Lohkolämmitin vai säteilylämmitin

40 kommenttia
«1

Eilen kun oli -30 astetta lähdin Ford Focuksella liikkeelle siinä toivossa että kun moottorilämmitin oli ollut 2 tuntia (ajastimen max) päällä, niin se riittää. Vaihteisto oli niin hirveän jäykkä että rupesin pelkäämään ettei lämmitin toimikaan. Mittasin sen virtaa, joka näytti 1.25 A, eli alle 300 W. Soitin Fordille, jossa todettiin lämmittimen olevan säteilylämmitin öljysumpissa. Ja tällaisia lämmittimiä on kuulemma jokaisessa uudessa autossa - muita mahdollisuuksia ei ole. Onko totta ettei edes kylmään Pohjolaan saada autoihin kunnon lämmittimiä. Joku alan asiantuntija totesi että säteilylämmitin on Pohjoismaisessa ilmastossa lähinnä "kosmetiikkaa". Vielä ottaen huomioon että maksimiaika on kelloissa 2 tuntia. Mitä mieltä te muut olette? Olemmeko me suomalaiset tapamme mukaan liian kilttejä, kun emme vaadi olosuhteisiimme nähden kunnon varustuksia?

  
  • Tosi harvoissa uusissa on vajaan kW:n lohkis. Ei ole enää lohkoissa sellaisia vesiprikkoja, joihin lohkiksen saisi iskettyä. Meilläkin on Priuksessa sellainen koneen kylkeen

    liimalla ja ruuveilla kiinnitetty metallinpalanen. Niitä pitäisi käyttää kovalla pakkasilla 3-4 tuntia.

      
  • Joo ei saa enää kunnon lohkolämmittimiä mihinkään uusiin/uudehkoihin autoihin. Laita webasto/eberi niin johan tarkenee.



    Toissalta miksi autoa pitää edes pitää tolpassa? Ei ole vielä niin kylmää ollut, etteikö olisi auto lähtenyt tulille (itsellä vielä diesel auto).

      
  • Ei se Webastokaan laatikkoa lämmitä vaan moottorin ja sisätilat.Tästä on omakohtaiset kokemukset.

      
  • Niillä säteilylämmittimillä ei tee pohjolassa mitään, ja Webaston ja Eberin pelaaminen on huippupakkasilla(tänään -38 )epävarmaa, ja jos pelaakin, niin tyhjentää akun. Mutta hyvä peli tuo "webasto" on,vaan ei korvaa aina toimivaa kunnon lohko- tai letkulämmitintä.

      
  • Ryne:

    Toissalta miksi autoa pitää edes pitää tolpassa? Ei ole vielä niin kylmää ollut, etteikö olisi auto lähtenyt tulille (itsellä vielä diesel auto).




    Harvemmin käyntiin lähteminen syynä onkaan. Olisiko pienempi moottorin kuluminen, pienempi polttoaineenkulutus, nopeampi lämpeneminen ym. minkäänlaisia perusteita?

      
  • Opelixi:


    Harvemmin käyntiin lähteminen syynä onkaan. Olisiko pienempi moottorin kuluminen, pienempi polttoaineenkulutus, nopeampi lämpeneminen ym. minkäänlaisia perusteita?




    Älä dissaa perinteistä äijäurheilulajia, jokaisella kuuluu olla vyöllään alle -30 asteen lämpötilasta ilman apuja käynnistetty auto. Sitä paitsi lohkolämmitin kuivattaa öljyt, keittää jäähdytysnesteen pilalle ja haurastuttaa letkut.



    (Näitä uskomuksia kuulleessaan/lukiessaan tulee aina ihmetelleeksi etteivätkö kuuman kesäpäivän saati ajamisen vähintään yhtä tuhoisat vaikutukset ole tulleet mieleen...)

      
  • Aika turhake.

    Defan tai Calixin kotisivuilta voi katsoa mikä lämmitin on asennettavissa kuhunkin autoon.

      

  • Kyllä vielä joihinkin autoihin saa ihan perinteisen lohkiksen. Itselläni on viime vuoden huhtikuun lopussa uutena ostettu auto, jossa on lämmitysvastus lohkon sisällä.



    Viime perjantaina kun oli auto koko työpäivän tolpassa, niin konepelliltä ylti jääpuikot maahan asti. Aika hyvin lämmittää tuo. Mutta alkaa olemaan harvinaisia vehkeitä kyllä. Säteilylämppärin voisi ottaa lisäksi tuon automaattivaihteiston kylkeen.

      
  • Mitä luulet Opelix, kuinka paljon tuollainen 200-300w säteilylämmittimen käyttö -35asteen kelissää vähentää kylmä kulutusta/moottorin kulumista? Tai kuinka paljon nopeammin moottorilämpenee?



    Vastauksen voi lukea tästä:Ei mitään virkaa koko laitoksella!



    "Lämmöstä" (esim.250w lämmitin)menee metalliin (öljypohjaan)n.200wattia ja tästä öljyyn ehkä 100wattia. Sama kun laitat autotallin/katokseen valot päälle niin on auto sitten moottori ja sisätilat lämpöisenä kun aamulla lähdet.

      
  • Ryne:

    Mitä luulet Opelix, kuinka paljon tuollainen 200-300w säteilylämmittimen käyttö -35asteen kelissää vähentää kylmä kulutusta/moottorin kulumista? Tai kuinka paljon nopeammin moottorilämpenee?

    Vastauksen voi lukea tästä:Ei mitään virkaa koko laitoksella!




    Säteilylämmittimestä ei ollut puhetta, vaan "tolpassa pitämisestä". Ei ole kokemusta säteilylämmittimestä, mutta aivan varmasti siitäkin on apua, kun antaa olla muutaman tunnin päällä ja eikös säteilylämmitin ole lohkon kyljessä? Ei siellä ole öljyä...



    http://www.kaha.fi/kahaweb/category.php?cid=105&pid=47

      
  • Tuon Defan "tutkimuksen" mukaan 2 km:n matkalla säästää 20 % polttoainetta, kun käyttää lämmitintä.



    Jos autosi kuluttaa n. 10 l/ 100 km, se tekee silloin 2 dl/ 2 km. Tästä 20 % säästö on 0,4 dl. Pumpulta ostettuna tuo teoreettinen säästetty summa on siis jotain 6 senttiä (1,5 €/l 95E10). Tällä summalla saa sähköä n. 0,6 kWh (10 senttiä/kWh, riippuu tietenkin sopimuksesta).



    Eli tuolla 300 watin vehkeellä kustannukset menee aika tasan, paitsi että säästöä bensan kulutuksessa ei ilmeisesti synnykään? Tehokkaammilla vehkeillä hyötyy oma sähköntoimittajasi ja tietenkin DEFA!



    Sisätilan lämppäriäkään ei tarvitse kun on penkin- ja tuulilasinlämmittimet. Silloin tosin täytyy muistaa laittaa hanskat ja pipo, kun aamulla lähtee pakkaseen...

      
  • Ryne:

    Toissalta miksi autoa pitää edes pitää tolpassa? Ei ole vielä niin kylmää ollut, etteikö olisi auto lähtenyt tulille (itsellä vielä diesel auto).


    Joidenkin kermapeppujen mielestä on mukavaa kun työpäivän -10 asteessa seisoneen nokilekan lämpömittari pomppaa 60 asteeseen heti käynnistettäessä ja lämmintä tulee ennen kuin ehtii saada auton parkkipaikalta kadulle.



    Ei kaduta yhtään, että satasen kalliimmasta asennustyöstä huolimatta laitatin uppokuumentimen eikä säteilylämmitintä.



    Ellei tuosta välitä, niin silloin on turha johtojen kanssa voimistella.

      
  • Vaimon sitikassa on omalla kiertopumpulla varustettu lämmitin. Se on kytketty lämmityslaitteelta tai imusarjalta termostaatinkoteloon menevään letkuun. Toimii verkkovirralla, lämmittää veden ja työntää vesipumpulta lohkon sisään.

    On tehokas, huomattavasti tehokkaampi kuin vesitilan lohkolämmittimet, saati muut. Eikö sellaisia enää tehdä ?

      
  • On tullut kommentteja niin sisälämmittimestä, polttoaineen kulutuksesta kuin ylipäätään lämmityksen tarpeellisuudasta.

    Alkuperäinen tarkoitus oli kyllä pelkästään moottorin hyvinvointia ajatellen.

    Kysymys kuulu: Onko säteilylämmitin pelkkä huijaus Suomessa? Varsinkin kahden tunnin lämmitys -30 asteessa. Onko tässä tapauksessa käynnistettävä kansalaisadressi parempien varusteiden saamiseksi Suomeen tuotaviin autoihin. Mielikuvia on kyllä tässä foorumissa riittävästi, mutta mitä AUTOINSINÖÖRIT sanovat?

      
  • Nykyisin esilämmitys ei ole enää niin kriittinen juttu kuin ennen. Nuorena ihmettelin öljyjä, jotka eivät suostuneet kylmään aikaan valumaan ulos astiasta. Nykyiset öljyt säilyttävät juoksevuutensa Suomen olosuhteissa riittävän pitkään. Moottoreiden pakokaasujen puhdistus on myöskin kehittynyt paljon.

      
  • Mulla on Auris hybridissä säteilylämmitin joka on teholtaan 280 wattinen. -35 asteen pakkasessa auto oli 6 tuntia lämmityksessä niin infrapuna pintalämpömittarilla mitattuna kannen lämpötila oli -8 - -15 asteen tienoilla kun taas vajaan -10 asteen pakkasella kahden tunnin lämmitys nostaa kannen lämpötilan 0 - +5 asteen tienoille ja jos sen antaa olla kuusi tuntia roikassa niin silloin lämmöt ovat n. +10 astetta.



    Eihän se lokilämmitintä vastaa mutta onhan se tyhjää parempi, vastushan on siellä takana alhaalla joten lie se lohkokin lämpimämpi.

      
  • On se vaan niin jumalattoman mukava hypätä aamulla lämpimään autoon reilussa 20 pakkasasteessa ilman pitkiä kalsareita, hanskoja sekä pipoa ja ajaa parikymmentä kilometriä töihin. Hanskat ja pipo toki taskussa iltapäivää varten. Kun rakennettiin vain kylmä talli, niin pitää olla lämmitin. Iltapäivällä onkin ongelma, kun työnantaja ei ole järjestänyt tolppia/pistokkeita. Onneksi Prius lämpenee sut nopeasti ja istuinlämmitin auttaa peffaa ja selkää.

    Sivuikkunoiden puhtaana pysymiseen ai auta lämmitettävä tuulilasi tai takalasi.

      
  • Olisko voinut säteilylämmitin pilata öljypohjan tiivisteen.

    Piti vaihtaa vuodon takia.

    Lämmittäjä ollut käytössä useana talvena.

      
  • Böpi:

    Tosi harvoissa uusissa on vajaan kW:n lohkis. Ei ole enää lohkoissa sellaisia vesiprikkoja, joihin lohkiksen saisi iskettyä. Meilläkin on Priuksessa sellainen koneen kylkeen
    liimalla ja ruuveilla kiinnitetty metallinpalanen. Niitä pitäisi käyttää kovalla pakkasilla 3-4 tuntia.




    Miksi vanhan "hyvän ajan" lohkolämmittimiä ei enää käytetä? Syynä on tietenkin sellaisen lämmittimen kuparikierukka, mikä ei sovi yhteen alumiinisen lohkon kanssa galvaanisesti.

    On kuitenkin toinen muoto esim. Defalta, mikä asennetaan jäähdyttimen letkuun. Sellaisen voi saada myös tehdasasennuksena VAG-ryhmän autoihin. Myös teho on noin 550 W kuten ennen vanhaan.

      
  • KAP1936:


    Miksi vanhan "hyvän ajan" lohkolämmittimiä ei enää käytetä? Syynä on tietenkin sellaisen lämmittimen kuparikierukka, mikä ei sovi yhteen alumiinisen lohkon kanssa galvaanisesti.




    Vastuksen pinta ei ainakaan ole kuparia, näkeehän sen väristäkin.



      
  • Tinamoottorien lohkosta ei välttämättä löydy paikkaa johon asentaa uppokuumennin?

      
  • KAP1936:

    Böpi:
    Tosi harvoissa uusissa on vajaan kW:n lohkis. Ei ole enää lohkoissa sellaisia vesiprikkoja, joihin lohkiksen saisi iskettyä. Meilläkin on Priuksessa sellainen koneen kylkeen
    liimalla ja ruuveilla kiinnitetty metallinpalanen. Niitä pitäisi käyttää kovalla pakkasilla 3-4 tuntia.


    Miksi vanhan "hyvän ajan" lohkolämmittimiä ei enää käytetä? Syynä on tietenkin sellaisen lämmittimen kuparikierukka, mikä ei sovi yhteen alumiinisen lohkon kanssa galvaanisesti.
    On kuitenkin toinen muoto esim. Defalta, mikä asennetaan jäähdyttimen letkuun. Sellaisen voi saada myös tehdasasennuksena VAG-ryhmän autoihin. Myös teho on noin 550 W kuten ennen vanhaan.




    Mikä Defa-mainos :lol:

      
  • pjg:

    KAP1936:
    Böpi:
    Tosi harvoissa uusissa on vajaan kW:n lohkis. Ei ole enää lohkoissa sellaisia vesiprikkoja, joihin lohkiksen saisi iskettyä. Meilläkin on Priuksessa sellainen koneen kylkeen
    liimalla ja ruuveilla kiinnitetty metallinpalanen. Niitä pitäisi käyttää kovalla pakkasilla 3-4 tuntia.


    Miksi vanhan "hyvän ajan" lohkolämmittimiä ei enää käytetä? Syynä on tietenkin sellaisen lämmittimen kuparikierukka, mikä ei sovi yhteen alumiinisen lohkon kanssa galvaanisesti.
    On kuitenkin toinen muoto esim. Defalta, mikä asennetaan jäähdyttimen letkuun. Sellaisen voi saada myös tehdasasennuksena VAG-ryhmän autoihin. Myös teho on noin 550 W kuten ennen vanhaan.


    Mikä Defa-mainos :lol:




    Jos luet huolellisemmin, niin huomaat tekstin "esim. Defalta", koska minun autossani se on johtimen mukaan Defalta. Muitakin valmistajia varmaan löytyy.

      
  • Böpi:

    On se vaan niin jumalattoman mukava hypätä aamulla lämpimään autoon reilussa 20 pakkasasteessa ilman pitkiä kalsareita, hanskoja sekä pipoa ja ajaa parikymmentä kilometriä töihin. Hanskat ja pipo toki taskussa iltapäivää varten. Kun rakennettiin vain kylmä talli, niin pitää olla lämmitin. Iltapäivällä onkin ongelma, kun työnantaja ei ole järjestänyt tolppia/pistokkeita. Onneksi Prius lämpenee sut nopeasti ja istuinlämmitin auttaa peffaa ja selkää.
    Sivuikkunoiden puhtaana pysymiseen ai auta lämmitettävä tuulilasi tai takalasi.


    Priuksen akun lataus purkautuu nopeasti, kun sillä lämmität sisätiloja ja sittenpä käytätkin liikkumiseen bensajuoppoa polttomoottoria ja ympäristöystävällinen Prius muuttuu ihan muuksi.

      
  • KAP1936:


    Priuksen akun lataus purkautuu nopeasti, kun sillä lämmität sisätiloja ja sittenpä käytätkin liikkumiseen bensajuoppoa polttomoottoria ja ympäristöystävällinen Prius muuttuu ihan muuksi.






    Hemmetin huonostihan tuo Toyotan "juoppo" hybriditekniikka on pärjännyt TM:n Talviautotestin hyötysuhde- ja lämmityslaiteosioissa. Vai mitenköhän se meni?

      
  • KAP1936:

    Priuksen akun lataus purkautuu nopeasti, kun sillä lämmität sisätiloja ja sittenpä käytätkin liikkumiseen bensajuoppoa polttomoottoria ja ympäristöystävällinen Prius muuttuu ihan muuksi.




    Prius ei käytä akkusähköä lämmittämiseen. Lämpö tulee moottorivedestä ja vastuksista(laturista) ilmakanavassa kuten dieseleissä. Hienous on siinä että Priuksessa on lämmönvaihdin joka siirtää pakokaasujen lämmön moottoriveteen.



    Prius lämpenee jopa paremmin kuin vaikkapa Volvo Webastolla. Näin TM talvitestin mukaan.

      
  • Lämpenemistähän yleensä pidetään Priuksen vahvuutena...

      
  • kello68:

    KAP1936:
    Priuksen akun lataus purkautuu nopeasti, kun sillä lämmität sisätiloja ja sittenpä käytätkin liikkumiseen bensajuoppoa polttomoottoria ja ympäristöystävällinen Prius muuttuu ihan muuksi.


    Prius ei käytä akkusähköä lämmittämiseen. Lämpö tulee moottorivedestä ja vastuksista(laturista) ilmakanavassa kuten dieseleissä. Hienous on siinä että Priuksessa on lämmönvaihdin joka siirtää pakokaasujen lämmön moottoriveteen.

    Prius lämpenee jopa paremmin kuin vaikkapa Volvo Webastolla. Näin TM talvitestin mukaan.


    Mutta mistä luulet energian akkuun tulevan. Se tulee silloin kun polttoainerohmu pienikokoinen polttomoottori on käytössä, tai sitten Toyota on keksinyt ikiliikkujan - perpetuum mobile. Se puolestaan tarkoittaa, että tarvitsematta syöttää ulkoista kineettistä tai potentiaalista energiaa laite käy jatkuvasti - perpetuum.



      
  • KAP1936:

    kello68:
    KAP1936:
    Priuksen akun lataus purkautuu nopeasti, kun sillä lämmität sisätiloja ja sittenpä käytätkin liikkumiseen bensajuoppoa polttomoottoria ja ympäristöystävällinen Prius muuttuu ihan muuksi.


    Prius ei käytä akkusähköä lämmittämiseen. Lämpö tulee moottorivedestä ja vastuksista(laturista) ilmakanavassa kuten dieseleissä. Hienous on siinä että Priuksessa on lämmönvaihdin joka siirtää pakokaasujen lämmön moottoriveteen.

    Prius lämpenee jopa paremmin kuin vaikkapa Volvo Webastolla. Näin TM talvitestin mukaan.

    Mutta mistä luulet energian akkuun tulevan. Se tulee silloin kun polttoainerohmu pienikokoinen polttomoottori on käytössä, tai sitten Toyota on keksinyt ikiliikkujan - perpetuum mobile. Se puolestaan tarkoittaa, että tarvitsematta syöttää ulkoista kineettistä tai potentiaalista energiaa laite käy jatkuvasti - perpetuum.




    Tosiasioiden tunnustaminen on joillekkin uskomattoman vaikeaa. TM-talvitestissä Prius tosiaan lämpeni nopeinten ja kulutti vähiten testatuista. Tämä siitäkin huolimatta että mukana oli Webastolla varisustettuja autoja!



    Ei Prius fysiikan-lakeja riko. Autojen lämmityslaitteet vain on tehty mahdollisimman halvoiksi eikä hyviksi.

      
  • KAP1936:


    Mutta mistä luulet energian akkuun tulevan. Se tulee silloin kun polttoainerohmu pienikokoinen polttomoottori on käytössä, tai sitten Toyota on keksinyt ikiliikkujan - perpetuum mobile. Se puolestaan tarkoittaa, että tarvitsematta syöttää ulkoista kineettistä tai potentiaalista energiaa laite käy jatkuvasti - perpetuum.




    Jos tuon "perpetuum mobilen" ainoa määritelmä on, että energiaa tulee akkupakettiin, ilman että polttomoottori käy, niin siinä tapauksessa Toyota Prius on tietyissä ajotilanteissa "perpetuum mobile".



    Ennen kuin häpäiset itseäsi kovin "perpetumisti", niin selvitä tuon Priuksen hybriditekniikka itsellesi.



    Jotenkin noista sun viesteistä paistaa, ettet ymmärrä ajoneuvotekniikasta hölkäsen pöläystä, mutta kuitenkin kompetenssia riittää arvostella muiden ostoksia.



    Erityisesti pidin viestistä, jossa oikein wikipedian voimalla kerroit, kuinka CR-dieseleistä puuttuu kaasuläppä.



    TM:n talviautotestien perusteella Toyotan hybriditekniikan kokonaishyötysuhde on 30-70% parempi kuin samoissa testissä testattujen VWG-konsernin tuotteiden ja siltikin Toyotan hybriditekniikalla varustettujen tuotteiden sisätilat lämpenevät. Usein olen kuullut, että VWG-konsernin tuotteiden sisätilojen kylmyys perustellaan moottorin hyvällä hyötysuhteella.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit