Webaston rinnalle lohkolämmitin?

39 kommenttia
«1

Tervehdys arvon TM kansa.



Kolmatta vuotta putkeen webaston käyttäminen 20 min aamuisin saa akun tyhjenemään ensimmäisen viikon aikana. Autokin välissä vaihtunut ja edellisessä sama ongelma. Jokavuotinen pihaanjääminen alkaa ns vituttamaan. Olisiko siis fiksua hommata lohkolämmitin, hommata mahdollisesti taas uutta ja erittäin mahtavaa akkua mikä tälläkin kerralla tosissaan toimii vai mitähän helvettiä sitä alkaisi tekemään, julkisilla kulkemaan? Ja mitäköhän moinen lysti voisi maksaa? Vitsaukselta koko helvetin webasto tuntuu. Matkat on lyhyitä, mutta luulisi jo nykyään vehkeiden toimivan. Innolla odotan sähköautojen yleistymistä.

  
  • Todellakin kandee hommata lohkari kaveriksi ja käyttää Webaa vain siellä, missä ei tolppaa ole.



    Omaan autooni lohkarin saa n. sadalla eurolla.



    Älylaturi voisi myös auttaa akun kestoon. Sekin vaatii sen tolpan ja lohkarin johtosarjan että saa pistokkeen auton sisäpuolelle, josta se ohjaamoon asennettava laturi saa virtansa.

      
  • Lohkolämmitin kannattaa hommata. Ja sen yhteydessä haaroittaa lämppärin johto niin, että lataa akkua samalla kun auto lämpenee.

      

  • Toinen vaihtoehto on hommata vaikka tuommoinen Defan kiinteästi asennettava laturi (ja vaikka se lohkis).



    http://www.polarautovaruste.com/shop/product_details.php?p=970#.UtrK3X4yDaY

      
  • Ei muuta kuin huolehdit akun latauksesta jos ajomatkat on niin pienet ettei ehdi akku latautua (< 30 min).

    Webaston teho on 4-5 kW ja siihen verrattuna joku 350W säteilijä lohkon kylkeen on lelu jonka lämmitystä ei oikein huomaa mistään.

    Lohkolämmitysjärjestelmän hinnalla saat fiksun latausjärjestelmän joka huolehtii akun kunnosta muutenkin.

    Itse käytin vebastoa kymmenen vuotta, työmatkat noin 40min suuntaansa ja yleensä vain aamulla laitoin lämmittimen ajastimella päälle. Akku pysyi näillä parametreilla kunnossa. Ekan akun vaihdoin 8 vuoden ikäisenä ja silloin vain koska unohdin yksi syksy radion päälle yöksi. Vebastolla auton sisälämpötila oli kovallakin pakkasella reilut +20C jo noin 40min lämmityksen jälkeen ja auton moottorilämmöt oli noin 1/4 startatessa.





    Sähköauton odotukseen kommentoisin, että parinkympin pakkasilla tarvitset sen webaston edelleen. Ei taida raaskia kallisarvoista akkukapasiteettia polttaa lämmöksi. Auton sisätilojen lämmitykseen tarvitaan vähintään 2-3 kilowatin teho ellei ole poikkeuksellisen hyvin eristetty. Monilla varmaan joku 1200W sisälämppäri huutaa autossa pakkasaamuna eikä autossa kuuma ole vaikka ei ole ajoviiman vaikutusta yms . Itse en usko, että täyssähköautoja kovin nopeasti suunnitellaan arktisiin olosuhteisiin eikä lapin talvitestausta tehdä. Olen muutenkin vähän skeptinen miten täyssähköauton akut pärjää reilummassa pakkasessa. Kaikkien akkujen kapasiteetti suorastaan romahtaa parinkympin pakkasessa. Täyteen ladatun kännyn litium-akku huutaa hoosiannaa jo vartin päästä kun laittaa kännykän vaikka ulkopöydälle -20C. Omenapuhelimen käyttö on erikseen kielletty noissa olosuhteissa.

      
  • Kaippa tuollainen Webasto tai vastaava olisi hyvä myös sähköautoissa. Eikai joku viherpiipparuus sentään voita luonnon aisteja. Haittaako, jos jonkun kerran vuodessa menee hiukan bensaa tai naftaa. Voihan se ihana sähkökin olla tehty vaikka hiilellä. Varsinkin nykyään vihreällä? Saksanmaalla tai lkivihreillä Svenssoneilla.









      
  • Ei muuta kuin huolehdit akun latauksesta jos ajomatkat on niin pienet ettei ehdi akku latautua (< 30 min).
    Webaston teho on 4-5 kW ja siihen verrattuna joku 350W säteilijä lohkon kylkeen on lelu jonka lämmitystä ei oikein huomaa mistään.
    Lohkolämmitysjärjestelmän hinnalla saat fiksun latausjärjestelmän joka huolehtii akun kunnosta muutenkin.
    Itse käytin vebastoa kymmenen vuotta, työmatkat noin 40min suuntaansa ja yleensä vain aamulla laitoin lämmittimen ajastimella päälle. Akku pysyi näillä parametreilla kunnossa. Ekan akun vaihdoin 8 vuoden ikäisenä ja silloin vain koska unohdin yksi syksy radion päälle yöksi. Vebastolla auton sisälämpötila oli kovallakin pakkasella reilut +20C jo noin 40min lämmityksen jälkeen ja auton moottorilämmöt oli noin 1/4 startatessa.




    Mielestäni lohkolämppäri on silti ihan ok kapistus, kun samalla hoituu akun lataus. Alle 10 asteen pakkasella se riittää, eli silloin en käytä kotona webastoa laisinkaan. Kovemmilla pakkasilla käytän lohkolämppäriä noin tunnin ja lopuksi pidän webastoa päällä vain 10-15 minuttia. Näillä eväillä auto on aivan tarpeeksi lämmin.

      
  • Jorma L:

    Ei muuta kuin huolehdit akun latauksesta jos ajomatkat on niin pienet ettei ehdi akku latautua (< 30 min).
    Webaston teho on 4-5 kW ja siihen verrattuna joku 350W säteilijä lohkon kylkeen on lelu jonka lämmitystä ei oikein huomaa mistään.
    Lohkolämmitysjärjestelmän hinnalla saat fiksun latausjärjestelmän joka huolehtii akun kunnosta muutenkin.




    Vaikka webastossa tehoa onkin, niin ei se öljyä lämmitä. Pienitehoinen säteilivät taasen lämmittää öljyn, muttei nesteettä ja moottoria. Jos vain olisi ollut tarjontaa niin olisin itse ottanut mielelläni säteilijän webaston, akkuvahdin, sähkölämmittimien ja lämmitettävän tuulilasi kaveriksi osaksi talvivarustelua. Kovilla pakkasilla kun sillon tällöin käyttää autoa johdon päässä, niin ei lopu virta akusta ja lämmintä riittää myös silloin, kun bensatankki on lopuillaan.

      
  • Ajattelija2013:

    Ei muuta kuin huolehdit akun latauksesta jos ajomatkat on niin pienet ettei ehdi akku latautua (< 30 min).
    Webaston teho on 4-5 kW ja siihen verrattuna joku 350W säteilijä lohkon kylkeen on lelu jonka lämmitystä ei oikein huomaa mistään.
    Lohkolämmitysjärjestelmän hinnalla saat fiksun latausjärjestelmän joka huolehtii akun kunnosta muutenkin.
    Itse käytin vebastoa kymmenen vuotta, työmatkat noin 40min suuntaansa ja yleensä vain aamulla laitoin lämmittimen ajastimella päälle. Akku pysyi näillä parametreilla kunnossa. Ekan akun vaihdoin 8 vuoden ikäisenä ja silloin vain koska unohdin yksi syksy radion päälle yöksi. Vebastolla auton sisälämpötila oli kovallakin pakkasella reilut +20C jo noin 40min lämmityksen jälkeen ja auton moottorilämmöt oli noin 1/4 startatessa.


    Mielestäni lohkolämppäri on silti ihan ok kapistus, kun samalla hoituu akun lataus. Alle 10 asteen pakkasella se riittää, eli silloin en käytä kotona webastoa laisinkaan. Kovemmilla pakkasilla käytän lohkolämppäriä noin tunnin ja lopuksi pidän webastoa päällä vain 10-15 minuttia. Näillä eväillä auto on aivan tarpeeksi lämmin.




    Itselläni on uudempi Audi eli vm 2012 A5 Sportback 2.0 TFSI quattro. Siihen ei käsittääkseni edes saa tai ainakaan suositella lohkolämppäriä kuten vanhenpiin Audeihin sai. Ainostaan säteilylämmitimen saa tietenkin webaston kaveriksi. Taitaa olla nykyään vähän kaikien uudempien autojen kanssa sama juttu moottorinohjausjärjestelmä saattaa kuulema sekoilla lohkolämmityksestä.



    Tämmöinen säteilylämmitin asennettiin minulle uutena Audin merkkiliikkeessä siellä ainakaan ei ollut edes tarjolla lohkolämmitintä A5:seen.

    http://www.audi.fi/fi/brand/fi/service/accessory_browser.html?gclid=COzuuMX2ibwCFcud3god6RUA_g

      
  • Perinteiset lohkolämmittimet on jääneet samaan tahtiin pois kuin autoihin ei enää laiteta valurautalohkoa. Kevytmetallilohkoissa ei ole sitä "jäätymistulppaa" jonka paikalle nesteen sisään lohkolämmitin asennetaan.

    En ole muuten ihan varma, että säteilijä lämmittää erityisesti öljyt. Minulla oli sellainen vanhemmassa autossa eikä se tule öljypohjaan vaan pakosarjan alle moottorin kylkeen. Säteilijöissä lienee se ongelma, että lämmön johtuvuus on rajallinen sellaisesta tupakka-askin kokoisesta laatikosta joten tehot on melko vaatimattomat.

    Monet vannoo letkulämppärin puolesta. Toimii kuin perinteinen lohkolämmitin, mutta jäähdytysnesteeseen ei saa jäädä yhtään ilmaa tai vastus palaa kun joutuu kuiville. (moottori ei käy eikä nesteet kierrä )

      
  • [Vaikka webastossa tehoa onkin, niin ei se öljyä lämmitä. Pienitehoinen säteilivät taasen lämmittää öljyn, muttei nesteettä ja moottoria.]

    Riippuu automerkistä, missä tämä reilun 300W säteilypalikka sijaitsee. Joissain se on öljypohjassn sivussa ja toisissa lohkon kyljessä. Jos se on lohkossa, niin ei se öljyä lämmitä.

      
  • Ajattelija2013:

    Ei muuta kuin huolehdit akun latauksesta jos ajomatkat on niin pienet ettei ehdi akku latautua (< 30 min).
    Webaston teho on 4-5 kW ja siihen verrattuna joku 350W säteilijä lohkon kylkeen on lelu jonka lämmitystä ei oikein huomaa mistään.
    Lohkolämmitysjärjestelmän hinnalla saat fiksun latausjärjestelmän joka huolehtii akun kunnosta muutenkin.
    Itse käytin vebastoa kymmenen vuotta, työmatkat noin 40min suuntaansa ja yleensä vain aamulla laitoin lämmittimen ajastimella päälle. Akku pysyi näillä parametreilla kunnossa. Ekan akun vaihdoin 8 vuoden ikäisenä ja silloin vain koska unohdin yksi syksy radion päälle yöksi. Vebastolla auton sisälämpötila oli kovallakin pakkasella reilut +20C jo noin 40min lämmityksen jälkeen ja auton moottorilämmöt oli noin 1/4 startatessa.


    Mielestäni lohkolämppäri on silti ihan ok kapistus, kun samalla hoituu akun lataus. Alle 10 asteen pakkasella se riittää, eli silloin en käytä kotona webastoa laisinkaan. Kovemmilla pakkasilla käytän lohkolämppäriä noin tunnin ja lopuksi pidän webastoa päällä vain 10-15 minuttia. Näillä eväillä auto on aivan tarpeeksi lämmin.




    Vai on sulla lohkolämppäri. Mikähän auto sulla on?

      
  • Vai on sulla lohkolämppäri.




    Korjataan, minulla on siis merkkiliikkeen asentama säteilylämppäri ja jälkiasennuksena laitettu webasto. On vain jostain syystä jäänyt tavaksi puhua lohkolämppäristä.



    PS: Voisitko lopettaa tuon nimimerkkien kopioimisen. Järjetöntä pilata kaikki keskustelut noilla lapsellisilla kopionimimerkeillä. Vaikka mielesi tekeekin tehdä kiusaa minulle (ja Wesalle), niin luultavasti enemmän tuo ärsyttää muita keskustelijoita.

      
  • Ajattelija2013:

    Vai on sulla lohkolämppäri.


    Korjataan, minulla on siis merkkiliikkeen asentama säteilylämppäri ja jälkiasennuksena laitettu webasto. On vain jostain syystä jäänyt tavaksi puhua lohkolämppäristä.

    PS: Voisitko lopettaa tuon nimimerkkien kopioimisen. Järjetöntä pilata kaikki keskustelut noilla lapsellisilla kopionimimerkeillä. Vaikka mielesi tekeekin tehdä kiusaa minulle (ja Wesalle), niin luultavasti enemmän tuo ärsyttää muita keskustelijoita.




    Oliskohan kuitenkin niin että koko sinun autosi on vain vilkaan mielikuvituksen tuotetta. Luulen että minä ja moni muu keskustelija epäilee samaa?

      
  • Oliskohan kuitenkin niin että koko sinun autosi on vain vilkaan mielikuvituksen tuotetta. Luulen että minä ja moni muu keskustelija epäilee samaa?




    Aivan varmasti sinä ja noin 20 muuta nimimerkkiäsi tulevat epäilemään tuota samaa. Arvaa paljonko minua kiinnostaa? Tuskin kiinnostaa ketään muutakaan, joten antaisitko aikuisten jatkaa keskustelua asiasta.

    :flower:



      
  • Ajattelija2013:

    Oliskohan kuitenkin niin että koko sinun autosi on vain vilkaan mielikuvituksen tuotetta. Luulen että minä ja moni muu keskustelija epäilee samaa?


    Aivan varmasti sinä ja noin 20 muuta nimimerkkiäsi tulevat epäilemään tuota samaa. Arvaa paljonko minua kiinnostaa? Tuskin kiinnostaa ketään muutakaan, joten antaisitko aikuisten jatkaa keskustelua asiasta.
    :flower:




    Mistä tiedät että minulla on 20 muuta nimimerkkiä? Vastaavia epäilyksiä olen kuullut vain sinusta aikaisemmin. Oletpa jopa aikaisemmin sen itsekkin tunnustanut että esim. sinä ja quotroholic olette sama henkilö. Enhän ole sinun keskustelua estänyt vaikka jäitkin kiinni ettei sinulla ole autoa jonka olet kertonut omistavan. Minä olen kyllä sen tiennyt kokoajan mutta nyt se selvisi varmasti muillekin.

      
  • Ajattelija2013:



    Aivan varmasti sinä ja noin 20 muuta nimimerkkiäsi tulevat epäilemään tuota samaa. Arvaa paljonko minua kiinnostaa? Tuskin kiinnostaa ketään muutakaan, joten antaisitko aikuisten jatkaa keskustelua asiasta.
    :flower:




    Trollin jupinat eivät tosiaan ketään kiinnosta ketään, mutta vastuu noiden jupinoiden minimoimisessa on muiden kaikkien muiden kirjoittajien harteilla. Kannattaa miettiä toisenkin kerran, ennen kuin lähettää viestin trollille. Jokainen kun tietää jo etukäteen sen, millä tasolla trollin vastaus liikkuu.

      
  • NHB:

    Ajattelija2013:


    Aivan varmasti sinä ja noin 20 muuta nimimerkkiäsi tulevat epäilemään tuota samaa. Arvaa paljonko minua kiinnostaa? Tuskin kiinnostaa ketään muutakaan, joten antaisitko aikuisten jatkaa keskustelua asiasta.
    :flower:



    Trollin jupinat eivät tosiaan ketään kiinnosta ketään, mutta vastuu noiden jupinoiden minimoimisessa on muiden kaikkien muiden kirjoittajien harteilla. Kannattaa miettiä toisenkin kerran, ennen kuin lähettää viestin trollille. Jokainen kun tietää jo etukäteen sen, millä tasolla trollin vastaus liikkuu.




    Totta välillä noihin Ajattelijan trollauksiin lähtee vahinkossa mukaan. Luulis senkin nyt olevan vähän hiljempaa kun jäi nolosti kiinni valehtelusta oman autonsa suhteen.

      
  • Johan lähti lapasesta tämäkin keskustelu....

    Asiaan palataksemme:

    Asennutin letkulämppärin Polo 1,2TDI:iin tarkasti valmistajan ohjeita seuraten.

    Tuloksena oli käynnistysvaikeuksia jos lämmitysaika oli 30-40 minuuttia. Ilmeisesti lämmennyt vesi nousi suoraan lämpötila-anturin kohdalle ja tällöin ECU päätti että hehkutus ei ole tarpeen. Lisäksi käynnistyksessä on sellainen logiikka, että avaimella tarvitsee vain antaa lyhyt impulssi ja ECU pyörittää starttia kunnes moottori käynnistyy. Hieman ihmetytti kun startti sahasi konetta puolikin minuuttia ilman että kone olisi edes luvannut. Vieterin sai toki poikki kytkinpoljinta nostamalla.

    Jos lämppäri oli päällä pidempään, >1h, niin moottori käynnistyi kuin sen kuuluisan 'Palmun alta'.

      
  • opi304:

    Johan lähti lapasesta tämäkin keskustelu....
    Asiaan palataksemme:
    Asennutin letkulämppärin Polo 1,2TDI:iin tarkasti valmistajan ohjeita seuraten.
    Tuloksena oli käynnistysvaikeuksia jos lämmitysaika oli 30-40 minuuttia. Ilmeisesti lämmennyt vesi nousi suoraan lämpötila-anturin kohdalle ja tällöin ECU päätti että hehkutus ei ole tarpeen. Lisäksi käynnistyksessä on sellainen logiikka, että avaimella tarvitsee vain antaa lyhyt impulssi ja ECU pyörittää starttia kunnes moottori käynnistyy. Hieman ihmetytti kun startti sahasi konetta puolikin minuuttia ilman että kone olisi edes luvannut. Vieterin sai toki poikki kytkinpoljinta nostamalla.
    Jos lämppäri oli päällä pidempään, >1h, niin moottori käynnistyi kuin sen kuuluisan 'Palmun alta'.




    Minun entisellä kollegalla oli tuo sama ongelma lämmityksen yhteydessä mutta auto oli V70 2.5T. Huolto ei osannut auttaa. Ei ollut edes diesel ja jäi samalla lailla startti pyörittään konetta, jopa 20 sek.



      
  • Heissan,



    Ketjun alkuperäiseen kysymykseen oma kokemukseni on se ettei nykyisillä säteilylämmittimillä ole enään mitään virkaa. Itse luovuin siitä jo kolme autoa sitten.



    Nykyinen ratkaisuni on se joka tässä ketjussakin on ollut, eli Webaston yhteyteen asennutin pelkän "sisähaaran" (joka siis jää käyttämätt&#228:wink: josta otetaan akulle lisälataus. Jos muistan oikein niin konepellin alla on CTEK:n klöntti sitä virkaa hoitamaan. Näin ole menetellyt jo monta autoa ja sen jälkeen ei ole ollut mitään ongelmia Webaston kanssa. Laitan latauksen päälle normaalitilassa kerran viikossa ja nyt näillä pakkasilla joka ilta.



    Aino haaste oli saada ALD:n ymmärtämään etten kaipaa säteilylämmitintä vaan pelkän piuhan.. Nykyinen autoni ei ole enään sen leasingyhtiön kautta.



    Toinen haaste tietenkin että ne sähköt pitäisi löytyä talon kulmalta.

      
  • Eikös Ctekki pidä sääntöjen mukaan asentaa ohjaamoon, eikä moottoritilaan... Siis jos kärry palaa niin ei ole korvauksia tulossa jos klöntti on väärässä paikassa.



    Tulipalot nyt on teoreettisia ilmiötä autoissa, mutta käytännön kannalta tärkeämpää lienee se, että laturi tuskin tykkää olla kuumassa moottoritilassa.



    Käytännössä on myös mukavampaa vaihdella laturin näppäimistä eri toimintojen välillä kun se on auton sisällä, niin ei tarvi konepeltiä aukoa.



    Itse toin akun ja laturin viime yöksi sisään latautumaan. Parkkipaikan tolpassa on 2 tunnin ajastin ja näin kylmällä ei kahdessa tunnissa taida latauksessa tapahtua paljon mitään.



    Viime yönä olikin se 20 astetta miinusta ja sehän on Ctekin manuaalin mukaan laturin alin käyttölämpötila.

      
  • Kiitos Kuukeri infosta.





    Täytyy varmistaa asia nyt kun huolto tulee piakkoin. Asensivat sen Laakkosella konepellin alle. Ja edellinenkin oli??..















      
  • Kuukeri:

    Eikös Ctekki pidä sääntöjen mukaan asentaa ohjaamoon, eikä moottoritilaan... Siis jos kärry palaa niin ei ole korvauksia tulossa jos klöntti on väärässä paikassa.

    Tulipalot nyt on teoreettisia ilmiötä autoissa, mutta käytännön kannalta tärkeämpää lienee se, että laturi tuskin tykkää olla kuumassa moottoritilassa.

    Käytännössä on myös mukavampaa vaihdella laturin näppäimistä eri toimintojen välillä kun se on auton sisällä, niin ei tarvi konepeltiä aukoa.

    Itse toin akun ja laturin viime yöksi sisään latautumaan. Parkkipaikan tolpassa on 2 tunnin ajastin ja näin kylmällä ei kahdessa tunnissa taida latauksessa tapahtua paljon mitään.

    Viime yönä olikin se 20 astetta miinusta ja sehän on Ctekin manuaalin mukaan laturin alin käyttölämpötila.




    Jos CTEKin rajoitukset ovat noin isoja, niin kannattaa harkita jotain muuta tuotetta. Tässä yksi esimerkki, jossa lämpötila-alue on -40...+40, ei tarvitse painella nappeja ja saa asentaa konepellin alle:

    http://www.defa.com/file/b07cb9a71368/FIN%20DEFA%20MultiCharger%201203%20akkulaturi.pdf

      
  • Löytyy CTEKiltä myös pakkasmalli:



    http://www.ctek.com/fi/fi/chargers/MXS%205.0%20POLAR



    Ja maksaa puolet Defa/Calix-kartellin hinnoista.

      
  • Aikaisemmassa Mersussani oli tehtaalla asennettu polttoainetoiminen lämmitin ja lisäksi lohkis, sähköinen sisätilan lämppäri sekä akun lämmitin ja laturi. Eipä ollut ongelmia millään keleillä. Loppujen lopuksi nuo sähköhärpäkkeet eivät webaston päälle maksa kuin muutaman satasen.

      

  • Ei ole kyllä mitään mieltä noissa Ctekin sisäpistokevirityksissä, kun kerran Defa ja Calix tekevät kiinteään asennukseen tarkoitettuja ja hyväksyttyjä latureita. Ei tarvitse miettiä vakuutusyhtiön kantaa, eikä viritellä sähköjohdoista solmua apparin jalkatilaan. Vielä ruuveilla se itse Ctekki siihen airbagin päälle kiinni? Vai kuumaliimalla hanskalokeron kanteen? Vai laitetaanko nippusiteillä syylarin edessä olevaan muoviritilään kiinni ja verkkojohto peilin ympärille? :lol:



    Jos on varaa 30k€ autoon, niin rapiat 200 euroa asennuksineen ei voi olla liikaa tuommoisesta kunnon laittteesta, jonka asentaja hukkaa konetilaan niin, että mitään muuta ei jää näkyville kuin töpseli nokkaan ja pari ohutta piuhaa akun päähän. Tulee varmaan halvemmaksi kuin sisähaara + Ctek, minkä joku täälläkin oli mennyt laittamaan. Ja 2 tunnin tolpalla lataa akkua (4Ah laturi) jo sen verran, että pyörittää niin kuin kesäkeleillä. Kokemusta on.

      
  • Asiaa ; ) Noita asioita ihmettelen itsekkin, miksi tuuskata omia virityksiä ja vahingon sattuessa itkeä vakuutusyhtiötä.

      
  • Kysymys ei ole merkistä tms.

    Pointti on "hyväksyntä kiinteään asenukseen".



    On sitten CTEK tai vastaava ulkoinen laturi, sitä ei ole hyväksytty kiinteään asennukseen autossa ja erityisesti moottoritilassa.



    Defa-tyyppiset laturit taasen sisältävät armeeratut 230V-kaapelit ja muut palonsuojat ja on hyväksytty kiinteäksi osaksi autoa.



    CTEK laturiin saa lisäpiuhan jonka toisessa päässä on tupakansytkään sopiva tulppa. Jos laturi on apparin lattialla ja syötetään kojetta sisäpistokkeesta ja siitä tupakansytkään, toimii eikä ole kiinteä asennus.



    Sisähaaran asennuttaminen ilman säteilijää tämän takia on kallista ja silloin kallistuisin kyllä DEFAn suuntaan.



    PS. On täysin laillista ladata akkua ulkoisella laturilla konepellin välistä, sitä on turha pelätä.

      
  • Mulla oli E28:ssa aikoinaan tuollainen Defa/Calix kiinteä akkulaturi joka latasi akkua aina kun moottorinlämmitin oli päällä. Sellainen tapahtuma on jäänyt mieleen, että kun akku tuli tiensä päähän niin se loppui kertaheitolla. Eli edellisenä päivänä auto toimi normaalisti, mutta seuraavana aamuna startti ei edes naksahtanut.

    Olisiko akun kuntoa pitänyt seurata tarkemmin kun sen lataustasoa näin 'keinotekoisesti' pidetään yllä?

      
  • opi304:

    Mulla oli E28:ssa aikoinaan tuollainen Defa/Calix kiinteä akkulaturi joka latasi akkua aina kun moottorinlämmitin oli päällä. Sellainen tapahtuma on jäänyt mieleen, että kun akku tuli tiensä päähän niin se loppui kertaheitolla. Eli edellisenä päivänä auto toimi normaalisti, mutta seuraavana aamuna startti ei edes naksahtanut.
    Olisiko akun kuntoa pitänyt seurata tarkemmin kun sen lataustasoa näin 'keinotekoisesti' pidetään yllä?




    Olen kuullut vastaavasta tapauksesta ilman laturiakin. Sukulaismies poikkesi kauppaan matkalla pojan rippikirkkoon. Kaupasta tullessa auto ei inahtanutkaan. Tuli aika kiire taksin tilaamiseen. Joskus akku ei mene pilalle vaan oikeasti siellä hajoaa jotain. Itsellä on vanha kokemus siitä, että yksi kenno oikosulkuun eikä edes yritä startata enää. Kyse ei ole siitä, että jännite putoaa vajaaseen 11 volttiin, virtaa ei vaan kulje lainkaan enää edes niiden toimivien kennojen kautta.



      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit