Kannattaako talvella vaihtaa ohuemmat öljyt?

4 kommenttia

Tuulilasista Ketonen kertoo



Lukijan kysymys:



"Minä eksyin ostamaan tuon "pommin", eli vw golf tsi 1.4 dsg -09 Kun jakoketjun kiristys hoituu öljynpaineella, niin eikö esim. talvella kannata vaihtaa 0w40, eli mahdollisimman ohuet öljyt niin käynnistyksessä öljynpaineet ehtisivät nousta ja ketju kiristyä?"



Tapio Ketonen vastaa:



"Talvella kannattaa käyttää ohuita öljyjä, mutta eivät nekään pelasta, jos ketju on päässyt liian löysälle. Jako voi mennä sekaisin jo moottorin pyörähtäessä ensimmäisen kymmenesosakierroksen, eikä vielä silloin mikään öljy ole ennättänyt tehdä voitelujärjestelmään painetta.



Tuo alkaa olla jo siinä iässä..."



http://www.tuulilasi.fi/uutiset/kannattaako-talvella-vaihtaa-ohuemmat-oljyt

  
  • Itsehän vaihdan aina talveksi ohuempaa voiteluainetta. Nyt on motissa Mobilin 0W-30 fuel economyä. Kesällä jotain 10-15W-xx:ää.

      
  • Audissani olen käyttänyt kesät talvet Castrol EDGE Professional Powerflow BMW LL04 0W-30.

      
  • Tämä on helppo. Ei kannata. Mitään mitattavissa olevaa rahallista hyötyä et saa.

      
  • Minä vaihdatan aina talveksi öljyt, öljynsuodattimen, polttoainesuodattimen. Ja Volvossa pitää olla alkuperäinen polttoainesuodatin. Pelaa sitten talven yli varmasti.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit