TSI-moottorin jakoketjuongelmat

294 kommenttia
1457910
  • Viimeisin päivitys:



    http://www.autobild.de/artikel/vw-tsi-motorschaeden-3393757.html



    Öljynlaadulla lienee osansa ongelmassa (Welche Rolle spielt das Öl beim TSI-Problem?) Tässä taas yksi syy suhtautua skpetisesti autotehtaiden useamman kymmenen tuhannen kilometrin öljynvaihtoväleihin ainakin Suomen oloissa, jos öljyt aiheuttavat ongelmia Saksassakin.

      
  • Nytkö päästään siihen että vika ei enään olekkaan moottorissa vaan öljyssä. liian kosteassa ilmastossa. kuskin paidan värissä...

      
  • hoii:

    mitäs ongelmii bmweissä on.vaikka mitä!

    http://www.autoblog.com/2012/04/17/bmw-rolls-royce-issue-recall-over-smoldering-circuit-boards/

    http://www.autoblog.com/2012/04/16/nhtsa-bmw-7-series-gearshift-issue-has-resulted-in-16-crashes/

    http://www.motorauthority.com/news/1075417_bmw-and-rolls-royce-announce-multiple-model-recall

    ja ne miljoonat muut bmwt.joita kutsutaan takaisin.




    Vaivaako puutteellinen lukutaito, vai miten muuten sait bemarin vedettyä tähän.



    Vikansa on kaikissa autoissa. Noiden pienten TSI-koneiden ongelmat vaikuttavat vaan melkoisen laajoilta.

      
  • hoii:

    simppa.ei vaivaa puutteellinen lukutaito.lukeehan tuolla vaikka mitä bmwstä.




    Toki lukee. Itsekin olen bemarista ( Ministä ) kirjoittamaan sortunut, koska siinäkin on ollut tietyissä malleissa melkoisia ongelmia ketjun kanssa.



    Se ei kuitenkaan tee volkkarin ongelmia yhtään pienemmiksi.

      
  • Mitähän tuolla BMW:stä lukee? Että BMW kutsuu takaisin 1,3 miljoonaa autoa (jopa yli 8 vuotta vanhoja), koska akkukaapeleissa on olemassa vikaantumisen mahdollisuus. Yhtään vikaantunutta auto ei siis ole, on vain mahdollisuus vikaantumiseen. Näin toimii vastuullinen autonvalmistaja, moni muukin kuin BMW. Mikäli ongelmakohta havaitaan, niin ongelma korjataan ennen kuin siitä koituu asiakkaalle haittaa vaikka yhtään vioittumista ei olisi tapahtunutkaan.

    Huomaatko eron VAG konsernin toimintatapaan? Takaisinkutsut ovat arkipäivää ja suoraselkäistä toimintaa. Suoranaisten moottoririkkojen väittäminen yksittäistapauksiksi ja maksattaminen asiakkaalla ei ole.

      
  • JaSa:

    Mitähän tuolla BMW:stä lukee? Että BMW kutsuu takaisin 1,3 miljoonaa autoa (jopa yli 8 vuotta vanhoja), koska akkukaapeleissa on olemassa vikaantumisen mahdollisuus. Yhtään vikaantunutta auto ei siis ole, on vain mahdollisuus vikaantumiseen. Näin toimii vastuullinen autonvalmistaja, moni muukin kuin BMW. Mikäli ongelmakohta havaitaan, niin ongelma korjataan ennen kuin siitä koituu asiakkaalle haittaa vaikka yhtään vioittumista ei olisi tapahtunutkaan.
    Huomaatko eron VAG konsernin toimintatapaan? Takaisinkutsut ovat arkipäivää ja suoraselkäistä toimintaa. Suoranaisten moottoririkkojen väittäminen yksittäistapauksiksi ja maksattaminen asiakkaalla ei ole.




    Tuo vastuullinen valmistaja sai juuri jenkkien NHTSA:lta uhkasakon hoitamattomien takaisinkutsujen takia.



    http://www.autobytel.com/bmw/news/bmw-to-pay-3-million-in-nhtsa-fines-109789/



    http://www.bmwblog.com/2012/02/11/bmw-agrees-to-pay-3-million-fine-over-delayed-recalls/



    Ja mitä noihin Minien ketjuvikoihin tulee, niin eipä ainakaan Laakkosen toiminta niitten osalta ole ihan nappiin mennyt.



      
  • Edelleen, takaisinkutsu ei tarkoita vikaa, vaan vikaantumisen mahdollisuutta. TSI moottoreita sen sijaan on oikeasti hajonnut pelkästään jakoketjuongelman vuoksi satamäärin. Tämä ei kuitenkaan ole VAG konsernin mielestä riittävä syy takaisinkutsuun.



    Itsellä ei Suomessa ole BMW:n toiminnasta pahaa sanottavaa. Ostin aikanaan vähän käytetyn E60 sarjan BMW:n. Näissä autoissa oli alkupään malleissa automaattivaihteistossa ongelmaa, niin myös omassani. Automaattivaihteisto vaihdettiin täysin veloituksetta, vaikka autolla oli ajettu 50tkm ja takuu oli mennyt umpeen.



    Sen sijaan sitä edellenin autoni oli A4, johon jouduttiin jatkuvasti vaihtamaan alumiinisia tukivarsia eteen (surullisenkuuluisa tyyppivika tämäkin), mutta koska omalla kohdallanikin kyseessä oli aina "yksittäistapaus", jouduin maksamaan kustannukset itse. Muutama vuosi myöhemmin VAG myönsi ongelman, ja maahantuoja suostui korvaamaan (tosin vain) osan kustannuksista.



    VW maahantuojan osalta mikään ei näemmä ole muuttunut, eli asiakas joutuu edelleen tappelemaan jopa ilmiselvien tyyppivikojen vuoksi kustannuksista. Näin esim. tämänpäiväisessä uutisessa:

    http://www.talouselama.fi/uutiset/varo+tata+kaytettya+laatuautoa++taysi+pommi/a2096011



    Samoin Tuulilasin artikkelissa toimittaja Ketonen mainitsee ystävänsä DSG ongelmista: "Kaveri on kyllästynyt myös siihen, että Volkswagenin takuuasioissa on aina joutunut riitelemään."

      
  • Kohta tulee Volkkaripojilla itku kun pitää yrittää hankkiutua eroon VW-konsernin romuista.



    Käytetyn Volkkarin ja Audin myynti tulee olemaan yhtä helppoa kuin AIDSin myynti.



    Autoalalla VW-konsernin autot ovat jo pitkään olleet suurimpia murheenkryynejä. Näistä käytetyn auton kauppias saa eniten takuuhuolia ja valituksia. On muuten 100 % fakta.



    Ja tiedoksi. Autokauppiaat tasan tarkkaan tietävät nämä murheenkryynit. Hyvitys on sitten sen mukainen.



    Itse nuorena ja hölmönä 90-luvulla erehdyin Audi A4:seen. En ottaisi noita romuläjiä enää ilmaiseksikaan.

      
  • hoii:

    lukeehan tuolla vaikka mitä bmwstä.


    No niinpäs lukeekin. Näköjään kutsuvat riskialttiita autoja korjattavaksi:



    "BMW and Rolls-Royce announce multiple model recall"



    "The cars are being recalled for potentially hazardous defect"



    Jo sähköstartin ja synkronoidun vaihteiston keksiminen nopeuttivat kuljettajien degeneraatiota.



    Nykyisin tehdään automaatteja ratin takana istuville matkustajille, jotka eivät tiedä mikä vaihde on päällä vai onko mikään, mutta valmistajan syy se kumminkin on :weary:

    "BMW abandoned the traditional P-R-N-D layout and adopted an electronic push-button selector for "Park." The AP says at least some of the problems may be related to owners not realizing their cars were in neutral instead of park"



    Yllä olevan tekstin kirjoittajan olisi aika raahata itsensä nappiautomaattien nykyaikaan. Vaikkapa 1950-luvun Yhdysvaltoihin.



    "Our own experience has shown that even in more recent BMW's with floor-console-mounted shifters, it can be difficult to tell whether the vehicle is in Park or not, and we find the BMW gear selector as a whole to be non-intuitive – we're frankly surprised that NHTSA has not received more than 50 complaints concerning the issue."



    Jos automaattivaihteiston käyttäminen on näin vaikeaa, alkaa epäilyttää eikö BMW:n mukana toimiteta käyttöohjetta vai eikö NHTSAsta löytynyt ketään lukutaitoista?

      
  • Lapsellista, sillä keskustelijat ovat käytännössä katsoen henkilöitä, joilla ei ole mitään kosketusta VAG-autoihin. En itkisi paljoa tällä palstalla, jos kokemusta loppuunajetusta Audista joskus 20 vuotta takaperin.



    Kuka tietää niistä sadoista moottorinhajoamisista Suomessa? Ei ainakaan nuo edellä mainitut heebot.



    Itsellä kokemusta monesta ja tuttavilla aika paljon ihan jo tilastollisesta pakosta. Ihmettelen, että ei ole hirveästi rutinoita kuulunut.



    Jos takuu tai huolto-organisaation palvelu mättää, niin on hyvä, että kekustellaan, vaikka asian vierestä. Iljettävää kuitenkin lukea pelkkien merkki-inhoajien kommentteja ilman mitään totuuspohjaa.

      
  • Eli sinun tilastollisen otantasi vuoksi Saksan suurimman autolehdenkin oli syytä lopettaa asiakaspalautteen vuoksi asian tiimoilta aloittamansa tutkimukset?



    Tukivarsien vaihtorumba alkoi omassa A4:ssani noin 50 tkm:n kohdalla, asioiden hoito oli samanlaista jo silloin.



    Esimerkkinä tämäkin ongelma kiellettiin keskusteluissa aivan samoin kuin sinä nyt jakoketjuongelman kunnes yksi toimittaja nosti asian esiin, sitä ennen monet maksoivat rikkoituneet osat itse:

    http://www.kainuunsanomat.fi/cs/Satellite/Talous/1194638471389/artikkeli/satamaarin+volkswagenin+ja+kodan+kaasupolkimia+poikki+talvioloissa.html



    Merkin omistajien kokemuksia ongelmasta voi sen sijaan lukea täältä:

    http://www.vagarena.fi/index.php?topic=6771.570

      
  • Tutkikoon, jos on asialliset tutkijat, mutta keskustelupalstojen jutut voi pääsääntöisesti vetää pöntöstä alas, jos ei omalla nimellä esiinnytä. Itse en ole kieltämässä ongelmien olemassa oloa, mutta ns. asiaton asenteellisuudesta johtuva trollaaminen on melko typerää. JaSan lienee turha syyttää pelkästään Audia huonoista alustan osista, sillä BMW:n monilla takavuosien malleilla se on ollut yhtä tuttu ongelma.



    Lukekaa tuo edellinen kirjoitukseni kokonaan, ennen kuin kommentoitte mistään keskustelun kieltämisestä. Paskanpuhujat eivät kuitenkaan ansaitse mitään myötätuntoa, vaikka ongelmia onkin.

      
  • ei se oma nimi mitään auta, nekin voidaan keksiä, kyllä tuollaisilla merkkifoorumeilla melko pian huomataan kuka trollaa ja kuka ei.

      
  • Saattaa olla, että BMW:llä on ollut ongelmia alustan osien kanssa. Itselläni oli ongelmia BMW E60:n automaattivaihteiston kanssa. Mutta se asia hoidettiin mallikelpoisesti, eli vaihteisto vaihdettiin kokonaan uuteen vaikka takuu oli loppu.



    Sen sijaan Audin tukivarsien kanssa joutui huollossa tappelemaan jatkuvasti. Omalta osaltani ongelma tunnustettiin valitettavasti vasta vuosi sen jälkeen, kun olin autosta luopunut. Tällöinkin korvattiin asiakkaalle vain osa tukivarsista, ei kaikkia, vaikka ongelmia kaikki ko. mallisia tukivarsia koskikin, myös Passatissa.



    Tuulilasin nettiartikkelissa Ketonen tiivistää ongelman kaverinsa DSG-korjauksien suhteen näin: "Eräällä ystävälläni on ollut sellainen, ja sitä on korjattu turhan isolla rahalla kuitenkaan saamatta laatikkoa toimimaan kunnolla. Kaveri on kyllästynyt myös siihen, että Volkswagenin takuuasioissa on aina joutunut riitelemään."



    Itselläni kokemukset ko. maahantuojan toiminnasta ovat aivan samanlaiset, tosin jo yli kymmenen vuoden takaa.

      
  • Itselläni kokemukset ko. maahantuojan toiminnasta ovat aivan samanlaiset, tosin jo yli kymmenen vuoden takaa.




    Tätähän minä en ole pyrkinyt kiistämäänkään. Itse olen näistä merkeistä saanut ainakin Helkaman osalta ihan hyvää palvelua, mitä olen aikaisemmin 15 vuoden aikana harvoin tarvinnut. Keskon palvelun laatua en ole päässyt testaamaan, sillä nykyinen on (kop, kop) ollut ihan viaton, paitsi, että kolhun takia kävi peltikorjaamolla, jossa palvelu ylitti odotukset. Aamulla vei ja illalla hain.



    Toivotaan, että tämä kalabaliikki kokonaisuudessaan parantaa palvelua. Lasipalatseja hyvä palvelu ei tarvitse, joten rahat kannattaa satsata johonkin muuhun kuin marmoritiskiin.

      
  • parempi olisi tietenkin parantaa laatua ja vasta toissijaisesti palvelua.

      
  • OT: Tuo BMW kun nousi esille, niin kyllähän Suomessa istuttiin ihan oikeudessa kun puitiin kuka korvaa niitä koneremontteja missa BMW:n dieseleissä niitä imusarjan läppiä irtosi ja imeytyi sylintereihin. BMW taisi pestä kätensä koko touhusta.

      
  • Jarski:

    Kyllä ne ahdetut normiajossakin bensaa syövät. Esimerkkinä vaikkapa Audi A4 2.0 turbolla, teoriassa yhdistetty kulutus on todella pieni, mutta harva saa noita kulkemaan alle kympillä/100km.




    ??? Syyskussa 2010 ostettu Audi A4 2.0 TFSI Quattro S Tronic ja jokaikinen tankkaus on kirjattu ylös. Keskikulutus viimeisimpään tankkaukseen on 8,7 l/100 km. Se on kaukana norminmukaisesta 6,4 l/100 km yhdistetystä kulutuksesta, mutta ei silti lähelläkään kymppiä.



    Viestiketjun aiheeseen liittyen, joku saisi tutkia ja julkaista kriittisen artikkelin ko. moottorin öljynkulutuksesta.

      
  • Tuskin autotehtaat asialle mitään tekevät niin kauan kuin suhtautuminen on samanlaista kuin Tuulilasin taannoisessa kestotestissä: http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/kestotesti-30-000-km-volkswagen-passat-20-fsi-comfortline


    Vaikka moottorin öljynkulutus ärsyttää, konetta on silti pakko kehua. Volkswagenin kaksilitrainen FSI-pata kuuluu koko- ja teholuokkansa ehdottomaan eliittiin.
    Passat on iso, nopea, mukava ja taloudellinen auto. Ja mikä parasta, täysin harmiton, jos sinänsä kiusallinen moottorin öljynkulutus unohdetaan.




    Osmaan japsiautooni ei ole tarvinnut lisätä pisaraakaan öljyä määräaikaishuoltojen ulkopuolella. Epäilemättä nykymittapuulla lyhyehköllä (15000 km) huoltovälillä on oma osuutensa. Tosin tuohon kestotestin Volkkariin oli lisätty litra mustaa kultaa jo 15000km kohdalla vaikka siinä oli ahtamaton moottori. Kylmäkin tuo TL:n kestotestiauto oli. Sinänsä saavutuksen arvoinen asia bensamoottoriselta autolta joka ei nyt ainkaan nykymittapuulla mitenkään ihmeellisen vähäruokainen ole. Ainakin Passat oli tuohon aikaan vieläpä törkeän kallis ja huonosti varusteltu.



    VW komeili taas toukokuun myyntitilastossa ykkösenä ja koko alkuvuoden tilastossakin toisena. Kaikki kadunmiehet varmasti osaavat haukkua Opelit, ranskalaiset ja italialaiset autot maanrakoon koska niissä on ollut jotain heikkouksia 20 vuotta takaperin. Kukaan ei ilmeisesti ole kuitenkaan tietoinen Volkkareiden ongelmista, mitä näitä "pikku" puutteita nyt olikaan? DSG, öljynsyönti, jakopääongelmat, pakkasella jäätyvät ovet, sohjossa toimimattomat jarrupalat.



    On erittäin vaikea ymmärtää miksi kukaan haluaisi ostaa näin huonoa tuotetta. Mutta niin kauan kuin myynti sujuu, voitte olla kohtuullisen varmoja, että valmistaja siirtää vastuun ostajalle. Miksi korjata, kun voi myydä uuden?

      
  • Mutta kun se on niin ihanan näköistä muovia tuo kojelaudan pinta ja sisäovenkahvat niin tottakai ihmiset ostaa ja sitten onkin alla vikapesäke, mutta mitä siitä :sunglasses:

      
  • En ole itsekään onnistunut vielä omistamaan ainuttakaan autoa, johon olisi tarvinnut lisätä öljyä, edes yhtä kertaa. Lähinnä repertuaarissa on ollut Japanilaisia, Korealaisia ja yksi Ranskalainen laatutuote.

      
  • Onko nyt siis edelleen niin ettei lehdessä ole käsitelty koko asiaa vielä(-kään) millään tavalla?

      
  • En ole itsekään onnistunut vielä omistamaan ainuttakaan autoa, johon olisi tarvinnut lisätä öljyä, edes yhtä kertaa. Lähinnä repertuaarissa on ollut Japanilaisia, Korealaisia ja yksi Ranskalainen laatutuote.


    Sinulla ollut jotain loppuun ajettuja Japseja.. Minulla ollut viisi viimeisintä eri-ikäistä, jopa 300 000 ajettua "Japsia" (siis Euroopassa tehtyjä Toyotaa ja Nissania yms. Toyotissani ollut mm. Puolassa tehtyjä moottoreita yms..) mutta YHTEENKÄÄN EN OLE LISÄNNYT ÖLJYJÄ HUOLTOJEN VÄLILLÄ!! PISTE!!! Nykyiseenkin kakkos Yarikseen dieselkoneella, siinä on mittatikun katsominenkin ihan turhaa hommaa.

    Minulla ollut kaksi Volkkaria; Ensimmäinen ja viimeinen. Meille ei tule koskaan noita vika-alttiita paskoja öjysyöppöjä. Joiden jatkuvista ongelmista ja paskapalvelusta marmoritiskillä KOKOAJAN eri foorumeilla saa lukea kokoajan. Onneksi voi järkevään hintaan vielä toistaiseksi saada kunnon autoja ja kunnon palvelua. Koskahan Volkkarilla päästään samalle tasolle?? Ei hyvältä näytä.. :frowning:

      
  • Rontti:

    Onko nyt siis edelleen niin ettei lehdessä ole käsitelty koko asiaa vielä(-kään) millään tavalla?




    TM taitaa olla puun ja kuoren välissä. Jos julkaisee ongelmista niin Volkkari suuttuu, jos ei julkaise niin lukijoitten silmissä lehti on VW:n talutusnuorassa.

      
  • Tekniikan Maailmaa on todennäköisesti kielletty kirjoittamasta kyseisestä aiheesta.

      
  • Niin varmaan onkin, ja siksipä jätinkin tilauksen uudistamatta tuossa jokunen kk sitten, aika tarkkaan ~kk sen jälkeen kun tämä asia alkoi tulla esiin eikä TM:ssa mainittu sanaakaan. Tällaista "pikkuseikkaa" nyt ei vaan tämän tason julkaisu pysty ohittamaan ja samalla olettamaan että tilaajakanta säilyisi. Tai sitten lukijakunnan täytyisi koostua hieman vähemmän fiksusta kansanosasta.



    "TM:n luotettavat ja puolueettomat testit ja vertailut ovat käsite. TM välittää lukijoilleen tietoa josta on hyötyä ja auttaa kuluttajia tekemään oikeita valintoja."



    Olisi varmaan tuotakin sitten syytä hieman päivittää :grin:



    edit: 8/12 on näköjään viimeinen TM joka tähän talouteen tuli

      
  • http://issuu.com/otavamedia_asiakasviestinta/docs/volkswagen-1-2012



    http://www.otavamedia.fi/web/guest/tekniikanmaailma



    Kappas vaan, Folkkarin asiakaslehti kuuluu samaan konserniin kuin TM. Tässä valossa on aivan ymmärrettävää, että TM ei jakoketjuongelmista kirjoita, vaikka virallisesti lehti on puolueeton.

      
  • Maailman yhä teknistyessä ja tekniikan uudistumistahdin nopeutuessa on nykyihmisen vaikea tulla toimeen ilman julkaisua, joka suodattaa tekniikasta olennaisen ja kertoo sen selkeästi. TM on autolehtenä Suomen arvostetuin.




    Suodatus ainakin tässä asiassa on toiminut hyvin..



    Mutta näinhän se menee, kenen leipää syöt, sen lauluja laulat. Myös sopii teemaan "ei koira ruokkivaa kättä pure.."

    Kyllä toi VAGniikan Maailman hypetys ja hehkutus on haissut läpi jo vuosikausia.

    Tavalla tai toisella testien loppujen arvostuksia viilailemalla saadaan pisteet kohdilleen, tasaisen varmaa ja pälä pälä. Koskaan en ole autoa ostanut tekniikan maailman testien perusteella ostanut. Onneksi nykyään netissä ihmiset antavat vapaasti palaututetta puolin ja toisin ilman että pitää noudattaa jonkin (K..-)keskusliikeen suosituksia kirjoittelussa.

      
  • Kauhea yllätys....



    Jos mainostaminen maksaa 7000-17000 € per sivu per lehti, niin joku vielä kehtaa kysyä, etteikö sillä ole vaikutusta lehden sisältöön.



    Suosittelen tietynlaista polarisointia niihin laseihin minkä läpi luetaan mainoksista elävien lehtien juttuja.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit