Onko kokemuksia lämmitysjohdosta joka säätelee virrantuloa lämpötilan mukaan?
Valmistajaa sille en muista mutta voisitteko kertoa senkin.
Kotona ja työpaikalla tulee jatkuva virta moottori- ja sisätilanlämppärille eikä jatkuva ajastinkellon vääntely
innosta. Aiemmassa autossani oli defan lämppärinohjaus
ja lataussysteemi mikä oli todella hyvä systeemi, nykyisessä
autossani sitä ei ainakaan vielä ole joten tuo johto kiinnostaisi
(halvempi).
Ainakin jotain tietoa löytyy kuukkelilla (google) hakusanoilla "lohkolämmittimen termostaatti"
Euroka oy ainakin jotain myy ja lisäksi maataloustarvike kaupoissa ko. johtoa on ollu pidempään myynnissä, traktorit kun pidetään mielellään aina lähtövalmiina. Mm Agrimarketit ja K- Maatalous.
Ajastinkellonhan voi myös ohjelmoida antaan virtaa kun tarvii, tai sitten sopivissa pätkissä virtaa ja välillä ei, siis jos pitää olla aina lähtövalmiina.
Sellaisenkin uutuuden näin tässä kerran, kuin laitteen, joka sijoitetaan moottoritilaan, ja kytketään lämmittimen johdon väliin.
Se sitten "haistelee" konehuoneen lämpötilaa, ja pätkii virtaa sen perusteella. Jos nyt oikein muistan.
Tampereen Käyttöautolla näin noita myynnissä. Toimivuudesta ei tietoa...
Ja säästää itsensä 10-20 vuodessa jos niin kauan toimii?
Autoilussa kun kaikki mukavuusvarusteet tapaavat säästää hintansa...
Minusta noita termostaattiohjaimia on myyty alle 60euron,
http://www.koeajo.tv/index.php?520
http://www.ehsinfo.fi/
Säästää siis itsensä kymmenessä vuodessa, ei paha!
Alle vitosen saa ajastimen jolla voi pätkiä lämmitysaikaa vartin tarkkuudella, siis aina lämmin kun ottaa eka pätkäksi tunnin ja loput säätelee tasavälein!
Kyllähän tosiaan mukavuudesta kannattaa maksaa, samaa teen itsekkin, mutta autolle?
Laitoin tuon termostaatin lohko- ja sisälämppärille. Pakkasta ei ole vielä oikein ollut joten kokemukset vähäisiä. Auto on ainakin lähtenyt käyntiin , sisälämpö on ollut haalea aiemman tosikuuman sijaan.
Aamulla huomasin sisälämppärin toimivan ensimmäisen kerran kun
muina aamuina on ollut mykkänä kun sisätermostaatti on ollut paikoillaan.
Säästömielessä tätä en laittanut vaan helppokäyttöisyyden vuoksi.
Asunnon paikkamaksu on sama 5/kk ja työpaikalla 30/talvi
oli ajastimia tai ei. Tuli hieman vihreämpi mieli.
Tuollainen paristovarmennuksella toimiva ajastin toki ajaa saman asian. Nämä maksoivat 100 (65+35).
Toimiikos tuo siten, että katkaistessaan lohkolämmittimeltä virransyötön se alkaa syöttämään sisätilanlämmitintä? Eli lohkolämmitin ja sisälämppäri eivät olisi koskaan yhtäaikaa päällä. Joskus ainakin mainostettiin sellaista termostaattia, siinä olisi se hyvä puoli, että autotolpan sulakkeet kestäisivät kahden auton lohko- ja sisätilalämmittimet.
Sen lämpötilan mukaan säätyvän johdon myyntinimi on Semaflex. Tehtaassa jossa olen töissä sitä on käytetty monen kylmässä kangistuvan laitteen lämmitykseen. Esim. hakun laakerit lämpesi sillä. Alkujaan se on tarkoitettu sadevesiviemäreiden ja ulkotiloissa olevien putkien lämmittämiseen. Niissä virta oli aina päällä plussan puolella teho oli vain muutamia watteja metrille mutta pakkasessa kymmeniä watteja. vaikka sen laittaisi ammattimieskin ja siitä huolimatta auto palaisi. Vaikka aivan muusta syystä. Vahinkotarkastaja voisi ruveta kyselemään että mitä johtoja tuolla moottorin kyljessä on.
Tarkoitit kait itsesäätyvää lämmityskaapelia?
Sillä ei kyllä auton mottia voi lämmittää mutta ehkä kapiinia?
jaaha jos kaapelin teho olis pakkasessa 50w/metri niin semmoinen reilu 10metriä moottorin ympärille ja 30metriä kabiiniin, kuulostaa käyttäjäystävälliseltä
Kärvähtää motin ympärillä mutta ehkä "konehuoneeseen" ja ryijy konepellin päälle?