M=F*a; P=M*rpm

370 kommenttia
1568101113
  • Onko tietoa, itse olen havainnut ko. symbolin englanninkielisissä artikkeleissa mutta pitänyt sitä ainoastaan ulkomaalaisena tunnuksena. Siis T

      
  • "Kyseessä on kuitenkin ilman yksikköäkin numeerinen suure ja näin ollen mitattavissa..."



    Millä se sitten mitataan? Ei sitä voi millään mitata, laskea voidaan.

      
  • Tapsa III:

    740 GLE:
    Huomattu on.
    Kerro sitten mikä on välityssuhteen yksikkö.


    Vahvistat kommenttini ihmettelemällä teknistä asiaa, vaikka aika suoraan vihjaisin, että ongelma voi olla joskus myös kommunikointitavassa.



    Jos on varaa saivarrella yleisesti tunnetuilla termeillä ihmetellen miten väännön voi ymmärtää tarkoittavan vääntömomenttia (jolla ainakin hetki sitten ei mielestäsi ollut mitään merkitystä ajamisen kannalta), silloin ei kestä itse tehdä kovin paljon virheitä omassa tekstissä, eikä ainakaan vetää naamaa synkäksi kun omista virheistä huomautetaan.



    Ei tässä ole kyse pelkästään välityssuhteesta, vaan keskustelutavasta.

      
  • Tapsa III:

    740 GLE:
    Tapsa III:
    En oikein ymmärrä

    Huomattu on.
    Lainaat minua, käyttämällä vain osittain tekstiä, hyi minä kerron jaa olisko mitään tuo "Ilmoita as..."


    Minkä kirjoitin, sen myös omalla nickillä allekirjoitin, joten antaa mennä vain jos sinusta siltä tuntuu.



    Jos myös moderoinnin mielestä olen ylittänyt sopivuuden rajat, siitä minun on luonnollisesti vastattava.



    Mutta huomaathan, että aivan kuten termeillä kikkaillessasi, myös tässä suhteessa asetut alttiiksi vastapallolle, joka saattaa kajahtaa kun seuraavan kerran julkisesti epäilet jonkun muun kirjoittajan älynlahjoja.



    Aloittamissasi threadeissa metsä on mielestäni vastannut huutoosi hyvinkin pehmeällä kaiulla.

      
  • nikkra:

    "Kyseessä on kuitenkin ilman yksikköäkin numeerinen suure ja näin ollen mitattavissa..."

    Millä se sitten mitataan? Ei sitä voi millään mitata, laskea voidaan.


    Kelpaako Tapsan edellä kuvaama tapa mittaamiseksi, vai ajattelitko sitäkin laskemisena?



    Samalla tavalla moottoria vaihde päällä pyörittäen selviävät myös sekä vaihteiden välitykset että kokonoaisvälityssuhteet.

      
  • :
    Huomattu on.
    Töpsö IVA: Kerro sitten mikä on välityssuhteen yksikkö.




    No mietippä kuinka yksiköille käy kun kaksi samaa yksikköä olevaa erisuuruista lukua jaetaan keskenään... hmmm, siinäpä pähkinä sinulle keskari-tapsa :smile:

      
  • nikkra:

    "Kyseessä on kuitenkin ilman yksikköäkin numeerinen suure ja näin ollen mitattavissa..."

    Millä se sitten mitataan? Ei sitä voi millään mitata, laskea voidaan.




    Mitataan, lasketaan ... kyllä sitä nyt ollaan tarkkoja :smile:

    Luultavammin kuitenkin ymmärrät mistä puhutaan, toisin kuin T****III...

      
  • Ai miten niin välityssuhdetta ei voi mitata? Heti tulee mieleen moniakin tapoja sen mittaamiseen.

      
  • 740 GLE:

    Samalla tavalla moottoria vaihde päällä pyörittäen selviävät myös sekä vaihteiden välitykset että kokonoaisvälityssuhteet.

    Et voi samaan tapaan tutkia vaihteiston välityssuhteita! Esittämässäni metodissa vaihde on vapaalla, et mitenkään voi tehdä testiä vaihde päällä, tai sitten sinulla on teräsmiehen voimat ja lasketaan kierrokset kampiakselilta.



      
  • HavisTheMan:

    No mietippä kuinka yksiköille käy kun kaksi samaa yksikköä olevaa erisuuruista lukua jaetaan keskenään... hmmm, siinäpä pähkinä sinulle keskari-tapsa :smile:

    Tätähän olen yrittänyt kertoa. Jos autossa X on 100 kW ja autossa Y 200 kW mikä on tehojen suhde?



    Muuten mistä keksit minulle lisänimen? :smile:

      
  • Kuusivuotiaana sain leikkikaluksi vanhan lättäpää V8-moottorin, pitihän se tutkia mitä sisällä on. Työkaluja riitti kun vanhempi veljeni harrasti vanhoja jenkkiautoja. Apulaitteet irtosi aika helpolla, purettiin osiin. Kun kansipultteja piti avata ei tavallisen avaimen varsi riittänyt, tiukassa oli. Mietin vähän ja keksin että kun otan putken ja työnnän avaimeen se voisi tehota, ja aukesi, tässä minun ensimmäinen kerta kun käsitin termin vääntömomentti vaikka en sitä tietenkään em. nimellä tajunnut.

    Kun kannet oli saatu irroitettua, aloin kiertää kampiakselia ja oli hieno kokemus tajuta miten moottori toimii, sivuventtiileistä saa niin hyvän käsityksen.

    Myös moottorin alapään aukaisu oli kokemus jota en unohda.



    PS. Lainaatte tietysti viimeistä riviä jättäen kaksi ensimmäistä sanaa pois, otan sen riskin!

      
  • Tapsa III:

    Et voi samaan tapaan tutkia vaihteiston välityssuhteita! Esittämässäni metodissa vaihde on vapaalla, et mitenkään voi tehdä testiä vaihde päällä, tai sitten sinulla on teräsmiehen voimat ja lasketaan kierrokset kampiakselilta.


    Ymmärrän mitä sanot, silti olen eri mieltä.



    Teräsmiestä ei tarvita. Poikamaisen hennoilla harteilla (180 cm / 65 kg) varustettu insinööri riittää, koska hän ymmärtää mistä kohdasta VÄÄNTÄÄ :smile:

      
  • 740 GLE:

    Teräsmiestä ei tarvita. Poikamaisen hennoilla harteilla (180 cm / 65 kg) varustettu insinööri riittää, koska hän ymmärtää mistä kohdasta VÄÄNTÄÄ :smile:

    Oletpa nokkela, VÄÄNNÄT kampiakselia vielä kun ruuvaa tulpat irti niin helpottaa. Kuinkas dieselin kanssa, täytyy vain VÄÄNTÄÄ. Kaverin tarvitset kuitenkin eikös juu. :smile:

      
  • Turha irrotella moottorista mitään. Näin leveillä harteilla pyörii kyllä kun ymmärtää pyöritellä kampiakselin nokkamutterista.



    Parhaan väännön saa momenttiavaimella :smirk:

      
  • Tapsa III:

    ...Tätähän olen yrittänyt kertoa.




    Se kyllä on huomattu, että kovasti jotain koitat kertoa. Mutta mitä, se se onkin suurempi mysteeri...



    Tapsa III:

    ...Jos autossa X on 100 kW ja autossa Y 200 kW mikä on tehojen suhde?




    Herra on hyvä ja laskee itse. Sen verran voin paljastaa, ettei ole vaikea laskuoperaatio :smile:



    Tapsa III:

    Muuten mistä keksit minulle lisänimen? :smile:




    Ei vaatinut mitään keksimistä. Katsoin nimimerkkisi, seurasin kirjoituksiesi laatutasoa ja, avot, pääharrastuksesi kävi kiistatta esiin. III:sta seuraava aste on sitten IVA, jospa se toisi kirjoituksiisi ylimääräistä kirkkautta.

      
  • En vieläkään ymmärrä antamaasi lisänimeä minulle

    Eiköhän tässä pitäisi jo taas alkaa vääntää, mitä tulee suhteeseen 100kW:200kW vastaus on lukujen suhde joka paljas luku ilman mitään yksikköä.



      
  • Tapasin illalla teknikon, kerroin murheeni vääntömomentista ja tehosta. Vastaus oli tyrmäävä, hyvä etten saanut köniin. Siis hän oli mieltä että auto liikkuu vääntömomentin voimalla. Verrattin diesel ja bensa moottoreita.



    Olen edelleen mieltä että auton käyttäjälle ei ole MITÄÄN merkitystä moottorin vääntömomentista. Teho liikuttaa autoa.

      
  • Tapsa III:


    Olen edelleen mieltä että auton käyttäjälle ei ole MITÄÄN merkitystä moottorin vääntömomentista. Teho liikuttaa autoa.




    Sopii kuvaan. Olet tainnut jo aikapäiviä sitten menettää kykysi oppia mitään uutta tai edes tarkistaa mielipiteitä. Ethän täälläkään edes ala keskustelemaan väitteestäsi. Tyydyt vain hokemaan samaa ja ohittamaan kritiikin.



      
  • Tapsa III:

    Tapasin illalla teknikon, kerroin murheeni vääntömomentista ja tehosta. Vastaus oli tyrmäävä, hyvä etten saanut köniin. Siis hän oli mieltä että auto liikkuu vääntömomentin voimalla. Verrattin diesel ja bensa moottoreita.

    Olen edelleen mieltä että auton käyttäjälle ei ole MITÄÄN merkitystä moottorin vääntömomentista. Teho liikuttaa autoa.




    Siinä taas nähdään ettei sinun kannata alkaa kaljapäissään kinaamaan ammattilaisten kanssa, ei edes baarissa saati nakarijonossa :smile: Saattaa otsa tulla kipeeksi muustakin kuin promileista.

      
  • HavisTheMan:

    Tapsa III:
    ...Tätähän olen yrittänyt kertoa.


    Se kyllä on huomattu, että kovasti jotain koitat kertoa. Mutta mitä, se se onkin suurempi mysteeri...

    Tapsa III:
    ...Jos autossa X on 100 kW ja autossa Y 200 kW mikä on tehojen suhde?


    Herra on hyvä ja laskee itse. Sen verran voin paljastaa, ettei ole vaikea laskuoperaatio :smile:

    Tapsa III:
    Muuten mistä keksit minulle lisänimen? :smile:


    Ei vaatinut mitään keksimistä. Katsoin nimimerkkisi, seurasin kirjoituksiesi laatutasoa ja, avot, pääharrastuksesi kävi kiistatta esiin. III:sta seuraava aste on sitten IVA, jospa se toisi kirjoituksiisi ylimääräistä kirkkautta.

    Sori en ollut havainnut tuota III yhteyttä olueen. Tuo suhde oli käsittääkseni jo kerrottu vastauksessani 100:200 jos se ei riitä suhde on paljas luku ilman yksikköä 0,5



      
  • Mistä ihmeestä näitä vääntöuskovaisia oikein tulee? Ovatko mainosmiehet aivopesseet kaikki ne, jotka eivät osaa ajatella omilla aivoillaan?



    Maailmassa on yli 7 miljardia ihmistä, eikä kukaan ole vielä pystynyt todistamaan, että pelkän vääntömomentin avulla voitaisiin tuottaa energiaa.



    Massan liiketilan muuttamiseen tarvitaan aina energiaa. Sitäkään fysiikan lakia kukaan ei ole vääräksi kukaan kyennyt osoittamaan. Jos joku pystyy fysiikan lain kumoamaan, hän olisi nopeasti rikas ja koko maailman tiedeyhteisö kumartaisi hänen nerouttaan.



    Jos ihminen uskoo tarpeeksi johonkin asiaan, kyse on uskonnosta. Uskontoa ei voi mikään järkifakta tai omin silmin nähtävissä oleva todiste muuttaa vaan todellisuus oman pään sisällä on muokattava uskonnon mukaiseksi.



    Näin on vääntömomentin kanssa. Ilman tehoa ei auto kiihdy nollasta sataan, oli vääntömomentti mikä tahansa.



    Väännän rautalangasta. Bemarissani on seuraavan näköinen vääntömomentti/tehokäyrästö:

    http://5series.net/information/options/engines/my2004_530d/



    Kun poljen kickdownin pohjaan, automaatti vaihtaa vaihdetta siten, että kierrokset pysyvät välillä 3500-4500 rpm. Tämä ei ole todellakaan sattumaa vaan automaatti tekee tämän kaikessa raadollisuudessaan siksi, että autoni kiihtyy maksimaalisen nopeasti. Ja lopputulos on helppo mitata sekunteina.



    Manuaalilaatikkoiset vääntöön uskovat voivat hyvin tehdä itse tiedettä ja kokeilla ensin kiihdyttää vaihtamalla vaihdetta siten, että kierrokset pysyvät välillä 2000-2700 rpm ja sitten verrata aikaa siihen, mikä tulee kun pitää ne tuolla 3500-4500.



    Jos energiaa tuodaan tietyllä teholla autoon, on yhdentekevää, välitetäänkö sitä vääntömomentilla vai hydraulipaineella. Suihkumoottorissakaan ei ole vääntöä kiihdyttämässä. Silti kiihtyvyys saadaan aikaan.



    Mutta jos kyse on uskonnosta, edes sekunneissa mitattu parempi kiihtyvyys suuremmalla teholla ei muuta tätä uskomusta.

      
  • Kisainsinööri:

    Ilman tehoa ei auto kiihdy nollasta sataan, oli vääntömomentti mikä tahansa.


    Tehollako ei ole mitään tekemistä vääntömomentin kanssa? Onko uskoni P=T*omega harhaa?



    Kokonaisuudessaan kirjoituksesi muistutti mielestäni Tapsan juttuja, joissa väännetään tyyliin, että kanoja ei tarvita, kun munia vain on riittävästi syötäväksi.

      
  • Kisainsinööri:

    Massan liiketilan muuttamiseen tarvitaan aina energiaa.

    Itse käyttäisin liiketilan muuttamiseen voimaa.

    Voimaa käyttäessäni tekisin työtä joka kuluttaa energiaa.



    Kisainsinööri:

    Näin on vääntömomentin kanssa. Ilman tehoa ei auto kiihdy nollasta sataan, oli vääntömomentti mikä tahansa.


    Ja renkaan teho liikkeellelähtötilanteessa on?



    Kisainsinööri:

    Jos energiaa tuodaan tietyllä teholla autoon, on yhdentekevää, välitetäänkö sitä vääntömomentilla vai hydraulipaineella. Suihkumoottorissakaan ei ole vääntöä kiihdyttämässä. Silti kiihtyvyys saadaan aikaan.


    Jossain olen kuullut termin työntövoima.





      
  • he, Kisainsinööri kuuluu ilmiselvästi tehouskovaisiin, ja työntää liikennevaloista lähtiessään autoa (ilman tehoa) niin pitkään, että automaattivaihteisto pystyy pitämään kierrokset 3500...4500rpm alueella. varsinkaan ylämäkeen talvella ei varmaan ihan nopein tapa liikkellelähtöön? :grin:



    myös nopeusrajoitusten vaihtuessa, esim 30-40km/h, kickdown on ainut tapa kiihdyttää. tosin taitaa olla parin sekunnin viive tomaatin arpoessa vaihdetta, jolloin vääntöuskovaiset karkaavat... vai välittääkö momentinmuunnin :smile: vääntömomenttia riittävästi, että vaihteiden arpomisen yhteydessä nopeusmuutos toteutuu?



    onneksi on automaattivaihteisto, niin ei kulu niin paljoa polttoainetta kun se vaihtaa kumminkin isommalle ja vähentää myös melua merkittävästi. tällöin tosin kerettiläisyys iskee ja vääräuskoisten vääntökäsitystä joutuu soveltamaan.



    linkissä ei muuten ole tehokäyrää, vaan otsikkona on Torque Curve, jonka voisi suomentaa vääntökäyräksi :lol:

      
  • Mutta kuitenkin siinä linkissä olevassa toisessa käyrässä on yksikkönä kW, joka minun ymmärtääkseni on tehon yksikkö.



    Momenttiuskovaisilta kysyisin, miksi autojen huippunopeutta ei saavuteta suurimman väännön alueella vaihteiston välityksillä hoitaen, vaan tarvitaan suurin teho, joka usein saavutetaan vieläpä toiseksi suurimmalla vaihteella.

      
  • Luulitko nikkra tuovasi uuden ja yllättävän tiedon mukaan keskusteluun? Kai nyt on täysin selvää, että suurin nopeus saavutetaan huipputehon kierroksilla (karkea yksinkertaistus). Se ei kuitenkaan muuta mihinkään sitä, että heikko vääntö tekee ajamisesta vähemmän miellyttävää.

      
  • kyllä välitykset on tehty yleensä siten että auton huippunopeus saavutetaan isoimmalla vaihteella. henkilöautoilla tämä on 80...120km/h suomessa yleisillä teillä, talviaikaan 80...100km/h. usein vielä siten että mitä isompi vääntö niin sitä pienempi kierrosluku, se kun nostaa tehokkuutta. tosin yleensä pisimmät välitykset lienevät noin 60km/h@1000rpm, jolloin 80...90km/h kohdilla voi käyttää isointa vaihdetta.



    uusissa koneissa (lähes) maksimivääntö saavutetaan noin 1200...2000rpm hujakoilla, ja usein huippunopeus saavutetaan nimenomaan maksimiväännön alueella koska silloin energiantuotanto on yleensä tehokkainta.

      
  • surffari:

    usein huippunopeus saavutetaan nimenomaan maksimiväännön alueella koska silloin energiantuotanto on yleensä tehokkainta.




    Erimieltä.

      
  • Varmaan kaikki tiedätte tämän. Senkun vaan höpisette ja onhan se kieltämättä viihdettä.

    Kun pannaan vaikkapa 2m (vapaa pituus) rautakanki johonkin mystiseen reikään ja vedetään 500 kilopondin talja täysille

    siitä kangen päästä niin tulee vääntömomentti 1000 kpm =

    9806 Nm. Se pysyy siinä vaikka hamaan tulevaisuuteen eikä mitään tehoa kulu. Vääntää vaan niin pirusti:smile: Tehoa menee tietenkin viritysvaiheessa tuohon kangen vääntymiseen ja kitkoihin.

    Mutta autoissa täysin varmasti on miellyttävämpi ajaa kunnon

    vääntökoneilla kuin jollain Italiaanoilla tai Japsien hengettömillä kierroskoneilla. Toki tehot löytyvät noistakin. Joka haluaa niin pillittäköön täysin rauhassa noilla jotain 5000 rpm ja siitä ylös vaativilla koneilla.

    Kulutus on silloin myös kova mutta sehän on vain hyväksi meille muille koska valtio saa verotuloja.

    Myös nykyine muotisuuntaus puolta tätä näkemystä.

      
  • Inssi kijoittaa asiaa!



    No ajatellaan fysiikan kannalta vääntömomentti vs teho. Kumpi on helpompi toteuttaa ihmisvoimin esim. moottori 80kW 250Nm? Arvoista voi päätellä että kyseessä on diesel, turbo sellainen.



    250Nm saadaan aikaan kun väännät vipua esim. metrin varrella 25kg:n voimalla (Voiman yksikkö ei ole kg, kerroin asian näin koska se tuntuu helpommalta) teho saattaa jäädä tekemättä, jos sen teet tulee sinulle kova kiire, koska sinun pitää pitää liike jatkuvana.



    Kyseessä oli vääntömomentin staattinen ja dynaaminen arvo joilla ei näin meidän jutustelussa ole paljonkaan arvoa.



    Niin olihan eräällä momentin symboli ehdotus T eikö kreikan tau. Tullaan vektoreihin, siis suuntaan johon voima vaikuttaa, no mikäs siinä, mutta en ymmärrä miten se liittyy moottoreihin?



      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit