan paljon tehokkaampia kuin muut litkut lasinpesussa ja hinnaltaan ehkä parhaimmillaan noin viidesosa muista. Hengitysilman kautta humaltuminen ja muun haitan saaminen lienee teoreettista normaaliautoilijalla.

      
  • Nämä Rampen kommentit ravanpoistosta hieman ihmetyttävät.

    Tuolla logiikalla erityisesti vesi pitäisi kieltää tuulilasinpesussa, koska siihen kuolee aivan ylivoimainen määrä ihmisiä.

    Toinen juttu tarttui silmään tuolta Volvo-keskustelusta. Rampe on tainnut kerätä kokemuksensa pyyhinmallisista ajovalonpesureista 70-luvulta. Hänen logiikallaan ilmeisesti tuulilasinpuhdistukseenkin riittäisi sitten pelkkä "pissapoika". Metanolia ruutuun ja maailma kirkastuu!

    Tiedoksi, että metanolin käyttö tähän tarkoitukseen oli aikaisemmin kielletty Suomessa. EU-säännösten harmonisoinnin vuoksi se piti sittemmin sallia.

    Onkohan Rampe koskaan nähnyt kuinka tarkasti metanolia käsitellään esim. dragster-piireissä? Siellä tiedetään minkälaista myrkkyä se on.

      
  • Propjockille:

    Tässähän se tuli todistettua, kun Rampe2 on jo saanut metonolista päähänsä, niin vaikutukset näkyy mielipiteissä !

    :tongue: :tongue: :tongue:

      
  • Oletteko muuten huomanneet, että pesuneste loppuu aina ennen sitä huoltoasemaa, jonka pesunestevalikoimasta löytyy vain 7 € hintaisia 2 l Lasol-pulloja? On meinaan törkeä hinta teollisuusalkoholille.

      
  • Tapio Taula; en tiedä minkä vaikutusta, mutta ainakaan mielelläni en mene selvässä asiassa heti henkilökohtaisuuksiin. Projockin kommentista en taas tajunnut hajuakaan. Koeta selkeyttää sanomaasi.

    Asiaan: Testien mukaan metanolipitoinen tuulilasinpesuneste on parempi kuin muihin alkoholeihin pohjautuvat vastaavat.

      
  • Metanolin haitoista tuulilasinpesunesteenä? Onko siitä kyetty osoittamaan haittavaikutuksia? Esimerkiksi tämä kuuluisa testi poliisiautoilla? Kahdessa tunnissa työnnetään lasiin se mikä normaalisti ei kulu edes työvuoron aikana(näin jotenkin tulkitsin tuota tutkimusta ja näillä perusteilla en voi pitää sitä minään ehdottomana totuutena). Tällä saadaan ilmapitoisuudet yli raja-arvon? Tutkimus keskittyi pelkästään ilmapitoisuuksiin!!!! Mitä se kertoo? Ei mitään! Yritin etsiä tutkimuksia, jotka selittäisivät, onko tuulilasin pesunesteenä käytetty metanoli todella haitallista tai ei. En löytänyt! Yrittäköön muutkin!

    En kiellä sitä, että metanoli on erittäin myrkyllistä. Olen myös käytännössä nähnyt mitä se ihmiskehossa vaikuttaa. Mutta siitä huolimatta en näe esteitä sen käytössä tuulilasin pesunesteenä. Triviaalina voisin kysyä teiltä viisailta, että miten se vesi voi aiheuttaa myrkytyksen? Olen senkin nähnyt, mutta miten on teidän laita? Kielletäänkö vesi?

    Henkilökohtaisesti minulle on yksi hailea, mitä kukin käyttää pissapojassaan. Mutta, jos joku tulee yleisellä palstalla kertomaan ja luomaan yleistä hysteriaa asian suhteen, niin luulen, että kaltaiseni kommentit lienee sallittuja.

      
  • Unohtui vielä se, että jos vähääkään viitsi farmakologiaan tutustua, niin haittavaikutuksia löytyy vaikkapa plaseboilta. Tämä kommentti ei kuitenkaan todellakaan vähättele haittavaikutuksia.

      
  • Itse ostin ennen Halpahallista "autoilijan lasipesunestettä" oli halpaa ja "hyvää" kunnes eräs ammattiautoilija sanoi että oli myös käyttänyt tätä "hyvää" ja halpaa ainetta ja ettei enää ikinä ostaisi moista "mömmöä". Jättää kuulemma auton ikkunaan kalvon joka haittaa ainakin pimeällä ajettaessa. Suositteli Lasolia tai Volteraa. Tiedä tuota sitte??

      
  • Hei Icemanin käyttäjät!
    Nimimerkki Herbert on ottanut hampaisiin Iceman tuulilasinpesu nesteen. Asia mainoksesta tutkitusti turvallisin, tarkoittaa VTT tutkimusta, jonka käyttäminen mainoksessa on kielletty! Markkinoilla ei ole mitään näyttöä että metanolipohjainen lasinpesu neste olisi haitallista. Liikun aktiivisesti kentällä missä myydään nesteitä, ensimmäinen kysymys on "haiseeko se", no metanoli kysymyksiä tulee myös mutta se on luonnollista koska tietyt tahot haluavat että sen myynti on mahdollisimman vaikeata! Iceman on takuuvarmasti laatutuote, kuluttaja päättää mitä hän haluaa ostaa. Iceman on harvemmin toiseksi myydyin!
    t:vako

      
  • No olisit edes laittanut linkin tai muun viitteen siihen tutkimukseen, niin voisi lukea, mitä on tutkittu.

    VTT varmaan osaa tehdä hyvin, sen minkä tekee. Mutta pointti onkin se, millaisia johtopäätöksiä tutkimuksesta vedetään. Turvallisin mihin vertailuryhmään verrattuna? Turvallisin missä suhteessa? Jne.

    Mielestäni tuo mainonta käytti samanlaista ala-arvoista tyyliä mitä tapaa monista rengasmainoksista. "Nyt jopa 5 m lyhyempi jarrutusmatka". Ei vain kerrota mikä on alku- ja loppunopeus kokeessa, mikä on vertailurengas jne. Minulle opetettiin jo jos ei ala- niin ainakin yläasteella, että komparatiivin perään pitää liittää vertailukohta.

      
  • Lasinpesunesteen suhteenkin tietysti jokaisella on valinnanvapautensa. Itse en todella käyttäisi metanolipohjaista ainetta kuin tilanteessa, että muuta ei olisi saatavilla ja pesisin käteni huolellisesti aineen käsittelyn jälkeen. Hintaero etanoli- ja metanolipohjaisten välillä on kuitenkin yhtä pieni kuin mahdollinen tehoerokin ja mieluummin käytän huomattavasti vähemmän myrkyllistä ainetta, vaikkei metanolin mahdollisia haittoja olekaan aukottomasti tässä käytössä todistettu.

    Metanolipohjaisten aineiden myynnissä muuten rikotaan säännöksiä säännöllisesti. Niitähän ei saisi olla avomyynnissä, vaan ne pitäisi pitää lukitussa paikassa, johon ei esimerkiksi lapset pääse käsiksi.

      
  • Tapsa taitaakin olla tyypillinen Volvo-mies

      
  • Sattuipa sopivasti.
    Eilen huollettiin kaverini auto ja hänellä oli yksi tuulilasinpesu suutin tukossa.
    Huollossa käytettiin paineilmaa suuttimen aukaisuun.
    Mälli tuli ulos ja kysymys kuului, että oletko käyttänyt lasolia tai liian voimakasta seosta.Vastaus, että kyllä. Ehdotus oli, että käytettäisiin metanoli pohjaista pesuainetta jolloin pesuaine ei kuivuessaan tukkisi suuttimia ja on myöskin hajuton.
    Olen itse käyttänyt metanoli pohjaista pesuainetta jo pari vuotta, enkä ole havainnut
    mitään haittoja.

      
  • Kysymys kuuluu myös, että millä perusteella etanoli tukkisi suuttimia toisin kuin metanoli? Ettei vain olisi kova vesijohtovesi, mikä kuivuessaan paikkoja tukkii...

    Kaadappa huviksesi joskus pieni tippa viinaa vaikka tiskipöydälle ja kun se on haihtunut niin havaitset, että jälkiä ei jäänyt.

    Metanoli on ihan ok, kun ei haista, maista eikä koskettele turhia.

      
  • Voisikohan syynä olla hajuste tai jokin muu lisäaine? :sunglasses:

      
  • Aika yössä ovat Kuningaskuluttajan tyypitkin eläneet jos eivät tienneet osan nesteistä olevan etanolipohjaisia...

    Tiedä haittavaikutuksista sitten, mutta itse en enää etanolipohjaisia osta. En ainakaan itse ole mitään haittoja käytöstä huomannut, vaikka jo monta vuotta olen metanolia lasiin ruikkinut, ja minä olen siinä hommassa vieläpä aika paljokas.

    Hong Kongin Dragon on halpaa, ja kestää pakkasta hyvin. Käytössä olen myös havainnut tämän metanoliaineen paremmaksi kuin esim. Lasolin. Etanoliaineet jäätyvät pakkasella lasiin paljon herkemmin, vaikka kuinka vahvaa seosta käyttäisi. Haihtuneeko etanoli sitten liuoksesta ajoviimassa nopeammin vai mikä on...

    Kamalinta tavaraa ikinä, jota olen hätätilassa joutunut ostamaan on Shellin etanolineste, joka kyllä jätti sellaista kalvoa ja p*skaraitaa lasiin, että terve. Lasol ei näin huonosti sentään toimi. Metanolipohjaiset aineet tuntuvat pesevän lasin hyvin merkistä riippumatta.

      
  • Huvittavaa on nähdä, että perinteisissäkin autohuoltamoissa myydään metanolipohjaista tavaraa! Hinta on vaan triplasti se, mitä on kun ostat saman aineen halpakaupasta. Itse olen käyttänyt metanolipohjaisia jo monta vuotta ja täytyy sanoa, että puhdistusteho ja hinta on omassa luokassaan. Tiedä häntä, mitkä lienee viralliset säädökset ja tuskin ainetta tulee käytettyä niin paljoa, että pitoisuudet kasvaa vaarallisiksi! Eikös se etanoli ole suomalaisten miesten yleisin kuolisyy vai oliko se metanoli? Ainakaan en tiedä, että kukaan olisi saanut metanolimyrkytystä muuten kuin juomalla sitä!

      
  • Auto käyttää metanolia ja kuski etanolia. Tiedä häntä kumpi on aivojani enemmän tuhonnut. Metanoli halpaa, viimeksi 40 litraa oli 2,5€ tarjouksena! :sunglasses:

      
  • Metanoli voi myös nestettä lisättäessä roiskahtaa käsille josta on lyhyt matka suoraan verenkiertoon. Metanolin hajuttomuus tekee siitä juuri vaarallisen. Ei kukaan joka pesee auton ikkunat sisältä etanolilla pidä auton ovia kiinni niin pahalta se haisee. Mutta metanolin kohdalla näin käy, vielä paljailla käsillä. Pitkäaikaisesta altistumisesta ei vielä ole mitään tietoa kun vuodet karttuu niin eiköhän sitä tule. Joudun päivittäin tekemisiin erillaisten kemikaalien kanssa titraustyössä. Ennenaikaan titraaja imi näyteannoksen mittalasiin vaikka myrkkypitoisuus on max. 10% he oli kaikki hampaattomia niin tehokkaasti Esim. rikkihappo syö hammaskiillettä. Eikä suuhun tullut muuta kuin kaasua.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit