Bensan haju Toyotassa

43 kommenttia
«1

kysymys on Toyota Corollasta, vm. 2003.



Osaako joku arvella, onko vaarallinen vika, kun bensiini on ruvennut haisemaan voimakkaasti auton ulkopuolella? Aluksi haisee myös sisällä, mutta ajettaessa se sisäpuolen haju häipyy.



Huoltoliikkeen aika on tuonnenpana, mutta tohdinko nyt ajaa? Onko syttymisvaaraa tms.



Nainen ratissa ja mitäpä se siihen kuuluu, mutta minulla ei kuitenkaan ole minkäänlaista havaintoa viasta!



~²ºº²~ harmaja ~²ºº³~

  
  • En usko, että haittaa menoa jos haju tulee tankin kohdalta. Vahva veikkaus on, että polttoaineputken tiiviste tai tankin sauma vuotaa. Tosin jälkimmäinen tuonikäisissä on erittäin harvinaista, mutta ei tietenkään mahdotonta koska tuossa ei vielä ole muovitankkia. Jos bensa haisee konehuoneen puolella, niin silloin polttoaineputkissa on vuotoa ja huoltoon menoa kannattaa kiirehtiä.

    Oletko huomannut, että haiseeko bensa jos tankki on alle puoleenväliin tankattu?

      
  • Huomenta! Nyt en ole varma, millä kohdalla bensatankki onkaan, mutta bensan haju taitaa lemuta kummallakin puolella autoa.

    Luulisin, että haisee eniten, mitä täydempi tankki on, olen tankannut kahdesti tämän vian aikana. Haju ei taida tulla etupäästä autoa.



    Tuli vielä sellainen asia mieleen, että varasinko ajan vääränlaiseen huoltamoon, kun varasin Toyota-huoltoon ja puhelimessa huoltomies ihmetteli tuota vikaa sangen suuresti, että eipä ole aikaisemmin tullut vastaan?



    Ajattelin vain, että jos pitää hitsata tai ilmenee muita vasaratöitä.

    Aika on maanantaina 15.3.





    ~²ºº²~ harmaja ~²ºº³~ [http://www.cswnet.com/~ozarksof/ani/carlift.gif]

      
  • Eli säiliöstä vuotaa luultavimmin. Tankkia ei kyllä hitsata yleensä, vaan se vaihdetaan uuteen. Tuonikäisissä ei kyllä välttämättä vuoda tankista, vaan luultavasti täyttöputken liitoksesta. Vie vaan Toyota-huoltoon ja pyydä kustannusarvio. Jos kyseessä on tankin vaihto, niin homma kannattaa kilpailuttaa. Muussa tapauksessa homman pitäisi olla edullisempi ja helpompi.

      
  • Kiitän ja kumarran hyvistä neuvoista.



    Jäi vielä sellainen asia samasta aiheesta sanomatta, että on tosi huono tankata bensaa, kun se bensatorvi koko ajan katkoo, äsh. Siis bensan tulo napsahtaa poikki. Auttaa vähän kun torvea pitää ylempänä.



    Mutta olen hyvilläni neuvoista ja tyhmä auton kanssa, se ei vain tottele aina minua.



    Vajaa viikko sitten katsastutin sen auton, kumma että ne miehet siellä eivät maininneet tuosta hajusta.



    Kyllä se nyt siittä korjaantuu, kiitos vielä!



    t. harmajan Toyotan omistaja

      
  • Onko koko ajan vai pelkästään tankkauksen jälkeen?

      
  • Käväsin eilen Toyota-huollossa näyttämässä autoani (Toyota Corolla ja v. 2003) ja siellä vika selvisi, (eipä silti, oisi kait se muuallakin selvinnyt).



    Bensatankki oli ruostunut saumoistansa, luulisin että tankin yläosasta, koska vajaammalla tankilla ei hajua ilmenny. Huoltomies varoitti tankkaamasta yli puolivälin.



    Hyvä mulle, saan siihen uuden tankin ilmaiseksi, eikä ilmeisesti työkään maksa.



    t. paula :kiss:

      
  • Hienoa, että vika selvisi. Yleensä tankit ruostuvat vasta yli 20v ruostesuojaamattomissa autoissa, joten harvinainen on kyllä tapauksesi. Tankissa on ollut varmaan valmistevika.

    Mutta parasta on, että Toyotalla takuut näemmä pelaa. En usko, että yksikään muu merkki korjaisi takuuna yhtään mitään 7-vuotiaaseen autoon. Toisessa keskustelussa täällä joku kertoi Opelin moottorin hajonneen ja on joutumassa itse maksumieheksi, vaikka kyseessä lie valmistevika.

      
  • A Tapio:

    Hienoa, että vika selvisi. Yleensä tankit ruostuvat vasta yli 20v ruostesuojaamattomissa autoissa, joten harvinainen on kyllä tapauksesi. Tankissa on ollut varmaan valmistevika.
    Mutta parasta on, että Toyotalla takuut näemmä pelaa. En usko, että yksikään muu merkki korjaisi takuuna yhtään mitään 7-vuotiaaseen autoon. Toisessa keskustelussa täällä joku kertoi Opelin moottorin hajonneen ja on joutumassa itse maksumieheksi, vaikka kyseessä lie valmistevika.




    mikähän takuu on kyseessä? itselläni 2004vm corolla, aj 200th. tankki alkoi tiputtaa kans, tankin päältä tuli vuoto. tankki vaihtoon ja tonnin lasku. sain kuitenkin sovittua liikkeen kanssa mistä ostin että laitamme puoliksi summan. maksettavaa jäi siis vielä. ikää myös 7-vuotta.







    :weary:

      
  • Kummityttären Corollassa vm 2004 sama vika, tankki puhkiruostunut. Olisikohan kyseessä tyyppivika joka ilmenee vain täällä tiesuolan luvatussa maassa? Muuten on vehje pelittänyt hyvin.

      
  • Toyotissa nuo vuotavat tankit ovat kyllä enemmänkin sääntö kuin poikkeus, niitä menee kuin tupakkia, ja taitaapi vielä 2000-luvun autoista olla ainoa, muut kun ovat käyttäneet muovitankkeja jo kohta 30-vuotta. Ja sitte vielä joku ihmettelee että kuinka se suojaamaton pelti ruostuu auton alla, voi pyhä sylvi. Ja on muuten Toyotalla melkoista goodwill meininkiä, jotta Toyotan markkinoima luotettavuus mielikuva saadaan pysymään tapissaan, siis kahdeksan vuoden takuuta pukkaa. :lol:

      
  • Yllätyin, että 2000-luvun autoissa on vielä peltisiä bensatankkeja, eikä pelkästään muovisia. Itse olen peltisen viimeksi nähnyt 80-luvun autossa. Silloinkin jo osassa autoista oli muovinen tankki.

      
  • meniko harmajan korollan tankki tuohon 12vuoden puhkiruostumattomuus takuuseen?

    ajattelin ottaa huomena tankki-aiheisen puhelun maahantuojalle. kysyä mitä tuo 12vuotta kattaa. 430euroa piti itsellä maksaa tuosta, jospa sais nekin takaisin.



    ihmetyttää kyllä että metallinen tankki ja samanlaisen laittovat tilalle. 02 golffissa oli muovinen.

      
  • "Takuu kattaa 12 vuoden ajan ja ilman kilometrirajoitusta korin

    la¨piruostumisen (puhkiruostumisella tarkoitetaan kotelorakenteen sisa¨lta¨

    ulospa¨in tapahtuvaa ruostumista), jos syyna¨ on valmistus- ja/tai

    materiaalivirhe.



    "Korilla" tarkoitetaan mita¨ tahansa Toyotan alkupera¨isia¨ korin peltiosia,

    kuten konepeltia¨, ovia, tavaratilan kantta ja lattiapaneelia, mutta ei koriin

    kiinnitettyja¨ osia, kuten listoja, puskureita ja saranoita.



    Omistajan on huolehdittava ajoneuvon huollosta omistajan ka¨sikirjassa

    esitettyjen valmistajan ma¨a¨ritysten ja ohjeiden mukaan. Muussa

    tapauksessa huoltoa vaativien kohteiden takuu saattaa raueta."



    tämmöstä sanoo toyotan sivujen takuuehdot.pdf



    koriin kiinnitetyt osat?? ovathan ovet ja tavaratilan kansi myös kiinnitetty. ja niin on kyllä bensatankkikin. mutta tankki on rungossa kiinni, ei korissa. mikä on taas korin ja rungon ero? hehehe :lol:

      
  • Kumma juttu, kun täällä ei ole laumaa sanomassa, kuinka Toyotan bensatankkia on "käytetty väärin". Sehän on tunnettu tosiasia, että "oikein"käytettynä Toyotan rikkoutuminen on suorastaan mahdotonta.

      
  • no kerropa miten on väärin ja miten oikein?

      
  • Jotain täytyy kuluakin, kun esim pakoputki on käytännössä ikuinen ja moottorissa on jakoketju.

      
  • Mulla oli joskus Volkkareita Jetta II, Golf III. Noista dieseleistä on jäänyt hauskana anekdoottina se (tai siis silloin se vitutti kuin pientä oravaa..) Aina illalla auton moottorin alle laitettiin pullapelti keräämään tippuvaa moottoriöljyä. Kunnes mitta tuli täyteen ja siirryin Tojotiin, niin loppu se reviirin merkkaaminen ja ainainen öljyn lisääminen koneeseen vaihtovälillä. Välillä tuntui että 230000 ajettu 1,6 Diesel söi enemmän öljyä kuin naftaa. No sitten kun tuli 350000 ajettu Carina D-Turbo XL, niin aluksi ei voinut uskoa sitä kun 18000 kohdalla katsoi koneesta öljyt niin samassa kohdassa se öljy oli aina. Ensimmäisenä vuonna entisenä volkkaristina katsoi viikottain öljyjä mutta sitten siihen turhautui. Ainoa syy sittemmin mennä konepellin alle oli pissapoika ja kerran vuodessa tehty konepesu kuran ja pölyn takia. Kone oli aina kuiva yltä ja alta. Ihmettelen edelleen että 2010 luvulla joku lisää koneeseen öljyä?? Sehän on vaan normaaliautoissa 15-30tkm tehtävä toimenpide vaihdon yhteydessä. Ainoa kone mihin olen viimeset kymmenen vuotta enää öljyä ostanut on vanha 3,5Hp Biggs & Stratton, 70 luvun lopun mökkiruohonleikkuri... Se savuttaa paksussa heinässä niinkun alle 200000 ajettu Jetta aikoinaan motarilla. :smile:

      
  • Siis Briggs & Stratton.. Hondan koneet toimii muuten paremmin kuin B & S useimmissa ruohonleikkureissa, lumilingoissa, maantiivistäjissä ja samoin perämoottoreissa. Yamaha ja Honda muuten toimii syksyllä merioloissa räntäsateessakin aina ongelmitta

      
  • Mistäköhän sinä nyt volkkarin öljynkulutuksen keksit ottaa tähän keskusteluun? Saati Briggs & Strattonin?



    Minä voisin sitten pitää yksinpuhelua vaikkapa Tatra-merkkisistä maastokuorma-autoista ja niiden voimansiirtoratkaisuista.



    Vaihtoehtoisesti voisin puhua Hornetin jälkipolttimen vaikutuksesta kerosiininkulutukseen.

      
  • korppinokkii:

    no kerropa miten on väärin ja miten oikein?




    Minä en tiedä. Jonkuhan täällä kertoi Corollansa vaihdelaatikon hajonneen. Heti tuli tojotamiehiltä kommenttia, että väärin käytetty. Tojota ei nääs vikaannu, ja jos vikaantukin, niin vähintäänkin käyttäjä on silloin syyllinen.



    Odotin samanlaista reaktiota kuin vaihdelaatikkokeskustelussa. Kohta joku varmaan epäilee sinun kaataneen tiesuolaa tankkiin.

      
  • Onko sinulla muuta elämää kuin Toyota Corollan ronkkiminen? Kokeile Nissan Cedricciä vaihteeksi niin on hiukan enemmän haastetta.

      
  • Olen omistanut tähän mennessä 16 autoa joista yksi englantilainen ja yksi saksalainen loput japanilaisia, yhteenkään japanilaiseen en ole lisännyt teelusikkaakaan öljyä, vaihtovälit ovat olleet 5000km 10000km ja nykyisin 15000km harvoin olen edes vaihtovälillä öljyä tarkistanut kun tulos on aina ollut sama, ettei eroa tikussa pysty havaitsemaan.



    Arvatkaa mihin sitten lisättiin 1,5 litraa/1000km aivan oikein se oli saksalainen mosse BMW 2002 joka lähti kierrätykseen laakerivikaisena, ja 145000km ajettuna, tällöin tuli itselle luvattua, ettei koskaan enää tule saksalaista autoa ja päätös on pitänyt.



    Ps. BMW:tä muuten korjattiin määrällisesti, ja rahallisesti enenmän kuin kaikkia muita yhteensä, että se siitä preniumista. Voisin kertoa paljon herkullisia yksityiskohtia kyseisestä merkistä, koska olin kyseisenä aikana autoalalla huoltopuolella ja yksi merkeistä oli BMW ja toinen Mazda arvatkaa kumpi oli kymppi ja mikä nolla luotettavuudessa.

      
  • Premium-Simppa varmaan kohta ojentaa sinua vääräuskoisuudesta.

      
  • Premium-Simppa varmaan kohta ojentaa sinua vääräuskoisuudesta.


    Niin, Premiumi on premiumi vaikka se olisi kuinka Paska tahansa. Premiumin omistajaa nolottaa aina kertoa kuinka paljon ongelmia on ollut. Onhan se oikeasti noloa kertoa että meni helvetisti rahaa ja yöunet kun luuli saavansa laatua ja arvostusta. Kyllä minuakin nolottaisi kenellekään kertoa, että kallis oli ja vielä kalliimpi korjata.. :ashamed:

      
  • Hämmästyttää muuten aina noi premiumien vähäiset ajokilometrit ja hurjat korjaamotarinat, jolloin niihin on jo puoliautoa vaihdettu. Vähän enempi kun vielä vaihtaisi osia niin kohta on vaarassa että joutuu maksamaan lisää autoveroa..

      
  • Maastovälitys:

    Hämmästyttää muuten aina noi premiumien vähäiset ajokilometrit ja hurjat korjaamotarinat, jolloin niihin on jo puoliautoa vaihdettu. Vähän enempi kun vielä vaihtaisi osia niin kohta on vaarassa että joutuu maksamaan lisää autoveroa..






    En ole lähipiirissäni ainakaan kuullut "hurjista korjaamotarinoista" Tämäkin palsta aloitettu tojon ongemista, heh. Mutta provo provona, ei siinä mitään. Näyttää vaan siltä, että joitan japseilla ajavia jurppii nämä premiumit. Vainekin kun oma kulkine ei mahdu luokitukseen. Jos asia käy ylivoimaiseksi, niin eikun premikauppaan vaan ja 50-150 ke tiskiin, luulisi paineen hellittävän.

      
  • En ole lähipiirissäni ainakaan kuullut "hurjista korjaamotarinoista" Tämäkin palsta aloitettu tojon ongemista, heh. Mutta provo provona, ei siinä mitään. Näyttää vaan siltä, että joitan japseilla ajavia jurppii nämä premiumit. Vainekin kun oma kulkine ei mahdu luokitukseen. Jos asia käy ylivoimaiseksi, niin eikun premikauppaan vaan ja 50-150 ke tiskiin, luulisi paineen hellittävän.


    Ja paskaa saa silläkin rahalla.. Hihi..

      
  • Eikai täällä kukaan ole väittänytkään, että premium-imerkit olisivat yhtään sen kestävämpiä kuin muutkaan. Ja jos nyt välttämättä haluat tietää, niin paskin omistamani auto on ollut premiumia, nimittäin väyrysmersu. Nyt uskalsin ostaa uudestaan mersun ja ainakin toistaiseksi pelittää loistavasti muidenkin ominaisuuksien ollessa kohdallaan. Koputanpa puuta. Väyrysessä ei ne muutkaan ominaisuudet olleet kohdallaan, vaan varsinkin talviautona se oli täysi paska. Ihan näin MMS:llekin tiedoksi.



    Itse alan olla kyllästynyt koko määritelmään. Autoista se ei kerro yhtään mitään, mitä nyt vähän hinnasta antaa osviittaa. Ei se ole mikään autuaaksi tekevä termi. Paremman auton voi hyvinkin saada "tavis"merkiltä. Itse en saanut, ei löytynyt (käytetyn) S-sarjalaisen veroista muista merkeistä. Maastovälitys voi toki sanoa sen "tavis"merkin, joka tekee yhtä mukavia matkalehmiä.



    Miten sinä muuten "Maastovälitys" nyt keksit premiumeista ruveta pauhaamaan? Briggs & Stratton, Honda, Yamaha, mitä seuraavaksi? Vaihteeksi vaikka ydinvoimalatekniikka? On se kumma, kun Toyotasta hajoaa jotain, niin keskustelu pitää heti kääntää muihin autoihin. Eiku hys, hys, ei se Toyota hajoa.

      
  • Toyotaomistajan vastaisku: Lexuksen kun ostat, niin kateellisia ovat kaikki "europremiumin" omistajat!

      
  • simppa:

    On se kumma, kun Toyotasta hajoaa jotain, niin keskustelu pitää heti kääntää muihin autoihin. Eiku hys, hys, ei se Toyota hajoa.




    Kysymys on siitä, että kun toyotan vioista puhutaan niin puheenaiheet loppuvat äkkiä kesken.



      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit