Nasta/nastaton Hakkapeliitta

79 kommenttia
«13
  • Kun nuo normaalitkin nastat irtoilevat, katkeilevat ja murtuvat, niin voi olla varsin haastava tehtävä yrittää saada joku mekanismi kestämään tuota rasitusta hyvin likaisissa ja märissä olosuhteissa.

      
  • Kiinnostaisi tietää, että millä tekniikalla nastat saadaan painettua ulos?



      
  • NHB:

    Kun nuo normaalitkin nastat irtoilevat, katkeilevat ja murtuvat, niin voi olla varsin haastava tehtävä yrittää saada joku mekanismi kestämään tuota rasitusta hyvin likaisissa ja märissä olosuhteissa.




    Useimmiten nastat irtoilevat asfaltilla ajettaessa, mutta silloin kannattaa pitää nastat "sisällä".

    Paremmin nastat pysyvät kunnossa lumisilla ja jäisillä teillä.

      
  • Opelixi:

    Kiinnostaisi tietää, että millä tekniikalla nastat saadaan painettua ulos?




    Taitaa olla vielä salaisuus. :no_mouth:

      
  • Penteles:


    Paremmin nastat pysyvät kunnossa lumisilla ja jäisillä teillä.




    Nastoista ei kylläkään ole mitään hyötyä minkäänlaisella lumella.

      
  • LMJ:

    Penteles:

    Paremmin nastat pysyvät kunnossa lumisilla ja jäisillä teillä.


    Nastoista ei kylläkään ole mitään hyötyä minkäänlaisella lumella.




    Kyllä minä ainakin olen huomannut että niistä on apua. Varsinkin nollakelillä kun uusi lumi on pakkautunut tien pintaan. Varsinkin risteykset tahtovat olla tosi liukkaita.

      
  • Hieno keksintö. Ja itse uskon, että paremmin tuollaiset nastat kestävät, kun ovat käytössä vain silloin, kun niitä oikeasti tarvitaan. Ja itse asiassa eivät nykynastat enää juurikaan irtoile, ei ainakaan omissa renkaissani tällaista ole tapahtunut vuosiin.

      
  • Penteles:

    Kyllä minä ainakin olen huomannut että niistä on apua. Varsinkin nollakelillä kun uusi lumi on pakkautunut tien pintaan. Varsinkin risteykset tahtovat olla tosi liukkaita.




    Sitä kutsutaan jääksi.



      
  • Knight Rider:

    Penteles:
    Kyllä minä ainakin olen huomannut että niistä on apua. Varsinkin nollakelillä kun uusi lumi on pakkautunut tien pintaan. Varsinkin risteykset tahtovat olla tosi liukkaita.


    Sitä kutsutaan jääksi.


    Sen lämpötila ei nollakelillä ole pakkasen puolella jolloin se ei voi olla jäätä. Se on pakkautunutta nuoska lunta. Jääksi se muuttuu vasta sitten jos lämpötila laskee nollan alapuolelle.

      
  • Opelixi:

    Kiinnostaisi tietää, että millä tekniikalla nastat saadaan painettua ulos?




    Voisikohan kyseessä olla jokin magneettisuuteen perustuva mekanismi? Ylimääräinen "teräsvyö" renkaassa, johon nastaholkit on kytketty? Ihan villi arvaus, en ole tämän alan tekniikan asiantuntija.



      
  • Tätä ihmekeksintöä ei tulla näkemään ikinä laajassa tuotannossa. Jäänee propellihattujen tuottamaksi ideaksi, jolla ei ole kaupallista menestystä.



    Eli ei ole kiinnostava uutinen.

      
  • marppi:

    Tätä ihmekeksintöä ei tulla näkemään ikinä laajassa tuotannossa. Jäänee propellihattujen tuottamaksi ideaksi, jolla ei ole kaupallista menestystä.

    Eli ei ole kiinnostava uutinen.




    Jokseenkin näin kommentoitiin ensimmäisiä autoja satakunta vuotta sitten. Jatkan vielä edellistä teoriaani kaksinapaisuudesta ja sähköohjauksesta. Näiden nastojen pituuttaan ei voi kai portaattomasti säätää ohjaamosta käsin. Sekin viittaisi tähän plus - miinus teoriaan?



      
  • marppi:

    Tätä ihmekeksintöä ei tulla näkemään ikinä laajassa tuotannossa. Jäänee propellihattujen tuottamaksi ideaksi, jolla ei ole kaupallista menestystä.

    Eli ei ole kiinnostava uutinen.




    Sellainen oli myös esimerkiksi kosketusnäytöllinen puhelin, kun ifööni tuli kauppoihin.



    Tosin tuskin tuota ihan muutamaan vuoteen nähdään. Luultavasti homma tosiaan perustuu magnetismiin ja kaiken järjen mukaan tällöin rengas on aika painava, joten siitä aiheutuu sitten muita negatiivisia ominaisuuksia.

      
  • Matti Morri:



    "The concept tyre of the world's leading winter tyre specialist utilises the tread pattern and structural solutions of the newly introduced Nokian Hakkapeliitta 8 SUV studded winter tyre. The studs on all four tyres raise and lower at the same time. The body of the stud remains in place, and the moving part is the hard metal pin in the middle of the stud.

    - This new concept tyre is an amazing technological feat. The unique stud concept may indeed become a reality one day. As the pioneers of the winter tyre world, we show that it is possible to combine a studded and non-studded winter tyre, says Matti Morri, Technical Customer Service Manager for Nokian Tyres."

      
  • Penteles:

    Knight Rider:
    Penteles:
    Kyllä minä ainakin olen huomannut että niistä on apua. Varsinkin nollakelillä kun uusi lumi on pakkautunut tien pintaan. Varsinkin risteykset tahtovat olla tosi liukkaita.


    Sitä kutsutaan jääksi.


    Sen lämpötila ei nollakelillä ole pakkasen puolella jolloin se ei voi olla jäätä.


    Lumi on jäätä, tarkemmin sanottuna jääkiteitä. Ilman lämpötila voi olla vaikka 20 astetta plussan puolella mutta lumi on silti jäässä niin kauan kunnes se sulaa vedeksi. Risteyksiin renkaiden alle kovassa paineessa puristunut lumi on erityisen kovaa ja liukasta.

      
  • Ajattelija2013:

    marppi:
    Tätä ihmekeksintöä ei tulla näkemään ikinä laajassa tuotannossa. Jäänee propellihattujen tuottamaksi ideaksi, jolla ei ole kaupallista menestystä.

    Eli ei ole kiinnostava uutinen.


    Sellainen oli myös esimerkiksi kosketusnäytöllinen puhelin, kun ifööni tuli kauppoihin.

    Tosin tuskin tuota ihan muutamaan vuoteen nähdään. Luultavasti homma tosiaan perustuu magnetismiin ja kaiken järjen mukaan tällöin rengas on aika painava, joten siitä aiheutuu sitten muita negatiivisia ominaisuuksia.




    Rakenne ei välttämättä olisi kovin painava. Sähköohjaus tulisi vanteen kautta teräsverkkoon ja siitä nastoja ympäröiviin holkkeihin, joissa olisi nastan kierron ja nousun ohjaamiseen jokin olas

    tai ura. Yläasennossa nasta tukeutuisi olakseen ja kierryttyään vapautuisi siitä. No, tämä kaikki on siis tiedon puuttuessa pelkkää mielikuvitusta.



      
  • Penteles:

    ]Useimmiten nastat irtoilevat asfaltilla ajettaessa, mutta silloin kannattaa pitää nastat "sisällä".
    Paremmin nastat pysyvät kunnossa lumisilla ja jäisillä teillä.




    Miten ajattelit ohjata nastoja siten, että ne ovat ulkona vain silloin, kunn alla on jäätä?

      
  • Sodomka:


    Jokseenkin näin kommentoitiin ensimmäisiä autoja satakunta vuotta sitten.


    Ajattelija2013:

    Sellainen oli myös esimerkiksi kosketusnäytöllinen puhelin, kun ifööni tuli kauppoihin.

    Tosin tuskin tuota ihan muutamaan vuoteen nähdään. Luultavasti homma tosiaan perustuu magnetismiin ja kaiken järjen mukaan tällöin rengas on aika painava, joten siitä aiheutuu sitten muita negatiivisia ominaisuuksia.




    Nyt on vähän realiteetit hukassa. Tämä tarpeen mukaan nastat esiin työntävä rengas on jo vanha idea, eikä vielä ole edes näköpiirissä ratkaisua. Tässä ei puhuta nyt mistään tuoreesta nopeasti kehittyvästä tuotteesta kuten joku älypuhelin, vaan jo varsin kypsään ikään ehtineestä hyvin yksinkertaisesta laitteesta. Edes Nokian Renkaat ei usko tämän esitellyn ratkaisun tulevan koskaan tuotantoon ja jos vähänkään miettii asiaa, niin sen ei pitäisi yllättää ketään.



    - Tällä tekniikalla varustettuna rengas tuskin tulee koskaan tuotantoon. Tällaisen innovaation tuotannollistaminen on pitkäaikainen prosessi. Kun on tarvetta valmistaa satojatuhansia renkaita, teknologian rakentamiseen menee aikaa varmaan vuosikymmeniä. Ehkä rengas on valmis talvirenkaan 100-vuotisjuhlien aikaan, arvelee Matti Morri.


      
  • NHB:

    Penteles:
    ]Useimmiten nastat irtoilevat asfaltilla ajettaessa, mutta silloin kannattaa pitää nastat "sisällä".
    Paremmin nastat pysyvät kunnossa lumisilla ja jäisillä teillä.


    Miten ajattelit ohjata nastoja siten, että ne ovat ulkona vain silloin, kunn alla on jäätä?


    Napista näytti menevän sisään/ulos.

      
  • Nyt on vähän realiteetit hukassa. Tämä tarpeen mukaan nastat esiin työntävä rengas on jo vanha idea, eikä vielä ole edes näköpiirissä ratkaisua. Tässä ei puhuta nyt mistään tuoreesta nopeasti kehittyvästä tuotteesta kuten joku älypuhelin, vaan jo varsin kypsään ikään ehtineestä hyvin yksinkertaisesta laitteesta. Edes Nokian Renkaat ei usko tämän esitellyn ratkaisun tulevan koskaan tuotantoon ja jos vähänkään miettii asiaa, niin sen ei pitäisi yllättää ketään.




    Realiteetit ovat hukassa kirjoittajalta, jonka mukaan nastat irtoavat nykyrenkaista. Vuosiin nastoja ei ole juurikaan irronnut, ei ainakaan laaturenkaista. Ajotapaanikaan ei voi kovin säästeliääksi kutsua. Renkaan kumiseos menee nopeammin pilalle, kuin nastat merkittävissä määrin irtoavat.



    Toki itsekin kirjoitin, ettei tuollaista rengasta varmasti ihan lähivuosina nähdä. Mutta jos Nokian Renkailla ei olisi aikomustakaan tuotetta kehittää, niin en oikein jaksa uskoa, että he rengasta mainostaisivat. Varmasti on vielä teknisiäkin ongelmia, mutta luultavasti tuollaisen renkaan suurin ongelma olisivat hulvattomat valmistuskustannukset. Harva autoilija olisi noista valmis maksamaan kovin paljoa lisää kitkoihin verrattuna. Se on sitten toinen juttu, jos jokin muu tekniikka ajaa tämän innovaation edelle, ennen kuin näistä saadaan järkevän hintaisia.

      
  • ritsa:

    Penteles:
    Knight Rider:
    Penteles:
    Kyllä minä ainakin olen huomannut että niistä on apua. Varsinkin nollakelillä kun uusi lumi on pakkautunut tien pintaan. Varsinkin risteykset tahtovat olla tosi liukkaita.


    Sitä kutsutaan jääksi.


    Sen lämpötila ei nollakelillä ole pakkasen puolella jolloin se ei voi olla jäätä.

    Lumi on jäätä, tarkemmin sanottuna jääkiteitä. Ilman lämpötila voi olla vaikka 20 astetta plussan puolella mutta lumi on silti jäässä niin kauan kunnes se sulaa vedeksi. Risteyksiin renkaiden alle kovassa paineessa puristunut lumi on erityisen kovaa ja liukasta.


    Tämä taisi mennä hieman saivarteluksi.

    Siis autolla ei voi ajaa koskaan lumessa koska se on oikeasti jääkiteitä eli jäässä. :smile:

      
  • Penteles:

    ritsa:
    Penteles:
    Knight Rider:
    Penteles:
    Kyllä minä ainakin olen huomannut että niistä on apua. Varsinkin nollakelillä kun uusi lumi on pakkautunut tien pintaan. Varsinkin risteykset tahtovat olla tosi liukkaita.


    Sitä kutsutaan jääksi.


    Sen lämpötila ei nollakelillä ole pakkasen puolella jolloin se ei voi olla jäätä.

    Lumi on jäätä, tarkemmin sanottuna jääkiteitä. Ilman lämpötila voi olla vaikka 20 astetta plussan puolella mutta lumi on silti jäässä niin kauan kunnes se sulaa vedeksi. Risteyksiin renkaiden alle kovassa paineessa puristunut lumi on erityisen kovaa ja liukasta.

    Tämä taisi mennä hieman saivarteluksi.
    Siis autolla ei voi ajaa koskaan lumessa koska se on oikeasti jääkiteitä eli jäässä. :smile:


    Ei, vaan lumesta tulee jäätä kun siihen kohdistetaan painetta. Se on siis huomattavasti lunta liukkaampaa ja siihen puree ainoastaan nasta. Näin kitkarenkaita käyttävänä voisin hyvinkin siirtyä käyttämään tätä tulevaa rengastekniikkaa sitten kun se joskus saadaan valmiiksi, kaksi hyvää asiaa saadaan yhdistettyä, teiden kulumattomuus ja hyvä pito ääritilanteissa.

      
  • ritsa:

    Ei, vaan lumesta tulee jäätä kun siihen kohdistetaan painetta. Se on siis huomattavasti lunta liukkaampaa ja siihen puree ainoastaan nasta.


    Ei, ainoastaan vesi voi jäätyä. Jää on veden kiinteä olomuoto.

    Paine ei tee lumesta jäätä, lumikiteet ovat jo valmiiksi jäätä.

    Pakkaslumessa lumikiteet ovat kuivia, nuoskalumessa lumikiteiden pinta on märkä.

      
  • Ajattelija2013:

    Nyt on vähän realiteetit hukassa. Tämä tarpeen mukaan nastat esiin työntävä rengas on jo vanha idea, eikä vielä ole edes näköpiirissä ratkaisua. Tässä ei puhuta nyt mistään tuoreesta nopeasti kehittyvästä tuotteesta kuten joku älypuhelin, vaan jo varsin kypsään ikään ehtineestä hyvin yksinkertaisesta laitteesta. Edes Nokian Renkaat ei usko tämän esitellyn ratkaisun tulevan koskaan tuotantoon ja jos vähänkään miettii asiaa, niin sen ei pitäisi yllättää ketään.


    Realiteetit ovat hukassa kirjoittajalta, jonka mukaan nastat irtoavat nykyrenkaista. Vuosiin nastoja ei ole juurikaan irronnut, ei ainakaan laaturenkaista. Ajotapaanikaan ei voi kovin säästeliääksi kutsua. Renkaan kumiseos menee nopeammin pilalle, kuin nastat merkittävissä määrin irtoavat.

    Toki itsekin kirjoitin, ettei tuollaista rengasta varmasti ihan lähivuosina nähdä. Mutta jos Nokian Renkailla ei olisi aikomustakaan tuotetta kehittää, niin en oikein jaksa uskoa, että he rengasta mainostaisivat. Varmasti on vielä teknisiäkin ongelmia, mutta luultavasti tuollaisen renkaan suurin ongelma olisivat hulvattomat valmistuskustannukset. Harva autoilija olisi noista valmis maksamaan kovin paljoa lisää kitkoihin verrattuna. Se on sitten toinen juttu, jos jokin muu tekniikka ajaa tämän innovaation edelle, ennen kuin näistä saadaan järkevän hintaisia.


    Kuinka kattavalla todistusaineistolla alat nyt tuollaista väittämään? Esim. Tuulilasin testissä Pirellin renkaista irtosi lähes kaikki nastat hiljattain. Samoin kävi edellisenä vuotena. Muutama päivä sitten jututin taksaria, joka ei enää koskaan hanki Contin renkaita. Häneltä ja muutamalta kolleegalta nastat olivat lähteneet samaan aikaan toimitetuista renkaista, mutta valmistajan kannan mukaan syy oli 1,6 litraisille diiseleillään sudittelevien taksareiden, eikä korvannut mitään. Vastaava oli tapahtunut myös aikaisemmin toisen valmistajan renkaille, mutta silloin valmistaja kantoi vastuunsa ja toimitti uudet renkaat tilalle. Jos tosiaan pidät satuna tuota nastojen intoilua, niin suosittelen googlaamaan ja/tai katselemaan autojen renkaita parkkipaikoilla. On "hieman" hassua alkaa kieltämään tuota kovin arkipäiväistä ilmiötä.





    Esittelemällä jotain tuollaista yritys saa paljon julkisuutta ja Ajattelija2013:lle jää mielikuva kehityksen kärjessä olevasta valmistajasta. Siinä on aivan riittävästi motivaatiota tehdä tuollainen showrengas, vaikkei edes valmistaja itse usko kyseisen teknologian soveltuvan autosi alle.



      
  • NHB:

    Ajattelija2013:
    Nyt on vähän realiteetit hukassa. Tämä tarpeen mukaan nastat esiin työntävä rengas on jo vanha idea, eikä vielä ole edes näköpiirissä ratkaisua. Tässä ei puhuta nyt mistään tuoreesta nopeasti kehittyvästä tuotteesta kuten joku älypuhelin, vaan jo varsin kypsään ikään ehtineestä hyvin yksinkertaisesta laitteesta. Edes Nokian Renkaat ei usko tämän esitellyn ratkaisun tulevan koskaan tuotantoon ja jos vähänkään miettii asiaa, niin sen ei pitäisi yllättää ketään.


    Realiteetit ovat hukassa kirjoittajalta, jonka mukaan nastat irtoavat nykyrenkaista. Vuosiin nastoja ei ole juurikaan irronnut, ei ainakaan laaturenkaista. Ajotapaanikaan ei voi kovin säästeliääksi kutsua. Renkaan kumiseos menee nopeammin pilalle, kuin nastat merkittävissä määrin irtoavat.

    Toki itsekin kirjoitin, ettei tuollaista rengasta varmasti ihan lähivuosina nähdä. Mutta jos Nokian Renkailla ei olisi aikomustakaan tuotetta kehittää, niin en oikein jaksa uskoa, että he rengasta mainostaisivat. Varmasti on vielä teknisiäkin ongelmia, mutta luultavasti tuollaisen renkaan suurin ongelma olisivat hulvattomat valmistuskustannukset. Harva autoilija olisi noista valmis maksamaan kovin paljoa lisää kitkoihin verrattuna. Se on sitten toinen juttu, jos jokin muu tekniikka ajaa tämän innovaation edelle, ennen kuin näistä saadaan järkevän hintaisia.

    Kuinka kattavalla todistusaineistolla alat nyt tuollaista väittämään? Esim. Tuulilasin testissä Pirellin renkaista irtosi lähes kaikki nastat hiljattain. Samoin kävi edellisenä vuotena. Muutama päivä sitten jututin taksaria, joka ei enää koskaan hanki Contin renkaita. Häneltä ja muutamalta kolleegalta nastat olivat lähteneet samaan aikaan toimitetuista renkaista, mutta valmistajan kannan mukaan syy oli 1,6 litraisille diiseleillään sudittelevien taksareiden, eikä korvannut mitään. Vastaava oli tapahtunut myös aikaisemmin toisen valmistajan renkaille, mutta silloin valmistaja kantoi vastuunsa ja toimitti uudet renkaat tilalle. Jos tosiaan pidät satuna tuota nastojen intoilua, niin suosittelen googlaamaan ja/tai katselemaan autojen renkaita parkkipaikoilla. On "hieman" hassua alkaa kieltämään tuota kovin arkipäiväistä ilmiötä.


    Esittelemällä jotain tuollaista yritys saa paljon julkisuutta ja Ajattelija2013:lle jää mielikuva kehityksen kärjessä olevasta valmistajasta. Siinä on aivan riittävästi motivaatiota tehdä tuollainen showrengas, vaikkei edes valmistaja itse usko kyseisen teknologian soveltuvan autosi alle.




    Otos on suurempi kuin sinulla. Vaihdan säännöllisesti neljän auton renkaat. Tämän lisäksi olen olen erittäin hyvin perillä kahden muun auton renkaista. Erittäin hyvä tieto on siis kuuden auton tilanteesta, eikä yhdelläkään ole ollut ongelmia nastojen lähtemisen/katkeamisen kanssa. Renkaiden kumiseos vanhenee, ennen kuin nastat alkavat irtoilla. Näin ainakin tavallisen autoilijan käytössä olevien renkaiden kanssa, kun kilometrejä tulee noin 15-30 tuhatta vuodessa. Jos kuuden auton renkaiden osalta tulos on siis 100 % kiitettävä, niin en oikein jaksa uskoa, että nastojen irtoaminen/katkeaminen olisi kovin paha ongelma nykyisin. Yksittäisiä virhesarjoja voi tietenkin syntyä. Reilu 10 vuotta sitten Nokian Renkaat valmistivat nastarengasta, jossa nastojen irtoaminen oli ongelma. Tämän jälkeen en ole nähhnyt "laatu"renkaita, joista nastat merkittävästi irtoaisivat.



    NHB on toisessa keskustelussa osoittautunut kiihkeäksi nastojen vastustajaksi ja jotenkin nastojen vastainen mielipiteesi näyttää leimaavan kirjoituksiasi.



    En edelleenkään väitä, että Nokia tuollaisia renkaita aivan lähiaikoina toisi kauppoihin. Sinun ehdoton ei on kuitenkin yhtä typerää, kuin kosketusnäytöllisten kännyköiden teilaaminen vuonna 2007.



    Kuten sanoin, ei tällaista rengasta kehitettäisi ja mainostettaisi, jos tarkoituksena ei olisi, että rengas on joskus kaupan hyllyllä.



    –?Uusi konseptirenkaamme on huima teknologinen taidonnäyte. Ainutlaatuinen nastakonsepti voi vielä joskus olla todellisuutta, Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morri toteaa.

      
  • Penteles:

    ritsa:
    Ei, vaan lumesta tulee jäätä kun siihen kohdistetaan painetta. Se on siis huomattavasti lunta liukkaampaa ja siihen puree ainoastaan nasta.

    Ei, ainoastaan vesi voi jäätyä. Jää on veden kiinteä olomuoto.
    Paine ei tee lumesta jäätä, lumikiteet ovat jo valmiiksi jäätä.
    Pakkaslumessa lumikiteet ovat kuivia, nuoskalumessa lumikiteiden pinta on märkä.


    Kyllä, paine kehittää lumeen lämpöä ja sulattaa sitä, samalla lumi tiivistyy kovaksi. Osa muuttuu puristuksessa renkaan alla vesihöyryksi. Myös lumi on veden kiinteä olomuoto. Jatketaanko vielä.

      
  • ritsa:

    Penteles:
    ritsa:
    Ei, vaan lumesta tulee jäätä kun siihen kohdistetaan painetta. Se on siis huomattavasti lunta liukkaampaa ja siihen puree ainoastaan nasta.

    Ei, ainoastaan vesi voi jäätyä. Jää on veden kiinteä olomuoto.
    Paine ei tee lumesta jäätä, lumikiteet ovat jo valmiiksi jäätä.
    Pakkaslumessa lumikiteet ovat kuivia, nuoskalumessa lumikiteiden pinta on märkä.

    Kyllä, paine kehittää lumeen lämpöä ja sulattaa sitä, samalla lumi tiivistyy kovaksi. Osa muuttuu puristuksessa renkaan alla vesihöyryksi. Myös lumi on veden kiinteä olomuoto. Jatketaanko vielä.




    Eiköhän tämä ole tässä. Olinkin sitä mieltä että tuollaisessa lumessa nastasta on hyötyä.

      
  • Ajattelija2013:


    Otos on suurempi kuin sinulla.




    Kuinka suuri otokseni on? En tietääkseni ole sitä määritellyt. Hyvä kuitenkin kun tiedän tuonkin.



    Vaihdan säännöllisesti neljän auton renkaat. Tämän lisäksi olen olen erittäin hyvin perillä kahden muun auton renkaista. Erittäin hyvä tieto on siis kuuden auton tilanteesta, eikä yhdelläkään ole ollut ongelmia nastojen lähtemisen/katkeamisen kanssa. Renkaiden kumiseos vanhenee, ennen kuin nastat alkavat irtoilla. Näin ainakin tavallisen autoilijan käytössä olevien renkaiden kanssa, kun kilometrejä tulee noin 15-30 tuhatta vuodessa. Jos kuuden auton renkaiden osalta tulos on siis 100 % kiitettävä, niin en oikein jaksa uskoa, että nastojen irtoaminen/katkeaminen olisi kovin paha ongelma nykyisin. Yksittäisiä virhesarjoja voi tietenkin syntyä. Reilu 10 vuotta sitten Nokian Renkaat valmistivat nastarengasta, jossa nastojen irtoaminen oli ongelma. Tämän jälkeen en ole nähhnyt "laatu"renkaita, joista nastat merkittävästi irtoaisivat.

    NHB on toisessa keskustelussa osoittautunut kiihkeäksi nastojen vastustajaksi ja jotenkin nastojen vastainen mielipiteesi näyttää leimaavan kirjoituksiasi.




    Otat näköjään tämän henkilökohtaisesti ja siksi tunteet ohittavat järjen. Tehdäänpä asia selväksi: en ole tässä arvostelemassa nastarenkaita tai SINUN valintaa. En ole kirjoittanut nastojen irtoamisen olevan iso ongelma enkä yritä tällä väittää nastarenkaiden olevan huonoja. Ymmärsitkö mitä kirjoitin edellä?



    Mistä sitten kirjoitan? Tämä keskustelu koskee Nokian Renkaiden uutta nastaa. Tuo nastojen irtoaminen oli vain esimerkki muidne joukossa nastojen kokemasta kuormituksesta. Sillä perustelin tuollaisen säätyvän nastan tekemisen haasteellisuutta. En siis kertonut nastarenkaiden olevan surkeita ja sinun tehneet huonon ratkaisun ostaessasi nastarenkaat.



    Mutta kaikesta huolimatta on vailla perusteita väittää, etteivät nastat irtoa nykyrenkaista. Nettissä ja kadulla on paljon todistusaineistoa. Se on hyvä, ettei sinun renkaista ole nastoja lähtenyt, mutta lukemattomien muiden autoilijoiden renkaista niitä on lähtenyt - enemmän tai vähemmän. Jopa rengastesteissä on dokumentoitu nastojen irronneen. Nokian renkaat kertoo, ettei irronneiden nastojen tilanne kannata laittaa nastaa. Eräs nastavalmistaja kertoi, etteivät irtoavat nastat riko keveytensä ansiosta tuulilaseja. Jos et usko Nasta- ja nastarengasvalmistajia, rengastestejä ja omia silmiäsi, niin elä sitten vahvana uskossasi.



    Aletaanko väittämään, ettei nykyautoille satu kolareita? En nimittäin ole nykyautolla ajanut kolaria. Jos sinäkään et ole nykyautolla kolaria ajanut, niin näyttöhän on aukoton.



    En edelleenkään väitä, että Nokia tuollaisia renkaita aivan lähiaikoina toisi kauppoihin. Sinun ehdoton ei on kuitenkin yhtä typerää, kuin kosketusnäytöllisten kännyköiden teilaaminen vuonna 2007.

    Kuten sanoin, ei tällaista rengasta kehitettäisi ja mainostettaisi, jos tarkoituksena ei olisi, että rengas on joskus kaupan hyllyllä.


    Typerää on verrata yläpuhelinta näihin nastoihin. Digilelujen teknologia kehittyy aivan eri tahtia kuin tuollainen nasta. Nastassa ei ole tapahtunut viimeiseen moneen kymmeneen vuoteen mitään teknologista mullistusta. Miksi kukaan ei ole saanut valmiiksi tuollaista nastaa, vaikka idea on hyvin yksinkertainen ja sitä on yritetty toteuttaa jo pitkään?



    Nokian renkaat on myös ajanut jotain nopeusennätyksiä jäällä. Tarkoittaako tämä sitä, että kohta näemme markkinoilla nastarenkaat, joiden nopeusluokka yltää jonnekin 350 km/h paremmalle puolen?





    –?Uusi konseptirenkaamme on huima teknologinen taidonnäyte. Ainutlaatuinen nastakonsepti voi vielä joskus olla todellisuutta, Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morri toteaa.




    Sama Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päällikkö ei usko kyseisen tekniikan tulevan koskaan tuotantoon. Tiedätkö asiasta enemmän kuin hän? Konsepti voi olla joskus todellisuutta, jos vain joku keksii miten se olisi toteutettavissa. Vielä sitä ei kukaan ole keksinyt.

      
  • Kuinka suuri otokseni on? En tietääkseni ole sitä määritellyt. Hyvä kuitenkin kun tiedän tuonkin.




    Minulla ei ole kovinkaan tunteellista kantaa asiaan. Nastarenkaita olen käyttänyt, mutta kitkojakin olen harkinnut., enkä ole juurikaan ottanut asiaan kantaa suuntaan tai toiseen. Sinä sen sijaan olet toisessa keskustelussa vouhottanut lukuisilla tunnetta täynnä olevilla viesteillä nastoja vastaan. Sinulla näyttää olevan kovin tunteellinen mielipide asiaan.



    No ilmeisesti minun lähipiirilleni on myyty jotain ihmemalleja, joita muille ei myydä, koska yksissäkään renkaissa ei ole ollut ongelmia nastojen irtoamisen suhteen. Otos on kuitenkin sen verran suuri (kuuden henkilön autot usean vuoden ajan) että jos nastojen irtoaminen olisi jokin yleinen ongelma laaturenkaissa, niin niitä varmasti olisi näistäkin renkaista irronnut. Mutta kun näin ei ole yksienkään renkaiden osalta käynyt. Jos vähänkään ymmärrät tilastoja, niin tajuat, että noinkin pieni otos on aika merkityksellinen, jos tulos on, että 100 % tapauksissa nastat eivät ole irronneet. Merkkeinä Michelin, Continental ja Nokia.



    Kuljetko useinkin kadulla tutkimassa muiden ihmisten nastarenkaita? Ja kysytkö tällöin aina myös renkaiden ikää ja ajettuja kilometrejä? Muutenhan tämä tutkimusurakkasi menee vähän hukkaan.



    Jos palataan aiheeseen, niin tuolla tekniikallahan voisi ajaa 90 % ajoista nastat sisällä. Jos siis todella pelkäät nykynastojen irtoamista, niin eiköhän viimeistään tuossa olisi ratkaisu siihenkin ongelmaan, toisin kuin sinä väitit.



    Typerää on verrata yläpuhelinta näihin nastoihin. Digilelujen teknologia kehittyy aivan eri tahtia kuin tuollainen nasta. Nastassa ei ole tapahtunut viimeiseen moneen kymmeneen vuoteen mitään teknologista mullistusta. Miksi kukaan ei ole saanut valmiiksi tuollaista nastaa, vaikka idea on hyvin yksinkertainen ja sitä on yritetty toteuttaa jo pitkään?




    Ainoa asia mikä on typerää, on tuollaisella itsevarmuudella väittää jotain, josta ei oikeasti juuri mitään tiedä. En minä verrannutkaan älypuhelinten tekniikkaa renkaisiin, vaan siinä oli vain esimerkki siitä, kuinka käy, jos luulee tietävänsä tulevaisuudesta jotain tuollaisella varmuudella. Älykäs ihminen ei tee tuollaisia ehdottomia väittämiä tällaisten asioiden suhteen.



    Onko sinulle tullut mieleen, että jos renkaiden toiminta perustuu esimerkiksi magnetismiin, niin magneettisten materiaalien saralla on kyllä tapahtunut kehitystä parinkymmenen vuoden sisällä. Noiden renkaiden idea on varmasti ollut jo pitkään monella mielessä, mutta toteutus on saattanut kaatua juurikin johonkin yksittäiseen tekniseen tai materiaaleihin liittyvään ongelmaan, jota ei ole voitu ratkaista. Materiaalitiede kehittyy valtavaa vauhtia ja jokin yksittäinen materiaali saattaa ratkaista ongelman, jonka vuoksi renkaita ei voitu ennen tehdä. Näin ollen läpimurto on voinut tapahtua hetkessä, kun jollain täysin toisella alalla on tehty joki uusi keksintö. Jos vähänkään tunnet tieteen maailmaa, niin saattaisit ymmärtää, että tällainen kehitys ei ole lainkaan harvinaista. Ongelmana tuotteen kaupallistamiseksi saattaakin olla vain se jo mainitsemani hinta.



    Sama Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päällikkö ei usko kyseisen tekniikan tulevan koskaan tuotantoon. Tiedätkö asiasta enemmän kuin hän? Konsepti voi olla joskus todellisuutta, jos vain joku keksii miten se olisi toteutettavissa. Vielä sitä ei kukaan ole keksinyt.




    Niin, ei ehkä tismalleen mainoksen tekniikalla tulekaan ja se onkin ainoa asia, mitä Nokian edustaja sanoi. Syynä voi olla vaikka se hinta. Mutta jollain toisella samankaltaisella tekniikalla voi tulla, kuten Nokian Renkaiden edustaja kertoo. Onhan se hienoa, että sinä tiedät tuollaisella varmuudella asiasta enemmän, kuin Nokian Renkaiden asiakaspalveluiden päällikkö.

      
  • Ajattelija2013:


    Minulla ei ole kovinkaan tunteellista kantaa asiaan.


    Mutta silti yrität leimata minua nastojen vihaajaksi ja kaivella mukaan asiaan liittymättömiä vanhoja keskusteluja, vaikka en ole tässä sanallakaan nastarenkaita haukkunut tai ylipäätääkään ottanut kantaa niiden hyvyyteen. Miksi?



    No ilmeisesti minun lähipiirilleni on myyty jotain ihmemalleja.. Mutta kun näin ei ole yksienkään renkaiden osalta käynyt. Jos vähänkään ymmärrät tilastoja, niin tajuat, että noinkin pieni otos on aika merkityksellinen




    Olet varmaan yhtä mieltä siitä, että varianssi on näissä asioissa hyvin suuri. Joistakin renkaista lähtee kaikki nastat hyvin nopeasti, joistakin renkaista lähtee vain pari nastaa elinkaarensa aikana ja on varmasti paljon niitäkin renkaita, joista ei lähde yhtään nastaa. En tilastoista paljoa ymmärrä, mutta ymmärtääkseni iso varianssi tarkoittaa sitä, että pieni otanta ei anna luotettavaa tietoa. Kerro missä olen väärässä tuossa vajaalla ymmärryksellä luodussa ajatuksessa?



    Kuljetko useinkin kadulla tutkimassa muiden ihmisten nastarenkaita? Ja kysytkö tällöin aina myös renkaiden ikää ja ajettuja kilometrejä? Muutenhan tämä tutkimusurakkasi menee vähän hukkaan.




    Kuljen usein kadulla, mutta en koskaan sen vuoksi, että olisi siellä tutkimassa renkaita. Mutta silloin kun kuljen, niin kuljen silmät auki. Jos rengas näkyy hyvin, niin silloin tällöin kyllä katson millaisia renkaita ihmisillä on. Puuttuvat nastat näkyvät jo pitkään matkaan, eikä sinun aina täydessä nastoituksessa olevat renkaasi tuo niitä takaisin. Eikä niitä takaisin tuo tieto ajomäärästä ja renkaan iästä. Nastat ovat joko irronneet tai ovat edelleen paikallaan.



    Jos palataan aiheeseen, niin tuolla tekniikallahan voisi ajaa 90 % ajoista nastat sisällä. Jos siis todella pelkäät nykynastojen irtoamista, niin eiköhän viimeistään tuossa olisi ratkaisu siihenkin ongelmaan, toisin kuin sinä väitit.




    Miksi satuilet nimissäni? En pelkää nastojen irtoamista. Mikä tässä on noin hankalaa ymmärtää? Nastoja irtoaa, mutta niin kuluu kumi niiden ympäriltäkin. Mikään ei ole ikuista.



    Ainoa asia mikä on typerää, on tuollaisella itsevarmuudella väittää jotain, josta ei oikeasti juuri mitään tiedä. En minä verrannutkaan älypuhelinten tekniikkaa renkaisiin, vaan siinä oli vain esimerkki siitä, kuinka käy, jos luulee tietävänsä tulevaisuudesta jotain tuollaisella varmuudella. Älykäs ihminen ei tee tuollaisia ehdottomia väittämiä tällaisten asioiden suhteen.




    No nyt kun pääsit jo arvostelemaan älykkyyttäni, niin kerro nyt mitä ehdotonta väitettäni tarkoitat tässä?



    Onko sinulle tullut mieleen, että jos renkaiden toiminta perustuu esimerkiksi magnetismiin, niin magneettisten materiaalien saralla on kyllä tapahtunut kehitystä parinkymmenen vuoden sisällä.




    Mielessä on kyllä ollut tuokin. Älyni ei vain ole riittänyt hahmottelemaan toimivaa ratkaisua. Kerro nyt miten sinä älykkäämpänä olet tuon ajatellut toimimaan ja millä tavalla magneettisten materiaalien kehitys on edesauttanut toteutuksesi syntymistä?



    Näin ollen läpimurto on voinut tapahtua hetkessä, kun jollain täysin toisella alalla on tehty joki uusi keksintö.

    Niin, ei ehkä tismalleen mainoksen tekniikalla tulekaan ja se onkin ainoa asia, mitä Nokian edustaja sanoi. Syynä voi olla vaikka se hinta. Mutta jollain toisella samankaltaisella tekniikalla voi tulla, kuten Nokian Renkaiden edustaja kertoo. Onhan se hienoa, että sinä tiedät tuollaisella varmuudella asiasta enemmän, kuin Nokian Renkaiden asiakaspalveluiden päällikkö.


    Se on nyt täysin selvää, ettei kyseinen henkilö ollut esittelemässä sitä läpimurtoa. Morrin pointit ovat:

    -tämä esitelty tekniikka ei tule tuotantoon

    -ajatus voi olla todellisuutta jollakin toisella ratkaisulla

    -mitään aikataulua ei ole, ilmaan heitettiin 20 vuotta eli nastarenkaan synttärit



    Itse allerkirjoitan nuo kaikki. Mutta kun mainosmies on noin varovainen, että heittää ilmoille tuollaisen "ehkä 20 vuoden päästä", niin kai nyt sinullekin täysin selvää, ettei vielä ole edes ideaa.



    Missä asiassa olen eri mieltä kuin Morri?

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit