Automaattiset hätävilkut

2 kommenttia

12/2014 hybriditestissä oli muutamassa autossa järjestelmä, joka varoittaa muita hätäjarrutuksesta. Artikkelin mukaan Mitsu vilkuttaa nelivilkulla, jos abs-järjestelmä on jarrutuksen aikana aktiivinen. Volvo vilkuttaa jarruvaloja, ja nelivilkut vilkkuvat vasta auton pysähdyttyä. Sirkus loppuu, kun auto liikkuu jälleen yli 10 km/h.



Vaaditaanko noihin jotain muutakin kuin abs:n rutinaa? Talvikelissähän on yleistä, että abs aktivoituu jarrutuksissa. Onko autoilun tulevaisuus sitä, että talvella jos jonkinlaista valoa vilkkuu ihan normaalissa liikenteessäkin?



Alkaako valoilla kikkailu olla jo liioittelua, kun ne syttyvät ja sammuvat itsestään, ei kuitenkaan takavalot. Kaukovalotkin vaihtuvat itsestään, jos järjestelmä sattuu toimimaan. Lisäksi valokeila säätyy nopeuden mukaan, vaikka käytännössä vaikutus on ainoastaan hitaassa vauhdissa kantaman lyheneminen. Oma lukunsa on kääntymisvalot, joilla ei näe yhtään sen paremmin kuin ilman niitä, mutta varustelistassa ne näyttää hienolta turvavarusteelta. Etuvilkut on kuitenkin edelleen piilossa umpion sisällä, josta ne ei ajovalon vierestä erotu. Hienoimmissa malleissa ajovalo himmenee, kun vilkku syttyy. Ehkä tuo on kustannustehokas ratkaisu. Ja kaiken automatiikan myötä tänäänkin sateessa useiden autojen takapää oli pimeänä, vaikka sateen nostattama sumu heikensi näkyvyyttä. Taitaa insinöörit olla kompastuneet omaan näppäryyteensä.



Sori kommentin loppuosan ot. Automaattiset hätävilkut oli siis aiheena.





  
  • ABS:n toiminnan mukaan aktivoituvat hätävilkut kuulostaa kyllä turhakkeelta / oudolta.

    Ymmärtäisin jos hätävilkut aktivoituisi vaikka kolaritilanteessa tai jos moottori sammuu jotenkin väkivaltaisesti.

    Lentokoneiden ELT järjestelmähän aktivoituu negatiivisista G-voimista ja alkaa sitten lähettää hätätaajuudella sijaintitietoaan. Jotain vastaavaahan nyt ollaan värkkäämässä myös autoihin. Kolarin sattuessa koordinaatit ja ajosuunta lähetetään hätäkeskukseen. Jos siinä samalla sitten syttyisi hätävilkut, niin mikä ettei.



    Itselläni on parissa autossa ollut kaukovaloautomatiikka ja kääntymisvalot. Kaukovaloautomatiikat toimii kyllä hienosti ja ovat kyllä aika herrasmiesmoodissa, sillä vaihtavat lyhyille jo hyvissä ajoin. Kääntymisvalot myös on OK, mikäli ne on riittävän korkealla ja mieluiten normaaliumpion yhteydessä. Toispuolisesti sumuvaloja sytyttelevä kääntymisvalo näyttää oudolta ja mitä olen testannut on myös aika tehoton.

    Pimeä takapää on välillä turvattoman tuntuinen ja turhankin oloinen juttu, sillä eihän ne LED valot nyt muutenkaan juuri kulutusta lisää, mutta ainahan automatiikan voi ohittaa käsikäytöllä.

    Päiväajovalojen lisäksi normaalivalot yleensä syttyvät, mikäli sadetunnistin havaitsee sateen ja pelkkä pissapojan pitkä käyttö olettaa että sataa ja ajovalot syttyvät.

    En tiedä onko nämä lainsäädännöllisesti kuinka tarkkaan määrätty vai kikkaileeko sitten autonvalmistajat vielä logiikalla erikseen.

      
  • Osa näistä on täyttä asiaa, mutta joissain kohdissa toteutustapa pelastaa:



    Herbert:

    Vaaditaanko noihin jotain muutakin kuin abs:n rutinaa? Talvikelissähän on yleistä, että abs aktivoituu jarrutuksissa.


    En tiedä millä kriteerillä Ceen Pre-Safen osana oleva vilkkuva jarruvalo trigataan? Oma ajotapani hyödyntää talvikelissä kaiken käytettävissä olevan kitkan maksimaalisesti, mutta en ole jarruvalovilkkua huomannut.



    Ceellä en myöskään onnistunut kertaakaan jarruttamaan jonon perään niin hätäisesti, että nelivilkut olisivat jääneet päälle varoittamaan seuraavaa Staun perään saapuvaa.



    Herbert:

    Alkaako valoilla kikkailu olla jo liioittelua, kun ne syttyvät ja sammuvat itsestään, ei kuitenkaan takavalot.


    Minustakin valoissa on liian paljon tyylikikkailua, mutta en näe ongelmaa valojen toiminnan automatisoinnissa, vaan valotehossa.



    Ehkä Volvo ja Mersu vaan ovat miettineet tämän kohdan hyvin, mutta minulla ei ole valittamista.



    740 GLE:n valokytkin on pimeänä aikana aina valot päällä asennossa, jolloin ajettaessa on aina pakkovalot päällä. Keväällä valokatkaisin kääntyy kesäasentoon = 0, jolloin ajon aikana palavat vakiovarusteiset päiväajovalot edessä ja parkit takana. Avaimet poistaen kaikki valot sammuvat kummassakin tapauksessa. Yhtä helppoa kuin minkä tahansa polttimon vaihto.



    E-Klasse konffataan menusta toimimaan halutulla tavalla. Oma asetukseni on täysautomatiikka, jossa valojen vaihto ja ILS ovat päällä. Valonvaihtimen vipu on aina kaukovaloasennossa. Kuivana valoisana päivänä ajetaan päivävaloin ilman takavaloja. Hämäräkytkin tai lasinpyyhkijän sadetunnistin kytkee automaattisesti valot päälle ja näköjään herkemmin kuin sen itse tekisin. Asiaa sateen tai iltahämärän vuoksi tarkistaessani täydet valot ovat jo yleensä päällä.



    Minusta tähän saakka homma on kunnossa, mutta:



    Herbert:

    Kaukovalotkin vaihtuvat itsestään, jos järjestelmä sattuu toimimaan.


    Oman autoni ILSin toimintaa en ole vielä nähnyt oikeassa pimeässä. Aiemman ILS Ceen koeajon perusteella arvelen vaihtavani lähi- ja kaukovalot itse myös jatkossa.



    Syynä minusta liian hidas vaihto kaukovaloille kohtaamisen jälkeen ja liian varovainen suhtautuminen edellä meneviin takavaloihin, jotka pitää saada 2 - 3 * kaukovalon kantaman ulkopuolelle ennen kuin kaukovalot uskalletaan sytyttää.



    Herbert:

    Lisäksi valokeila säätyy nopeuden mukaan, vaikka käytännössä vaikutus on ainoastaan hitaassa vauhdissa kantaman lyheneminen.


    Selvitystyö on käynnissä, toivottavasti asiasta vastuullisten kontrollerien bitit voi ravistella sellaiseen asentoon, että kaukovalot saadaan pakotetuksi täydelle valokeilalle pysyvästi? Tai edes pudottaa täysien valojen rajanopeuden 60 km/h?



    Herbert:

    Oma lukunsa on kääntymisvalot, joilla ei näe yhtään sen paremmin kuin ilman niitä, mutta varustelistassa ne näyttää hienolta turvavarusteelta.


    Tämä ei ole vain turha, vaan selkeästi haitallinen varuste. Mihinkään järjelliseen käyttöön kelvottomia sumuvaloja ei pysty edes korvaamaan millään hyödyllisellä, kun puuttuvasta sumuvalosta tulee pimeässä kääntyessä vikahälytys.



    Kun Cee faceliftin tavoin bi-xenonien rinnalla oleva lisäkaukovalo uhrataan kääntymisvalon tapaiselle stiiknafuulialle, on kyse suoranaisesta sabotaasista.



    Herbert:

    Etuvilkut on kuitenkin edelleen piilossa umpion sisällä, josta ne ei ajovalon vierestä erotu.


    On myös autoja, joissa vilkku on ajovaloumpion ulkopuolella, eikä kahden heijastimen välissä, vaikka samaan kasaan integroitu onkin.



    Herbert:

    Hienoimmissa malleissa ajovalo himmenee, kun vilkku syttyy. Ehkä tuo on kustannustehokas ratkaisu.


    Selvä indikaatio suunnitteluvirheestä. Vilkku väärin sijoitettu.



    Herbert:

    Ja kaiken automatiikan myötä tänäänkin sateessa useiden autojen takapää oli pimeänä, vaikka sateen nostattama sumu heikensi näkyvyyttä.


    Pimeän lisäksi ajovalojen pitää syttyä myös tuulilasin kastuessa.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit