Webaston rinnalle lohkolämmitin?

39 kommenttia
2»
  • Hyvää ja asiallista keskustelua näistä meidän talvien aiheuttamista iloista autoilijalle. Näitä aitoja lohkolämmittimiä ei taida tosiaan tällä hetkellä saada yhteenkään uuteen autoon(?). Aito lohkolämmitin sisälämppärin kanssa oli aivan eri asia kuin nämä säyeilylämmittimet, jotka ei edes lämmitä kunnon pakkasilla ja toisinaan auto ymmärtää tilanteen väärin, eikä käynnisty, kun parametrit on pielessä. Letkulämmitin on minun kokemuksen mukaan selvästi tehokkaampi vekotin ja ainakin hiukan pitempään käytettynä lämmitti (Yeti Diesel)kohtuu hyvin moottorin. Tosin näissä saattaa olla aikamoisia eroja jopa saman merkin sisällä asennuskohdasta riippuen. Tuossa toisessa ketjussa jo vähän kommentteja olikin hyvistä talvivarusteista, joihin kuuluu polttoainelämmitin ajastimella/ kauko-ohjaimella + aivan ehdottomasti se akkulaturi. Nimittäin akku ei oikeasti lataudu sillä suhteella kuin sanotaan, eli 30 min lämmitystä ja vähintään 30 minuuttia ajoa. Yli -20 pakkasilla tuo ajoaika on syytä tuplata, jos ei halua vaikeuksia. Akku kun ei yksinkertaisesti ota virtaa kylmänä kovinkaan paljon vastaan ja suurimmassa osassa autoja sijainti on sellainen, että akku on ajossa kylmänä. Omistin joskus Diesel Touranin, jossa oli ainoastaan termostaatti ohjattuna polttoainelämmitin. Se lämmitin sekoili lyhyillä matkoilla ja söi akun takuuvarmasti loppuun, jos ei lataillut akkua erikseen vähän väliä.

      
  • Kyllä saa lohkolämmittimiä uusiinkin autoihin, ainakin Subaruihin saa. Kokeilin katsoa vielä tuolta ja muutama muukin löytyi ihan sattumanvaraisesti kokeillen: http://www.defa.com/fi/automotive/warmup/find_your_engine_heater/



    Esim tämä malli sopii useaan eri merkkiin.



    Se on sitten jokaisen omassa päätäntävallassa mitä tekee. Naapureistakin löytyy autonkäyttäjää joka lähtöön. Yksi alkaa lämmittää jo syyskuussa autoaan, toinen ei laita autoaan milloinkaan lämpiämään. Liekö nuukuuksissaan jättänyt koko lämmittimen pois. Kuulemma mitään käynnistymisongelmia ei silti ole ollut.

      
  • p128194:

    Kyllä saa lohkolämmittimiä uusiinkin autoihin, ainakin Subaruihin saa. Kokeilin katsoa vielä tuolta ja muutama muukin löytyi ihan sattumanvaraisesti kokeillen: http://www.defa.com/fi/automotive/warmup/find_your_engine_heater/

    Esim tämä malli sopii useaan eri merkkiin.

    Se on sitten jokaisen omassa päätäntävallassa mitä tekee. Naapureistakin löytyy autonkäyttäjää joka lähtöön. Yksi alkaa lämmittää jo syyskuussa autoaan, toinen ei laita autoaan milloinkaan lämpiämään. Liekö nuukuuksissaan jättänyt koko lämmittimen pois. Kuulemma mitään käynnistymisongelmia ei silti ole ollut.




    Nopeasti katsottuna muuten näyttää siltä, että melkein koko listan "tämä malli" autoissa on sama moottori, PSA 1.6D.



      
  • Mitenkäs, kun tuo sähkölämmitys on mm. hallituksen mielestä niin haitallista, että siitä pyritään esim. kaiken maailman kertoimien avulla nyt eroon.

      
  • LMJ:

    Mitenkäs, kun tuo sähkölämmitys on mm. hallituksen mielestä niin haitallista, että siitä pyritään esim. kaiken maailman kertoimien avulla nyt eroon.




    Niin, kyllä autoihinkin pitäisi ilmalämpöpumput laitattaa. Ei sen puoleen että olisi optimaalisin, mutta linja on tämä. :smile:



      
  • Panssarikaapeli maksaa pauttiarallaa satkun, puolitoista sisähaaroineen ja sisätilan pistokkeen kanssa, eikä ole mitenkään ylivoimainen asentaa itse. Ainahan siihen voi sen säteilylämmittimenkin sitten laittaa jos lohduttaa.



    Vaikein juttu on vetää se sisähaara tuliseinän läpi ohjaamoon. Ainakin itsellä oli, mutta läpivientejä oli "tuliseinässä" useita valmiina, mistä valitsin sopivimman. Pakkasessa tietysti veemäistä hommaa, kuten kaikki muukin vastaava.



    Tuossa pari viikkoa sitten vaihdoin kaapelin T-liittimeen asti tolppapistokkeineen (oli vuoden vanhasta defa-pistokkeesta vieterimekanismi rikki) ja muutaman minuutti siinä meni.



    Ps. olikohan kukaan edes väittänyt jostain laittomuuksista?

      
  • opi304:

    Mulla oli E28:ssa aikoinaan tuollainen Defa/Calix kiinteä akkulaturi joka latasi akkua aina kun moottorinlämmitin oli päällä. Sellainen tapahtuma on jäänyt mieleen, että kun akku tuli tiensä päähän niin se loppui kertaheitolla. Eli edellisenä päivänä auto toimi normaalisti, mutta seuraavana aamuna startti ei edes naksahtanut.
    Olisiko akun kuntoa pitänyt seurata tarkemmin kun sen lataustasoa näin 'keinotekoisesti' pidetään yllä?




    Mitenköhän noiden kuntoa voi edes seurata?



    Lähinnä tulee mieleen, on akkuveden tarkastaminen. "Huoltovapaiden" akkujenkin päällä olevan tarran alta löytyy samat täyttötulpat, mitkä on perinteisissä akuissa.



    Toinen juttu on sulfatoituminen. Näkeehän sen fikkarilla kun avaa tulpan. Ainakin oma Ctekki poistaa sitä rikkiä kennojen pinnoilta, mutta ajan kanssa sitä kertyy pohjalle niin paljon että älykkäinkään laturi ei auta. Ehkä jos suorittaisi perussiivouksen: tyhjentäisi nesteen ja imuroisi paskeet pohjalta...? Kuka tietäis, vaikka kannattaisikin, mutta en ole kuullut kenenkään kokeilleen.



    Tyypillisesti akuthan simahtaa kerralla, varoittamatta. Kuinkas pitkään se akku kesti? Joidenkin mielestä jo pari vuottakin on ihan hyvä saavutus. Sitten on eri akkuvalmistajat (ja valmistuttajat), niillä eri tehtaat, akkutyypit, maanantaikappaleet. Esim. jollain kuulemma meni Bilteman akku puolessa vuodessa, toisella viisi vuotta. Ainoa merkki, josta olen kuullut pelkkiä kehuja on Optima.



    En ole mikään akku-/sähköinssi, mutta tarinasta tuli mieleen, että voisiko liika latailu johtaa akun nopeaan kulumiseen? Lämpötilallakin on siihen varmaan vaikutusta.



    Siis jos kännykän tai läppärinkin akuissa (vaikka ihan eri tekniikka, tiedän) on hyvin tärkeää ettei latausta ole liikaa tai liian vähän (olisko 40-60 % ollut optimi), niin luulisi lyijyakullakin olevan omat suosituksensa...

      
  • Minulla oli aiemmassa autossa alkuperäinen akku 8 vuotta. Vepasto oli ja kaikki härpäkkeet. Ei edes simahtanut lopuksi vaan vaihdoin kun syksyllä asentelin jotain ja radio jäi yksi päälle ja pääsi aika heikkoon happeen. Yleensä vanhalle akulle tuo on kuolinisku. Ajelin sillä pari viikkoa eikä oireillut mutten sitten lähtenyt talvea uhmaamaan. Biliassa oli ns. orkkis-akku tarjouksessa v. 2010. 95Ah, 134e. Laitoin sen. On kuulemma Exide, jossa on vähän enemmän lyijyä kuin vakiossa.



    Jos käytössä on ns. älykäs laturi, ei akkua liikaa latailla.

      
  • Juu, sitähän äly siinä meinaakin. Pointtini olikin, että mikä on milloinkin sopivasti tai liikaa...?



    Mutta varmaan turha huoli. Kunhan tässä kirjoitan mitä mieleen sattuu.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit