Uusiin autoihin pakolliset rengaspaineanturit marraskuusta alkaen

13 kommenttia

Siis mitä järkeä on uusien autojen pakollisissa rengaspaineantureissa? Paineet kai voi muutenkin mitata ja ajaa turvallisesti.



Lisäkulut autoilijoille satoja euroja ? 640 euroa per kaksi rengassarjaa.



http://www.talouselama.fi/uutiset/yle+autoilijoille+tulossa+satojen+eurojen+lisalasku+uudesta+eujarjestelmasta/a2242511

  
  • Varsin kätevä varustehan tuo on. Jos sattuu rengas tyhjenemään, niin se varoittaa hyvissä ajoin ennen kuin on vaaraa rikkoa rengas tai tyhjän renkaan vuoksi tulee vaaratilanteita. Myös rengasliikkeen pihaan pääsee monesti sitä pienemmällä vaivalla, mitä aikaisemmin vuodon huomaa.



    Höpinät antureista ja sadoista euroista ovat vain uutisankka. Passiivinen paineiden valvonta, joka perustuu pyörimiseroihin, ei maksa mitään. Ajonhallinnan vuoksi kaikki tarvittava on jo muutenkin.

      
  • Mulle kyllä kertoi autokauppias tuollaisen rengaskerran levyineen maksavan n. 2000 euroa. Juuri noitten hemmetin antureitten takia.

      
  • Kävin pari päivää sitten hakemassa uuden Subaru Foresterin liikkeestä ja siihen Nokian talvikumit (215x70 SUV + TPMS) aluvanteineen maksoivat n. 1700 €. Viikon verran piti odottaa, että Nokian saa toimitettua renkaat, kun on kuulemma toimitusvaikeuksia tuon TPMS:n takia.

      
  • Valvontajärjestelmiä on siis kahta eri päätyyppiä: suoria ja epäsuoria. Suoraan painetta mittaavat järjestelmissä pitää asennella noita paineantureita renkaaseen, josta tulee kustannuksia. Anturien paristot kestävät vain muutaman vuoden, joten auton elinkaaren aikana noita antureita tarvitsee uusia.



    Epäsuoraan mittaavat järjestelmät perustuvat renkaiden pyörimisnopeuksien ja eivät vaadi mitään anturijumppaa. Anturit löytyvät jo ajonhallintajärjestelmästä. Itse liputan näiden epäsuorien puolesta. Suoraan painetta mittaava järjestelmä toki kertoo sen hetkisen paineen, joka on ihan kiva tieto, mutta ei mielestäni ylimääräisen kustannuksen ja vaivan arvoinen. Minulle riittää valllan hyvin se, että paineet on renkaita alle asennettaessa asetettu halutuiksi ja järjestelmä varoittaa silloin, kun joku tai jotku renkaista ovat vuotaneet.

      
  • Renault'n Espace ja Vel Satis malleissa tuo on ollut varustelistalla jo vuodesta 2001/2002 alkaen. Minulla edellisessä Espacessa anturit oli kesärenkaiden venttiileissä. Kojelaudassa näkyivät painelukemat aina, kun moottorin käynnisti. Pari-kolme vuotta meni hyvin, mutta sitten paristot alkoivat lopahdella. Kun kysyin pariston vaihtoa, niin todettiin, että ostettava uudet anturit 80 euroa/kpl.

    Suomessa käytetään kahta rengassarjaa, eli jos anturit ostaa myös talvirenkaisiin, niin sitä lisää 4 x 80 euroa. Lisäksi, tässä tulee se ongelma, että kun vaihdat aika ajoin renkaita edestä taakse ja päinvastoin, niin anturit eivät ole tällöin oikeassa paikassa (ovat värikoodattu vasen etu, vasen taka jne..), joten joko muistat niiden sijainnin tai sitten käyt rengasliikkeessä jokaisen renkaanvaihdon yhteydessä, että ne vaihdetaan oikeille paikoille, edellyttää siis täysimääräisiä rengastöitä vanteelta irrottamisineen.

      
  • Täysin turha ja kehitetty uusavuttomille autoilijoille! Melko tumpelo täytyy olla jos ei huomaa paineiden olevan vitullaan omassa autossaan.



    No onpahan taas yksi ääliömäisyys lisää eu:n loputtomassa suossa.

      
  • NHB:n kanssa samoilla linjoilla. Passiiviset, ABS -antureilla pelaavat mittarit toimivat riittävän hyvin.



    Onneksi Rynen kaltaiset tosimiehet pystyvät huomaamaan yksittäisen renkaan 0,4 barin paine-eron muihin pelkällä (p**s)silmällä. Sovitaanko Ryne niin, että käyn tässä päivänä muutamana laskemassa yhdestä autosi renkaasta paineita niin katsotaan kauanko sinulla kestää löytää oikea?

      
  • Tuleppa sinä laskemaan paineita pois jos siltä tuntuu.



    Eilen viimeksi huomasin 0,2 ja 0,3 barin eron eron haluamiini paineisiin. Tuli käytyä radalla ja sieltä lähtiessä auto tuntui erilaiselta, piti käydä katsomassa paineet ja vasemmalta edestä puuttui 0,3 ja vasemmalta takaa 0,2.



    Nää vahdit on suunnattu näille nykyajan reppanille, jotka ajavat autoillaan muutenkin niin kauan kuin kulkee vaikka öljynpaineen valo palaisi.

      
  • Aamulehti julkaisi tänään 12.4. tilaston, jonka mukaan onnettomuuden aiheuttaneista rengasriskeistä vv. 2000-2011 vääristä rengaspaineista johtui 13%, huonokuntoisista renkaista 47%, sopimattomasta rengastuksesta 31% ja 9% muista syistä.



    Siis p-le, pelkkää huuhaata ja autoilijan rahastusta tämmöiset rengaaspaineanturipakot!

      
  • Zagarat:

    ...onnettomuuden aiheuttaneista rengasriskeistä...


    Siis rengasriskit tai mitkään muutkaan riskit eivät aiheuta määritelmän mukaan onnettomuuksia



    EDIT: Siis jutussa listattiin "Onnettomuuden aiheuttajilla todetut rengasriskit"

      
  • Juu, näin oli, anteeksi epätarkka ilmaisu. Silti olen yhä samaa mieltä kuin ed. kommentissani.

      
  • Samassa AL:n jutussa mainitaan, että 20%:ssa autoista on alipaineiset renkaat. Kuolonkolarien aiheuttajissa on siis keskimääräistä suurempi osa rengaspaineistaan säntillisesti huolehtivia.

      
  • Viikolla vaihdatin renkaat Vianorilla (rengashotelli).

    Netistä kun varasin ajan niin kirjailin että paremmat renkaat taakse ja paineiksi eteen 240 ja taakse 260.

    Asentajan autoon jättämässä lapussa luki; edessä 2.5bar, takana 2.5bsr.

    Kun mittasin seuraavana päivänä, paineet olikin edessä 230 ja takana 210 !!!



    1. ensinnäkin Vianorilla näytttä olevan ongelmia lukemisen ymmärtämisessä

    2. Renkaiden paineita ei oltu näemmä edes katsottu koska takana oli vähemmän kuin edessä ja tämä selvästi viittaa siihen että viime kesänä edessä olleet oli onnistuttu laittamaan taakse kuten pyysinkin eli sen vuoksi paineet siis edessä enemmän kuin takana. Paineet on tietty pudonneet talven aikana jonkn verran.



    Miten tuollaiset "ammattilaiset" kykenisi asentamaan renkaisiin paineanturit?



    No onneksi Vageneissa ja BMWssä on pyörimiseroon perustuva "anturointi" joten lisähintaa antureista ei tule eikä myöskään Vianorin "ammattilaiset" pääse niitä rikkomaan (kun eivät osaa lukea tai edes paineita asettaa).



    LISÄYS: viime syksynä talvikumien paineet oli myös totaalisen poskellaan Vianorin jälkeen. Kyse siis on systemaattisesta henkilökunnan osaamattomuudesta tai välinpitämättömyydestä havaintojen perusteella.



      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit